Rystyset koviksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Portos
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli miten saa kovat rystyset? oon kuullu kaikennäkösiä poppakonsteja esim. lusikalla hakkaamalla rystysiä, punnerruksia rystysillä jne. kertokaas miten te ootte kovettanu ? :)

isot pojat ovat kertoneet ettei rystysiä saa "kovetettua" oikeen millään hokkuspokkustempulla. Itse en ole edes yrittänyt kovettaa rystysiä millään keinolla.

Eli jos kädet eivät meinaa kestää esim. säkkiinlyömistä, niin siteet käyttöön + tarvittaessa teippiä...

joo ei niitä kovetettua niinkään saa. säkki ilman hanskoja esim. mutta tämä taas voi pilata tekniikkaa minun mielestäni (tulee hidastettua kättä ennen osumaa, jolloin lyöntivoima voi heiketä myös kaveria lyödessä jos tähän käden varomiseen tottuu).

punnerrukset rystysillä taitaa olla se legendaarisin.

Kyllä rystyset saa rustottumaan. Laita kakkosnelonen maahan pystyyn ja päällystä se vaikka perunasäkillä tai jollain muulla karhealla kankaalla. Hakkaa sitä lankun pätkää joka ilta viiden vuoden ajan. Ajan kuluessa rystysesi rustottuvat. Tämä on vanha kiinalainen kikka.

Tai käytä hanskoja. :)

Joo kyllä vain rystysiä saa kovetettua. Usein lajeissa, joihin kuuluu esim. lautojen murskausta, monet tätä tekevätkin. Verrattavissa thaiboxaajiin, jotka kovettaa sääriä esim. koputtelemalla niitä pesismailalla. No, rystysiäkin nyt voi hakata mihin vaan, mutta esim. jääkiekko (siis just se KIEKKO) on kätevä siihen touhuun: voi katsoo samalla vaikka telkkaria :) Aluks kannattaa alottaa ihan rauhallisesti ja vähän testailla, mitä rystyset kestää. Huomattavia tuloksia ei kovin nopeesti tuu, mutta pitkäjänteinen harjoittelu varmasti auttaa. :thumbs:

Hohoh, taas on tämä kunnon wanha legenda lähtenyt liikkeelle thainyrkkeilijöiden säärienkovetusmetodeista... Kyllä sääret saa ihan mukavasti hudaa välinetreenillä, ottelemalla yms. ei hirveemmin tarvii pesismailaa käyttää ellei sitten haluu rikkoa paikkojaan :)

Vaikea sanoi:
Hohoh, taas on tämä kunnon wanha legenda lähtenyt liikkeelle thainyrkkeilijöiden säärienkovetusmetodeista... Kyllä sääret saa ihan mukavasti hudaa välinetreenillä, ottelemalla yms. ei hirveemmin tarvii pesismailaa käyttää ellei sitten haluu rikkoa paikkojaan :)

Eiku sori sehän olikin bambukeppi, jolla sääriä piti hakata :D

But seriously, oli legenda tai ei, jotkut thaiboxaajat sitä kuitenkin tekevät. "Aloittelijoiden", jotka vielä käyttävät säärisuojia, on ehkä ihan hyväkin alkaa totuttamaan jalkoja iskuihin (vaikka tokihan ne suojienkin läpi tuntuvat). Tuskin siitä haittaakaan on. Näin tiedän tapahtuneen, mutta en sano mitään siihen, mitä 10v lajia harrastaneet tekevät.

Mä kun luulin et thaiboxaajat potkii betonipylväitä... TUMM, TUMM... :D

Asiasta toiseen:
Itse hakkaan monesti säkkiä pelkät siteet käsissä.
Täten se ei mene hanskalla lässyttelyksi, ja ainakin vääristä lyönneistä oppii kantapään kautta (tarkoitan nyt ranne vinossa jne...)
Uskon että jotain vaikutusta rystysiin myös.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän rystyset saa rustottumaan, mutta mitä järkeä siinä on? Tietty jos ei tarvitse sorminäppäryyttä... Rustottuneet rystyset eivät nimittäin taivu ihan entiseen malliin.
Sääriluun kovettaminen voisi toimia niin, että aiheuttaa tahallaan luuhun murtumia, joiden kohdalle muodostuu kovempaa luuta.

Photsku sanoi:
Verrattavissa thaiboxaajiin, jotka kovettaa sääriä esim. koputtelemalla niitä pesismailalla.

Ainakaan meidän seurassa kukaan ei harrasta tätä, mutta voihan joku niin tietysti tehdäkin.
Punnerrrukset rystysillä kovettavat rystysiä tai ainakin kivunsietokyky paranee, tekee niin paljon kun kipu antaa periksi ja lisää pikkuhiljaa toistoja, sitten kun alkaa punnerrukset sujumaan niin ottaa vielä hypyn mukaan punnerruksiin.(Punnerukset pitää tehdä kovalla alustalla :david: )

"Itse hakkaan monesti säkkiä pelkät siteet käsissä."

Mites iho? Mulla on rystysistä nahka rullalla, jos en käytä hanskoja. Parkkiintuuhan sekin tietysti ajan kanssa, jos jaksaa ahkerasti värjätä säkin kylkeä punalla. Pystytkö lyömään pelkkien siteiden kanssa täydellä teholla?

Rystysillä punnertaminen tekee ainakin hyvää ranteille.

Hakkaa jotain kovaa :wall: kunnes rystyset on ihan v***n kipeät ja turvonneet. Odota pari viikkoa että ne paranee, ja valmista tuli. :thumbs:
Eikä tämä ollut vitsi.

En mene vannomaan oliko se 1/05 Fighterissä oli juttua vähä tosta sääriluiden kovettamisesta. Joten jos joku nyt epäilee asiaa ni kannattaa kaivaa lehti esiin ja lukasta. En tajua miks jotkut edes epäilee sitä... on ollu mun mielestä täysin loogista siitä asti ku mä kuulin moisista hommista. Aluks joku "keppi" joka on n. 2-3cm halkasijaltaan jolla sitte taputtaa sääriä kevyesti vaikka telkkaria kattoessa ja sitte ajan myötä lisää voimaa ja iskujen määrää. Sitte jos on niin kova jätkä ku just Fighterissä oli ni voi jo kaivaa rautaputken esiin ja hakkaa helvetin kovaa 30-40 kertaa niin että jätkän oli oikeen vilu jälkeenpäin (jotenki kropan tapa käsitellä kipu tjms...). Ei tosin maininnu lajiaan, mutta sen valmentajalla oli kuulemma maailmanennätys jossaan lankkujen potkimisessa tjms... Tiedä sitte häntä...

Veitsellä naputellen varovasti niitä rystysiä ristiinrastiin saa kovettumaa syntymään. Homman nimi ei ole hakata voimalla verelle vaan ajan kanssa naputellen saada kovettumat syntymään.
---------------------
Kitaran soitossa tauon jälkeen tarvittavat kovettumat sormenpäissä yleensä teen pikaliima tipalla. Nailonkielinen nyt ei tota nyt vaadi...mut paksut metallikielet.

Maximillianilta oikea tieto: kovetettavaa kohtaa ei hakata täysillä vaan sitä työstetään suhteellisen kevyesti ja toistuvasti. Harjoittelun tulee olla säännöllistä ja kestää vuosia; yksittäisen harjoitteen tekeminen aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin tuo hyötyä. Kovettaminen vaatii osaavan opettajan ohjausta, sillä väärin tehtynä ja hoitamatta jätettynä se saattaa aiheuttaa melko pahojakin terveydellisiä haittoja (kannattaa miettiä mitä rustottuminen rystysissä tekee sormien liikkuvuudelle). Omatoimisesti kovettamista ei kannata lähteä yrittämään. Kovettamista ei tule koskaan harjoitella metalliesineeseen, mutta bambukeppi kelpaa harjoitteluvälineeksi.

Edit: kannattaa muistaa erottaa toisistaan luun kovettaminen, nahan parkkiinnuttaminen sekä kivunsietokyvyn lisääminen. Vereslihalle hakattu nahka ei nyt suuremmin ihmistä vahingoita, vaikka onkin toki ikävän tuntuinen. Punnerrusten tekeminen rystysillä on myös aivan turvallista puuhaa, mutta luuta se ei koveta.

Minulla on rystyset kovettunut ihan paljain käsin säkkiä lyömällä, nykyään ei rystysten ihoa saa rikki sitten millään. Ei tässä minun kohdalla kyl mitään järkeä ole, nyrkkeilyssä kun käytetään hanskoja :rolleyes:

Jees, on tosiaan kaksi hieman eri asiaa, rystysten nahan parkkiinnuttaminen ja luiden vahventaminen. Nahka vahventuu hakkaamalla paljain käsin säkkiä ja tekemällä vaikkapa karhealla matolla rystypunnerruksia.
Luun kovettaminen vaatii jo pitkäjänteisyyttä ja malttia. Liiallisuuksiin meno kääntyy itseään vastaan ja käsi rustottuu ja on näin alttiimpi hiusmurtumille. Kyllä, käsi on rustottuessaan vaurioherkempi .. ikävä kyllä, puhumattakaan pianistin tms uran jatkamisesta. *katsoo surullisena käsiään*
Luussakin on aineen vaihduntaa ja rystysten sopiva rasittaminen tekee niistä kovempia. Vanha karatessakin tunnettu tapa on hakata paljain käsin makiwaraa, jossa oppii samaa rahaan myös paljon nyrkin ja ranteen asennosta.

Indra sanoi:
"Itse hakkaan monesti säkkiä pelkät siteet käsissä."

Mites iho? Mulla on rystysistä nahka rullalla, jos en käytä hanskoja. Parkkiintuuhan sekin tietysti ajan kanssa, jos jaksaa ahkerasti värjätä säkin kylkeä punalla. Pystytkö lyömään pelkkien siteiden kanssa täydellä teholla?

Kyllä.
Ranteita ajatellen koukut ovat vittumaisimpia.
Tosin nahka kärsii rystysten päältä ja punasenahan ne on.

Suositut

Back
Ylös Bottom