Ruoan paino, ennen vai jälkeen keittämisen?

Kun keitän esim. riisiä tai pastaa, niin pitääkö paino mitata ennen vain jälkeen sen keittämisen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ravintoarvojapa hyvinkin. Lueskelin tuossa yhtä kansanterveyslaitoksen paperia (linkki pyörinyt täällä joskus) missä oli mm. mitattu painonmuutosta keittämisessä. Esim. spaghettin tapauksessa painonlisäys voi olla jopa 190 %:eek:

mutta se 190% onpi vettä jossa ei ravintoa ole

JOJ sanoi:
Ravintoarvojapa hyvinkin. Lueskelin tuossa yhtä kansanterveyslaitoksen paperia (linkki pyörinyt täällä joskus) missä oli mm. mitattu painonmuutosta keittämisessä. Esim. spaghettin tapauksessa painonlisäys voi olla jopa 190 %:eek:

Tarkoitetaanko tolla 1,9 kertaa alkuperäinen paino, vai 2,9?:rolleyes:

Miks esim. tossa Kalorilaskurissa näyttää et makaronin keittämisen jälkeen siinä ei oo enää paljoo paskaakaan proteiinia?

Sahaaja sanoi:
Miks esim. tossa Kalorilaskurissa näyttää et makaronin keittämisen jälkeen siinä ei oo enää paljoo paskaakaan proteiinia?

Öö... siis missä. En o varma mitä tarkotat mutta kun se nuudeli tms. keitetään niin sehän imee vettä elikkäs nestettä ihan pirusti. Eli se sama proteiini on käsittääkseni siellä makaronissa vieläkin mutta koska spaketin paino on noussu sen veden takia niin siinä keitetyssä lötkyssä on suhteellisesti vähemmän proteiinia kuin siinä kuivassa.

esim. 100g kuivaa makaroonia 400kcal (heitin päästä) se keitetään niin onkin noin 1kilo makaroonia joten sillon 100g on noin 40kcal, paino kasvaa mutta se on pelkkää vettä.
eli jos ei syö kaikkia keittämiään nuudeleite ym, laskisin kalorit valmiista ruuasta en kuivasta!!

Itse olisin joskus kuullut, että esim. riisissä on keitämisen jälkeen per 100g 125 kaloria ja makaroonissa joku 110 kaloria per 100g, mutta en ole ihan varma, mutta näin minä ainenkin olen laskenut, meinaan kun en osaa keittää riisiä, tai no osaan, mutta ei tuo äitee anna, sillä ei se anna keittää mun mitään muuta puuroakaan kuin pikakauraa, sillä poltan aina taidokaasti kattilat pohjaan..:D

NGV: Totta kai siinä keitetyssä riisissä on vähemmän energiaa kun siihen on sitoutunut vettä.

Ruoka-aineet on vaan niin paljon helpompi punnita kuivana että itse ainakin teen aina niin.

Kritz sanoi:
NGV: Totta kai siinä keitetyssä riisissä on vähemmän energiaa kun siihen on sitoutunut vettä.

Ruoka-aineet on vaan niin paljon helpompi punnita kuivana että itse ainakin teen aina niin.
Itsekin tekisin noin, mutta on aina valmiiksi keitetty ja en saa keittää itse niin ei oikein ole muutakaan vaihtoehtoa, kun mitata keitettynä.
Kyllä sitä kerkee elämässä keittelemään ihan tarpeeksi riisiä..:D

riisiä 100g (kuivana) on keitettynä n. 350g kokoinen annos.

Jos haluaa oikeen hyvää riisiä ilman lihaliemi tai muita suola pommeja käyttämättä niin ostaa n. 2kg broileria ja paistaa ne kypsiksi. Sit kaataa niistä irronneen nesteen/rasvan kattilaan ja korvaa silla osan riisin vedestä. Sit vaan syö perkeleen maukasta riisiä (täysjyvä) ja kanaa.

Jos tiedät keittämättömän kalorit/ 100, painon keittämättömänä ja painon keitettynä, tuosta on aika helppo päätellä paljonko valmiissa on kaloreita / 100g. Ei se energia siitä mihinkään katoaa keittäessä tai toisaalta tule lisää kun vedessä sitä ei kaloreita ole. Iisimpi laskea kuitenkin lautasella sen keitetyn tavaran arvoja, jos on laskenu keitetyn arvot / painoyksikkö ja valmistaa isompia satseja kerralla, josta syö useempaan otteeseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom