Rypsiöljystä?

Ravintosisältö / 100g

energiaa 3700kJ / 900kcal
proteiinia 0g

Rasvaa 100g, josta
tyydyttynyttä 7g
kertatyydyttymätöntä 59g
monityydyttymätöntä 34g

kolesterolia 0mg
e-vitamiinia 25mg

Elikkä vedän pari ruokalusikallista tota päivässä. Kaikkihan nyt rypsärin tietää. Mutta onko liiallisella käytöllä haittavaikutusta, hyvää vaikutusta? Paljon olisi hyvä ottaa päivässä. Paino 65kg. Eikä varmaan liiallisella käytöllä ole mitään terveydellisiä riskejä jos ei nyt litrakaupalla vedä. :D kumminkin kyse hyvästä rasvasta.

Jukelius sanoi:
Elikkä vedän pari ruokalusikallista tota päivässä. Kaikkihan nyt rypsärin tietää. Mutta onko liiallisella käytöllä haittavaikutusta, hyvää vaikutusta? Paljon olisi hyvä ottaa päivässä. Paino 65kg. Eikä varmaan liiallisella käytöllä ole mitään terveydellisiä riskejä jos ei nyt litrakaupalla vedä. :D kumminkin kyse hyvästä rasvasta.

Kovien rasvojen korvaaminen pehmeillä on yleensä aina rock. Eli jees homma, ruoanlaitossa mitä mainioin tuote. Ehkä ei sinänsä kannata läträtä kun siitä saa hyvin äkkiä aimo annoksen lisäenergiaa (=kaloreita) ja jos se ei sovi sun tän hetksiin tavotteisiin niin kohtuus kaikessa. Tuon rinnalle voisi olla joku kalaöljy mukaan tasapainottamaan n3/n6-rasvojen balanssia (olettaen että syöt yhtä vähän rasvaista kalaa kuin minäkin...), jonka tärkeyttä aletaan tänä päivänä vasta kunnolla ymmärtämään.

:thumbs:

tukikohta1 sanoi:
Sopinee saman ketjuun, eli meneekö tuna "rasvaisesta kalasta"?

Ei mene, sehän on melkein rasvatonta. Ja ennenkuin joku kysyy, niin tuna öljyssä ei ole sekään rasvaisen kalan korvike :) Lohikalat rokkaa, maistuvat hyvältä.

muffy sanoi:
Kovien rasvojen korvaaminen pehmeillä on yleensä aina rock. Eli jees homma, ruoanlaitossa mitä mainioin tuote. Ehkä ei sinänsä kannata läträtä kun siitä saa hyvin äkkiä aimo annoksen lisäenergiaa (=kaloreita) ja jos se ei sovi sun tän hetksiin tavotteisiin niin kohtuus kaikessa. Tuon rinnalle voisi olla joku kalaöljy mukaan tasapainottamaan n3/n6-rasvojen balanssia (olettaen että syöt yhtä vähän rasvaista kalaa kuin minäkin...), jonka tärkeyttä aletaan tänä päivänä vasta kunnolla ymmärtämään.

:thumbs:

Itse asiassa kalaöjyssä ei ole mitään, mitä ei olisi rypsi- ja pellavaöljyssä, ja esim. pellavaöljyssä määrätkin on kutakuinkin samoja. Linolihappoa, jos oikein muistan, kalaöljyssä oli enemmän, mutta voidaan kysyä, kannattaako pelkästään sen takia ostaa kalaöljyä, joka maksaa 6x enemmän kuin pellavainen...

Lisäksi pellava- ja rypsiöljy ovat kotimaisia, mitä kalaöljy ei ole.

reinhardt sanoi:
Itse asiassa kalaöjyssä ei ole mitään, mitä ei olisi rypsi- ja pellavaöljyssä, ja esim. pellavaöljyssä määrätkin on kutakuinkin samoja. Linolihappoa, jos oikein muistan, kalaöljyssä oli enemmän, mutta voidaan kysyä, kannattaako pelkästään sen takia ostaa kalaöljyä, joka maksaa 6x enemmän kuin pellavainen...

Lisäksi pellava- ja rypsiöljy ovat kotimaisia, mitä kalaöljy ei ole.

Tuota. Kalaöljystä saa suoraan DHA:ta ja EPA:aa jotka ovat isolta osin vastuussa kalaöljyn hyvistä vaikutuksista. Rypsiöljystä noita rasvahappoja saa mutta vain kehossa tapahtuvan ALA:n konversion kautta, ja konversiotehokkuus ei ole kovin hyvä ja vieläpä heikkenee iän myötä (siihen vaikuttaa myös moni muu asia, esim. muiden rasvahappojen saanti ravinnosta).

Ts. rypsärin käyttö on hyvästä jo senkin takia että se tasaa omega-6:n saantia sen kautta että o3/o6-suhde on rypsärissä parempi. Mutta kalaöljystä on silti hyötyä.

JSmith sanoi:
Ts. rypsärin käyttö on hyvästä jo senkin takia että se tasaa omega-6:n saantia sen kautta että o3/o6-suhde on rypsärissä parempi. Mutta kalaöljystä on silti hyötyä.

Millainen tuon 03/06 suhteen sitten tulisi olla ja millaiset suhteet näissä perusöljyissä noin suunnilleen on?

Pentele sanoi:
Millainen tuon 03/06 suhteen sitten tulisi olla ja millaiset suhteet näissä perusöljyissä noin suunnilleen on?

Ei aavistustakaan :) Eri eksperttien ja "eksperttien" mielipiteet vaihtelevat, about ainoa konsensus joka irtoaa on se että länsimaisessa ruokavaliossa omega-6:t ovat ylikorostettuja. Googlesta löytyy esim. Udo Erasmuksen nimellä yksi näkemys asiaan; Udo tuottaa omaa öljysekoitustaan jonka pitäisi sisältää optimaalisessa suhteessa eri öljyjä. Uskoo kuka uskoo.

Eka googlesta vastaan tullut hitti piti sisällään jonkinlaisen taulukon pitoisuuksista: http://www.kuntolehti.com/kirjasto/ravinto/rypsioljy.html .

tuo camelina-öljy näytti aika mielenkiintoiselta... Onko kellään tietoa sen hinnasta?

Pentele sanoi:

Linolihappoa [eli 18:2 n-6] (Omega 6) on runsaasti auringonkukka-, saflori-, maissi-, saksanpähkinä- ja soijaöljyssä. Linolihapon suositeltava saanti: 3-5 % energiasta.

Alfalinoleenihappo [18:3 n-3] (Omega 3) toimii esiasteena omega-3-sarjan rasvahapoille, sitä on runsaasti on rypsi-, soija- ja pellavansiemenöljyssä. Valmista omega 3 -rasvaa on erityisesti kylmänmeren kaloissa. Alfalinoleeni happojen suositeltava saanti on 1 %

Porkkanaraastin sanoi:
paljonkos ruokalusikallinen rypsäriä painaa? tai millilitroina?

Jossain vanhoissa topickeissa sanottiin, että ruokalusikallinen rypsariä painaa 6g.
Miten on mahdollista se, että kalaöljy pulossa lukee 6ml kalaöljyä sisältää 5,5g rasvaa. Tällöinhän ruokalusikallinen(15ml) sisältäisi melkein 14g rasvaa. Onko kalaöljypullon etiketissä liioiteltu vai onko ruokalusikallinen kalaöljyä on niin paljon rypsiöljyä painavampaa?

Itellä tulee kiskottua tuota sellasen 60-100g päivässä. Tosi mahtavaa kamaa ja saa helposti energiaa, kun tarvitsee. Esim. paikkaan dietissä liiallista energiavaetta.

Tulee vedettyä aina 1rkl rypsärii ja perään purkki rahkaa.

Kalaöljyllä tarkoitin juuri lähinnä EPA:a ja DHA:a (jolloin on mentävä kalaan), mutta muutenkin koko 3-ryhmää. Eri mielipiteitä on mutta tällä hetkellä kallistuisin 1:1 -teorian puoleen jota ainakin Andrew Stoll ja moni muu suosittelee. Voi olla että mieleni muuttuu jahka joskus tulee opittua siitä lisää. Kyllä tavan öljyistä noita 6-ryhmäläisiä saa jo ihan tarpeeksi.

hieman :offtopic: mutta en viitsinyt uutta threadia perustaa niin kysyn sitten tässä. Kun olen nyt ottanut juuri ennen nukkumaan menoa purkin tonnikalaa jossa on 2g rasvaa. En ole varma mutta tulevatko nämä rasvat siitä öljystä mitä siihen on lisätty vai.. ? Jokatapauksessa en pidä tästä mausta niin olen puristanut sillä kannella ne pois ja ottanut sitten pari ruokalusikallista rypsäriä hidastamaan proteiinin imeytymistä. Onko tämä hyvä tapa? Ja sitten vielä että onko kannattavaa lisätä vaikka muki maitoa tähän samaan syssyyn kun olen ymmärtänyt että siinä on sitä kaseiinia. Vai haittaavatko maidon hiilarit jotain? Jos joku näihin viittis vastata :worship:

BoneFish sanoi:
hieman :offtopic: mutta en viitsinyt uutta threadia perustaa niin kysyn sitten tässä. Kun olen nyt ottanut juuri ennen nukkumaan menoa purkin tonnikalaa jossa on 2g rasvaa. En ole varma mutta tulevatko nämä rasvat siitä öljystä mitä siihen on lisätty vai.. ? Jokatapauksessa en pidä tästä mausta niin olen puristanut sillä kannella ne pois ja ottanut sitten pari ruokalusikallista rypsäriä hidastamaan proteiinin imeytymistä. Onko tämä hyvä tapa? Ja sitten vielä että onko kannattavaa lisätä vaikka muki maitoa tähän samaan syssyyn kun olen ymmärtänyt että siinä on sitä kaseiinia. Vai haittaavatko maidon hiilarit jotain? Jos joku näihin viittis vastata :worship:

Jeps, on hyvä tapa, saavat lihakset yön aikana pidemmäksi aikaa kasvuainetta, kun hidastat tonnikalaa rypsärin avulla.Ja nuista maidon hiilareista itse kerrain luin täältä pakkikselta, ja muistelen, että eipä ne maidon hiilarit kumminkaan, niin paljon haitannu, itse monesti vedän iltaprotskun maidon sekaan ja siihen pari rkl rypsäriä päälle.

Back
Ylös Bottom