Rullaluistimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja "Iso"-j
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä tuliko tämä väärään threadiin mutta kai tässä on kuitenkin kyseessä aerobinen harjoittelu...:)

Voitteko suositella hyviä ja laadukkaita rulliksia? Ei tarvitse olla mitkään euroopan parhaat ja kalleimmat, mutta laadukkaat pitää olla? Mitä merkkejä tulisi suosia ja mitä vältellä? Mihin ominaisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota? Onko samat merkit kuin tavallisissakin luistimissa ne parhaat? Hintaa saa olla siinä 200€ molemmin puolin.

PS: Kuinka paljon tehokkaampaa, rasvanpolttoa ajatellen, on luistella menemään sauvojen kanssa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ainakin omaan jalkaan on parhaiten sopineet k2:set (itsellä leveähkö jalkaterä) ominaisuuksista sen verran, että kannattaa tarkistaa ja hipelöidä kaikki lukot sun muut muovihärpäkät, että ovat varmasti tukevan tuntoiset ja kestävät käyttöä. kiskoissa kannattaa suosia metallista jämäkämmän potkun takia. siis mikäli ei mikään temppuilu ole mielessä. ostaessa kannattaa ostaa ehkä ihan piirunverran ahtaat (siis ei mitään mukavan rentoja) luistimet, jotka sitten olestuvat luistellessa. myyjäkin* osaa varmasti kertoa näistä.

jossain muussakin threadissa tämän sanoin, mutta kannattaa kysellä ja katsella edellisvuoden malleja, joista hintaa on aina viilattu reilusti pois :)

*myyjistä sen verta, että kannattaa niistäkin kysellä sellaista jolla olisi vaikka vähän luistelukokemusta takana :)

rasvanpoltosta en tiedä, muutakun että ainakin raskaampaa on luistella ilman sauvoja.

Salomonit tai K2:set ovat merkeistä hyvät vaihtoehdot. Kokeile kumman lesti sopii paremmin jalkaan.

Urheiluliikkeistä saat hyviä apuja ostopäätöksen tekemiseen, ja tosiaan kuten Huumor mainitsi, kannattaa etsiä edullisia viime vuoden malleja.

Minun mielestä aloittelijan ei kannate ihan heti siirtyä sauvaluisteluun, koska (en ole itse testannut) luulisin sen olevan hankalampaa. Tekniikka ensin kuosiin ilman sauvoja.

Ja sauvaluistelussa, eli pitkän matkan luistelussa olisi paremmat yli neljän rullan luistimet, joilla taas on kääntyminen hiukan hankalampaa.

Siis ilman sauvojahan on ihan hemmetin paljo tehokkaampaa, Varsinkin siis jaloille, ja syke nousee myös ihan eritavalla kun mennään ilman sauvoja. tottakai sauvoilla on kivmepi mennä ja saa sitten tehtyä pidempiä lenkkejä kun alaselkä ei oo ihan tulessa 5min luistelun jälkeen.

Itse olin opiskeluaikoina myyjänä Intersportissa. Myyjänä on pakko sanoa, että tuli puhuttua niin paljon paskaa, kunhan vain sai myytyä asiakkaalle kamaa. Itsellä oli juuri aina ne kalleimmat ja parhaat mallit ja luisteltua tuli joka päivä ainakin 50km... Asiakas uskoi aina kaiken mitä niille puhui ja mitä hienompia termejä käytti. Suosittelen, että menet ostamaan luistimia sellaisen ystävän kanssa, joka tietää edes jotain rullista.

Tärkeitä luistimia valittaessa on se, että ne istuvat mahdollisimman hyvin jalkaan. Kokeile kaikki mahdollisia malleja kaupassa ja koeluistele niitä siellä. Uusissa malleissa on melkein kaikissa itsemuovautuva kenkä. Tämän johdosta istuvuus paranee käytössä. Kannattaa antaa kengän myös levätä, ettei se löysty ihan liikaa. Renkaat ja laakerit saa vaihdettua helpommin kuin kengän, joten kenkä on se kaikista tärkein kriteeri luistinta valittaessa. Toinen tärkeä asia on mielestäni kisko. Itselläni on jotkun ihmeihme super hyper kevyt ja kestävät kilpakiskot. Niitä sai ostettua silloin myyjänä ollessa todella halvalla, kun ne ei menneet kaupaksi "normaaleille" kuluttajille. Kiskolla on merkitystä siinä vaiheessa, kun luistelijalla alkaa olemaan painoa esim. 100kg tai enemmän. Silloin ei ihan tavallinen palikkakisko kestä. Kiskokin on mahdollista ostaa ja vaihtaa luistimeen jälkikäteen, tein näin itsekin. Nyky luistimet alkavat olla kaikki jo niin kevyitä, että sillä kriteerillä ei ole enää mitään väliä.

Itse suosittelen, että hommaa myös sauvat. Luisteluun saa varmuutta, jos et ole paljoa vielä luistellut. Treenin tehokkuus myös paranee kun saat käsille ja muulle kropalle lisää kuormitusta. Muista myös turvallisuus ja osta hyvät suojavarusteet samalla.

huumor sanoi:
*myyjistä sen verta, että kannattaa niistäkin kysellä sellaista jolla olisi vaikka vähän luistelukokemusta takana :)

Ne kaikki , muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kertoo luistelevansa kemistä asti joka päivä duuniin Forumin intersporttiin ... :jahas:
Eli niinkuin jo on sanottu niin kenkään kannattaa panostaa eniten , se on se mikä painaa niin pitkillä kuin lyhyilläkin matkoilla ja vituttaa eniten! Kokeiles vaikka Salomonin jotain mallia missä on custom fit - kenkä .. veikkaan ettet pety siihen.

Hitsi että odotan jo innolla et pääsis luisteleen. Oon suunitellu uusien menopelien ostoakin, mut pitää nyt kattoo riittääkö rahat.
Vanhat K2 hiersi jo inhasti viime kesänä.

Sama homma täällä, odotellaan innolla, että nuo lumet sulais pois ja kadut putsattais hiekasta, ni pääsis luistelee. Tällä viikolla pitäis tulla uusia K2:sia Intersporttiin, ni niitä kattelee ja ostamaan jos sopivat löytyy. Entiset Salomonit on jo lopussa. Harmi vaan, että Salomon ei enää rullaluistimia valmista, ni pitänee sit tallia vaihtaa.

Itsellä on alla tälläiset http://www.k2skates.com/product/skate.asp?ProductID=11. Luistelen nykyään pelkästään sauvoilla.

Kunpa jo vain pääsisi jälleen luistelemaan..:kuola:

Mitäs olet tykännyt ko. mallista? Itse olen kahden vaiheilla juuri tuon ja sitten Radical Pro mallin kanssa, pitäis päästä kokeilemaan molempia. Siinä Pro mallissa ihmetyttää vaan se korkea kengänvarsi? Vai hämääkö ne kuvat vaan?

Mitäs olet tykännyt ko. mallista? Itse olen kahden vaiheilla juuri tuon ja sitten Radical Pro mallin kanssa, pitäis päästä kokeilemaan molempia. Siinä Pro mallissa ihmetyttää vaan se korkea kengänvarsi? Vai hämääkö ne kuvat vaan?

Aivan mahtavat! Kenkä on hyvin istuva sekä tukeva. Rullaavat todella hyvin, lisäksi pyörät ovat melko kovaa seosta eli eivät kulu nopeasti & rullavuus on hyvä. Sauvojen kanssa vauhti kohoaa välillä hengenvaarallisen kovaksi:)

Kyllä tuo kengänvarsi näyttää melko korkealta, onkohan sillä haettu juuri kengän mukavuutta? On varmasti paikallaan kokeilla molempia malleja ennen ostopäätöstä. Itse en pidä ollenkaan korkeasta & jäykästä varresta.

Ite oon luistellu pari kesää, nyt ois tarkotus ostaa noi sauvat, ni onko jengillä millasia kokemuksia. Onko noilla sauvoilla nii väliä et minkälaatuset ostaa? ja paljonko kannattaa maksaa?

Koita jos saat joltain sauvat lainaan. Itse ostin sauvat ja pari kertaa niiden kanssa luistellut. Yleensä ilman sauvoja... Eli ei oikein ollut mun juttu.

Yleensä luistimista sen verran että halvat voi jättää suosiolla alelaariin. Vaikka niihin pyörät ja laakerit vaihtaisi ei ne parempia luistimia koskaan tule vastaamaan.

Ja muistakaahan hyvät ihmiset myös huoltaa niitä luistimianne. Pyöriä vaihtaa/niiden paikkaa vaihtaa ja laakerit vaihtaa. Erityisesti keväällä kun vielä on pölyä paljon tiellä (vaikka mukamas olisi hiekat poistettu) on hyvä tarkistaa luistimet ja pyörien pyörivyys ennen luistelua. Ettei tule ikäviä yllätyksiä...

Itselläni 3 vuotta sitten hankitut Salomon Pilot Pro 9:t, erittäin tyytyväinen, ja sieltä paremmasta päästä oleva malli, joten uusien hankkimista ei ole tarvinnut ajatellakaan. Ja halpojen hankkiminen on ihan vain itsensä kiusaamista.

Paljon keinonahkaa ja muita kevyitä materiaaleja käytössä, vain reippaasti tukevuutta tarvitsevat paikat on toki jotain muoviseosta. Kevyet luistimet, ja muotoutuvat hyvin jalkaan. Itselläni melko kapea lesti.

Kiskoissa kulmansäätö. Älä missään nimessä osta luistinta ilman tätä ominaisuutta. Siinä on äkkiä jalat kipeänä ja oman tyylin hakeminen täysin hukassa, jos ei pääse vaikuttamaan kiskon kulmaan. Ja renkaatkin saattavat kulua normaalia oudommin, luulisin.

Uusista salomonin malleista ja mallinimistä en tiedä, ja salomonin omat sivut ovat tänä päivänä suoraan sanottuna surkeinta mitä voi nähdä. Turha vaiva etsiä sieltä, tai sitten en vain osaa tänään...

Sauvoista... Suosittelen. Jääpi yläkroppa melko toimettomaksi ilman, ja mäkinousut ovat yhtä riemua sauvojen kanssa :) Toki sauvoilla luistelu vaatii hieman enemmän harjoittelua kuin ilman, mutta lopussa kiitos seisoo. Kaikki eivät tietenkään tykkää.

Salomonin luistimet kaiken lisäksi tulevat melko hyvillä renkailla ja laakereilla. K2:sta en tiedä, kun en ole kaupan lattioita pidemmälle niillä luistelu.

Yhteenvetona, en ole uusiin salomonin malleihin edes tutustunut, mutta tuskin huonompaan suuntaan ovat menneet. Suosittelen, mutta kokeile toki K2:sta, sopiiko paremmin jalkaan. Mieluummin ostotilanteessa millin liian pienet kuin täysin sopivat, koska kenkä muotoutuu. Näin olen toiminut, ja lopputulos on ollut hyvä.

salomonista

Yhteenvetona, en ole uusiin salomonin malleihin edes tutustunut, mutta tuskin huonompaan suuntaan ovat menneet.

Niin, siis Salomonhan on lopettanut rullaluistinten valmistuksen ja 2006 mallit jäivät viimeisiksi.:( Tällaista tietoa tuli maahantuojan suunnalta, kun 2007 malleista yritin kysellä pari kuukautta sitten.

Niin, siis Salomonhan on lopettanut rullaluistinten valmistuksen ja 2006 mallit jäivät viimeisiksi.:( Tällaista tietoa tuli maahantuojan suunnalta, kun 2007 malleista yritin kysellä pari kuukautta sitten.

:eek: :curs: :itku: :wall:

No way...

Kävi pikaisesti tuo mielessä, kun mistään ei tieto löytynyt... Se on sitten siirryttävä K2:sen käyttöön, tai ostettava varastoon jotain tuoretta mallia muutama kappale :D

Mulla on niket ja toimii pirun hyvin:)

Aivan mahtavat! Kenkä on hyvin istuva sekä tukeva. Rullaavat todella hyvin, lisäksi pyörät ovat melko kovaa seosta eli eivät kulu nopeasti & rullavuus on hyvä. Sauvojen kanssa vauhti kohoaa välillä hengenvaarallisen kovaksi:)

Kyllä tuo kengänvarsi näyttää melko korkealta, onkohan sillä haettu juuri kengän mukavuutta? On varmasti paikallaan kokeilla molempia malleja ennen ostopäätöstä. Itse en pidä ollenkaan korkeasta & jäykästä varresta.

Tuli sitten ostettua nuo Radical 100 luistimet. Ne sopi mun jalkaan hyvin ja rullatkin on sopivan kokoiset. On pikkasen eroa vanhoihin kuluneisiin 80mm rulliin! Ei se Pro -mallien kenkä kaupan hyllyllä näyttänytkään enää niin korkealta, tais olla samaa luokkaa tämän radical 100:sen kanssa, mutta siinä oli ne takarullat jo aivan hillittömän näköiset, 110mm!:eek: Ja hintakin oli jo paljon suolaisempi, niin päädyin sitten näihin hiukan edullisempiin. :)

Tuli sitten ostettua nuo Radical 100 luistimet. Ne sopi mun jalkaan hyvin ja rullatkin on sopivan kokoiset. :)

Joko jossain voi luistella? :eek:

Samat luistimet löytyy kaapista mutta odotellaan nyt tuo hiihtokausi ensin loppuun. Kannattaa muuten ottaa suht iisisti aluksi sillä ne satamilliset on järjettömän vauhdin lisäksi aika kömpelöt mutkissa ja äkkijarrutuksissa ainakin aluksi..

Sauvat + Radical 100 = :worship: Ilman sauvojakin tuntuu meno välillä niin tuuliselta että sauvojen kanssa en uskaltais noilla ku ehkä lentokentälle..

Joko jossain voi luistella? :eek:

Samat luistimet löytyy kaapista mutta odotellaan nyt tuo hiihtokausi ensin loppuun. Kannattaa muuten ottaa suht iisisti aluksi sillä ne satamilliset on järjettömän vauhdin lisäksi aika kömpelöt mutkissa ja äkkijarrutuksissa ainakin aluksi..

Sauvat + Radical 100 = :worship: Ilman sauvojakin tuntuu meno välillä niin tuuliselta että sauvojen kanssa en uskaltais noilla ku ehkä lentokentälle..

Eipä tuota vielä ainakaan täällä Oulussa. Mutta piti ostaa uudet rullikset siksi heti etukäteen, että sai sopivan kokoiset, ku on niin isot jalat mulla. Tai ei nyt mitkään hillittömät, mutta melko huono saatavuus on yli 45 numeron luistimissa ja nuo 46:set mitkä ostin olivat ainoat kappaleet sitä kokoa, ni pakkohan ne oli saada ennenku joku toinen ois vieny ne. :)

Mitä nyt tätä "suurta" kaksioo olen kiertänyt ympäri noilla luistimilla, ni kyllähän nuo vähän huterammilta tuntuu niihin edellisiin pitkävartisiin 80mm rullilla varustettuihin verrattuna. Mutta eipä niistä nyt voi vielä oikein kunnolla sanoa juuta eikä jaata, ennen kuin pääsee kunnolla tien päälle testaamaan. Nyt lähtee jo yhdeksäs kesä rullaluistimilla, niin eiköhän noihin uusiin kohtuu nopeesti totu.;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom