Rusinat ja pähkinät?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu siks just pyyhin ton oman kysymyksen pois ku aloin tuolta finellin sivuilta kattoo...Mut mitkä rasvat susta on parhaita diettaajan kannalta? Entäs hiilarit? Nopeet ei ilmeisesti ole ainakaan hyväks?..

Gilly yritti tätä jo yllä selittää.

Keskity näihin kahteen asiaan: a) kalorit pysyvät tarpeeksi matalalla ja b) saat tarpeeksi proteiinia eli n. 2 g/rasvaton painokilosi.

Jos rasvaton painosi olisi n. 70 kiloa, niin syöt ainakin tuon 140 g proteiinia päivässä. Jos et jaksa/osaa arvioida rasvatonta painoasi, niin vedä sitten proteiinia normipainosi mukaan jollet nyt ole ihan tolkuton läskikasa. Tai sitten unohdat koko laskun.

Huomaa, että tuo a)-kohta on se välttämätön ja ainoa ehto painon putoamiselle. b)-kohta ei ole välttämätön, mutta vähäinen proteiinin saanti voi vaikuttaa lihasmassaan haitallisesti, mitä eivät tällä palstalla kirjoittelevat yleensä halua.

Kun nuo reunaehdot täyttyvät, niin loput energiasta otat rasvasta ja hiilareista.

Jos et ole jotain kisadiettiä vetämässä, niin mielestäni otat ihan turhaa stressiä noista hiilareiden laaduista.

Itse vedän dietillä hiilareita alas ja proteiinin määrää ylös vain siksi, että proteiini pitää nälän paremmin poissa ja diettivitutuksen siten pienempänä.

Gilly yritti tätä jo yllä selittää.

Keskity näihin kahteen asiaan: a) kalorit pysyvät tarpeeksi matalalla ja b) saat tarpeeksi proteiinia eli n. 2 g/rasvaton painokilosi.

Jos rasvaton painosi olisi n. 70 kiloa, niin syöt ainakin tuon 140 g proteiinia päivässä. Jos et jaksa/osaa arvioida rasvatonta painoasi, niin vedä sitten proteiinia normipainosi mukaan jollet nyt ole ihan tolkuton läskikasa. Tai sitten unohdat koko laskun.

Huomaa, että tuo a)-kohta on se välttämätön ja ainoa ehto painon putoamiselle. b)-kohta ei ole välttämätön, mutta vähäinen proteiinin saanti voi vaikuttaa lihasmassaan haitallisesti, mitä eivät tällä palstalla kirjoittelevat yleensä halua.

Kun nuo reunaehdot täyttyvät, niin loput energiasta otat rasvasta ja hiilareista.

Jos et ole jotain kisadiettiä vetämässä, niin mielestäni otat ihan turhaa stressiä noista hiilareiden laaduista.

Itse vedän dietillä hiilareita alas ja proteiinin määrää ylös vain siksi, että proteiini pitää nälän paremmin poissa ja diettivitutuksen siten pienempänä.

Rasvaton kehonpaino mulla 75kg ja oon tosiaan pyrkiny saamaan sen 150g proteiinia joka päivä...Kalorikulutus on laskurin mukaan siinä 2700 kieppeillä...Tarkotus olis noudattaa sitä 30/40/30 sääntöö eli mulla se tarkottas et:
150g protskuu, 200g Hiilareita ja noin 60g rasvaa päiväs...Mut jos haluun mennä enemmän ku se -500 kaloreil ni kannattaako silti toi protskumäärä olla sama ja vähentää vaik hiilareista, vai miten? Yrittäkää nyt olla hermostumatta;)

150g protskuu, 200g Hiilareita ja noin 60g rasvaa päiväs...Mut jos haluun mennä enemmän ku se -500 kaloreil ni kannattaako silti toi protskumäärä olla sama ja vähentää vaik hiilareista
Tuo vaikuttaa omaan silmään ihan ok:lta. Hiilarista kannattaa vähentää jo ihan tuon mun mainitseman näläntunteen peittämisen vuoksi.

Miksi haluat mennä kovempaa kuin -500 kcal?

Tuo vaikuttaa omaan silmään ihan ok:lta. Hiilarista kannattaa vähentää jo ihan tuon mun mainitseman näläntunteen peittämisen vuoksi.

Miksi haluat mennä kovempaa kuin -500 kcal?

Ajattelin et laihtus sit nopeemmin? Vai lähteekö sillon lihastaki mukana? Ainaki ku täältä oon muiden tekstejä kattonu niin monet menee jopa -1000 kaloreilla..

Jos on paljon fläsää (rasvat 15-30) 500-1000 miinuskaloireilla luulis toimivan ihan hyvin lihoja paljon tuhoamatta. Kun lähestytään sitten tiukempaa kuntoa voi jo vähän hissutella ja käyttää tommosta 500~ paikkeilla miinuskaloreita.

(MUTUILEN MUTUILEN)

Ajattelin et laihtus sit nopeemmin? Vai lähteekö sillon lihastaki mukana? Ainaki ku täältä oon muiden tekstejä kattonu niin monet menee jopa -1000 kaloreilla..
Olen itse vetänyt -1000 kcal dietin ja kyllähän sillä läskit lähti (n. 10 kg, 2 kk). Lihasten lähdön sijaan näen enemmänkin ongelmana sen, että tuollainen dietti ei hirveästi opeta sitä, miten läskin määrää hallitaan normaalielämässä, ja sitten siinä kärsii ihan turhaan. -500 kcal dietti on jo paljon mukavampi ihan arkielämän järjestelyidenkin kannalta.

Kuka tahansa :david: oppii vetämään -1000 kcal kuuria (ja keräämään sitten puolet niistä kiloista takaisin läskinä parin kuukauden sisällä), mutta sellainen, että oppii arvioimaan päivittäisen kulutuksensa ja energiansaantinsa ilman kirjanpitoa ja pystyy pitämään itsensä siinä +-0 kcal paikkeilla. Se vasta olisi jotain.

Jatkuvan (sika)bulkkauksen ja rankan diettaamisen sijaan näkisin, että harrastelijan on järkevämpänä yrittää löytää sellainen vähän +-0 kcal päälle menevä kasvuvauhti, pysytellä suhteellisen läskittömänä ja sitten kerran vuodessa vähän kiristellä enintään -500 kcal vauhdilla salilla treenaten tietenkin.

Tämä siis ihan ei-asiantuntijan mielipide.

Jos on paljon fläsää (rasvat 15-30) 500-1000 miinuskaloireilla luulis toimivan ihan hyvin lihoja paljon tuhoamatta. Kun lähestytään sitten tiukempaa kuntoa voi jo vähän hissutella ja käyttää tommosta 500~ paikkeilla miinuskaloreita.

(MUTUILEN MUTUILEN)
Rasvat on siinä 20-22 välillä...Mitä jos ottasinki 40/30/30, kalorit olis sillon melkein -1000, proteiinia olis yli 200g, hiilareita n, 150g ja rasvaa semmoset 60g...

Jatkuvan (sika)bulkkauksen ja rankan diettaamisen sijaan näkisin, että harrastelijan on järkevämpänä yrittää löytää sellainen vähän +-0 kcal päälle menevä kasvuvauhti, pysytellä suhteellisen läskittömänä ja sitten kerran vuodessa vähän kiristellä enintään -500 kcal vauhdilla salilla treenaten tietenkin.
Juurikin näin. Kannattaa lukaista http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1268956 ja http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1021940, erittäin hyvää asiaa kyseisestä aiheesta. Itse koin noiden äärellä ainakin muutamia ahaa-elämyksiä.

No valaise sä sit viisaana meitä...Sikshän mä täs kyselen koska en noista rasvoista paljo mitään tiedä...

No joo, unohtui hymiö perästä. Hyvä, että otat asioista selvää. Tällaisella palstalla kannattaa kuitenkin muistaa, että on melkein yhtä monta "totuutta" kuin on kirjoittajaakin. Itseäni häiritsi juuri tuo ikivanha rasvoista hoettu "kovat, pahat ja tyydyttyneet" -mantra.

Oma ohjeeni olisi yksinkertaisesti se, että syöt yleensäkin säännöllisesti ja monipuolisesti. Huolehdit, että saat riittävästi proteiinia, pysyttelet luonnollisissa (ei teollisesti käsitellyissä) rasvoissa, jätät höttöhiilarit (sokeri, valkoinen jauho, peruna, valkoiset makaronit jne.) minimiin ja korvaat niitä kasviksilla, pähkinöillä, täysruisleivällä ym. Itselläni tämä toimii, eikä kaloreja tarvitse laskea.

Mutta minä(kään) en ole mikään ravitsemustieteilijä, enkä ainakaan itse suoralta kädeltä luottaisi tuntemattomiin "kepakko", "Sikanauta" tai "lobotomy" -nimimerkeillä netissä anonyymeinä kirjoittaviin henkilöihin :D.
Kannattaakin siis lisäksi tutustua alan kirjallisuuteen. Sekä vähä-/hyvähiilihydraattisista että "viralliterveellisestä" ruokavaliosta löytyy paljon kirjallisuutta. Niistä voit sitten valita, että mihin itse uskot ja osaat täälläkin erotella jyvät akanoista :)

Pähkinät ovat kyllä mitä mainiointa yö mättöä, okei aminohappo profiili ei ole täydellinen jaada jaada... Mutta pirun terveellisiähän nuo ovat,hyvää rasvaa ja hivenaineita niin maan perkeleesti (ainakin irtareihin ja sipseihin verrattuna;) ) Ainoo missä onpi kovaa rasvaa on kookos mutta se nyt ei muutenkaan ole mun suun mukainen, yäks. Tuli yhteen väliin vedettyä pähkinöitä oikein urakalla, naisenikin rupesi ihmettelemään että mikä ihmeen orava susta on tullut. Hei muuten! Noissa pähkinöissäkin kannattaa muistaa monipuolisuus, mitä useampaa sorttia syöt sen parempi. Yksi pähkinälaatu kun ei välttämättä tarjoa kuin yhtä hivenainetta kunnolla, ei siis pelkkiä maapähkinöitä tai mantelita vaan kannattaa otta koko kirjo käyttöön.

Jos nyt virallisista suosituksista ruvetaan puhumaan, niin tässä on Kansanterveyslaitoksen suositukset rasvasta:

"Uusissa suosituksissa rasvan osuus kokonaisenergiasta on noin 30 %. Tämä määrä sisältää sekä glyserolin että rasvahapot, jolloin rasvahappojen määrä kokonaisenergiasta on noin 28 %.

Rasvan määrää koskeva suositus esitetään vasta rasvan laatua koskevien suositusten jälkeen. Ensimmäisenä esitetään suositus kovan rasvan (tyydyttyneet rasvahapot + trans-rasvahapot ) saannista, jonka osuus on noin 10 % kokonaisenergiasta. Cis-kertatyydyttymättömien rasvahappojen suositeltava energiaosuus on 10-15 % ja monityydyttymättömien rasvahappojen osuus 5-10 % kokonaisenergiasta. Välttämättömien monityydyttymättömien ( n-6 ja n-3 ) rasvahappojen osuus on vähintään 3 % kokonaisenergiasta, johon sisältyy 1 % n-3 rasvahappoja." Lähde: http://www.ktl.fi/portal/suomi/osiot/tietoa_terveydesta/elintavat/ravitsemus/suositukset_ja_toimenpideohjelmat/ravitsemussuositukset/ravitsemussuositusten_tausta/

Tietysti pitää muistaa, että ravintotiede, kuten kaikki muutkin tieteet, kehittyvyt koko ajan, mutta eivät ne kaikkein uusimmat tutkimustulokset (joita esim. pakkiksen ravintogurut postailevat) välttämättä saavutata suuren yleisön hyväksyntää heti. Voit joko luottaa viralliseen totuuteen, joka sitten aikanaan muokkautuu sen mukaan, kun tieteessä pystytään tarpeeksi selvästi jokin asia oikeaksi osoittamaan, tai sitten voit itse perehtyä asiohin ja muodostaa niistä oman näkemyksesi. Tämä siis pätee elämässä ylipäätään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom