Ruuan punnitseminen + suosittele keittiövaakaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heetu
  • Aloitettu Aloitettu
Hei! Punnitsetteko te mimmit ruokaanne? Olen havahtunut siihen, etten näköjään tiedä tarpeeksi kalori- ja proteiinimääristä, joten pitäisi alkaa punnitsemaan ruokia. Varsinkin lounasruokalassa on tosi vaikeaa arvioida, kuinka paljon saa mitäkin, lähinnä tarpeeksi proteiinia (tavoitteena on 2-3 g/kg). Vinkkejä otetaan vastaan, kuinka olette päässeet tasapainoon sen kanssa, kuinka paljon syötte mitäkin ja kuinka olette päässeet itselle sopiviin määriin. Ruokarytmini on kohdallaan, mutta todennäköisesti en saa tarpeeksi proteiinia. Tavoitteena tällä hetkellä rasvanpoltto, joten yritän syödä hiilaritietoisesti. Olen yrittänyt lisätä proteiinia joka aterialle, mutta kokonaismäärä on vielä hakusessa.

Olisiko teillä muuten suositella jotain tietynmerkkistä keittiövaakaa?

Eipä noilla vaaoilla ole niin väliä, ei niissä ihan älyttömiä heittoja missään tule normaali keittiövaa'alla.

Ei tarvitse kauaa noita punnita, niin oppii aika hyvin arvioimaan paljon just esim. lounasruokalassa tulee sapuskaa otettua.

Meillä punnitaan yleensä semmoset ruuat, joiden kanssa on vähän tarkempaa, esimerkiksi pastat, riisit ja pähkinät. Pähkinät on niin herkkuja, että niitä tulis muuten syötyä vähän liikaa :) Keittiövaa'an merkillä ja ominaisuuksilla ei muuten niin suurta väliä ole, mutta kannattaa tarkistaa että paristot saa vaihdettua helposti! Meillä on nimittäin taiteiltu vaikka minkälaisilla viritelmillä, kun paristot on saatu vaihdettua, mutta koko vaaka ei enää suostu menemään kasaan operaation jälkeen :)

Mä ettiskelin aikoinaan keittiövaakaa etsiessäni Pakkikselta vinkkejä ja Ikean vaakaa sanottiin edulliseksi. Ostin sitten sen (elektroninen) ja on toiminut hyvin. Verrattuna elektroniikkakaupoissa näkemiini muihin oli selvästi halvempi.

Mulla on Ikean digitaalinen keittiövaaka, joka ei muistaakseni huikeita summia maksanut ja on kätevä, pätevä ja sopiva...

mutta...

mitä ruuan punnitsemiseen tulee niin sanoisin, että don't go there, ellei oikeastioikeasti ole pakko. Siihen voi "addiktoitua" äkkiä - huonolla tavalla.

Kannattaa myös katsoa millaiset patterit vaaka tarvitsee. Oma vaaka syö pyöreitä pattereita ahmimalla, eikä niitä löydy lähikaupasta.

871.jpg

Jamie Oliver keittövaaka on vaaoista ihanin.

Itellä käytössä sen sijaan iha hirvee peritty Soenhle. Mulla on semmonen olo et noi paskimmat vaa'at ei näytä oikein pieniä massoja 0-10 g.

Kannattaa hommata digitaalinen keittiövaaka. Meillä sekä mun että avokin kalorien laskenta mullistui kun sain joululahjaksi OBH Nordikan vaa'an, joka on kyllä alusta asti ollut tosi ahkerassa käytössä. Vaa'an avulla on myös helppo laskea kuinka paljon itse tekemässä ruuassa on kaloreita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom