Kävinpä tässä ekaa kertaa viimeseen vuoteen kääntymässä tossa lähisalilla ja katsomassa mikä meininki, itse kun treenaan himassa jo pitkälti toista vuotta. Siellähän ne samat jannut hinkkaamassa, vaan eipä kyllä ollut osa kasvanut mihinkään. Jutusteltiin parin puolitutun kanssa ja olivat kuulemma pistäneet ruokavalionsa oikein viimesen päälle kuntoon, eivät juoneet kylmää vettä vaan huoneenlämpöstä, maito oli rasvatonta ja levitteet + juustot jätetty pois, proteiinit tuli maitorahkasta (hyvä!) jne. mutta kun kuuntelin mitä kaverit söi päivässä, niin mielessäni veikkasin että varmaan alta 2000kcal, vaikka kaverit varmaan 70-80kg painavia arviolta. Ihmettelivät että on vissiin tullut jokin seinä vastaan, että eteenpäin ei pääse kuin roinalla... siinä vaiheessa oli jo pidättelemistä ettei möläytä mitään, huh-huh, toinen kaveri vielä kehnommassa kunnossa kuin minä ja muka seinä vastassa jo.. 
Tuli mieleen että meneeköhän porukka useinkin ojasta allikkoon, kun rupeavat tarkkailemaan mitä syövät ja milloin, mutta unohtavat sen kokonaisenergiamäärän? Sitten syödään aivan liian vähän sen 110% terveellisyyden ja yliluonnollisen hifistelyn varjolla...Rasvaa ihan liian vähän, hiilaria paljon ja energiaa puolet siitä mitä olisi tarpeen jotta kehitys mahdollista.
Omassa ajatusmaailmassa ainakin energiamäärä ja muut perusasiat tulee ennen hienosäätöä, ja joku raja pitää hifistelyssäkin olla. Kyllä mä veteni juon kylmänä vaikka ei olisikaan hyväksi, enkä pelkää hyvin mielin tehdä ruuaksi vaikkapa tummaa riisiä + reippaasti broileripullia / lihapullia, vaikka se seiti olisikin puhtaampi proteiininlähde. Ensin katsotaan että riittävästi saadaan rakennusainetta (proteiini) ja energiaa jolla treenata, palautua ja sitten viimesenä jopa kasvaa, sen jälkeen voidaan hifistellä ruokavaliota yhä parempaan kuosiin. Ei lehteäkään väärinpäin lukemalla päästä puusta pitkään. Right?

Tuli mieleen että meneeköhän porukka useinkin ojasta allikkoon, kun rupeavat tarkkailemaan mitä syövät ja milloin, mutta unohtavat sen kokonaisenergiamäärän? Sitten syödään aivan liian vähän sen 110% terveellisyyden ja yliluonnollisen hifistelyn varjolla...Rasvaa ihan liian vähän, hiilaria paljon ja energiaa puolet siitä mitä olisi tarpeen jotta kehitys mahdollista.
Omassa ajatusmaailmassa ainakin energiamäärä ja muut perusasiat tulee ennen hienosäätöä, ja joku raja pitää hifistelyssäkin olla. Kyllä mä veteni juon kylmänä vaikka ei olisikaan hyväksi, enkä pelkää hyvin mielin tehdä ruuaksi vaikkapa tummaa riisiä + reippaasti broileripullia / lihapullia, vaikka se seiti olisikin puhtaampi proteiininlähde. Ensin katsotaan että riittävästi saadaan rakennusainetta (proteiini) ja energiaa jolla treenata, palautua ja sitten viimesenä jopa kasvaa, sen jälkeen voidaan hifistellä ruokavaliota yhä parempaan kuosiin. Ei lehteäkään väärinpäin lukemalla päästä puusta pitkään. Right?

Meetvurstitkin hylkäsin rasvan pelossa, juustoa söin hiukan huonolla omallatunnolla. Eipä tullut kesässä kovin merkittävää kehitystä (tai sitten odotukseni olivat vain AIVAN liian korkealla...) Näin jälkikäteen olen tajunnut, että menin koko kesän varmaan suunnilleen ylläpitokaloreilla, mulla kun tuo ylläpitäminenkin tuntuu vaativan yllättävän paljon syömistä.
Tämä sama ilmiöhän on naisilla hyvinkin yleinen - jokainen meistä tuntenee useampiakin naishenkilöitä, jotka säännöllisesti muutaman kerran vuodessa (=alkuvuodesta joulunajan mättöjen jälkeen, keväällä bikinikauden lähestyessä ja syksyllä taas kesäloman herkuttelujen jälkeen) pistävät "ruokavalion kuntoon" ja ryhtyvät käymään salilla ja/jumpassa. Käytännössähän tuo ruokavalion kuntoonpistäminen tarkoittaa sitten useimmilla sitä, että viikot eletään rasvattomalla jogurtilla, hapankorpuilla ja lounassalaateilla (ilman kastiketta tottakai!) ja viikonloppuna sitten nautitaan pullakahveista ja kermaisesta kotiruoasta "kun pitäähän sitä nyt välillä vähän herkutellakin". Ja sitten ihmetellään, kun paino ei putoakaan vähintään kiloa viikossa, ja viimeistään kolmannen viikon alkaessa palataan takaisin entisiin tapoihin. Voi :itku: ja :curs: