Ruskettuminen ikkunalasin läpi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gts/R
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Alkaa tuo keväinen aurinko mukavasti lämmittää lasitettua parveketta, joten kysynkin teiltä arvoisat foorumilaiset, että vaikuttaako tuo auringon ja ihoni välissä oleva lasi jotenkin ruskettumiseen, vai onko parempi löhöillä partsilla ikkunat auki? :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ikkuna bloggaa varsin mallikkaasti UV-säteilyn. Tosin kyllä siitä pienehkö osa taittuu/siroaa läpi.

Muistan, että joskus Serena mainosti sillä, että niiden sisäaltaissa pitäisi ruskettua. En tiedä millaisen erikoisikkunan se vaatii.

Kyllä ainakin työkoneiden ikkunoiden läpi ruskettuu. Mukava oli aikoinaan ajaa kaivinkonetta aina keväisin, kun opiskelut alkoivat loppumaan. Jo kesäkuun puolessavälissä oli ainoastaan vasen käsi ruskettunut, muuten oli suhteellisen vaalea mies. Häijyn näköistä oli :)

Eli varmanpäälle kun ottaa nii paistattelee ikkunat auki.. sit joutuu vaa odotella viä et lämmöt vähä nousee ulkona.. edes plussalle :D

Ota lasi mukaan ja tuu käymään oulus niin mä voin mitata sen uv-alueen läpäisyn ;)

Kyllä siitä vähän ruskettuu yleensä juu.

Mulla sama juttu sillon kun asuin vielä lapsuudenkodissa. Erityisesti isä on musta kuin murjaani jo nyt. Kumma juttu - nyt oon alkanu mäkin jo pikkuhiljaa ruskettua vaikka kerrostalossa asunkin. Saattaa johtua geeneistäkin, isä on kesällä niin ruskea että alkaa mennä mustan puolelle, näyttää afrikan pakolaiselta. Äiti taas palaa heti ja ihonväri on kesällä punaisen vaalea. Itte oon siitä väliltä eli ihan tavallinen ruskettuja.

Mulla on tälle kesälle kova tavoite: samanlainen rusketus, kun vuonna '98, jolloin suunnilleen asuin uimarannoilla. Nyt tajusin, että esirusketuksesta olis varmaan paljon hyötyä. Eli taidan ottaa aurinkoo olohuoneen lasin läpi näin aluksi ja kunhan päästään plussan puolelle, niin sit takapihalle bikineissä. :D
Voi jestas sentään. Oliskohan se solarium sittenkin parempi vaihtoehto.. :rolleyes:

Eleonoora sanoi:
Mulla on tälle kesälle kova tavoite: samanlainen rusketus, kun vuonna '98, jolloin suunnilleen asuin uimarannoilla. Nyt tajusin, että esirusketuksesta olis varmaan paljon hyötyä. Eli taidan ottaa aurinkoo olohuoneen lasian läpi näin aluksi ja kunhan päästään plussan puolelle, niin sit takapihalle bikineissä. :D
Voi jestas sentään. Oliskohan se solarium sittenkin parempi vaihtoehto.. :rolleyes:
:offtopic: ja pahasti...

Suosittelen Canarian saaria(lähtö vkon päästä:kippis1: )kahdeksi viikoksi näin keväällä ja kesälomaa jussista eteenpäin n.5vkoa.
Jos ei ole väriä syksyllä pinnassa,ni johan on ihme:lol2:
Itse olen syksyllä yleensä melkoinen mulatti.Mikäköhän se siinäkin kiehtoo.Kesät tulee käytännössä asuttua Hiukka beachilla:rock:
FIRST BLOODIN ja HUNTER KILLERIN kans huvimajassa istuskellaan 10-kassit kourassa aurinkopäivänä,jos paikallisia kiinnostaa tulla "kuuluisuuksia" kattelemaan:lol2: :lol2:

Jottei totuus unohtuisi:

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilyn_terveyshaitat/fi_FI/uvsateily/

Ultraviolettisäteily vaurioittaa ihoa ja silmiä

UV-säteily vaurioittaa eläviä soluja aiheuttamalla DNA-molekyylissä mutaatioita. Seurauksena voi olla solukuolema ja akuutti kudosvaurio tai toisaalta myöhemmin perimämuutosten kautta syntyvä ihosyöpä.

Tunnetuin UV-säteilyn vaikutus on ihon lievä palaminen auringossa. Se ilmenee punoituksena muutaman tunnin kuluttua altistumisesta. Värimuutos johtuu ihon pintaverisuonien laajentumisesta. Kun iho palaa pahasti, esiintyy myös turvotusta, rakkuloiden muodostusta sekä kipua, ja mikroskooppisesti iholla voidaan havaita vaurioituneita ja kuolleita sarveissoluja.

Useimmilla ihmisillä palamista seuraa muutaman päivän kuluttua ruskettuminen. Pysyvä rusketus syntyy, kun UV-B-säteily aiheuttaa ihon pigmenttisoluissa melaniini-nimisen väriaineen muodostumista ja mela*niinia sisältävät pigmenttihiukkaset siirtyvät sarveissoluihin.

Vuosia jatkunut krooninen altistuminen auringon tai solariumien UV-säteilylle aiheuttaa iholla sidekudosvaurioita eli niin sanottua valoelastoosia. Tämä ilmenee ihon paksuuntumisena, uurteina sekä ihon veltostumisena. Iho alkaa näyttää ikäistään vanhemmalta.

Voimakas auringon UV-B-säteily voi aiheuttaa silmän sarveiskalvon tulehdusta eli niin sanottua lumisokeutta. Silloin silmän sarveis- ja sidekalvon epiteelisolut ovat vahingoittuneet. Oireina ovat muun muassa sidekalvon punoitus, valonarkuus, lisääntynyt kyyneleritys, ja kipu. Oireet ilmenevät, kun altistuksesta on kulunut kolmesta kahteentoista tuntia. Silmän epiteelikerroksen solujen nopean uudistumisen ansioista oireet häviävät parissa päivässä. Pitkäaikainen UV-altistuminen voi kuitenkin aiheuttaa myös pysyviä sarveiskalvon rappeumia.

modified sanoi:
Jottei totuus unohtuisi:

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateilyn_terveyshaitat/fi_FI/uvsateily/

Ultraviolettisäteily vaurioittaa ihoa ja silmiä

UV-säteily vaurioittaa eläviä soluja aiheuttamalla DNA-molekyylissä mutaatioita. Seurauksena voi olla solukuolema ja akuutti kudosvaurio tai toisaalta myöhemmin perimämuutosten kautta syntyvä ihosyöpä.

Tunnetuin UV-säteilyn vaikutus on ihon lievä palaminen auringossa. Se ilmenee punoituksena muutaman tunnin kuluttua altistumisesta. Värimuutos johtuu ihon pintaverisuonien laajentumisesta. Kun iho palaa pahasti, esiintyy myös turvotusta, rakkuloiden muodostusta sekä kipua, ja mikroskooppisesti iholla voidaan havaita vaurioituneita ja kuolleita sarveissoluja.

Useimmilla ihmisillä palamista seuraa muutaman päivän kuluttua ruskettuminen. Pysyvä rusketus syntyy, kun UV-B-säteily aiheuttaa ihon pigmenttisoluissa melaniini-nimisen väriaineen muodostumista ja mela*niinia sisältävät pigmenttihiukkaset siirtyvät sarveissoluihin.

Vuosia jatkunut krooninen altistuminen auringon tai solariumien UV-säteilylle aiheuttaa iholla sidekudosvaurioita eli niin sanottua valoelastoosia. Tämä ilmenee ihon paksuuntumisena, uurteina sekä ihon veltostumisena. Iho alkaa näyttää ikäistään vanhemmalta.

Voimakas auringon UV-B-säteily voi aiheuttaa silmän sarveiskalvon tulehdusta eli niin sanottua lumisokeutta. Silloin silmän sarveis- ja sidekalvon epiteelisolut ovat vahingoittuneet. Oireina ovat muun muassa sidekalvon punoitus, valonarkuus, lisääntynyt kyyneleritys, ja kipu. Oireet ilmenevät, kun altistuksesta on kulunut kolmesta kahteentoista tuntia. Silmän epiteelikerroksen solujen nopean uudistumisen ansioista oireet häviävät parissa päivässä. Pitkäaikainen UV-altistuminen voi kuitenkin aiheuttaa myös pysyviä sarveiskalvon rappeumia.
...Kaikkea uutta taas...Eipä sillä,saishan sitä itse kukin olla varovainen tuon auringon suhteen.Omalta osalta pyrin pitämää huolen siitä,että en milloinkaan pala.Rasvaa reilusti pintaan heteromaisesti:hyper:

Kevätaurinko on vaarallisinta/sisältää eniten haitallisia UV-säteitä
a)Oikein [ ]
b)Väärin [ ]
c)Urbaanilegenda[ ]?

Enivei
eleonoora sanoi:
Mulla on tälle kesälle kova tavoite: samanlainen rusketus, kun vuonna '98, jolloin suunnilleen asuin uimarannoilla. Nyt tajusin, että esirusketuksesta olis varmaan paljon hyötyä. Eli taidan ottaa aurinkoo olohuoneen lasin läpi näin aluksi ja kunhan päästään plussan puolelle, niin sit takapihalle bikineissä.
Voi jestas sentään. Oliskohan se solarium sittenkin parempi vaihtoehto..
Solarium sisältää UV-A:ta muttei UV-B:tä -> näin ollen on haitallista käydä solariumissa parantaakseen auringon kestävyyttä ennen esim. kunnon kelejä tai etelän matkaa, koska vain UV-B parantaa "kestävyyttä", kun taas UV-A:lla ei ole muuta käyttöä kuin se pikarusketus (palaa helpommin kun pääsee oikeeseen aurinkoon).

lähde: mutu™ ja Ilmatieteenlaitos:
UV-säteily vaikuttaa ihon väriainetta muodostaviin soluihin, melanosyytteihin. Iho ruskettuu altistuessaan UV-säteilylle. UV-A ruskettaa jo olemassa olevaa pigmenttiä, kun taas UV-B saa aikaan ihon pintasolukon lisääntymistä, eli ihon paksunemista ja uuden pigmentin muodostumista iholla.

Rusketus on ihon suojakeino, joka pyrkii vähentämään vahingollisten ultraviolettisäteiden pääsyä ihon syvempiin kerroksiin.

Ite käyttäisin solkkua aidon rusketuksen ylläpitämiseen, kun näin "järkeillen" siitä on silloin vähiten haittaa.

B.O.S.S. sanoi:
Kevätaurinko on vaarallisinta/sisältää eniten haitallisia UV-säteitä
a)Oikein [ ]
b)Väärin [ ]
c)Urbaanilegenda[ ]?

b) Väärin

Keskikesän aurinko on UV-säteily arvoiltaan kaikkein voimakkainta. Eli keväästä juhannukseen UV-arvot nousevat kokoajan, ja juhannuksen jälkeen arvot alkavat laskemaan.

Tuli kerran yks dokkari pojasta, joka ei kestäny ultraviolettisäteilyä ollenkaan, ja ei pystynyt sen takia pitämään talossaan tavallisia ikkunoita, sillä ne päästi jotain pari prossaa siitä säteilystä läpi. Eli ikkunan läpi ruskettuu, mutta vain nimeksi, sillä ruskettava teho on noin pari prossaa ulkona olemiseen verrattuna. Näin mutuilisin

Anonymous sanoi:
b) Väärin

Keskikesän aurinko on UV-säteily arvoiltaan kaikkein voimakkainta. Eli keväästä juhannukseen UV-arvot nousevat kokoajan, ja juhannuksen jälkeen arvot alkavat laskemaan.
Mutta eikö otsonikerros oo keväisin ohummillaa? Ja ei voi unohtaa hangesta heijastuvaa säteilyä.Kai.

Anonymous sanoi:
b) Väärin

Routsö. Ainoa tuolla tavalla säteilyn määrään vaikuttava tekijä on auringon asema taivaalla (mitä korkeammalla, sitä enemmän säteilyä). Otsonin määrä vaikuttaa jonkun verran;
sama linkki kuin edellä sanoi:
Yläilmakehän otsonimäärä on vähentynyt viime vuosina Suomen ja Skandinavian alueella, erityisesti kevättalvella. Otsonin vähentyminen lisää UV-säteilyä maan pinnalla jonkin verran.
joten on varmaan tuosta lähtöisin. En jaksa selvittää mitä tuo "jonkin verran" tarkottaa.

edit: Ronny11, joo, mutta pointti on, että se ei ole yhtä merkittävä se ero kuin tuo auringon "korkeuden" aiheuttama. Ja kyllä,
edelleen sama sanoi:
UV-säteilyä heijastuu myös eri tavoin erilaisista pinnoista. Tuore lumi heijastaa yli 80 % UV-säteilystä.

Ronny11 sanoi:
Tuli kerran yks dokkari pojasta, joka ei kestäny ultraviolettisäteilyä ollenkaan,

:offtopic: On muuten paskamainen sairaus toi xeroderma pigmentosum. Mun kaverin lapsi sairastaa sitä, rajoittaa aika ikävästi elämää.

Mulla taas on toisin päin kuin täällä tuntuu olevan porukoilla, eli en millään haluaisi ruskettua. Mutta geenit siihen suuntaan on hyvät. Viikon etelänmatkalla olin hyvin peitettynä noin 99% ajasta, ja vain yhtenä iltana istuin kaverin kanssa uimaaltaan reunalla noin ½ tuntia, niin eikö ollu seuraavana päivänä rusketus kuin viikon rannalla maanneella!:eek:

Ja naama ruskettuu pakosta ulkoillessa, vaikka olis minkälaista rasvaa kerroksittain.:jahas:

Miksi sitten rusketusta pitää niin kaihtaa? Syystä että saan auringosta pisamia ja luomia ympäri kehoa. Ei niin kivaa. Ja olisihan niitä turhia rypistymisiäkin kiva hieman hidastaa... Terveysnäkökohdat ovat tärkeitä myöskin.

mä oon tässä pari päivää fiilistellyt aurinkoa tossa takapihan terassilla.
etelä-seinällä on mukavan lämmin kun pitää takkia päällä, maistuu kahvikin paremmalta kun lämmin ilma hyväilee hipiää.

lisäksi vielä on reilu 2 viikkoa laskemista tiedossa. klo. 9-16 rinteessä x 16 päivää. joten snadin tunnistaa toukokuussa pandoista..

Lumihanki heijastaa säteilyn ja siis UV-aallot myös. Vaikka nimellinen UV-määrä on keskikesää pienempi suurempi määrä tavoittaa ihon ja silmät. Onko kukaan kuullut kesäisestä lumisokeudesta? Paitsi hitsatessa?
Samasta syystä vesillä/vetten äärellä ruskettuu paremmin.
Itse kyllä poltin päälakeni kasvihuoneen kattolasin läpi tulleessa paahteessa ollessani nuorempana puutarhalla kesätöissä ja ilman tukkaa tietty...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom