Runsas nesteen juonti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukki
  • Aloitettu Aloitettu
Angelene sanoi:
Ihmisen elimistö voi imeyttää nestettä ~1 rkl/10 min tahdilla. :) Esim. ennen urheilusuoritusta monet tankkaavat parin tunnin ajan tuolla systeemillä, jottei vatsassa hölsky. Muuten, kuten sulla koulussa, tuolla ei ole hirveästi väliä.

Kiitoksia sinulle, sekä kaikille muille asiaan vastanneille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Angelene sanoi:
Ihmisen elimistö voi imeyttää nestettä ~1 rkl/10 min tahdilla. :) Esim. ennen urheilusuoritusta monet tankkaavat parin tunnin ajan tuolla systeemillä, jottei vatsassa hölsky. Muuten, kuten sulla koulussa, tuolla ei ole hirveästi väliä.

Jos tuo 1rkl on ruokalusikallinen, menee tuolla kaavalla noin 11 tuntia yhden litran imeyttämiseen. Eli parissa tunnissa saa kehoon nuo urheilijat 12 ruokalusikallista nestettä eli melkein 2 desiä (melkein juomalasillisen).

Onkohan tuossa mahdollisesti joku virhe?

Myssy sanoi:
Tuli viime vuonna todella monesti juotua kuusi litraa neljässä tunnissa ja seuraavan parin tunnin aikana pari litraa lisää. Ainoan varjopuolen mitä koin, oli illalla iskevä hemmetinmoinen sipsien himo (vaikka tuosta 8 litrasta 4-6 oli urheilujuomia). Suolanhimo on kamala olotila ja se todellakin yleensä iski vasta muutama tunti yltiöpäisen hikoilun jälkeen.

Hihhii, taitaa osaksi mennä aldosteroni/reniini (?) noidankehän piikkiin. En muista miten päin noi oli, mut toinen hormoni pidättää vettä kroppaan kun toinen huuhtelee veden pois.

Paljo nesteen tankkaaminen kerää paljon vettä kroppaan. Joka laukaisee veden uloshuuhtomisen. Joka samalla poistaa kehosta suoloja. Jonka jälkeen keho tuntee himoa tankata suoloja takaisin (tsipsit :kuola: ). Ja kun kehoon on tankattu paljon suoloja, tuntee keho tarvetta tankata itseensä paljon nestettä (suola sitoo nestettä/nesteellä laimennetaan kehon nesteitä jotka ovat liiallisesti suoloittuneet). Ja kun on tankattu paljon nestettä, keho poistaa nesteet (ja suolot)... NOIDANKEHÄ :eek: .

tokkopaisto sanoi:
Hihhii, taitaa osaksi mennä aldosteroni/reniini (?) noidankehän piikkiin. En muista miten päin noi oli, mut toinen hormoni pidättää vettä kroppaan kun toinen huuhtelee veden pois.

Paljo nesteen tankkaaminen kerää paljon vettä kroppaan. Joka laukaisee veden uloshuuhtomisen. Joka samalla poistaa kehosta suoloja. Jonka jälkeen keho tuntee himoa tankata suoloja takaisin (tsipsit :kuola: ). Ja kun kehoon on tankattu paljon suoloja, tuntee keho tarvetta tankata itseensä paljon nestettä (suola sitoo nestettä/nesteellä laimennetaan kehon nesteitä jotka ovat liiallisesti suoloittuneet). Ja kun on tankattu paljon nestettä, keho poistaa nesteet (ja suolot)... NOIDANKEHÄ :eek: .

Muutama tuhat tällainen henkilö, ja voidaan perustaa kusella toimivia voimaloita.:david:

Joku pakkiksen ylioppilas Larvanto voisi tulla tyrmäämään teorian.

NoPain sanoi:
Itse olen kuullut, että imeytyminen on n. 1,5dl / 15min.

Edit:

"Nesteen imeytyminen liikunnan aikana voi olla yli 1 litra tunnissa, mutta useimmilla henkilöillä (ja lajista riippuen) juomisen maksimaalinen määrä on noin 8-10 dl tunnissa".

Samaa mieltä...

NoPain sanoi:
Itse olen kuullut, että imeytyminen on n. 1,5dl / 15min.

"Nesteen imeytyminen liikunnan aikana voi olla yli 1 litra tunnissa, mutta useimmilla henkilöillä (ja lajista riippuen) juomisen maksimaalinen määrä on noin 8-10 dl tunnissa".

Juu, noin se on. Tuli virhe tuohon mun postiin, tarkoitus oli laittaa 3 rkl/10 min. (joka on noin ½ dl) :jahas: Hyvä ku korjasit!
Tuo 800-1000 ml imeytyminen tunnissa vaatii vain tosi hyvät olosuhteet (oikea ruumiinlämpö, millainen rasitustila jne..) ja imeytyminen on siksi aina henkilökohtainen juttu eikä voi määrittää tarkasti kuinka paljon jokaisen oma keho imeyttää nestettä.

"Jotta liikunnan aikainen nestevaje minimoidaan, urheilijoiden olisi hyvä opetella jo harjoittelun aikana nauttimaan 8 dl nestettä tunnissa liikunnan alusta alkaen – esimerkiksi 2 dl n. 15 min välein on sopiva rytmi."

Lähde: http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/nestetasapaino/

Tuossa nyt puhutaan huippu-urheilijoista, mutta soveltuu varmasti meihin tavan tallaajiin myös ennen kovaa urheilusuoritusta. :)

Ukki sanoi:
Muutama tuhat tällainen henkilö, ja voidaan perustaa kusella toimivia voimaloita.:david:

Mikäs siinä, bioenergia on päivän sana. Toteutus taitaa kuitennii olla hiukka tätä monimutkaisempaa.

Joku pakkiksen ylioppilas Larvanto voisi tulla tyrmäämään teorian.

Mut mähän oon se ylioppilas Larvanto :) .

----------

E: voithan sä ite tyrmätä, on sulla joku intuitiivinen käsitys kun lähtökohtaisesti pidät sitä soopana?

Ei sitä sillä tavalla pidä lukee ku piru raamattua että tohon jotain elämää suurempaa kohtalokkuutta sisältyis. pilke silmäkulmassa toi enimmäkseen on kirjotettu lyhyen iskevään muotoon eikä siinä mitää erityistä lääketieteellistä pätevyyttä edes tavoiteltu.

Jos juo litrakaupalla vettä, keho kusee ne pois (mukana menee suoloja).

Kun tähän yhdistää helteisen päivän hikoilun, voi illalla hyvin iskee suolan himo.

Jos sit tankkaa suolaa kun eläin, voit olla varma että viimestään huomenna menee taas nestettä litrakaupalla. Ja illalla menee taas... jep, sipsejä. Ja sama jatkuu.

Kyllä sitä menee helposti päälle 5 litraa vettä treenipäivinä. Ei siitä mitään tolkutonta tarkkailua tule pidettyä, mutta välillä menee kyllä lähemmäs 7l varmasti ellei enempikin ja hengissä ollaan =) Suolaa ei tule käytettyä kyllä juuri ollenkaan. Kalium arvot hyvät veren viskositeetti tuhdimman puoleinen. Eli ei sitä vedellä itseään kovin helpolla tapa :)

Yksi läpikusija ilmoittautuu:D

Veden juominen voi olla elimistölle opetettu tapakin. Itse juon 6-7l päivässä helposti, joskus enemmänkin. Ja pissalla juostaan sitten sen mukaan. Jos jonakin päivänä jää vähemmälle kirvelee virtsatessa ja olo on muutenkin uupunut. Itse ajattelen, että olen koko ikäni välttynyt virtsatietulehduksilta juuri tämän mittavan nestemäärän vuoksi. ei yksikään bakteeri kestä siinä virtauksessa:D

Ehkä hieman offtopic, muttah:

Mietinpä tuossa kun join kylmää vettä, että joskus olin lukevinani jostain että imeytymiseen vaikuttaisi myös nesteen lämpötila. Ei varmaan hirveän suuria eroja mutta se viileyshän vain antaa sen raikkauden tunteen, ei niinkään elimistölle parempi (nopeampi). Eli semmonen haalea vesi liukenisi nopeammin kuin kylmä, ja esim tilanteissa jossa tarvitaan neste imeytymään nopeammin (maraton, muu rankka aerobinen, nestehukka), kylmää vettä vältettäisiin.

</mutu>

Kyllä olet aivan oikeassa!Itse luin asiasta myös + kysyin ravintotietoa opiskelevalta kaverilta niin kyllä "lämmin" imeytyy paremmin kuin kylmä.Ja urheilujuomissa pienempi annos (jauhoja) imeytyy elimistöön nopeammin kuin isompi annos = urheilujuoman sekaan vain vähän jauhoja + kädenlämpöistä nestettä + hörppy kerrallaan rauhallisesti = paras imeytyminen :kippis1:

Ehkä tyhmä kysymys :nolo: mutta oon käsittäny, että vettä pitäs juoda pari litraa päivässä sellaisenaan. Nii onko se veden juominen välttämätöntä? Tarkotan siis että jos juo pari litraa maitoo ja vaan vähän vettä päivässä nii riittääkö se? Mitäs mieltä ootte?

rhp sanoi:
Ehkä tyhmä kysymys :nolo: mutta oon käsittäny, että vettä pitäs juoda pari litraa päivässä sellaisenaan. Nii onko se veden juominen välttämätöntä? Tarkotan siis että jos juo pari litraa maitoo ja vaan vähän vettä päivässä nii riittääkö se? Mitäs mieltä ootte?

Tuo pari litraa nestettä päivässä on semmonen perusnyrkkisääntö, jolla tulee varmistettua että on riittävästi nestettä kehossa. Ruoassahan tulee normaalisyöpölle ihan hyvä määrä nestettä kanssa. Ja maito = vesi tuossa "pari litraa nestettä päivässä" ohjeessa. Vastaavasti, jos kahvia juo, niin jotkut suosittelee että jokaista kuppia kohti pitäisi tankata ylimääräinen kuppi vettä... kahvi kun on diureetti.

Kaikki on niin kovin suhteellista...

Kyllähän sitä voi melkoisia määriä vettä juoda yhdessä päivässä ilman ongelmia - kunhan vain olosuhteet sitä edellyttävät ja suolojen saanti on kunnossa. Muistelen tässä muutaman vuoden takaista aikidon kesäleiriä, ulkona sellaiset +30 ja sisällä vielä enemmän. Silloin sekosin laskuissa jossain 10 litran tienoilla.

Sellaista se välillä on, mutta kyllähän vesimyrkytys on sekin ihan tosijuttu (nimim. älkää pelatko vesipokkaa, jos ette osaa pelata :urjo:). Lämpötilalla ei ole tietääkseni kovin suurta merkitystä, mutta kyllä huoneenlämpöinen vesi on sopivinta. Ei aiheuta kramppeja ja nyrjähdyksiä :lol2: .

Mutta mitä nyt tulee veden juomiseen sellaisenaan, niin jos tee (kahvi) todellakin toimisi diureettina, olisin jo aikoja sitten muumioitunut pystyyn: niin usein juon päivän mittaan lähes ainoastaan vahvaa vihreää teetä. Muistelisin diureettisuuden rajan olevan 300mg kofeiinia kerralla (no sehän on sellainen reilu litra vihreää jossa 285 mg kofeiinia/litra; jokin expresso on tietysti tujumpaa kamaa). Että asiaahan voi ajatella siltäkin kannalta, että kun juo tarpeeseensa nähden tuplamäärän nestetä ja sitten - yllättäen - alkaa kusettaa, niin kukkahatttutätikin heti oivaltaa syyn olevan kahvissa. Aijaijai, tästä on tullutkin väännettyä joskus, että onko ylimääräisenä nesteenä ylimääräisen nesteen kera nautiskeltu kahvi/tee/olut diureetti vai yksinkertaisesti ylimääräistä nestettä josta 90% poistuu seuraavien kahden tunnin kuluessa?

intissa oleville on muuten ihan normaalia juoda se 2 litraa maitoa paiva. Eihan niista ruuista saa proteiinia nimeksikaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom