Ruuan merkitys kehitykseen!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis!
  • Aloitettu Aloitettu
Maso sanoi:
No jos noista pitää valita, niin mielummin pullasorsa kuin kynäniska :D

Jep, tämä kynäniskana olo on henkilökohtainen valinta. :D

Kyllä bulkatakin voi kohtuudella, vaikka rasvaa vähän olisikin. Jos haluaa isoksi, niin pitää kasvaa isoksi.

No jos haluaa isoksi millä hinnalla tahansa, niin tottakai. Kaikilla ei vain ole tonyhalme-look tavoitelmissa. Joku voi haluta vaikka hyvää aerobista kuntoa samalla kertaa. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ljp sanoi:
Eipä sitä pahemmin bulkkailla kannata jos rasvat on jo valmiiksi lähempänä kahtakymppiä. Tuskin kukaan tykkää pullasorsana olosta.

Tuossa Draconen postissa oli varmaankin pointtina se, että kannattaa tosiaan hyödyntää aloittelijana kaikki mitä vain saa irti.. Vaikka sitten sen kustannuksella, että sitä läskiä myöskin tulisi ehkä hieman lisää. Tietenkään eivät mitkään sikabulkit ole järkeviä(IMO oikeastaan koskaan:) ) varsinkaan jos on rasvat tuossa kahdenkympin kieppeillä jo valmiiksi. Mutta tuskin tässä nyt niistä sikabulkeista oli kyse.
:)

D.Yates sanoi:
No jos haluaa isoksi millä hinnalla tahansa, niin tottakai. Kaikilla ei vain ole tonyhalme-look tavoitelmissa. Joku voi haluta vaikka hyvää aerobista kuntoa samalla kertaa. ;)

Juu, pääasia että tietää itse mitä haluaa, ja toteuttaa sitä pitkällä tähtäimellä. Sellaisia näkee myös jotka harrastavat voimanostoa joka toinen viikko ja sitten taas vaihdetaan bodaamiseen. Ja tietty massakausi ja dietti vaihtuu kuukauden välein. Btw, ei mullakaan ihan Tony Halme- look ole kovin kovassa kurssissa, mutta massaa pitäis saada sen verran, että joukosta erottuu. Vajaa 100kg noin 16% rasvoilla, ei vielä sitä tee.

coke- sanoi:
Tuossa Draconen postissa oli varmaankin pointtina se, että kannattaa tosiaan hyödyntää aloittelijana kaikki mitä vain saa irti.. Vaikka sitten sen kustannuksella, että sitä läskiä myöskin tulisi ehkä hieman lisää. Tietenkään eivät mitkään sikabulkit ole järkeviä(IMO oikeastaan koskaan:) ) varsinkaan jos on rasvat tuossa kahdenkympin kieppeillä jo valmiiksi. Mutta tuskin tässä nyt niistä sikabulkeista oli kyse.
:)

Juu, elikkä jos ikää on vaikka 16 ja rasvat siinä 15-18% elikkä lähempänä kahtakymmentä kuten ljp sanoi niin bulkkia vaan! Tälläisestä "läski"määrästä ei kannata stressata jos ideana on kuitenkin kehonrakennus. Jos omaa luonnostaan hieman korkeamman rasvaprosentin niin turha sitä väkisin on alkaa kireänä koittaa olla, kun pitäisi sitä lihaa kuitenkin kasvattaa.

Tämä on tietenkin oma mielipiteeni ja varsinkin jos rasvaprosentti on tuota tasoa jo valmiiksi, ei mitään sikabulkkia, mutta pluskaloreilla kuitenkin. Se on silti jokaisen oma asia haluaako olla tiukka narukäsi, vai ei niin tiukka mutta iso.

Syömisen aloittamisen jälkeen paino nousi, reeneissä jaksoi paremmin, lompakko keveni ja sarjapainot nousivat. Kyl maar syömisen osuus punttaamisessa on melkein itse treeniä tärkeämpi. Pakkikselta olen löytänyt paljon hyvää vinkkiä fiksun ruokailun toteuttamiseen. Kannattaa myös opetella kokkaamaan... ei aina tarvitse syödä rahkaa tai tonnikalaa suoraan purkista.
vinkkiä ruokailuun

ps. olisiko mahdollista saada hymiötä, jossa keltainen pallukka mättää tyytyväisenä sapuskaa naamaan? :)

Pakko laittaa oma kommentti tohon 16-vuotiaitten syömistapoihin. Minä henkilökohtaisesti muistan että tossa iässä mulla oli kaksi asiaa jotka todella kiinnosti, jalkapallo ja tytöt :) Jalkapallo jäi luokkaantumisten vuoksi pois mutta tytöt tai nykyään naiset ovat edelleen kiinostavia kaikin puolin :haart:
Eli pointtini on, elämässä on muutakin kuin treeniä. Ja 20 rasvoilla tyttöjen kiinnostus luultavasti laskee aika lailla. Tämä nyt vaan yks esimerkki, eli kaikki eivät ajattele "kaapiksi millä hinnalla hyvänsä", ja tämän tulisi ymmärtää ja kunnioittaa, vaikka oma näkemys asiasta on eri.

Onneksi meikäläinen on jo siinä iässä, ettei tarvi ajatella rasva% jos meinaa tuttavuutta tehdä vastakkaisen sukupuolen kanssa. Meinaan, että ikäiseni NAISET harvemmin kysyvät ensimmäisenä rasvaprosenttia, tai säikähtävät jos se on jopa 20. Ja jos luet tarkemmin postini, niin huomaat, ettei "kaapiksi millä hinnalla hyvänsä"- mentaliteetti ole minunkaan mottoni, kuten ei varmaan kovin monen muunkaan. Isoksi voi kasvaa ilman, että läski räjähtää hetkessä vyötärölle.

Warheart sanoi:
Sama juttu mullakin. Oikeastaan mitään kehitystä ei saanut ennen kunnon ruokavaliota. Sitten tulikin kahdessa ja puolessa kuukaudessa 6 kiloa lisää painoa.

Viistoista vuotta reenasin enemmän tai vähemmän (välillä vuoden tai parinkin taukoja). Aina pysyi paino 63-65 kilossa. Nyt kesäkuun 12. kekkasin täältä pakkiksesta, kuinka tärkeää syöminen on oikeastaan on. Rupesin kiskomaan pakan raakoja kananmunia päivässä, tunaa, pari litraa maitoa, tms.

Aamukusen jälkeinen kuivapaino on kivunnut vajaassa 2 kuukaudessa 63,5 kilosta yli 70 kilon. Sarjapainot kipuavat kilpaa elopainon kanssa. Eikä rasvakerros ole juurikaan lisääntynyt.

Melkein itku tulee, kun ajattelee kaikkea sitä hikeä, jonka olen hikoillut syömättä riittävästi. Vituttaa vaan toi ihmisten "jaahas, ai ihan kaurapuuron voimalla..."-kommentointi. Ittekin olen kyllä yllättynyt, että rehellisin konstein voi saada tällaista aikaan.

Dracone sanoi:
Juu, elikkä jos ikää on vaikka 16 ja rasvat siinä 15-18% elikkä lähempänä kahtakymmentä kuten ljp sanoi niin bulkkia vaan! Tälläisestä "läski"määrästä ei kannata stressata jos ideana on kuitenkin kehonrakennus. Jos omaa luonnostaan hieman korkeamman rasvaprosentin niin turha sitä väkisin on alkaa kireänä koittaa olla, kun pitäisi sitä lihaa kuitenkin kasvattaa.

Tämä on tietenkin oma mielipiteeni ja varsinkin jos rasvaprosentti on tuota tasoa jo valmiiksi, ei mitään sikabulkkia, mutta pluskaloreilla kuitenkin. Se on silti jokaisen oma asia haluaako olla tiukka narukäsi, vai ei niin tiukka mutta iso.

Samaa mieltä. Ja syömällä JÄRKEVÄSTI yli kulutuksen ja treenaamalla kovaa pitäisi saada sitä lihasta kuitenkin kasvamaan ilman suurta rasvan lisäystä. Ja jos se lihaksen määrä on paljon rasvanmäärää suurempi, ei se rasvaprosentti edes nouse vaikka rasvanmäärä kasvaa. En jaksa tähän alkaa mitään suhdelukuja laskemaan.

Spammi sanoi:
Viistoista vuotta reenasin enemmän tai vähemmän (välillä vuoden tai parinkin taukoja). Aina pysyi paino 63-65 kilossa. Nyt kesäkuun 12. kekkasin täältä pakkiksesta, kuinka tärkeää syöminen on oikeastaan on. Rupesin kiskomaan pakan raakoja kananmunia päivässä, tunaa, pari litraa maitoa, tms.

Tuohan on kuin meikäläisen elämästä 10 vuotta sitten. Onneksi tajusin edes 3-4 vuotta sitten alkaa syömään. Vituttaa vain jälkikäteen ajatella, kuinka paljon sitä hikeä on puskettu turhan takia.

Väliin...

Tähän väliin heittäisin pari kysymystä:

1. Kuinka paljon (kiloissa) tapaatte yleensä dieetata vuosittain?

2. Syöttekö paljon oikeata rehellistä paskaruokaa, niinkun karkkia, pitsaa, makkaraa jne.?

3. Paljonko tulee "massakaudella" kiloja per/kk ?

=> Vastakaa varsinkin te jotka ootte puolustanut tuota "yli kulutuksen" syömistä!

ps. itse olen kyllä huomannut että syömisen määrällä on TOSI iso merkitys jo pelkästään treenin kulkuun ja sen kyllä huomaa sellainen joka lähes koko ajan kulkee "äärirajalla" ponnistelussa. Ei tuu mitään, jos ei oo syöny tarpeeksi! Eikä palaudu LÄHESKÄÄN yhtä hyvin- kolottaa ja särkee vaan paikkoja ja "hento" voimaton olo. Kyllä syöminen on reenaamisen sisko! :rock:

Maso sanoi:
Onneksi meikäläinen on jo siinä iässä, ettei tarvi ajatella rasva% jos meinaa tuttavuutta tehdä vastakkaisen sukupuolen kanssa. Meinaan, että ikäiseni NAISET harvemmin kysyvät ensimmäisenä rasvaprosenttia, tai säikähtävät jos se on jopa 20. Ja jos luet tarkemmin postini, niin huomaat, ettei "kaapiksi millä hinnalla hyvänsä"- mentaliteetti ole minunkaan mottoni, kuten ei varmaan kovin monen muunkaan. Isoksi voi kasvaa ilman, että läski räjähtää hetkessä vyötärölle.

Jep, pyydän anteeksi, en todellakaan lukenut postittamasi tekstiä huolella. Minä reagoin alusta siihen, "vuoden jälkeen ruvetaan dieettaamaan", joka ei minun mielestä ole kovinkaan huono ajatus esim. insuliiniherkkyyden vuoksi..Totta myös että kaapiksi voi kasvaa ilman läskiräjähdystä, olen samaa mieltä. Ja se tyttöihin vaikuttaminen toin esiin omasta muistista, millaista oli olla tossa iässä ja tossa tilanteessa...Niinkuin kirjoitit, sinun ei tarvitse näitä asioita ajatella, enkä minäkään koska silloin rouva luultavasti suuttuisi ( :piis: ), mutta silti, kaikki olemme luultavasti joskus olleet siinä tilanteessa. Mutta edelleen, priorisoinnit ovat erilaisia kaikilla. Otetaan vaikkapa itseni esimerkkinä, en saa missään vaiheessa painaa yli 70kg. Muusikko kun olen, keikkoja kertyy 2-3 kappaletta kuukaudessa, ja lavalla pitäisi AINA olla timmissä kunnossa. En tässä tilanteessa voi vetää 3-4 kuukauden plussakalorijaksoa, se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Muuten olen kaikkien kanssa samaa mieltä siitä, että ne ensimmäiset vuodet tulisi käyttää hyväkseen, mutta tärkeintä on että itse on tyytyväinen omaan ulkonäköönsä ja että kehitys jatkuu omien tavoitteiden puitteissa.

Asia on jo tiedostettu jonkin aikaa, mutta aina välillä jää vähän huonommalle jamalle ruokailut ja sitten harmittaa. Jotenkin dieetin jälkeen vaikeampi ollu lähtee vetää plussakaloreilla kuin ennen. (eka dieetti)

Jampe9 sanoi:

2. Syöttekö paljon oikeata rehellistä paskaruokaa, niinkun karkkia, pitsaa, makkaraa jne.?

1. En ole koskaan vetänyt kunnon dieettiä. Pari kertaa ennen kesäkautta n. 3-4kg

2. Karkkia, pitsaa ja makkaraa ei juuri koskaan. Pari kertaa vuodessa. Olut on sen sijaan syntini ja sitä menee muutama pullo viikossa.

3. Nykyään jos saan 0,5Kg/kk, niin hyvilläni olen. Tekisi siis noin 6kg vuodessa, joka on hyvin näin natupelleltä, jos läskiä ei suuremmin siunaannu.

Grandi sanoi:
Pakko laittaa oma kommentti tohon 16-vuotiaitten syömistapoihin. Minä henkilökohtaisesti muistan että tossa iässä mulla oli kaksi asiaa jotka todella kiinnosti, jalkapallo ja tytöt :) Jalkapallo jäi luokkaantumisten vuoksi pois mutta tytöt tai nykyään naiset ovat edelleen kiinostavia kaikin puolin :haart:
Eli pointtini on, elämässä on muutakin kuin treeniä. Ja 20 rasvoilla tyttöjen kiinnostus luultavasti laskee aika lailla. Tämä nyt vaan yks esimerkki, eli kaikki eivät ajattele "kaapiksi millä hinnalla hyvänsä", ja tämän tulisi ymmärtää ja kunnioittaa, vaikka oma näkemys asiasta on eri.
Varmasti pitkälle se menee juuri näin enkä kielläkkään, mutta kannustaisin ennemmin 16-vuotiasta menemään hieman pluskaloreilla vaikka sitä läskiä vähän tulisikin lisää, sillä jos se kehonrakennusharrastus siitä jatkuu vielä, niin se rupee myöhemmin pahasti harmittamaan, kun ei alussa jo ottanut siitä kehityksestä kaikkea irti.

coke- sanoi:
Varmasti pitkälle se menee juuri näin enkä kielläkkään, mutta kannustaisin ennemmin 16-vuotiasta menemään hieman pluskaloreilla vaikka sitä läskiä vähän tulisikin lisää, sillä jos se kehonrakennusharrastus siitä jatkuu vielä, niin se rupee myöhemmin pahasti harmittamaan, kun ei alussa jo ottanut siitä kehityksestä kaikkea irti.

Jep, itsekin samaa mieltä tänä päivänä, mutta olisin luultavasti ollut silloin nuorempana tätä vastaan :wanha:

Maso sanoi:
1. En ole koskaan vetänyt kunnon dieettiä. Pari kertaa ennen kesäkautta n. 3-4kg

2. Karkkia, pitsaa ja makkaraa ei juuri koskaan. Pari kertaa vuodessa. Olut on sen sijaan syntini ja sitä menee muutama pullo viikossa.

3. Nykyään jos saan 0,5Kg/kk, niin hyvilläni olen. Tekisi siis noin 6kg vuodessa, joka on hyvin näin natupelleltä, jos läskiä ei suuremmin siunaannu.

Joo sen takia kyselen, kun itsellä kyllä tulis tuota PAINOA vaikka kuinkakin nopeesti, mutta läskinä tietenkin. Pystyisin syömään vaikka miten paljon enkä käytä edes mitään lisäravinteita ja saan esim. tätä nykyä ihan tosi helposti päivässä kasaan 180-200 gr protskuja vaikka oma paino vain vähä päälle 70.
-Ihan ilman roskaruokaakin, mutta sitäkin aina tekee kyllä mieli ei nninkään rasvaista/suolaista mutta makean himo meinaa olla välillä ihan pitelemätön, joten oon pikkusen lisäänyt tuota kalorimäärää ja alkanut viikonloppusin syödä vähän jotain makeaakin.

Siiten usein oon huomannut sellasen että kun pitää vaikka jonkun mässyviikonlopun jälkeen miinuskaloria (huono omatunto :( ) niin kaksi ekaa päivää miinuksilla on ihan hirveä apinanraivo päällä ja usein olen niinä ekoina päivinä puskenut uusia henk. koht. ennätyksiä salilla. En tiedä mistä se johtuu vai onko se vaan joku psykolokinen juttu, mutta niin on käynyt usein! Samoin lenkillä on ollut sellaisina päivinä, jos on mennyt lenkille, niin kova lataus. Mutta sitten kun se kaks päivää on mennyt niin iskee matala profiili päälle ja ei enää jaksaisi paljon mitään. Ja tässä on nyt kyse vaan -400-500 kcal vajauksista/vrk. Voiskohan tuo energian määrän muutos jotenkin "stimuloida" jotain "apinanraivohormooneja" liikkeelle vai onko kellään vastaavaa kokemusta? ...vai pitääkö tästä lähtee ettimään pitkähihaasempaa paitaa :hyper:

Grandi sanoi:
Otetaan vaikkapa itseni esimerkkinä, en saa missään vaiheessa painaa yli 70kg. Muusikko kun olen, keikkoja kertyy 2-3 kappaletta kuukaudessa, ja lavalla pitäisi AINA olla timmissä kunnossa. En tässä tilanteessa voi vetää 3-4 kuukauden plussakalorijaksoa, se ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

Mikäs sääntö se on, että muusikon pitää AINA olla timmissä kunnossa??? Miljonääreiksikin menestyneitä muusikoita on jopa oikein ylipainoisia monessa musiikin tyylisuunnassa. Elikkä kuka kieltää muusikkoa olemasta esim. 13% rasvoissa, jos yleensä on tiukkuudeltaan alle 10% luokkaa?

Jampe9 sanoi:

1. Olen sen verran nuori ettei tässä ainakaan vielä mitään kunnon diettejä oo tarvinnu. Aina tuommosia muutaman kilon kiristelyjä jos siltä tuntuu.

2. Kerran viikossa bulkilla, kiristely jaksolla ja sillonku pidän painoa samana (kesä)

3. 0,5-1,5kg/kk. Nyt ois tarkotus olla + kaloreilla ainakin tuonne tammikuuhun.

Mää voisin väittää että ne jotka ei ole koskaan kokeillu olla pidempään + kaloreilla, luulee että muuttuu heti täydeksi siaksi kun muutaman kuukauden nostaa painoa. Kaikille tämä ei kyllä varmaan tietenkään sovi. Pistetäämpä tämmönen helppo esimerkki.

Jos esim. painat 80kg 10%-rasvoilla ja nostat painoasi 10kg vaikkapa nyt puolessa vuodessa. Jos puolet painonnoususta on lihasta rasvaprosenttisi tämän jälkeen n. 14% joka pysyy vielä kevyesti "normaali" rajoissa vaikka 10kg:een painonnosto kuulostaa äkkiä monen korvaan suurelta.

Dracone sanoi:
Mikäs sääntö se on, että muusikon pitää AINA olla timmissä kunnossa??? Miljonääreiksikin menestyneitä muusikoita on jopa oikein ylipainoisia monessa musiikin tyylisuunnassa. Elikkä kuka kieltää muusikkoa olemasta esim. 13% rasvoissa, jos yleensä on tiukkuudeltaan alle 10% luokkaa?

Muusikon ei tod tarvitse olla kovassa lyönnissä. Rokkareille tuo laihuus tuntuu kyllä olevan kaikki kaikessa (vaikka päinvastaisia esimerkkejä on heistäkin). Mee ehdottamaan villevalolle tai jonneaaronille bulkkaamista. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom