Ryhmäliikuntatunnit turhia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sintti27
  • Aloitettu Aloitettu
Hankin ensimmäisen salijäsenyyteni reilut kaksi kuukautta sitten, joten olen aika keltanokka mitä kuntosalilla käymiseen ja ohjattuun liikuntaan tulee. Olenkin pyrkinyt lueskelemaan mahdollisimman paljon siitä millaisella liikunnalla minun kannattaisi viikkoni koostaa. Tavoitteeni on kiinteyttää kehoa, painoa ei tarvitse pudottaa.

Lähes poikkeuksetta keskustelupalstoilla ja erilaisissa artikkeleissa korostetaan kuntosaliharjoittelun tärkeyttä ja ryhmäliikunnasta ei puhuta oikeastaan mitään. Aerobisestakin yleensä mainitaan vain juoksu, uinti, hiihto ja pyöräily. Olenkin hiukan lannistunut näistä jutuista, sillä pidän juuri ryhmäliikuntaa itselleni sopivana liikkumismuotona. Käyn salilla vain kerran viikossa ja muuten käyn Bodystepissä, Pumpissa, Spinningissä ja Pilateksessa tai Balancessa omien fiilisten mukaan. Liikuntakertoja tulee n. 4-5 viikossa. Useilla keskustelupalstoilla haukutaan kuitenkin esim. BodyPump lyttyyn aivan turhana lajina. Ovatko nämä ryhmäliikuntatunnit kiinteytyksen kannalta siis merkityksettömiä ja todellisia tuloksia saan vain saliharjoittelun kautta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiinteytys, tuo kirosana... ;) Sehän siis tarkoittaa lihasten kasvua, ja sitä että rasva kropasta vähenee, ja yhtä aikaa se on erittäin vaikea toteuttaa. Jos et tahdo painoa pudottaa, niin lihasten kasvatus olisi varmaankin parasta. Valitettavasti bodypumpissa, pilateksessa tai stepissä lihaskunto-osuus on varsin lihaskestävyyttä painottavaa. Lihas ei kasva, mutta sen kestävyys paranee. Eli jos noita olet nyt harrastellut, niin ainakin lihaskestävyytesi pitäisi olla ihan hyvässä kuosissa! Tuohon päälle olisi hyvä rakentaa sitten sitä massaa lisäävää lihastreeniä, mutta pump ei siihen miun mielestä sovellu.

Toisaalta osa on kokenut nimenomaan pumpin itelleen hyväksi. Mikään liikuntahan ei ole pahasta, ja parhaiten tuloksia tekee se laji, mitä jaksaa harrastaa.

sillä pidän juuri ryhmäliikuntaa itselleni sopivana liikkumismuotona. Käyn salilla vain kerran viikossa ja muuten käyn Bodystepissä, Pumpissa, Spinningissä ja Pilateksessa tai Balancessa omien fiilisten mukaan. Liikuntakertoja tulee n. 4-5 viikossa.

No eikös tuo ole hyvä tilanne, olet lajisi löytänyt. Mie oon huono kommentoimaan noiden ryhmäliikuntojen hyvyyttä/huonoutta, kokeillut olen pumppia, spinninkiä ja pilatesta. En tykkää, en mene, ei vastaa miun tarkotuksiani. Pilates on kyllä laji, jota kaikkien tulisi harrastaa, mie kuitenkin teen pilatestyyppisiä liikkeitä itekseni.

Kyllähän kunnollinen kuntosalitreeni on hyvä mutta mikset tee noita mistä tykkäät ja sitten jos vaikuttaa siltä, ettet pääse tavoitteisiisi, niin kokeilet punttia enemmän. Tai noita perusaerobisia. Jos siun tavotteena ei ole varsinaisesti lihasten kasvatus, ni tuommoset lihaskestävyyteen painottavat treenit voi olla omiaan siulle. Vaikka saahan sitä kyllä puntillakin tehtyä...

Omasta mielestäni myös jumppaamalla kehittyy lihasmassa. Varsinkin näin ohjaajana jalat pysyy varsin hyvässä kunnossa ilman säännöllisiä jalkatreenejä!Lihaksen kestävyys on merkittävin joka paranee, mutta väittäisin että et ainakaan saa sitä lihasmassaa häviämään jumppaamalla;) Teet just sitä mistä itse tykkäät ja motivoidut:)

Mulla työpaikan vaihduttua on ollut mitä mahtavin mahdollisuus treenata lounastauolla! Kokeilin pariin otteeseen ryhmäliikuntatunteja myös lounastauolla, mutta pitää sanoa että se häiritsee liikaa punttitreeniä. Enkä pysy enää mukana kun muut punnertelevat pitkää sarjaa kun on samalla viikolla on aiemmin ollut rintatreeni. Samalla kun ryhmäliikuntatunneilla puserretaan koko kroppa läpi pitkillä sarjoilla, on se sotkenut salitreeniä kun kroppa on liian väsynyt tehdäkseen päälle esimerkiksi seuraavana tai sitäkään seuraavana päivänä saliohjelmaa. Tämän lisäksi en voi olla ryhmäliikuntatunnilla pelkäämättä että lihakset eivät nyt sitten kasva optimaalisesti :D
Vaikka ryhmäliikuntatunneilla on ihan kivaa niin ei se näköjään sovi ainakaan itselleni punttitreenin lisäksi. Parempi on juuri juosta ja uida ja pyöräillä. Taidan olla menemättä jatkossa ryhmäliikuntatunneille, ja vaan käytän lounastauolla salia. Tai menen illalla salille kuten aina ennenkin.

Riippuen ihan mitä hakee. Jos aerobicin tai pumpin parissa viihtyy niin ryhmäliikunta sopii loistavasti perusliikunnaksi, kunhan vähän hiki tulee ja syke nousee. Jos vaihtoehtoja on tarjolla niin aina parempi. Samalla saattaa pari rasvagrammaakin palaa.

Toisaalta pieni lihasmassan lisäys tekee monelle paljon ulkonäkösaralla ja siihen ryhmäliikuntatunnit eivät kauheana vaikuta. Myös lihaskunnon parantuminen näkyy myös arkielämässä positiivisesti. Tästä syystä melkein harkitsisin hieman salikäyntien lisäämistä kuitenkin, pari kertaa viikossa olisi ihan jees siinä ryhmäliikunnan ohella.

Eikä salilla mitään vitkutuksia, vaan raakaa voimaa käyttäen tiukkoja kympin tai alle sarjoja, eiks je? ;)

Bodypump on mahtava laji, mitä tulee kiintetykseen. (kyllä, juuri tuo sanainhokki, ja vieläpä ilman heittiksiä!). Lihakset eivät sanan varsinaisessa merkityksessä kasva, mutta MUOTOA niihin tulee kyllä. Joidenkin mielestä tämä muoto on yhtä kuin kasvu, ja bodareiden mielestä se ei tietenkään ole yhtikäs mittää. Mutta normitreenaajalle, jonka tavoitteena on ennemmin kiinteytyä kuin kasvattaa massaa ( ja yhä tiedän mitä kiinteytyminen tarkoittaa, ja käytän sitä silti;)), se on loistava laji. Mutta muistathan, että sitä ei suositella tehtäväksi kuin MAX 3 kertaa viikossa, kaksikin kertaa riittää jo tuloksiin.

Bodystep on mitä loistavin keino polttaa rasvaa, matalahkolla sykkeellä painetaan menemään, satunnaisia sykehuippuja lukuunottamatta.

Ohjaan itse ja lähes kaikki tuntemani ohjajaat näyttävät jossain määrin sporttisilta ja "kiinteiltä". Ne ketkä punttaa vielä päälle hiukan enemmän kuin ne jotka ei. Bodypump-ohjaajat, ainakin ne ketkä tekee isoilla painoilla (esimerkkinä nyt vaikka hauiksissa 5-6 kiloa per pääty, kyykyssä yhteensä 30 +) erottuu vielä edukseen.. ;)

Tokikaan en lyttää punttia, koska olen itsekin sitä mieltä että ne isot lihakset kasvatetaan siellä, mutta tärkeintä on se, että tykkäät siitä mitä teet. Ja ryhmäliikunnat ja sali EIVÄT suinkaan poissulje toisiaan, päinvastoin.

Edit: Onpa kummallisia käsityksiä ihmisillä noista tunneista, pikaisesti kun silmäilin.
PILATES edistää liikkuvuutta ja keskivartalon hallintaa, kyse ei kyllä ole mistään lihaskestävyystunnista. Steppitunneilla harvoin on lihaskunto-osuutta, jos niin se on lyhyt ja yhdelle tai maksimissaan kahdelle lihasryhmälle suunnattu.

Enkä pysy enää mukana kun muut punnertelevat pitkää sarjaa kun on samalla viikolla on aiemmin ollut rintatreeni. Samalla kun ryhmäliikuntatunneilla puserretaan koko kroppa läpi pitkillä sarjoilla

Itekkään en pysy mukana, en tajua miten ihmiset tekevät esim. ojentajapunerruksia niin nopeella temmolla. Mieluummin ite teen kunnolla ja hitaammin kuin riuhdon tappotahdilla jotain vähän sinnepäin olevaa. En miekään jaksa noita pitkiä sarjoja. Eräskin ohjaaja on ihastunut vatsalihasten treenaamiseen ja niitä sitten tehdään miljoona eri sarjaa useilla eri liikkeillä. Ärsyttävintä on se, että lihaskunto-osuuden alussa treenataan niitä vatsoja ja sitten tunnin lopussa pitää palata takasin vatsalihaksia tappamaan vielä muutamalla piitkällä sarjalla. En ymmärrä miksi vatsalihaksia pitäisi treenata niin paljon verrattuna muihin lihaksiin..

On kuitenkin mukavaa aina välillä junppailla ryhmäliikuntatunneilla, mutta oon huomannu, että se sali on enemmän miun juttu :)

Tottahan jumpat ovat hyödyllisiä! Kaikki liikunta on plussaa. Välillä tälläkin palstalla unohtuu se, että liikunnan pitää olla hauskaa. Harrasta sitä mikä SINUSTA tuntuu mielekkäältä.

Palstalla niin moni tähtää BodyFitnekseen, fitnekseen, kehonrakennukseen että melkein kaikissa threadeissa puhutaan vain näiden lajien mukaisesta treenauksesta. Onhan sitä muutakin liikuntaa!

Ihmisillä on erilaisia tavoitteita. Ja haluja. Itse jumppaan monesti mielitekojen mukaan. Joskus hotsittaa tehdä sitä sun tätä. Joskus pelkkää punttia. Ja sitä punttiakin on monenlaista. Treenaamisen pitää olla hauskaa - ja lisää hauskuutta saa vaihtelemalla ohjelmaansa. Kokeilemalla jotain uutta.

Kyllä jumpallakin saa tuloksia aikaiseksi. BodyPump, Step, Spinning ja Pilates ovat toisiaan täydentäviä. Yhtä ja samaa ei kannata montaa kertaa viikkon tehdä, mutta näitä yhdistelemällä saa varmasti jo - hyvän olon lisäksi - niitä tuloksia aikaan. Tuohon päälle heittäisin 1-2 punttitreeniä - joissa kannattaa keskittyä yläkroppaan. Monilla naisilla kroppa on sen verran alapainotteinen, että lihasten saaminen esim. olkapäihin tasapainottaa olemusta. Tulee sitä X-mallia. Hyvä nyrkkisääntö on treenata punttisalilla niitä lihaksia, jotka eivät ohjatuilla tunneilla tule kipeäksi.

Tosi mukavaa että näin moni on jaksanut vastailla. On tosi mahtavaa huomata että netistä löytyy näin asiantunteva ja asiallinen keskustelupalsta. Kun lueskelin noita kirjoituksia niin sain taas lisäintoa urheiluun :dance: myös siihen pumppiin.

Mulla ei tosiaan ole tuo lihasten kasvatus ole pääasiana, mutta enköhän siitä huolimatta käy ainakin sen yhden kerran viikossa salilla. Niin ja saattaahan se olla että kun käyn noissa ryhmäliikunnoissa tarpeeksi tekee mieli käydä enemmänkin salilla. Taitaa kuitenkin olla paras liikkua siten kun parhaalta tuntuu juuri sillä hetkellä, kunhan vaan liikuttua tulee. Oon jäänyt vähän koukkuun tähän palstaan, uskomatonta miten paljon täältä löytyy tietotaitoa.

Itse käyn paljon jus kuntokeskuksen ryhmäliikuntatunneilla. Tai no joku aika sit kävin vissii viidesti, mut nyt on taas tuo puntti saanut pääpainon joten käyn kerta viikkoon pulsessa, kerta viikkoon cycklingissä tai combatissa ja kerta viikkoon pumpissa, suurilla painoilla. 3kertaa salilla ja 3-6kertaa aamu aerobisen joko pyörällä tai reippaillen...

Kyl mä ainaki tykkään noista ryhmäliikuntatunneista, jos ohjaaja on hyvä ja osaa "piiskata". Ohjatut tunnit on siin mieles just passeleita koska ne on ohjattua liikuntaa, tulee ainki tehtyä "täysillä" :D

Täältä ehdoton kyllä ryhmäliikunnan puolesta!

Olen harrastanut koko pienen ikäni joukkuevoimistelua ja showtanssia ja siinä ohessa käynyt aerobictunneilla. Salilla olen käynyt tyttömäisesti (=pitkiä sarjoja) joskus 3-4 vuotta sitten satunnaisesti. Siitä huolimatta, usein luullaan, että treenaan säännöllisesti salilla, sillä olkapäissä on muotoa ja käsivarret eivät näytä naruilta, takamus on pyöreä ja vatsa litteä. En todellakaan ole "laihaläski" siis hoikka ja lihakseton, vaan enemmänkin jäntevä.

Nyt olen aloittanut muuton johdosta uudella salilla ja siellä on tunteja valita vaikka millä mitalla. Spinning ja pump on ohjelmassa minimissään kerta/vko ja siihen päälle jotain muita tunteja.

Nyt on kuitenkin uteliaisuus herännyt salia kohtaan, joten tällä viikolla alotan treenit sillä puolella, tänään tehdään ohjelma yhdessä ammattilaisen kanssa. Jännittää :hyper:

Jees, eihän tuo ryhmäliikunta ainakaan pahaksi ole, päinvastoin. Toisille se sopii ja toisille taas ei, ihan miten kukakin tykkää.
Nyt on kuitenkin uteliaisuus herännyt salia kohtaan, joten tällä viikolla alotan treenit sillä puolella, tänään tehdään ohjelma yhdessä ammattilaisen kanssa. Jännittää

Tsemppiä jayalle uuteen harrastukseen!:thumbs:

Tänne on nyt pakko laittaa kommentti minkä kuulin viime viikolla salilla. Hyvännäköinen ja -kokoinen mies tuli puntilta pukkariin ja olin siis siinä käytävällä menossa naisten pukkariin. Salissa oli alkamassa Bodypumptunti.

Hyvännäköinen mies heitti kaverilleen: "Vähänkö olis noloo mennä tonne tunnille mukaan kun joutuis heiluttelemaan vaan tankoa". Hehee, kaikki miehet bodypumppia kokeilemaan ja heti! :D

Hehee, kaikki miehet bodypumppia kokeilemaan ja heti! :D
Olen kokeillut aerobicciä kahdesti (eka kerta erinomainen, toinen umpisurkea), spinningiä kerran (muuten olisi voinut olla hyvä, mutta ohjaaja möykkäsi ärsyttävän tekopirteeseen jenkkityyliin, musa oli paskaa ja hirveen kovalla) ja miesten omaa kuntopiirijumppaa (oli erään kunnan työntekijöille, fiksun fysioterapeutin suunnittelema, musa hiljaisella jotain perusrokkia ja älyttömän hyvä meininki, läppä ja hiki lensi naurun ja hymyjen saattelemana) karkeen arvion mukaan noin 20 kertaa. Niin juu ja pari kertaa kävin puljun kaikille duunareille suunnatuissa kuntopiirijumpissakin, joissa olin toki ainoa mies.

Ainiin ja astangajoogan peruskurssilla kävin vissiin jonkun kymmenkunta kertaa. Se oli hirveen helppoa, koska olin niistä aloittelijoista notkeimmasta päästä, vaikka olin ja olen noin 90kg oletettavasti hirveen kankee voimaileva mies (ja ainoa mies toki). Jooga kyllä teki alaselälle ja takareisille noin alkeiskurssilaisena hyvää. Ehkä myöhemmässä vaiheessa myös kropan muut osat vetreytyisivät, kun opeteltaisiin lisää asanoita. Joka kerta loppuhiljentymisen aikana taistelin, etten olisi nukahtanut. Erään kerran sitten torkahdin ja heräsin omaan kuorsaukseeni- > :nolo:

Eli bodypumppia en ole kokeillut toistaiseksi, mutta muutamaa muuta ryhmäliikuntajuttua kyllä.

Jos ryhmäliikunnassa toteutuvat nämä 100% käyntikerroista, niin hyvä:
- musa ei ikinä liian kovalla (eli pitää olla hyvin hiljaisella taustalla)
- musa ei ikinä paskaa (eli ei konejumputusta, ei Celine Dionia, ei aikuisrokkia, ei Pritniä, ei hiphoppia, eikä mitään, mikä soi NRJ:llä, Novalla tai KissFM:llä)
- ohjaaja aina pätevä ja fiksu, ei ikinä ns. floodaa (olikos se nyt oikea termi?), eli ei saa tulla yhtäainoaa "Vielä jaksaa!", "Vielä pari toistoa!", "Hei! Joo! Yeah! Hyvä!" tms. "kannustavaa" huutoa, en voi sietää niitä yhtään :curs: ja on aina suunnitellut jumpan kunnolla (huomaan kyllä laiskottelun suunnittelun suhteen ja se ärsyttää)
- ohjaajan pitää myös ohjata liikkeiden tekniikan suhteen, esim. tuolla viimeksi mainitsemissani jumpissa kaikki paitsi minä tekivät kyykyn noin 10-15cm niiauksina, joissa polvia vielä työnneltiin reilusti eteenpäin, ei näin! ohjaajan olisi heti pitänyt korjata, näyttää tehokas syvyys (vaakatason alle, jos mitenkään mahdollista) ja kertoa, miksi polvet eivät saisi mielellään kovin paljoa eteenpäin mennä, lisäksi hauiskäännöissä suurin osa vaan heitteli painoja ja repsautti ne käsivarret rentoina alas, ei näin! ohjaajan olisi pitänyt neuvoa oikea suoritustekniikka
- paikka jumppaajamäärään nähden riittävän iso, eli väljää pitää olla, että mahtuu kunnolla tekemään liikkeet vaikka 150kg/200cm voimanostaja.

En vaan jaksa uskoa, että noi asiat toteutuvat kovinkaan monilla ryhmäliikuntatunnilla. Eiköhän siellä ole helvetin kovalla mun makuun paskamusaa ja kannustustavaksi tarkoitettua patistusta runsaasti, joten ei kiitos. Ymmärrän tuommoisen kumminkin hyvin, koska moni noista asioista pitää. Joku pilates tai jooga voisi tosin tulla kyseeseen, jos varmistuisin muutaman käyntikerran perusteella ohjaajan tai ohjaajien pätevyydestä ja ahkeruudesta. Muuten järkkään lihaskuntoa punteilla ja aerooppista kuntoa esim. sauvakävelyllä, hölkällä, uinnilla tai pallopeleillä, kiitos vain.

Hyviähän nyo ryhmäliikunnat ovat. Terveysliikuntana ja työkyvyn ylläpidossa varmasti todella pätevä tapa liikkua ja kaiken lisäksi hauskaa.

Aikaisemmin on jo suositeltu 1-2 saliharjoitusta viikossa ryhmäliikuntojen päälle. Saliharjoitukset tuovat monipuolisuutta liikkumiseen. Jos pumpissa tehdään pitkää sarjaa, niin salilla kannattaa tehdä vastapainoksi huomattavasti lyhyempää sarjaa. Sitten vielä viikko-ohjelmaan joku sopiva ryhmäliikuntatunti, jossa ei tehdä lihaskuntoa vaan pidetään sykettä koholla. Lenkkikin tietysti käy. Ryhmäliikuntatunteja on onneksi niin monia, että sopivaa vaihtelua on helppo rakentaa, että ei pitkästy.

Monipuolisuus on liikkumisessakin hyväksi. Siis ei pelkkää ryhmäliikuntaa vaan sopivasti sekoittaen erilaisia harjoituksia tavoitteidensa mukaan.

Jos ryhmäliikunnassa toteutuvat nämä 100% käyntikerroista, niin hyvä:
- musa ei ikinä liian kovalla (eli pitää olla hyvin hiljaisella taustalla)
- musa ei ikinä paskaa (eli ei konejumputusta, ei Celine Dionia, ei aikuisrokkia, ei Pritniä, ei hiphoppia, eikä mitään, mikä soi NRJ:llä, Novalla tai KissFM:llä)
- ohjaaja aina pätevä ja fiksu, ei ikinä ns. floodaa (olikos se nyt oikea termi?), eli ei saa tulla yhtäainoaa "Vielä jaksaa!", "Vielä pari toistoa!", "Hei! Joo! Yeah! Hyvä!" tms. "kannustavaa" huutoa, en voi sietää niitä yhtään :curs: ja on aina suunnitellut jumpan kunnolla (huomaan kyllä laiskottelun suunnittelun suhteen ja se ärsyttää)
- ohjaajan pitää myös ohjata liikkeiden tekniikan suhteen, esim. tuolla viimeksi mainitsemissani jumpissa kaikki paitsi minä tekivät kyykyn noin 10-15cm niiauksina, joissa polvia vielä työnneltiin reilusti eteenpäin, ei näin! ohjaajan olisi heti pitänyt korjata, näyttää tehokas syvyys (vaakatason alle, jos mitenkään mahdollista) ja kertoa, miksi polvet eivät saisi mielellään kovin paljoa eteenpäin mennä, lisäksi hauiskäännöissä suurin osa vaan heitteli painoja ja repsautti ne käsivarret rentoina alas, ei näin! ohjaajan olisi pitänyt neuvoa oikea suoritustekniikka
- paikka jumppaajamäärään nähden riittävän iso, eli väljää pitää olla, että mahtuu kunnolla tekemään liikkeet vaikka 150kg/200cm voimanostaja.

Ei ryhmäliikunta kaikille sovi, sehän on selvää.

Yleensä ohjaaja osaa kyllä neuvoa liikkeet ja kertoa että esim polvet eivät saisi ylittää varvaslinjaa -tämän pitäisi olla kyllä sääntö eikä poikkeus! :eek: TOKI pitää ottaa huomioon, että jos tunnilla on vaikkapa 30 ihmistä (yleensä enemmän) joista puolet ensikertalaisia, ei yhden kyykkybiisin aikana vaan ehdi/pysty korjaamaan kaikkia virheitä kaikilta henkilöiltä. Ryhmäliikuntaan tulevat (puhun nyt perus aerobic-tunneista, en esim. bodypumpista vaikka osaltaan pitää sielläkin paikkansa) ovat osin myös niitä ihmisiä jotka eivät välttämättä viihdy salilla/ ole vielä viihtyneet siellä eikä välttämättä liikuntataustaa omaa lenkkeilyä lukuunottamatta ole. Siis sellaisia, jotka eivät tiedä mitä tarkoittaa etureisi, lantion ojennus tai keskivartalon tuki/korsetti. Yhdellä kerralla näitä ihmisiä ei saa tekemään MITÄÄN oikein, ja nyt puhun vuosien kokemuksesta.

-kannustus kuuluu ryhmäliikunnan henkeen, ei ehkä joogatunneilla mutta noin muuten. Eli jos se ärsyttää, niin toki et ole oikeassa paikassa. Musiikin pitää kuulua, mutta liian kovalla se ei saa olla (kuulovaurio).

-Bodypump poikkeaa tuossa tekniikka-asiassa siten edukseen, että liikkeet on tarkoin suunniteltu ja ne on tehty turvallisiksi kaikille. Esim. kyykky on 90asteen kulmaan, ei syväkyykky, penkissä tankoa ei tuoda aivan rintaan asti, maastavedossa tanko jää polviin ja niin eespäin. Tarkoituksena siis saada iso ryhmä (60 henkeä, tai ehkä enemmänkin, tietysti myös vähemmän) tekemään liikkeet turvallisesti ja samalla lailla, koska yksi ohjaaja ei pysty henkilökohtaisesti korjaamaan kaikkia tunnin aikana.

Ja mitäs mä täällä huutelen. Ne käy ketkä tykkää. Itse rakastan myös punttia ja pois en vaihtaisi. Mutta vaihtelua hei, vaihtelua...

Itse olen joskus työn puolesta päässyt kokeilemaan bodypumppia, -balancea ja pilatesta. Omasta mielestä kaikki ovat erinomaisia keinoja tasapainottamaan normaalia salitreeniä ja etenkin bodypump rasittaa hengitys-ja verenkieroelimistöäkin ihan mukavasti. Olin muistaakseni aika rikki noiden bodypump-tuntien jälkeen.

Body balance olisi hyvä lisä tuomaan lisää liikkuvuutta ja vartalonhallintaa. Tuo oli erityisen haastavaa oman rajoittuneen liikkuvuuteni vuoksi.

Pilates oli kaikkein haastavinta, koska liikkeet ovat paljon vaikeampia suorittaa miltä näyttävät. Erinomainen lisä tunnistamaan oman kehon pienempiäkin lihaksia.

Jos näistä pitäisi joku valita nykyisen treenin oheksi, valitsin varmaankin body balancen. Liikkuvuudelle olisi tarvetta ja muutenkin tunneilla oli mukavan rauhallinen ja miellyttävä meno. Muuten olisin ehkä valinnut tuon pumpin, mutta treenaan kahvakuulilla ja näillä on mielestäni suht samanlainen vaikutus.

Eli mun mielestä ryhmäliikunnat ovat erinomainen lisä tai muuten vaan hyvä kuntoilumuoto.

Ei ryhmäliikunta kaikille sovi, sehän on selvää...
Ja mitäs mä täällä huutelen. Ne käy ketkä tykkää. Itse rakastan myös punttia ja pois en vaihtaisi. Mutta vaihtelua hei, vaihtelua...
Totta, komppailen. Tuota samaa koetin sanoa, mutta ehkä kärjistin liiaksi.

Olisi kivaa ja mullekin hyödyllistä harrastaa nykyistä enemmän aerooppista liikuntaa, mutta ei meinaa aika riittää. Aina kun on aikaa reenille, on se sitten lähes aina selän jumppailuun keskittyvää punttireeniä, jotta selkä pysyisi terveenä ja minä fyysisesti työkuntoisena. Tylsää. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom