Ruokavalio ilman leipää

Nyt alkaa mennä jo hermo. Kiitos vanhempien, mulla on jotain psykologisia ongelmia leivän kanssa. Aina on pakotettu syömään pahaa leipää kun se on "ihmisten perusravintoa" ja "terveellistä" ja kaikkea, mutta minä en koskaan tykännyt siitä. Kauheen pakkosyömisen jälkeen leivänsyömisestä on tullut yhä vastenmielisempi kokemus ja alan olla jo siinä pisteessä että en kertakaikkiaan kestä sitä enää. Siis ei se leipä varsinaisesti pahaa ole jos pistää kunnon täytteet, mutta mun aivot hylkii sitä! Ei vaan pysty nielaisemaan vaikka leipä on kuinka jauhoksi pureskeltu ja loppujen lopuksi homma menee siihen että huuhtelen leivät litran maitoa kanssa: eli pureskelen homman tohjoksi ja "juon" maidon kanssa. Eihän tuossa sinänsä mitään, mutta kun muutamaan ruisleipään menee helposti 40 minsaa ja ylikin, ja mulla olis parempaakin tekemistä kun taistella leivän kanssa.

Nyt viimeinkin alan olla sitä mieltä että vois poistaa koko leivän ruokavaliosta. Ongelmana onkin, että mistä pirusta sitten hommaa tarvittavat kalorit ja ennen kaikkea kuidun? Kaurahiutaleita menee sellanen 100 grammaa suht kivuttomasti kymmenessä minsassa runsaan maidon kanssa, ja aamupuurokin menee vielä alas 15-20 minsassa, joten niistä saa kuitua about 10-15 grammaa ja ~800 kaloria.
Siltikin tarttis saada ainakin toinen samanlainen satsi kuitua että systeemi toimii ja kaloreitakin tarvisi lisää. Tässä juuri piilee jutun juju: kun ruokavalio on yli 18 vuotta koostunut lähinnä yhdestä (joskus kahdesta) lämpimästä ateriasta päivässä, aamupuurosta ja leivästä välipalana en heti keksi mitään millä korvata leipä. Tietty erilaiset pirtelöt on kätsyjä ateriankorvikkeita, ja oikea ruoka on kans hyvä kalorilähde, mutta sitä kuitua ei juuri ilman viljatuotteita saa. Olen pari kertaa kokeillut joitain kaurahiutale-protskudrinkkejä, mutta tuloksena on aina ollut hirveän makusta roskaa, ja kaiken lisäksi ne hiutaleet ei mene sauvasekoittimella niin tohjoksi että sen voisi juoda.

Anteeksi kun olen :david:, mutta pakko näistä syömishäiriöistä joskus on päästä eroon. Tai ainakin saada ne piiloon sillain että sais bulkattuakin joskus.:lol2:

Pellavansiemeniä ja vehnäleseitä kun nakkaa esim. rahkan tai puuron sekaan niin pitäisi tulla enemmän kuituja.

Edit: myös yhden sisurasian syömällä pitäis saada kuituja jo sellaset 16 grammaa

Syö välipaloina RahkaKaurahiutaleMehukeitto-komboja. Saa helposti kerralla vaikka 150g kaurahiutaleita alas, eikä oo puutetta hiilareista tai kuiduista..

no eipä sillä leivällä mitään tee, jos ottaa kuidut jostain muualta esim. leseistä tai vaikka noista kaurahiutaleista. Joku vaalea pullaleipä nyt ei muutenkaan ole se parhain vaihtoehto mihinkään ruokailuun.

Tosin ruisleipä on sen verran herkkua ettei ilman sitä voisi elää ;)

Wiba´s sanoi:
Syö välipaloina RahkaKaurahiutaleMehukeitto-komboja. Saa helposti kerralla vaikka 150g kaurahiutaleita alas, eikä oo puutetta hiilareista tai kuiduista..

Tuollaisia menee aamuvuorossa aamupalalla ja kahvitauolla, eli pari annosta. Leipää tulee syötyä tosi harvoin, ehkä joskus tuoretta ruisleipää :kuola:

Runsaskuituisia ja terveellisiä lisiä leivättömään ruokavalioon: pavut ja pähkinät. Jälkimmäisistä saat myös runsaasti energiaa.

Itsekään en leipää syö juuri koskaan, ainoastaan kun saan huippulaatuista ja aivan tuoretta. N. 4-5 kertaa vuodessa...

Haa! Hienoa että jotkut oikeasti elävät leivästä riippumatonta elämää. Pitää hommata tota mehukeittoa ja kokeilla "RahkaKaurahiutaleMehukeitto-komboa". Olen itseasiassa joskus kokeillut jotain rahka-kaurahiutale-ananas-komboa, mutta aika karsean makuista siitä tuli. Ehkä mehukeitolla homma toimisi. :P

Pähkinät on myös hyvä ehdotus.

Pistäkää vaan lisää vinkkejä jos löytyy. :kippis1: :)

Kuituja

Kuituja saa monista kasviksista, joten ei leipä ole ainoa mahdollinen kuitulähde. Käypä kaupan vihannestiskillä vierailulla. Itse pidän kyllä leivästä, mutta olen havainnut että leipä, monet muut leivotut tuotteet ja yleensä paljon hiilihydraatteja sisältävät saavat suolen laulamaan tsatsatsaa. Kun vähentää leivän syöntiä, hiljenee myös puhuri pöksyissä.

Minunkaan ruokavaliooni ei kuulu leipä, eikä sitä ole itselläni edes pakastimessa hätävierasvarana. Kaverit joutuvat aina tuomaan omat ruispuikulat mukanaan, mikäli mussuttavat aamupalaksi leipää.:D

Mutta aisaan: itse ostan Valion mehukeittoja, jotka ovat runsaskuituisia, esim. tällä hetkellä minulla on raparperi-boysenmarjakeittoa. Siihen liotan soijarouhetta. Kuituja tulee myös hedelmistä ja vihanneksista, joita menee paljon, sekä puurosta.

Ja yksi vaihtoehtohan on Sisupastillit sun muut sokerittomat karkit, yllättävän kuitupitoisia. :lol2:

Miksei sitä puuroa voi syödä parikin kertaa päivässä? Kyllähän niistä hiutaleista voi valmistaa muutakin kuin AAMUpuuron. ;) Mä en myöskään syö leipää kovin usein. Suurin osa kuidusta ja hiilareista tulee kaurahiutaleista+vehnäleseistä tehdyistä puuroista, joita syön 2-3 kertaa päivässä. Helppoa ja hyvää, myös elimistölle. Kaurahan on muutenkin hiilarilähteistä yksi ylivoimaisesti parhaista: sen kuitu auttaa alentamaan huonoa kolesterolia, hitaana hiilarinlähteenä se ei nosta verensokera rajusti, kaura käy myös keliaakikon ruokavalioon, lisää hyödyllisten bakteerien kasvua paksusuolessa ja siten auttaa suolistoa pysymään paremmin tasapainossa. Ihme kyllä, joillakin ihmisillä jopa laktoosi-intoleranssi on parantunut sen myötä kun he ovat ottaneet kauran ainoaksi viljatuotteeksi ruokavalioonsa.

Puuro on siis POP! :)

Sama juttu täällä, normaalia ruisleipää en syö koskaan. Silloin tällöin tulee syötyä omatekemää ruisleipää, mutta useimmin rouskuttelen näkkäriä, josta saa paremmin kuituja kuin leivästä. Muita kuitulähteitä joita täällä ei ole nimemomaisesti mainittu on kauralese: vielä laadukkaampaa tavaraa kuin -hiutaleet ja on hyvää :kuola:!

Faidran "Ylistylaulu kauralle"-jälkeen syytän entistä kovemmin Suomen Puolusvoimia kaurapuuron pakkoliikasyöttämisestä, intin jälkeen en oo saanu sitä enää otettua säännölliseen ruokavalioon. :( Sillon tällöin uppoaa, mutta raja tulee vastaan pian, ennen inttiä näin ei ollut. Mutta pitänee taas koittaa.

Ex-Tavis sanoi:
Sama juttu täällä, normaalia ruisleipää en syö koskaan. Silloin tällöin tulee syötyä omatekemää ruisleipää, mutta useimmin rouskuttelen näkkäriä, josta saa paremmin kuituja kuin leivästä.
Perustuuko tuo johonkin muuhunkin kuin siihen, että näkkärissä on kaikkea enemmän per 100g koska se on kuivatettu?

Itse syön (täys)ruisleipää oikeastaan pääasiallisena kuidun/hiilarin lähteenä tällä hetkellä.

B.O.S.S. sanoi:
Perustuuko tuo johonkin muuhunkin kuin siihen, että näkkärissä on kaikkea enemmän per 100g koska se on kuivatettu? .

Hain tuossa sitä, että Finelin mukaan ruisleivässä on kuituja 11g/100g ja ruisnäkkileivässä 17.2g/100g, joten kuidut saa kätevästi vähemmällä ruoka- ja kalorimäärällä.

Ex-Tavis sanoi:
Hain tuossa sitä, että Finelin mukaan ruisleivässä on kuituja 11g/100g ja ruisnäkkileivässä 17.2g/100g, joten kuidut saa kätevästi vähemmällä ruoka- ja kalorimäärällä.

Jep, mutta grammoissa mitattuna normiruisleipää syödään yleensä enemmän kuin näkkäriä, koska se (siis normileipä) on painavampaa.

Gillyanne sanoi:
Jep, mutta grammoissa mitattuna normiruisleipää syödään yleensä enemmän kuin näkkäriä, koska se (siis normileipä) on painavampaa.

Olet kyllä aivan oikeassa! Väite toimii siis täydellisimmässä muodossa niin, että sama kuitumäärä saadaan vähemmillä kaloreilla näkkileivästä (tai esim. hapankorpusta:kuola: ) kuin normiruisleivästä.

Ex-Tavis sanoi:
Olet kyllä aivan oikeassa! Väite toimii siis täydellisimmässä muodossa niin, että sama kuitumäärä saadaan vähemmillä kaloreilla näkkileivästä (tai esim. hapankorpusta:kuola: ) kuin normiruisleivästä.

Joo, tämä kyllä pitänee paikkansa, ja sitäpaitsi näkkärissä ei ymmärtääkseni ole lainkaan vehnää, mikä taas ei ainakaan meikäläistä harmita tippaakaan, kun ei tuo vehnä nyt ihan mitään parasta terveysruokaa taida ihmiselle olla.

Rouskutan itseasiassa näkkäriä tälläkin hetkellä :thumbs:

Jees pitänee huomenna käydä kaupassa ostamassa kaikkia mahollisia leseitä, mehukeittoja, rahkaa ja vähän muutakin. Saas nähdä miten äijälle käy. :D

Niin ja unohdin ite mainita että Hapankorppuja (;)) tulee syötyä aina sillon tällön koneen äärellä. Sopivan mautonta ja kuivaa välipalaa, ja kun ottaa jonkun 5 sellasta niin tuleekin jo kätevästi 10g kuitua. Kaloreita kuitenkin on harmillisen vähän.

:worship: Kiitos vastauksista :worship:

Ai niin ja Faidra: Kyllä sitä puuroa periaatteessa voisi useamminkin syödä, mutta puuro on siinä ja siinä rajoilla että jaksaa syödä edes päivittäin. Kahesti päivässä jos söis niin jossain vaiheessa tapahtuis :urjo:. Ehkä pitäis kehitellä vaan parempia puuroreseptejä. :D

Korvaa leivät riisillä ja pastalla. Itsekkin tuli joskus syötyä tosi paljon leipää kotona mutta kun muutin omaan kämppään tuli vaihdettua se muuhun. Eli jos tavallisesti söit leipää ruuan kanssa niin otat enemmän riisiä ja pastaa samalla.

Faidra sanoi:
Miksei sitä puuroa voi syödä parikin kertaa päivässä? Kyllähän niistä hiutaleista voi valmistaa muutakin kuin AAMUpuuron. ;) Mä en myöskään syö leipää kovin usein. Suurin osa kuidusta ja hiilareista tulee kaurahiutaleista+vehnäleseistä tehdyistä puuroista, joita syön 2-3 kertaa päivässä. Helppoa ja hyvää, myös elimistölle.

Puuro on siis POP! :)
Faidra vaikka vastauksenne oli täydellinen niin siitä puutui yksi juttu miten noita hiutaleita saa naamaan ilman, että kävisin näin :urjo: .
Itse teen aamulla puuron ja sitten myöhemmin laitan kaurahiutaleita rahkan sekaan ja se on vasta namia!:kuola:

Mutta sitten on yksi kuidun lähde myös mikä ainenkin mun mielestä on aika kova sana jopa dietillekin! Se on Bran Mysli+ jossa on whooping 20g kuitua ja 2g sokeria per 100g, jos joku löytää paremman myslin niin siinä vaiheessa heti saa laittaa tänne. Niin ja myslin nautin yleensä kahdella eri tapaa. Eka tapa on laittaa rahkan sekaan ja toinen on laitta sheikkeriin maito ja maustettua heraa, lautaseen mysliä ja lautaseen isken sen maustetun maidon..:kuola:

Jälkiuunileipä :kuola:

Aivan mahtavaa leipää, en voisi kuvitella elämää ilman sitä. Muutenkin ruisleipä on maukasta, tosin kun nyt et pidä leivästä, niin minäkin suosittelen kokeilemaan eri puuroja :thumbs:

Back
Ylös Bottom