Ruokahalun vähentäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naru
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Dopey
Noi sun virkkeetkin pitäis laittaa dieetille :). Tää voi kuulostaa ylimieliseltä, mutta noi sun luettelemat jutut on ihan tekosyitä. Mulla on koko päivän safkat mukana läppärilaukussa, kyllä ne kanasalaatit ja proteiinijuomat päivän säilyy ilman hi-tech kylmiöitäkin. Ruokahalu adaptoituu kulutukseen ja pitää dieetillä vähän nälkä ollakin, ei se muuten miltään dieetiltä tunnu.

Kiitoksia tiedoistasi! En ollut tähän mennessä uskaltautunut tekemään omia eväitä töihin mukaan, koska ei ole ollut harmainta aavistusta kuinka pitkään ne säilyisivät huoneenlämpötilassa. Jos kerran pöperöt kuitenkin säilyvät työpäivän yli, niin jatkossa tungetaan läppärilaukku täyteen kana/kinkku/makaronisalaatteja :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dopey
Itse oon ketogeenisellä ruokavaliolla ollut puoli vuotta ja ajattelin jatkaa lopun ikääni.

Häh, nyt tässä tuntee olonsa tyhmäksi. Voikos ketogeenisellä ruokavaliolla kasvaakin??

En oo aiheeseen pahemmin tutustunut, mutta luulin että on eräs monista dieettimenetelmistä - mutta että sillä voisi jatkuvasti olla?

Onko kenties terveyshaittoja, riskejä sairastua tavallista enemmän..?

Noh, heittäkääpä joku asiasta tietävä lyhyt fakta tyhmälle ketogeenisestä, ei hiilareita lainkaan ja paljon rasvaa, vai? Mites tuolla tavalla voi elää, riisit ja pastat jää tyystin väliin?

Ollut tässä itselläkin mielessä siirtää ruokailua enemmän rasva-proteiini painotteiseksi, tai siis pudottaa ainakin hiilarit reoilusti alle sadan gramman per päivä. Mulla on nimittäin kans se ongelma, että hiilarit lisää "nälkää" ihan hillittömästi, eli tekee koko ajan mieli jotain, ja varsinkin kaikkee makeaa. Tuntuu välillä ihan mahdottomalta pitää kalorit 1400-1600 välillä (riippuen liikunnan määrästä). Tämän lisäksi hiilarit turvottaa mut ihan palleroksi...
Riisit ja pastat jätin jo aiemmin keväällä pois "normaaliruokavaliosta" kun aloin dieetille, mutta mässy/hiilaripäivät on nyt venyny liian pitkiksi ja motivaatio on ollu pahasti hukassa jo muutaman viikon. Ehkä tuo ruokavalion muuttaminen vaikuttais näihin asioihin positiivisesti?? Onkohan mahdollista...
Hulkin hehkutuksen jälkeen tuntuu että mikä vaan on mahdollista... :)

BTW kun pudottaa hiilarimääriä, kannattaakohan jättää palautusjuomasta hiilarit pois, vai ottaa edes jonnin verran maltoa (tällä hetkellä n. 20g hiilaria entisen 40g sijaan)?

Originally posted by Trinity
BTW kun pudottaa hiilarimääriä, kannattaakohan jättää palautusjuomasta hiilarit pois, vai ottaa edes jonnin verran maltoa (tällä hetkellä n. 20g hiilaria entisen 40g sijaan)?

Jos et ole ketogeeniselle dieetillä ei kannata jättää. Jotkut vetävät ketodieetilläkin palautusjuomassa 20-30grammaa hiilaria, tosin ketodieeteistä on eri muotoja ja kullakin omat sääntönsä.
Vähennä tuollainen pieni määrä mieluummin kaikesta muusta kuin palautusjuomasta. Ja järkevämpää on ottaa treenin jälkeen 40g hiilaria palautusjuomasta ja 40g hiilaria seuraavalla ruualla, kuin palautusjuomasta 20g ja seuraavalla ruualla 60g.

Originally posted by Wilu
Vaikka en yleensäottaen lisäravinnetermogeeneihin ja laihdutusvalmisteisiin usko, niin pari vuotta sitten kokeilin Dorian Yatesin Pro Leania. En sitten tiedä, että oliko sillä sen kummempaa thermogeenistä vaikutusta, mutta nälän se vei todella hienosti pois. Sen verran aineesta lueskelin, että tuon nälän vievän tunteen tuossa aiheuttaa synepriini... joku luonnon jonkun tapainen ekvivalentti efedriinille, mutta ei täysin samalla vaikutusmekanismilla (vrt. ephedra).

Tossa pro-lean 2:sessa on ainakin Sida Cordifolia yrttiä, joka sisältää efedriini alkaloideja. Ei ihme jos vei näläntunnetta.;)

Originally posted by Sakkeus
Jos et ole ketogeeniselle dieetillä ei kannata jättää. Jotkut vetävät ketodieetilläkin palautusjuomassa 20-30grammaa hiilaria, tosin ketodieeteistä on eri muotoja ja kullakin omat sääntönsä.
Vähennä tuollainen pieni määrä mieluummin kaikesta muusta kuin palautusjuomasta. Ja järkevämpää on ottaa treenin jälkeen 40g hiilaria palautusjuomasta ja 40g hiilaria seuraavalla ruualla, kuin palautusjuomasta 20g ja seuraavalla ruualla 60g.

Syön treenin jälkeisen aterian niin myöhään että siihen kuuluu yleensä vain vihanneksia/ananasta hiilareiksi (treenaan aika myöhään, n. klo 20 aikaan). Oon vaan suht pieni ihminen ja nyt dieetillä on tuntunut että esim reco2 oli melkonen hiilaripommi treenin jälkeen kun muuten syö kuitenkin suht vähän hiilaria... sekoittelen nyt siis suhteet itse n 1:1.

Originally posted by turre101
Häh, nyt tässä tuntee olonsa tyhmäksi. Voikos ketogeenisellä ruokavaliolla kasvaakin??

Voi tottakai voi kasvaa, enemmän vaan kehiin rasvaa ja hiilaritankkauksia useammin niin varmasti paino nousee. Itse oon haudannut noi kasvutavoitteet ja haluan vaan vahvemmaksi.

Onko kenties terveyshaittoja, riskejä sairastua tavallista enemmän..?

No ei. Tietysti pitää huolehtia riittävästä vitamiinien, mineraalien, välttämättömien rasvahappojen ja kuidunsaannista. "There's no such thing as an essential carbohydrate". Alle 30g per päivä ei useimpien tietolähteiden mukaan kannata mennä.

Noh, heittäkääpä joku asiasta tietävä lyhyt fakta tyhmälle ketogeenisestä, ei hiilareita lainkaan ja paljon rasvaa, vai? Mites tuolla tavalla voi elää, riisit ja pastat jää tyystin väliin?

Itse syön normaalipäivinä 40g hiilareita, jotka tulevat aamupuurosta, pienestä määrästä vihanneksia pitkin päivää ja "sivutuotteina" kuten raejuustosta. Proteiini- ja rasvakalorit on 50-50, rasvat pellava- ja rypsiöljystä pääosin. Viikossa on kaksi hiilaritankkausateriaa, missä sitten on noi perunat, pastat, jne. mukana.

No mulla on menossa 10. päivä 2200 kcal dieettiä missä on R-35% P-40% ja H-25% ja nälässä ei oo tarvinnut olla. Vedän joka päivä naamaani tonnikalapuuron jossa on kylmäpuristettua rypsiöljyä kyytipoikana. Samaan satsiin heitän 1 dl vehnäleseitä niin kuidutkin tulee. Paljon pahempi nälkä oli silloin kun vedin 3000 kcal päivässä ja siitä 55% hiilareita...

:D

Itsehän söin ennen tosi paljon, ja lähinnä pelkästään hiilari/rasva-pitoista purtavaa. Tuli täyteen, hetken päästä ähky ja sitten ei kauaa kestäkkään, kun on jo taas nälkä. Nykyään ku tulee syötyä omasta mielestäni aika fiksusti, täyttyy, ei tule ällöttävää oloa, ja pärjää seuraavaan järkevään ruokailuun ihan hyvin.

Itselläni tuntuu, että esim. jos vetää jotain (kofeiini/tauriini)pitoista (ED Lemon Light, Battery Stripped, Kahvi) niin pärjää jopa hitusen pidempään. HYVIN mahdollista, että kyseessä on illuusio, jonka olen omassa päässä sitten kehittänyt (En edes ole varma, että ovatko kuinka kofeiini-pitoisia nuo juomat, paitsi kahvi sit..)

Mutta IMO. kun syö terveellisesti (Tai ainakin sillai, että sellanen olo, en tiiä että kuinka paljon kiinni se näläntunne on sitten ihan omasta päästä kiinni) niin ei tule jatkuvasti sitä tunnetta, että pitäisi jotain syödä.

on tullut varmaan jo miljoona kertaa mutta täältäkin ääni rasvan + proteiinin lisäämiseen hiilareiden tilalle... tarvittaessa pystyy olemaan vaikka 8h syömättä eikä tule mitään pakottavaa näläntunnetta, maha saattaa vaan kurnia. eikä mielialat heittele niin herkästi kylläinen vs nälkäinen olotiloissa.

Purkkaa jauhamalla vähenee syömisen tarve :D On koko ajan jotain suussa.

Samalla logiikalla tosin mun naisella ei pitäis ikinä olla nälkä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom