Ruoka ei maistu

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Moikka mimmit! Mulla on pienimuotoinen ongelma, osaisitteko auttaa tai antaa vertaistukea?

Ongelmana on nimittäin ruoka. Mitä teette, kun ei millään vaan kana+riisi tai makaroni+jauheliha yhdistelmä ei maistu, vaan kokoajan tekee mieli jotain pizzaa tai hampurilaisia? Voiko olla ihan joku puutostila, että kokoajan tekee mieli rasvaista ruokaa? Mikään ruokavaliossa oleva ruoka ei tunnu menevän oikein alas (paitsi aamupala) ja kokoajan on aivan tajuton nälkä... Mistä voisi johtua? Treenaan salilla 2x viikossa ja pyrin tekemään noin 45 min aeroobisen viikossa, joka on joko crossia, pyörää tai kävelyä. Vähän fiiiksen mukaan. Tämä viikko kuitenkin on ollut ihan älytön. Joka ikinen päivä tehnyt mieli roskaruokaa, eikä mikään ruoka maistu. Juuri äskenkin meni heittämällä 1 kerrosateria + kana-ateria...

Alan olemaan ihan epätoivoinen :( Alla vielä ruokavalio minkä mukaan syön. Ruokaa 2-4 tunnin välein + 3 litraa vettä päivässä. Mun mitat on 166kg/90kg ja tuo 90kg on tosiaan ihan syömällä saatu, ei lihaksia kasvattamalla... Help! Mä syön kohta itseni hengiltä, kun tuntuu et mikään ruokamäärä ei vaan riitä ja hamppareita on pakko saada nyt ja heti. Motivaatiota treenaamiseen löytyy, mutta syömisen kanssa ei mikään nyt oikein toimi.

Aamupala:
- 40g ohrahiutaleita
- Marjoja
- 1 kananmuna

Lounas:
- 50g riisiä/pastaa
- 130g kanaa/jauhelihaa
- Kasviksia
- 10g siemeniä

Välipala:
- 2 riisikakkua
- 1 kananmuna

Päivällinen:
- Sama kuin lounas

Iltapala:
- Yöprotskua 40g
- Rasvatonta maitoa 240g
- 2 porkkanaa

edit:/ ja kyseessä ei ole siis mikään tämän viikon juttu, että ei vaan lähde. Vaan tämä syömisjumi tulee aika usein, jopa noin yli puolet kuusta.

Moikka mimmit! Mulla on pienimuotoinen ongelma, osaisitteko auttaa tai antaa vertaistukea?

Ongelmana on nimittäin ruoka. Mitä teette, kun ei millään vaan kana+riisi tai makaroni+jauheliha yhdistelmä ei maistu, vaan kokoajan tekee mieli jotain pizzaa tai hampurilaisia? Voiko olla ihan joku puutostila, että kokoajan tekee mieli rasvaista ruokaa? Mikään ruokavaliossa oleva ruoka ei tunnu menevän oikein alas (paitsi aamupala) ja kokoajan on aivan tajuton nälkä... Mistä voisi johtua? Treenaan salilla 2x viikossa ja pyrin tekemään noin 45 min aeroobisen viikossa, joka on joko crossia, pyörää tai kävelyä. Vähän fiiiksen mukaan. Tämä viikko kuitenkin on ollut ihan älytön. Joka ikinen päivä tehnyt mieli roskaruokaa, eikä mikään ruoka maistu. Juuri äskenkin meni heittämällä 1 kerrosateria + kana-ateria...

Alan olemaan ihan epätoivoinen :( Alla vielä ruokavalio minkä mukaan syön. Ruokaa 2-4 tunnin välein + 3 litraa vettä päivässä. Mun mitat on 166kg/90kg ja tuo 90kg on tosiaan ihan syömällä saatu, ei lihaksia kasvattamalla... Help! Mä syön kohta itseni hengiltä, kun tuntuu et mikään ruokamäärä ei vaan riitä ja hamppareita on pakko saada nyt ja heti. Motivaatiota treenaamiseen löytyy, mutta syömisen kanssa ei mikään nyt oikein toimi.

Aamupala:
- 40g ohrahiutaleita
- Marjoja
- 1 kananmuna

Lounas:
- 50g riisiä/pastaa
- 130g kanaa/jauhelihaa
- Kasviksia
- 10g siemeniä

Välipala:
- 2 riisikakkua
- 1 kananmuna

Päivällinen:
- Sama kuin lounas

Iltapala:
- Yöprotskua 40g
- Rasvatonta maitoa 240g
- 2 porkkanaa

edit:/ ja kyseessä ei ole siis mikään tämän viikon juttu, että ei vaan lähde. Vaan tämä syömisjumi tulee aika usein, jopa noin yli puolet kuusta.
Ihan alkuun mahdollisia puutostiloja arvaillessa kannattaisi selvittää moiset labrakokein ja korjata vasta jos joku todella on ”rikki”. Noin äkkiä katsottuna tuo listaamasi ruokavalio ei juuri rasvaa näyttäisi sisältävän, eli ei ihme jos sitä tekee mieli. Fineli- sivustolla on ilmainen ja hyvä ruokapäiväkirja käytössä sähköpostirekisteröitymisellä. Se laskee sinne syötetyistä safkoista mm. vitamiinit ja vertaa niitä yleisiin ravitsemussuosituksiin. Siitäkin saa siis hyvää osviittaa, onko jotain pahempia vajauksia.

Se, ettei kana/riisi/jauheliha maistu, vaikka toisaalta nälkä on, herättää kysymyksen, kuinka noi valmistat? Mä ainakin ajattelen niin, että ei kukaan loputtomiin jaksa mautonta ruokaa, vaikka miten motivoitunut noin muuten olisikin tekemään töitä tavoitteensa eteen, mikä se sitten onkaan? vähän kun näkee vaivaa, niin noistakin aineksista saa oikein maistuvaa ruokaa ja vaihteluakin saa, kun käyttää mausteissa vähän mielikuvitusta.

Mä olen ainakin itse sen verran perso herkuille, että totaalikieltäytyminen toimii parhaiten siihen asti, että ruokavalio on kunnossa. Silloin tällöin herkuttelu ei luulis kenenkään maailmoja kaatavan.

Sun ruokavalio näyttää siltä että sieltä puuttuu rasva. Lisää rasvaa ja tuo välipalakin on aika nafti. Sitten kun ei ole nälkä, ei himoitse pizzaakaan. Tai sitten pidä kerran viikossa yhden aterian verran herkkupäivä, tai herkkuateria, jolloin saat syödä sitä pizzaa. Kohta se jää pois kun se ei olekaan sitten niin hyvää.

Kiitos kaikille vastauksista!

@P.V ja @Poppis : Rasvaa siis tulisi lisätä, onko vinkkejä? Tällä hetkellä rasvaa on aamupalassa kananmunan keltuaisen muodossa, lounaalla ja päivällisellä siemenien ja välipalalta keltuaisen. Tämä ei siis riitä? Ruokavalion on tehnyt minulle entinen PT:ni, niin en ole osannut yhtään kyseenalaistaa tätä. Kuitenkin on nyt sellainen tilanne, että häneltä apuja en voi enää kysyä joten tämän ongelman kertominen hänelle ei enää auta... :(

@Ho- : En ole! Itse "ketoosi" pelkkänä sanana on ollut mielestäni pelottava. Ehkä pitää siihen tutustua, mutta olen kuullut vain niitä kauhutarinoita, niin en ole uskaltanut edes tuota vaihtoehtoa miettiä!

Kiitos kaikille vastauksista!

@P.V ja @Poppis : Rasvaa siis tulisi lisätä, onko vinkkejä? Tällä hetkellä rasvaa on aamupalassa kananmunan keltuaisen muodossa, lounaalla ja päivällisellä siemenien ja välipalalta keltuaisen. Tämä ei siis riitä? Ruokavalion on tehnyt minulle entinen PT:ni, niin en ole osannut yhtään kyseenalaistaa tätä. Kuitenkin on nyt sellainen tilanne, että häneltä apuja en voi enää kysyä joten tämän ongelman kertominen hänelle ei enää auta... :(

@Ho- : En ole! Itse "ketoosi" pelkkänä sanana on ollut mielestäni pelottava. Ehkä pitää siihen tutustua, mutta olen kuullut vain niitä kauhutarinoita, niin en ole uskaltanut edes tuota vaihtoehtoa miettiä!
Kylmäpuristettu oliivi- ja rypsiöljy on hyviä ja voi lorautella kohtuudella vaikka puuron joukkoon. Siemeniä voi tietty vaihdella ja korvata välillä pienellä määrällä mieleisiään pähkinöitä. Myös avokado on hyvä pehmeän rasvan lähde. Itse käyttäisin myös ihan täysrasvaisia maitotuotteita, etenkin kun niitä ei hirveitä määriä käytä.

Kaiken kaikkiaan olis tietty hyvä jos itselle on selvillä, mihin ruokavaliolla tähtää ja muokata se sen mukaan. Oman perusaineenvaihdunnan laskeminen on myös perusteltua, jos ja kun ruokavaliolla on tarkoitus vaikuttaa kehonkoostumukseen/painoon. Itse suhtaudun keto- ja muihinkin rajoittaviin dieetteihin suurella varauksella. Painoa niillä saadaan tiputettua kyllä, mutta niin saa silläkin, jos vaikka amputoi alaraajat. Proteiinien älytön tankkaaminen on yleensä turhaa ja hiilareiden karttaminen vielä turhempaa. Proteiini on elimistön rakennusaine ja hiilihydraatti polttoaine, kumpiakin siis tarvitaan. Yleensä kai jengillä olis toive olla terveitä, eikä siihen tarvita kummoistakaan dieettiä, sikäli kun se terveys on ravitsemuksesta kiinni. Perusasiat kuntoon ja monipuolinen ja puhdas ravinto, niin ei tarvii kikkailla kummemmin. Painon hallittu pudottaminen on sekin aika yksinkertaista, kun tietää ensin lähtökohdan, eli minkä verran kuluttaa ja paljonko ravintoa tunkee koneeseen.

Kiitos @P.V ja @Ho- viesteistä! Kokeilen aluksi tuota rasvan lisäämistä, jos helpottaisi silloin tämä suolaisen ja rasvaisen himo. Ehkä myös vaan oikea tapa on se, että kestää vaan sen himon ja alussa totaalikieltäytyy täysin noista kaikista himoista. Vähän tulee pikkulapsi olo, kun herkkuja tekee enemmän mieli mitä oikeaa ruokaa, haha :LOL: Alkukankeutta ja tahdonvoimaa lisää, toivottavasti tämä herkkuhimokin loppuisi samalla...:nolo:

Ruokavalion ja treeniohjelman on tehnyt Elixian PT (taso 4).

KIITOS!!! Lisäsin kaloreita ja nyt on ollut kohta viikon tuo suolaisen ja rasvaisen ruoan himo pois ja treenikin kulkee jotenkin ihan erilailla, kun roskaruoka ei pyöri vain mielessä. :D :puntti:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom