Rusketusta purkista, apua helposti palavalle iholle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JBoy
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
53
Kesä tulla jolkottaa tänne pohjoiseenkin, ja kroppa on talven jäljiltä kuin Albinolandialaisen kalkkilaivan kapteenilla. Pikkaisen aurinkoa, ja heti palaa. No, telkussa tuli tuo Axe best of summer - itseruskettavan voiteen mainos.
Oliskos tuollaisesta apua? Meinaan että jos saisi vähän rusketusta pohjalle => ei palaisi niin helposti...

"Ruskettavatko" tuollaiset voiteet oikeasti vai vain värjäävät ihon?
Tuolla punttimimmien puolella oli juttua aiheesta, mutta paha lähteä sinne kirjoittelemaan.

Eli kokemuksia myös muilta kuin mimmeiltä (hyvä väri, ei tahmaa ihoa etc...) !!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ittelläni sama ongelma että jos menisin makaamaan kalkki kasaan niin ei kyllä sieltä näkis,sen verran on vaalee iho.Mut joo,testasin yhen purkin tota axen mömmöä enkä kyllä voi suositella.Eihän se ihoa rusketa vaan värjää.Sit kun on noin reilu viikon käyttänyt ja se rupee lähtemään pois niin se ei sitten hyvältä näytä.Mieleen tulee lähinnä joku syöpäläinen.Ja se että sitä levittäis vaan lisää kokoajan niin ei auta.Että mielummin sitten solariumiin.

Tuolla punttimimmien puolella oli juttua aiheesta, mutta paha lähteä sinne kirjoittelemaan.

Saa siellä lukemassa käydä ;)

Kannattaakin, siellä annettiin paljonkin vinkkejä tuohon laikkuongelmaan. Eli kannattaa laittaa vaan ohut kerros ja sit ohuesti lisäillä. Itseruskettavat ei mun tietääkseni kyllä suojaa ihoa palamiselta?

Itseruskettavat ei mun tietääkseni kyllä suojaa ihoa palamiselta?

Eli ne eivät rusketa oikeasti vaan värjäävät? Ajattelin että jos ruskettaisivat, niin iho olisi jo ehkä vähän tottunut eikä palaisi enää niin helposti vaan alkaisi ruskettumaan.

Itseruskettavat ei tosiaan suojaa auringolta.

Itse palan todella herkästi ja aurinkoihottumakin on ollut parin viime kesän vitsaus. Nyt olen syönyt muutaman viikon Vivida Sun-tabletteja, jotka sisältävät beetakaroteenia. Beetakaroteenin pitäisi suojata ihoa sisäisesti palamiselta ja toisaalta helpottaa ruskettumista. Ainakaan vielä iho ei punoita..

Eli ne eivät rusketa oikeasti vaan värjäävät? Ajattelin että jos ruskettaisivat, niin iho olisi jo ehkä vähän tottunut eikä palaisi enää niin helposti vaan alkaisi ruskettumaan.

Ihon ruskettuminen vaatii UV-säteilyä. Kun UV-säteily osuu iholle niin se alkaa ruskettumaan suojatakseen itseään säteilyltä koska mitä tummempi iho, sitä vähemmän se päästää UV:tä läpi. Mikään voide ei siis voi ruskettaa ihoa vaan se ainoastaan värjää sitä. Kannattaisi laittaa aurinkorasvaa jos meinaa heti palaa auringossa ja pikku hiljaa totutella aurinkoon.

Näin se on; eli itseruskettavat vain värjäävät ihon pintakerroksen, joten mitään suojaa aurinkoa vastaan ne eivät anna.

edit. hidas...

kannattaa esim harkita varjossa loikoilua. jos en väärin muista niin varjossa on about 50% siitä uv-säteilystä mitä suorassa auringonpaisteessa..eli varjossakin ruskettuu.

Kesä tulla jolkottaa tänne pohjoiseenkin, ja kroppa on talven jäljiltä kuin Albinolandialaisen kalkkilaivan kapteenilla. Pikkaisen aurinkoa, ja heti palaa. No, telkussa tuli tuo Axe best of summer - itseruskettavan voiteen mainos.
Oliskos tuollaisesta apua? Meinaan että jos saisi vähän rusketusta pohjalle => ei palaisi niin helposti...

"Ruskettavatko" tuollaiset voiteet oikeasti vai vain värjäävät ihon?

Eli kokemuksia myös muilta kuin mimmeiltä (hyvä väri, ei tahmaa ihoa etc...) !!!

Sen mitä itse aiheeseen olen perehtynyt niin itseruskistavan aineen toimintaperiaate on värjätä ihon pinnalla olevaa kuollutta ihosolukkoa kemiallisen reaktion avulla, eli mitään oikeaa rusketusta siitä ei tule, eikä näin ollen varmaankaan mitään suojaakaan aurinkoa vastaan.

Sen mitä itse aiheeseen olen perehtynyt niin itseruskistavan aineen toimintaperiaate on värjätä ihon pinnalla olevaa kuollutta ihosolukkoa kemiallisen reaktion avulla, eli mitään oikeaa rusketusta siitä ei tule, eikä näin ollen varmaankaan mitään suojaakaan aurinkoa vastaan.

Voitaisiinko tuosta päätellä että kun kuollut pintasolukko värjäytyy, niin itseasiassa luonnollinen ruskettuminen vaikeutuu?

-klip- Että mielummin sitten solariumiin.
Ei solkkua, ei auta tuohon aurinkoon totutteluun. Google ja ehkä jopa Pakkiksen haku auttaa.

Tarpeeks tykkiä aurinkorasvaa vaan, jos palaa helposti niin voi alottaa jollain >20 suojakertoimella ja lyhyitä aikoja aurinkoa kerrallaan. Samankin päivän aikana voi kuitenkin ottaa useamman lyhyemmän setin aurinkoa, niin voi tarkkailla paremmin miten se iho reagoi...

toi varjossa ruskettuminen on ihan pätevä homma ihmiselle jolla iho palaa helposti. kaveri istuu aina varjossa koska muuten iho heti palaa. onhan se toisaalta kurja istua varjossa kun muut auringossa mutta kyllä siitä ruskettuu.

Axea olen lätkinyt muistaakseni nelisen kertaa ympäri vartaloa.

Väriä on kyllä ehkä aavistuksen verran tullut, mutta purkki alkaakin olla jo tyhjä! Myös naama on nyt kaulaa kalpeampi, koska en sitä tajunnut/uskaltanut siihen lätkiä. Haisee aika voimakkaasti ja aika pitkään saa alasti oleskella ennen kuin kehtaa pukea, melko tahmean tuntuista iho alussa. Haisee iho vähän suihkunkin jälkeen, kun ei viitsi hangata niin kovaa, että nahkaa (ja väriä) kuorisi.

Eli jos joku tietää mikä aine olisi riittoisampi, hajuttomampi ja nopeammin imeytyvä, jakakoon tiedon! Kiinnostaisi tietää myös voiko samalla kamalla vedellä naamaa ja korppaa.

Ei ole totta ettei solarium lainkaan valmistaisi aurinkoon, vaikka suoja ei normaalirusketusta vastaakaan. Mutta on hyvä muistaa että herkästi palava nahka palaa myös solkussa, tosi lyhyillä ajoilla pitää siellä aloittaa jos iho on herkkä.

Auringonotosta kuuluu tosi ristiriitaista mielipidettä myös asiantuntijoilta. Vaikka ihosyöpä on reaalinen riski, on ihon D-vitamiiinin tuotanto myös tärkeä. Endogeeninen D-vitsku on myös paljon tärkeämpää/parempaa kuin ravinnosta saatava. Useita lähteitä lueskelleena alan olla pikku hiljaa sitä mieltä että aurinkoa ehkä kuitenkin kannattaa ottaa, toki maltillisesti ja palamista varoen. Ohje varjossa makoilusta on mainio ja ainakin minusta hellepäivän parasta hupia on ulkona varjossa makoileminen hyvän kirjan ja kylmän juoman kanssa ;-).

Kaikki itseruskettavat haisee, valitettavasti. Sama tavara käy naamaan ja kroppaan.

Eli jos mä varovasti käyn solariumissa kaikella maltilla, niin se auttaa siihen etten pala auringossa niin helposti? Entäs osaako kukaan vastata auttaako rusketus finneihin, kun en ainakaan itse ole koskaan nähnyt ruskettunutta ihmistä, jolla olisi iho huonossa kunnossa?

^
täältä tulee jyrkkää mutua,

mutta niin mielestäni auttaa osittain kuivattaen ihoa.
toisaalta taas rusketuksessa finnit ei erotu aivan niin hyvin että johtuu että senkään takia niitä ei aina näe ruskettuneilta.

fakta ois kiva

Viimeksi muokattu:
^
täältä tulee jyrkkää mutua,

mutta niin mielestäni auttaa osittain kuivattaen ihoa.
toisaalta taas rusketuksessa finnit ei erotu aivan niin hyvin että johtuu että senkään takia niitä ei aina näe ruskettuneilta.

fakta ois kiva
Pitää paikkaansa. Rusketus usein auttaa. Ihotautilääkärithän jopa määräävät akneen solariumia muistuttavaa nk. valohoitoa, jossa säteet tosin ovat erilaisia, mutta vaikutus kuitenkin samantapainen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom