Rumpujen soitosta

Terve! Semmonen tuli tossa mieleen, että onko täällä muita rumpaleita jotka treenaa kovaa punteilla?
Meinaa vaan jarruttaa kehitystä soitossa, varsinkin kun mulla on nuo forkut sellaiset jotka ottaa hyvin treeniä vastaan...
Soiton aloitin 1994, joten toki siinä on kehitystä tullut aika paljonkin, joskus vain tuntuu että kaikki pitää aloittaa lähes alusta, koska kädet ei hermota normaalisti kovien treenien jälkeen..pitkään aikaan...
OLen koittanut venytellä sormia/forkkuja.....
Lähinnä ongelmana soitossa on siis erilaiset käsiharjoitteet ja joskus myös basarien kans jalat ei yksinkertaisesti hernota hyvin...
Kevyillä treeniviikoilla tuntuu siltä kuin olisin hyväkin rumpali......mutta kun niitä on vain kerran kuussa...PLAAH!
Soitan pääasiassa rokista hc:n olevaa musiikkia...paska homma sinällään kun on vielä bändissä..pari keikkaakin on ollut aika huonoja ko.ongelman takia..tosin jatkossa ajattelin keventää treenit ennen mahdollista keikkaa..ainakin pariksi vkoa...

Lyhyesti:onko mahdollista kehittyä molemmissa?meneekö soitto eteenpäin silloinkin kun hermotus ei ole parhaimmillaa???????Vai myskänkö turhaan :(

Moro! Ai meinaat tolla hermotuksella että soittotatsi on kateissa? Itellä on ollu ongelmia lähinnä jalkojen kanssa, kun vielä polkee tuplilla niin välillä on ollu hankaluuksia juuri kun jaloista on tuntuma kateissa. Kädet on taas toiminu hyvin.
Muistan kyllä rumpuopettajanikin suositelleen punttitreeniä. Ei kait ne syö toisiaan.
Ennen keikkaa nyt ei varmaan kannata vetää itteään jumiin. Muusikoiden.net:ssää on varmaan ollu jotain juttua enemmänkin aiheesta.

Itse valmistuin rummunsoitonopettajaksi Stadian Pop/Jazz musiikinkoulutusohjelmasta keväällä eli ihan ammatikseni soitan ja treenaan myös punteilla 3-4* viikossa eivätkä mielestäni syö toisiaan. Tosin forkkuja en salilla treenaa erikseen ollenkaan juuri soiton takia. Voi olla että tuokin on hätävarjeluliioittelua mutta en ota riskiä. Ehkä ihan herkin tatsi saattaa kadota punttitreenin myötä esim. joku tosi hiljaa soitettu tremolo mutta tuskinpa sitä hevihommissa tarvii.

Mulla oikeastaan vois auttaa tuo, että vähentäs kyynärvarsien/gripptreenien määrää....Ja soitan minä nyt muutakin ku tuota "lyö lujaa ja useasti"- juttua... ;)
Tuo että puntit tukee soittoa..noh, niin varmaan tukee jos on treeni oikeanlaista..mutta kun treenaa kovaa, ni se tatsi soittoon kyllä katoaa.
Mutta nyt kun asiantuntioita paikalla, niin kysytäänpä uudelleen:kannattaako silloin treenata soittoa/harjotteita normaalisti, vaikkei ne kuljekkaan ihan normaalisti?
Elikkäs, pitääkö välttää sitä et soitto vie esimerkiksi kädet hapoille?siis kun ne menee aika helposti silloin kun punttitreenien takia suorituskyky ei ole normaali...eli onko siitä haittaa?mietin että kai se vie vain lisää herkkyyttä pois?

Eipä se mulla jalkojen toimintaan vaikuttanut, ainoastaan käsiin. Blast-beatit ei tuntunu lähtevän.

NP sanoi:
Eipä se mulla jalkojen toimintaan vaikuttanut, ainoastaan käsiin. Blast-beatit ei tuntunu lähtevän.

Treenaappa kova jalkatreeni, niin...
Just tollasissa nopeissa kipaleissa tuo ongelma tulee juuri esiin, niinku sanoit...ja sekös se vidudaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!

Elikkäs, pitääkö välttää sitä et soitto vie esimerkiksi kädet hapoille?siis kun ne menee aika helposti silloin kun punttitreenien takia suorituskyky ei ole normaali...eli onko siitä haittaa?mietin että kai se vie vain lisää herkkyyttä pois?[/QUOTE]
Ylipäätään pitäisi välttää sitä käsien liiallista hapoille menoa, pitäisi pystyä vetämään rennosti ja riittävän löysällä tatsilla muuten tulee jumi äkkiä. Toisaalta kädet ottaa hyvin vastaan treeniä jos mennään siinä äärirajoilla eli melkein hapottaa muttei ihan. Ainakin itsellä näin. Eli kylmää tekniikkaa treenatessa hiissataan sitä tempoa pikkuhiljaa ylös niin muutaman viikon päästä soitat jo rennosti sen mikä vähän aikaa sitten vaati pientä puristamista. Ootko muuten vieraillut tällä sivulla? http://www.vicfirth.com/education/rudiments.html. Jos pystyt nuo kaikki rudimentit soittamaan annettuihin tempoihin rennosti niin virvelitekniikka on jo aika hyvällä mallilla mielestäni.

Vau, täytyy näin itseoppineena sanoa..että vau...huhhuh..lähinnä tuohan on minun ongelma että vasuri ei pysty soittamaan yhtä monipuolisesti kuin oikea...vaikkakin tiedän, että kädet olisi hyvä pitää tasapainossa.
Nuorempana meni kuitenkin perussoitto käsiharjoitteiden edelle ja sen huomaa nyt..huoh...

Viimeisenä parina vuotena olen kumminkin soittanut komppeja ja fillejä väärinpäin, niinkin saa tuota asiaa parannettua.....
Mutta tyhmän tempun tein kun en nuorempana ottanut noista käsiharjoitteista selvää....opettajaan nyt ei ole ollut varaa ikinä, hyvä kun oli rumpuihin....
Tosiaan, jos nuo harjoitteet taitaa rennosti, niin aika hyvin jo menee :rock:
-matka on pitkä, mutta kivikkoinen-

hunter killer sanoi:
-PhillyJ- Tiedätkö mistä suomessa sais tilattua samantyylisiä videoita???Eli näkis noi harjoitteet..

Huomasitko että sillä VicFirthin sivulla oli joissakin esimerkeissä mukana videoesimerkki? Kantsii ne nyt ens alkuun tsekata. Ihan Helsingissä esim. Fazerilla on joitakin rumpuvideoita, kirjastot kantsii kuitenkin tsekata ennen tuota. Ainakin esim. Rovaniemen kirjastosta löytyy Wecklin Back to Basics mikä on ihan tutustumisen arvoinen teos perusjuttujen suhteen ja samaisen herran uudemmat. Itse asiassa uusimmissa (muistaakseni Evolution?) se pyytää julkisesti anteeksi kun neuvoi "väärin" silloin 80 -luvulla. :D
Onhan noita pilvin pimein mutta en tosin ihan tuollaiseen rudimenttitekniikkaan keskittyvään videoon ole vielä törmännyt jos ihan sellaista hait.Yleensä niissä käsitellään muutakin.

Phillyj sanoi:
Huomasitko että sillä VicFirthin sivulla oli joissakin esimerkeissä mukana videoesimerkki? Kantsii ne nyt ens alkuun tsekata. Ihan Helsingissä esim. Fazerilla on joitakin rumpuvideoita, kirjastot kantsii kuitenkin tsekata ennen tuota. Ainakin esim. Rovaniemen kirjastosta löytyy Wecklin Back to Basics mikä on ihan tutustumisen arvoinen teos perusjuttujen suhteen ja samaisen herran uudemmat. Itse asiassa uusimmissa (muistaakseni Evolution?) se pyytää julkisesti anteeksi kun neuvoi "väärin" silloin 80 -luvulla. :D
Onhan noita pilvin pimein mutta en tosin ihan tuollaiseen rudimenttitekniikkaan keskittyvään videoon ole vielä törmännyt jos ihan sellaista hait.Yleensä niissä käsitellään muutakin.

Joo kattelin minä ne läpi, mutta ne olisi hyvä saada itselle. Kirjastossa ei ole mitään täällä missä asun(no ok, oiling boilingin peruskomppijutut), mutta koetan kaivella jostain.Mielellään nuo tilaukset tekisi kotomaasta.Pitänee etsiä netistä.Mulla on käsitekniikka ihan ok, mutta nuo kyllä tekis hyvää :whip: varsinkin kun haen lisämotivaatiota parhaillaan koko soitantaan.Kiitos avusta :kippis1:

hunter killer sanoi:
Joo kattelin minä ne läpi, mutta ne olisi hyvä saada itselle. Kirjastossa ei ole mitään täällä missä asun(no ok, oiling boilingin peruskomppijutut), mutta koetan kaivella jostain.Mielellään nuo tilaukset tekisi kotomaasta.Pitänee etsiä netistä.Mulla on käsitekniikka ihan ok, mutta nuo kyllä tekis hyvää :whip: varsinkin kun haen lisämotivaatiota parhaillaan koko soitantaan.Kiitos avusta :kippis1:
Jees. Eipä kestä. Kirjastoista vielä sen verran että niissähän onnistuu kaukolainauksetkin mutta jos tosiaan ihan omaksi ne haluat niin tuo netti on varman ihan hyvä vaihtoehto. Jos kuitenkin satut Helsinkiin eksymään niin kannattaa ainakin tuolla Fazerilla käydä joka on siis Kaisaniemessä.

joo, jotkut saattaa pitää tyhmänä tätä kysymystä, jotkut ei. mut kummissi:
Onko jossain ohjeita/neuvoja/videoklippejä tms, missä neuvottais, miten pyöritetään rumpukapulaa sormilla?

se on vain hienonnäköistä :)

[larry] sanoi:
joo, jotkut saattaa pitää tyhmänä tätä kysymystä, jotkut ei. mut kummissi:
Onko jossain ohjeita/neuvoja/videoklippejä tms, missä neuvottais, miten pyöritetään rumpukapulaa sormilla?

se on vain hienonnäköistä :)

EIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHH!!!keskity olennaiseen:D

D_e_m_o_n sanoi:
kyllä sellanen jämäkkä soitto isännän elkein näyttää paljon paremmalta kuin pyörivät kapulat yms. opettele enemmin vaikka kätisyyden vaihtoa ku tulee filleissä paljon iskuja pelteihin machine headin rumpalin malliin :rock:
Kuka sanoi että jämäkät soitot jne ei lähtisi? ;) oisin vaan opetellu lisäksi ton pyörittämisen. eihän siitä hyötyä tietenkään ole.

eimut oli mulla asiaakin. elikkäs ois tarkotus vaihtaa sähkörumpuihin, koska muutto omaan kämppään lähestyy, ja siellä ei ole mahdollista soitella tavan setillä. Tiedän varsin hyvin, että oikealla setillä on mukavampi soittaa, mutta..
elikkäs, eipä ole mulla kokemusta sähkörummuista, joten kertokaas niistä tietäväiset, mulle jotain - kaikkea niistä :D minkälaiset kannattaa, minkälaiset ei, miten onnistuu kaiuttimiin liittäminen jne..

[larry] sanoi:
Kuka sanoi että jämäkät soitot jne ei lähtisi? ;) oisin vaan opetellu lisäksi ton pyörittämisen. eihän siitä hyötyä tietenkään ole.

eimut oli mulla asiaakin. elikkäs ois tarkotus vaihtaa sähkörumpuihin, koska muutto omaan kämppään lähestyy, ja siellä ei ole mahdollista soitella tavan setillä. Tiedän varsin hyvin, että oikealla setillä on mukavampi soittaa, mutta..
elikkäs, eipä ole mulla kokemusta sähkörummuista, joten kertokaas niistä tietäväiset, mulle jotain - kaikkea niistä :D minkälaiset kannattaa, minkälaiset ei, miten onnistuu kaiuttimiin liittäminen jne..

Itselläni on Yamahan dtx kolmoset ja niillä kyllä paukuttelee omassakin kämpässä. Tosin jos sulla on varaa, niin osta sellaiset, joissa on kumipädien sijasta sellaiset kangas, vai mitä se päällyste nyt onkaan pädit..eli sitäkään vähää ääntä ei lähde mitä noista kumisista(mikäli se naputus alkaa jotakin naapuria vituttaa).
Muistaakseni noihin on saatavilla Boxit, eli niissä sitten on ala ja yläpäät.Thomanilta ostaessa 15tuumaisille alapäällä varustettu boxi oli muistaakseni 605e.
Myös ne kuulokkeet millä soitat kannattaa ostaa sellaiset, joilla saat ala ja yläpäät toistettua hyvin..itsellä oli alkuun jotkut paskat ja niillä ne rummut kuullosti ihan kauhealta...mutta nyt on hyvät, eli sounditkit on paremmat:rock:
Noissa mun yamahoissa on musta ihan hyvät soundit tohon hintaluokkaan (vähän reilu tuhat egeä)ja omia settejä voi rakentaa, jos ne alkuperäiset ei miellytä...mutta älä osta mitään paljoa siitä halvempia, soundit on nimittäin ihan paskat...Rolandilla on ehkä parhaat soundit..jos minulta kysyt...

Back
Ylös Bottom