Ruoka vs. lisäravinteet

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Kyllä ihan perusruokavaliosta saa helposti sen 200-300, jopa 400 g proteiinia jos tarve vaatii. Määrän suhteen mulla ei ainakaan oo minkäännäköistä tarvetta hankkia sitä lisäproteiinia mistään jauheista. Ihan varmasti niillä heroilla yms. saa nuo massat lentoon, mutta asia erikseen on se, kuinka paljon tuosta massasta sitten todella onkaan lihasta?

kun lukenut näitä sun juttuja oot antanu lisäravinteille jonkinlaisen maagisen statuksen joita syömällä pääsee kovaan kuntoon, ei näin.... sry offtopic

Tämä selvä, kärjistinkin vain tuon esimerkin. Ja siis, kuten sanoit ei ole mitään ihmeainetta - ei siis välttämätön aines lihaskasvua ajatellen. Moni vetää sitä silti, ehkä se on sitten niin helppo nauttia enkä syyllistä tässä ketään, kuka sen proteiinin siinä muodossa ottaa. Kysymys olikin nyt enempi siitä, onko se välttämätöntä vai ei.

Weman, olet sitten ehkä ymmärtänyt jotain väärin. Olenhan nimenomaan sanonut, ettei niillä mitään ihmeitä tehdä. Jotain marginaalista hyötyä niillä voi toki olla saavutettavissa. Sanottakoon vielä loppuun, että jokainen joka treenaa kovaa, on kova jätkä riippumatta siitä mitä syö.

Tämä selvä, kärjistinkin vain tuon esimerkin. Ja siis, kuten sanoit ei ole mitään ihmeainetta - ei siis välttämätön aines lihaskasvua ajatellen. Moni vetää sitä silti, ehkä se on sitten niin helppo nauttia enkä syyllistä tässä ketään, kuka sen proteiinin siinä muodossa ottaa. Kysymys olikin nyt enempi siitä, onko se välttämätöntä vai ei.

Weman, olet sitten ehkä ymmärtänyt jotain väärin. Olenhan nimenomaan sanonut, ettei niillä mitään ihmeitä tehdä. Jotain marginaalista hyötyä niillä voi toki olla saavutettavissa.

siis heraa vedetään siksi että imeytyy nopeammin kuin esim rahka ja heralla on todettu olevan välitön vaikutus lihaskasvuun mutta hera ei pidä veren aminohappotasapainoa vakaana kauan toisin kuin kaseiini.Tästä syystä hera soveltuu hyvin juuri treenin jälkeen. :)

Jep. Ei se välttämätön olekaan, kuten ei mikään lisäravinne. Halusin vain tuoda esille, että itsekin "käytät heraa" joka kerta kun juot maitoa.

Itekin pari heradrinkkiä otan päivittäin, koska ne on nopea juoda ja proteiinipitoisuus korkea. Helposti saa kyllä ihan tavallisesta ruoastakin vaikka tuon 200g. Viime syksynä vetelin 8 purkkia rahkaa päivässä, se oli aika perseestä. :) Mutta hyvin sain protskukiintiön tuolla täyteen, eikä nuo paljoa maksakaan.

Jep. Ei se välttämätön olekaan, kuten ei mikään lisäravinne. Halusin vain tuoda esille, että itsekin "käytät heraa" joka kerta kun juot maitoa.

Itekin pari heradrinkkiä otan päivittäin, koska ne on nopea juoda ja proteiinipitoisuus korkea. Helposti saa kyllä ihan tavallisesta ruoastakin vaikka tuon 200g. Viime syksynä vetelin 8 purkkia rahkaa päivässä, se oli aika perseestä. :) Mutta hyvin sain protskukiintiön tuolla täyteen, eikä nuo paljoa maksakaan.

Olenhan minä tuon jostain jo lukenut tuon ensimmäisen toteamuksesi, mutta on päässyt matkan varrella unohtumaan. Korjataan faktat. Ja ehrmann maistuu toisinaan ihan vanukkaalta, kun sen vain oikein ottaa ;)

Semi-Offtopic: Tietäiskö joku kuinka paljon proteiinia kroppa imee tunnissa? Kysyin tätä joskus muinoin ravintopuolella mutta ketään ei vastannut. Muistelisin työkaverini joka opiskeli fysioterapeutiksi jonkun määrän sanoneen muutten muista paljonko se oli. Eli onko se järkevää vetää yhdellä aterialla se 100g proteiinia vai sitten pitkin päivää esim. 40,40,20. Toivottavasti joku tajusi mitä oikein yritän taas selittää.

Ei ole järkevää imeytymisen takia vetää kerralla noin paljon, 30-50 grammaa on käsittääkseni sopiva annos per ateria. Aterioita sitten päivässä jotain väliltä 6-8. Tämä toimii ainakin meikäläisellä ihan moitteettomasti.

proteiini

Edelliselle kirjoittajalle muuten, jopa yhdestä safkasta voit saada 100 grammaa proteiinia, jos vedät esim. broilerin ohut leikkeitä useamman pihvin kerralla, en nyt muista tarkkaa määrää kuinka monella tuo 100 grammaa saavutetaan mutta anyway. Ja jo neljässä ehrmannissa on 100g proteiinia.

voi varmaan saadakki sen 100g kerralla protskua ruuasta mutta mulla on sellanen käsitys että ei semmonen määrä kerralla imeydy voin olla väärässäki ja kyllä rahkaaki menee harvase päivä mutta ei sitäkään 4 purkkia tökkimättä syö tai ainaski jossain vaiheessa tulee toppi.

Miettikääpä hetki tuota imeytymisjuttua... Ruokahan viihtyy ruuansulatuselimistössä tunteja, eikä siinä voida ajatella että minkä verran imeytyy kerralla. Mikä ihmeen käsite tuo "kerralla" edes on? Jos vetäsee jonku kunnon rasvaisen pihviaterian ja juo litran maitoa päälle niin protskua tulee jotain 70-100g helposti. Tuo ruoka sitten velloo vatsassa ja suolistossa parhaimmillaan jotain 8 tuntia ja pikkuhiljaa siinä imeytyy ja jätkät jauhaa täällä jostain maksimimäärästä mikä voi kerralla imeytyä...:rolleyes:

Tuo olikin puhdas esimerkki siitä, kuinka helposti sitä proteiinia lopulta on mahdollista ruoasta saada. Itse syön 2 lämmintä ruokaa päivässä, joissa molemmista tulee lihan muodossa aika lailla tuo 50 grammaa proteiinia. Yhdellä kertaakin olen toisinaan tuon 100 grammaa syönyt, mutta kyllähän siinä aika tankki olo on sen jälkeen pari tuntia enkä tarkoita hyvässä mielessä.. Ja kyllähän mullakin esim. tuo 5 kananmunaa joka aamu tökkii, mutta silti vain syön. Itsekuri on avainsana. Herkuttelija en oo koskaan ollut, ruoan ei tarvii aina olla hyvää, kunhan se vaan auttaa mua saavuttamaan tavoitteet.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Miettikääpä hetki tuota imeytymisjuttua... Ruokahan viihtyy ruuansulatuselimistössä tunteja, eikä siinä voida ajatella että minkä verran imeytyy kerralla. Mikä ihmeen käsite tuo "kerralla" edes on? Jos vetäsee jonku kunnon rasvaisen pihviaterian ja juo litran maitoa päälle niin protskua tulee jotain 70-100g helposti. Tuo ruoka sitten velloo vatsassa ja suolistossa parhaimmillaan jotain 8 tuntia ja pikkuhiljaa siinä imeytyy ja jätkät jauhaa täällä jostain maksimimäärästä mikä voi kerralla imeytyä...:rolleyes:

Hyviä pointteja, mutta hämmentävintä tässä onkin se, että itse Jurvansuu aloitti tästä imeytymishässäkästä puhumisen..

imeytyminen

siis toisin sanoen jos ruoka imeytyy 8h sillon riittää ku syö 3 kertaa päivässä mutta yleensä kehoitetaan syömään useasti päivässä johon olen itsekkin pyrkinyt(jotta kaikki imeytys roppaan mitä olen suuhuni tunkenut) mutta miten tämä nyt sitte onkaan?

ps:eikös tähän hommaan liittynyt toi insuliiniki jotenki.

siis toisin sanoen jos ruoka imeytyy 8h sillon riittää ku syö 3 kertaa päivässä mutta yleensä kehoitetaan syömään useasti päivässä johon olen itsekkin pyrkinyt(jotta kaikki imeytys roppaan mitä olen suuhuni tunkenut) mutta miten tämä nyt sitte onkaan?

ps:eikös tähän hommaan liittynyt toi insuliiniki jotenki.

No insuliinipa hyvinkin. Tasaisemmat ruokailut pitävät verensokerin heittelyn aisoissa. Ja ihan käytännön ja mukavuuden ja kaiken muunkin kannalta tuo kolme tappoateriaa päivässä ei kyllä ihan suositeltavin vaihtoehto liene, vaikka moni silleenkin varmaan tekee. Joskus pakkiksella oli keskusteluakin aiheesta.

No insuliinipa hyvinkin. Tasaisemmat ruokailut pitävät verensokerin heittelyn aisoissa. Ja ihan käytännön ja mukavuuden ja kaiken muunkin kannalta tuo kolme tappoateriaa päivässä ei kyllä ihan suositeltavin vaihtoehto liene, vaikka moni silleenkin varmaan tekee. Joskus pakkiksella oli keskusteluakin aiheesta.

tuo oliski liian helppo vetäs kolme jättiateriaa päivässä ja se olis siinä mulla tuntuu tuo 5 ateriaa päivässä joskus hankalalta toteuttaa ainaski niin että olis ateria kutakuinki (oikeaa ruokaa).

Jep. Varsinkin itellä koulussa on aika hankalaa toi syöminen. Jotain tonnikalaa ja banaania tulee siellä vedetyä. Näin lomalla ei tuota ongelmaa tuo vajaa 200 grammaa proteiinia päivässä. Kerran päivässä otan lisäravinteita ja nekin ateria yhteydessä. Tosin joskus tulee kaupungilla ostettua pari protskupatukkaa, kun ovat Prismassa nykyään niin halpojakin.

tuo oliski liian helppo vetäs kolme jättiateriaa päivässä ja se olis siinä mulla tuntuu tuo 5 ateriaa päivässä joskus hankalalta toteuttaa ainaski niin että olis ateria kutakuinki (oikeaa ruokaa).

Kolmen tunnin välein järkevä määrä ruokaa, ei tuota ongelmia ainakaan minulla. Jos kaloreita ei meinaa tulla tarpeeksi niin hedelmiä ja kananmunia ruokavalioon.

Itsellä kouluaika on lähinnä ongelma koska ruokailuun on koulun aloittamisesta 4 tuntia ja tämän jälkeen vielä yli 3 tuntia koulun päättymiseen.

:offtopic:

Jos haluaisi 600 kcal aterian pelkästä maitorahkasta niin pitäisi sitä vetää kilo. :eek:

Back
Ylös Bottom