Rullaluistimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja "Iso"-j
  • Aloitettu Aloitettu
Laittakaa ihmeessä lisää kokemuksia Radical 100:sta, itsekin harkitsen niiden ostamista. Saakohan Suomesta tuolle toisenmerkkistä kilpailijaa? Nähtävästi Filan M100 on ollut aika suosittu mutta sille en löytänyt maahantuojaa. Löytyykö Helsingin seudulta rullaluisteluun erikoistunutta liikettä, mistä proharrastajat hankkivat kamansa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missäs vaiheessa porukka meinaa aloittaa luistelukauden? itse odotan vielä malttamattomana rullailemaan pääsyä, en ole oikein vielä päättänyt joko tuonne uskaltautuu kun vähän hiekkaista tuntuu vielä olevan. Joko tuonne uskaltaa mennä vai meneekö laakerit heti pasaksi?

Missäs vaiheessa porukka meinaa aloittaa luistelukauden? itse odotan vielä malttamattomana rullailemaan pääsyä, en ole oikein vielä päättänyt joko tuonne uskaltautuu kun vähän hiekkaista tuntuu vielä olevan. Joko tuonne uskaltaa mennä vai meneekö laakerit heti pasaksi?

Luistelukausi tuli avattua jo viikko sitten maanantaina. Taitaa olla kaikki tiet jo putsattu. Näin ainakin Vantaalla.

Miten herkkiä nuo laakerit on yleensä pölylle ja hiekalle? näkyi olevan luistimissa ILQ-7 laakerit, ajattelin tänään tehdä vielä puhdistelut noille ja loppuviikosta viimeistään avaamaan kautta.

Olen huomenna menossa ostamaan ensimmäisiä rullaluistimia, Minkälaisiin seikkoihin kannattaisi kiinnittää huomioita luistimia ostaessa, että innostus lopahtaisi huonoihin luistimiin? Osaisitteko suositella jotain tiettyä mallia/merkkiä mitä kannattaisi katsella? Ja mihin hintahaarukkaan "kunnon" luistimet mahtavat sjoittua? :) Toki kiusaan myös myyjiä, mutta olisi hyvä tietää edes jotain, että myyjä nyt ei ihan täysin vedätä

Olen huomenna menossa ostamaan ensimmäisiä rullaluistimia, Minkälaisiin seikkoihin kannattaisi kiinnittää huomioita luistimia ostaessa, että innostus lopahtaisi huonoihin luistimiin? Osaisitteko suositella jotain tiettyä mallia/merkkiä mitä kannattaisi katsella? Ja mihin hintahaarukkaan "kunnon" luistimet mahtavat sjoittua? :) Toki kiusaan myös myyjiä, mutta olisi hyvä tietää edes jotain, että myyjä nyt ei ihan täysin vedätä

Kyllähän se kaikista tärkein asia taitaa olla, että se luistin tuntuu jalassa hyvältä. Hintahaarukka perusluistimissa on siinä 150-200 euron tuntumassa ja sillä rahalla saa jo hyvät luistimet, joilla pitäisi pystyä luistelemaan useita vuosia. Rullien koolla ei kovin suurta merkitystä ole ja ne vaihtelevat 80-90mm välillä Fitness luistimissa, toki yli 100mm rullilla varustettuja luistimiakin löytyy. K2 taitaa olla yleisin merkki mitä urheilukaupat ja marketit myy täällä suomessa, muita on mm. Nike, Rollerblade ja Fila. :)

Laittakaa ihmeessä lisää kokemuksia Radical 100:sta, itsekin harkitsen niiden ostamista. Saakohan Suomesta tuolle toisenmerkkistä kilpailijaa? Nähtävästi Filan M100 on ollut aika suosittu mutta sille en löytänyt maahantuojaa. Löytyykö Helsingin seudulta rullaluisteluun erikoistunutta liikettä, mistä proharrastajat hankkivat kamansa?

Eli kuten tuonne jo kirjoittelinkin, niin olen ollut itse todella tyytyväinen ko. luistimiin. Luistin ei välttämättä tarvitse ns. "räjähtävää kaksoispotkua" toimiakseen vaan toimii myös rauhallisella temmolla - miellyttävä luistella myös rauhallisemmin.

Ulkoimaiselta lustelufoorumilta luin, että joillakin on ollut ongelmia luistimen kengän sekä pyörien kestävyydessä. Itselläni ei kuitenkaan ole ollut mitään ongelmia.

Luistelukausi tuli avattua eilen (ulkokausi - Botniahallissa olen käynyt talvellakin pyörähtämässä) ja 22km taittui sauvoilla n. tuntiin.

Itellä on tollaset Roller Derby Sentura DT990-luistimet. Joku 3 tai 4 kesää niillä luistellu ja hyvin ovat toimineet (kun en paremmista tiedä). Varmaan jostain heikommasta päästä noi luistimet, kun en oo tollasta merkkiä missään ikinä nähny muualla kun hobby hallissa ;D Enkä oo muuten kertaakaan puhdistanu laakereita. Renkaiden paikkoja vain vaihtanut. Parilla pyörällä vähän pyörimis ongelmia, mutta sehän vain lisää kuntoa, kun täytyy painaa kovempaa jotta kulkisi ;)

Nyt olen hankkimassa vihdoin uusia luistimia, kun tähtäimenä olisi tuo Helsinki Roller Marathon 19.8.2007. Eli vaihtoehtoja on lähinnä 2? Eli varmaan nuo k2-luistimet sitten, jos kerran salomonilta ei enää tule mitään uutta. Ja samalla ajattelin ostaa myös kunnon puhdistusvälineet, jos kerran uudet kalliit luistimet aion ostaa. Eli mitä kaikkea tarvitsee?

Mikä neuvoksi!??

Yks kysymys tosta rullaluistelusta. Ite olen miettiny sellasten ostoa, mut meikäläisen polvet ei ole missään hyvässä kunnossa. Toinen polvi on kerran avattu ja lekuri totes ett kierukka oli repeytyny. Nyt on toinen polvi välil alkanu oireileen ns. lukitus/kramppaus oireita.
Käyn salilla ihan normaalisti, mut kyykkäystä en pysty tekeen. Jalkaprässiä käytän, mut varoen.
Miettisin vaan että pitäiskö passata rulliksien osto vai olisko se hyväks polville?!?!:confused:

Itselläni harrastuksessa eivät polvet niinkään rasitu tai tule kipeäksi kuten juoksussa saattaa joskus käydä.

Valitse ainakin sopivan pehmeät renkaat, ehkä 78A tässä tapauksessa sopiva. Rullaavuus kuitenkin vielä kohdallaan.

Ja kengän valinta varmaan tärkein. Jos vähänkin huono tuki nilkalla, ja jalka pääsee taipumaan potkuissa, se kyllä ottaa sitten polviinkin.

Tietysti alustallakin on aika paljon vaikutusta, kuinka paljon tärinää polvet joutuvat kestämään. Mäkinen tie tuo jo enemmän rasitusta polviin, pitkän suoran vetäminen menee melko kevyesti polvien osalta.

Mutta kuitenkin, tuossa lajissa polvet on koko ajan työssä, joten ainakin kannattaa aloittaa varovasti... :)

Yks kysymys tosta rullaluistelusta. Ite olen miettiny sellasten ostoa, mut meikäläisen polvet ei ole missään hyvässä kunnossa. Toinen polvi on kerran avattu ja lekuri totes ett kierukka oli repeytyny. Nyt on toinen polvi välil alkanu oireileen ns. lukitus/kramppaus oireita.
Käyn salilla ihan normaalisti, mut kyykkäystä en pysty tekeen. Jalkaprässiä käytän, mut varoen.
Miettisin vaan että pitäiskö passata rulliksien osto vai olisko se hyväks polville?!?!:confused:

Niin tyhmältä kuin se kuuluukin, niin itse kun aloitin kreatiinin käytön niin polvivaivat katosivat. Mulla oli sitä, että kun teki nopean spurtin niin jompi kumpi polvista vihlasi niin h*lvetisti ja oli todella lähellä ettei kaatunut, kun kaikki voima katosi *naps*. Tuo vaiva/ongelma tuli joskus nuorempana kun pelasin paljon kaukalopalloa ja on jatkunut yli 10v.

Ainoa millä tuosta pääsin itse eroon on todella huolellinen lämmittely ja kreatiini, niinkin pöljältä kuin tuo kuulostaa, mutta näin itselläni.

Sulla taas nuo ongelmat on kertaluokkaa pahemmat, joten en suosittele kyllä kovin polvia rasittavia toimenpiteitä. Ainahan sitä voi yrittää, mutta mitä jos polvet sippaa jossain hevon peessä niin takaisinkin pitäisi päästä :)

Sulla taas nuo ongelmat on kertaluokkaa pahemmat, joten en suosittele kyllä kovin polvia rasittavia toimenpiteitä. Ainahan sitä voi yrittää, mutta mitä jos polvet sippaa jossain hevon peessä niin takaisinkin pitäisi päästä :)

Tulikin tuosta mieleen, että ilman polvien apua(koukistamista, painoa niille enemmän) on myös paha jarruttaa palalla tehokkaasti... Eli ts. voi olla myös melko vaarallista, varsinkin mäkisessä maastossa.

Mutta pois pääsee aina, kyllähän taksi hakee.

miten jarrutat palalla "tehokkaasti"??

Nojaamalla taaksepäin sekä kyyristyen aavistuksen niin että perse menee lähemmäs maata ja paino jarrun päälle. Jarrujalka edempänä ja jarruton jalka vähän taaempana. Saa yllättävän nopeasti pysäytettyä. Perusjarrutusta huomattavasti tehokkaampi. Vaatii ehkä treenaamista ennen kuin siitä on oikeasti jotain apua.

Tiedättekö missä liikkeissä vois jääkiekkoluistimista tehdä rullaluistimet eli sais alustan vaihdettua? Ja mistä näitä rullia ym. voisi tilata?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom