Rullaluisteluaika alkaa kohta!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Repe^
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs viimekesänä innostuin kys. harrastuksesta ja aion seuraavan kesän tsempata kunnolla. Niin ajattelin vaan kysyä, että onko rullaluistelu yhtä tehokasta kuin esim, jouksu? Lenkkini mitä vedän on yleensä 22km ja sauvoilla olen rullaillut. Ja aika kovalla sykeellä varmasti liikaa, mutta kun ei sitä sykemittariin ole varaa. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin yhtä tehokasta kuin juoksu, en ainakaan usko. Hölkkääminen on sitten aivan eriasia kuin juoksu :D. Rullaluistimilla voi vetää tuon noin 20 km tuosta vain tai ei tunnu minulla. Tosin tuntuu, että rullaluistelu kasvattaisi jalkoihin jotain lihaksia paremmin kuin juoksu.

Odotan innolla näitä kelejä. Pääsee tekemään sairaan pitkiä lenkkejä helposti, ja kaloreita kuluttavalla tavalla.

Superstarah sanoi:
Tuskin yhtä tehokasta kuin juoksu, en ainakaan usko. Hölkkääminen on sitten aivan eriasia kuin juoksu

Ei luistimillakaan 20km lenkkejä maksimi vauhdilla vedetä, luistimilla vaan pääsee kovempaa pienemmällä työllä. Aerobisen kunnon kohottamisessa tuskin eroa tekeekö juosten vai luistimilla.

Jalat luistimilla saa ainakin totaalisen hapoille, kun ottaa muutaman sadan metrin vetoja ylämäkeen. Kävely on tuskaa viikon verran:D

Sauvoja käyttämällä rullaluistelu on hyvin verrannollista luisteluhiihtoon eli on hieman monipuolisempaa liikuntaa kuin juoksu. Ei toki yhtä rasittavaa, kun esim. alamäetkin mennään rullaten. Varsinkin heikko kuntoisien on helpompi aloitella kunnonkohotus rullaluistellen kuin juoksemalla. Sitten kun rullaluistelu alkaa tuntua liian helpolta voi pistää vaikka juoksuksi.

Vähän luistelutekniikasta riippuen voi jalkoihin saada potkua rullaluistellessa aika mukavasti. Ilman sauvoja luistellessa itsellä luisteluasento on melko matala ja polvet aika koukussa. Tällöin varsinkin ylämäissä tuntuu hyvä hapotus reisissä ja pakaroissa, kun kunnolla puristaa menemään.

hieno lajihan se on. varsinkin kun ottaa jotain 500m:n vetoja silloin tällöin niin kyllä jalat huutaa leipää. heitetääs jotain tavoitteita tänne ketjuun. itellä jos ottais aluksi tollasen aika realistisen 500km kesän aikana :) .

2-3 kertaa viikossa alan aluksi tekemään tuota lenkkiä ja salia samalla. Rupeehan kunto nousemaan jos syksyllä menis vielä tohon kravmagaan. Niin intin jaksais vetää sovinnolla läpi.

Ketäs kaikki on menossa forssan suvi-iltaan luisteluun?
Täältä löytyy yksi :rock:
Viime kesänä ei tullut rullailtua melkein ollenkaan.
Sitä edellisenä oikein vaan paljon, kauheen luontevalta ja kevyeltä se on aina tuntunut. En tiedä miksi, kiekkotaustaa on kyllä mutta eipä pysynyt kovempikuntoisetkaan kyydissä.

pitää nyt hiihdellä vielä lumella kun sitä riittää. sitten ku lumi sulaa ja tiet kuivuu niin pitäis aloittaa rullaluistelu tai rullahiihto. keleistä riippuen tällekin kesälle tavoitteena se 500-1500 kilometriä

Voidaan ajatella, että juokset 5km niin saat rullailla 10km = yhtä tehokasta.
Hyvää treeniä koko kropalle, vauhti on parempi kuin juoksussa ja yläkropalle saa lisää tehoja kun ottaa sauvat mukaan ja vauhti kovenee taas.

Itse heitän kesäisin pari kertaa viikossa 20-50km lenkkejä, sauvoilla tai ilman.

Vois melkein kesällä kokeilla...heittäkääpäs jotain suosituksia luistimiksi? Mitä suojavarusteita muuten käytätte? Vai meneekö ihan shortsimeiningillä..

jänkäkoira sanoi:
Vois melkein kesällä kokeilla...heittäkääpäs jotain suosituksia luistimiksi? Mitä suojavarusteita muuten käytätte? Vai meneekö ihan shortsimeiningillä..
ite oon ainakin tykänny k2 merkistä. salomonit ollu jotenki sellaset "kovemman" tuntoset. esim. tuolta voit katella: http://www.k2sports.fi/skate?pid=707782&kat=1.2

sitten vinkkinä sellanen että kannattaa aina kysellä edellisvuoden malleja; ominaisuudet samat, hinta useita kymmeniä prosentteja halvempi.

itse en suojia käytä mutta varsinkin aloitellessa ainakin ranne-ja polvisuojat kannattaa hommata. kypäräkään ei pahaa tekisi :)

Jees Jees...kohta sitä taas pääsee.:rock: Ihan kivaa touhua kun on hyvä ilma ja mp3 soitin mukana. Ja käy kyllä aerobisesta oikein mainiosta ku reilu 10km polkasee hyvällä tahdilla. Ja jalat tykkaa enemmän ku lenkkeilystä.

Tänään löysät 6km tuli käytyä rullaamassa rakkailla k2:llani. Kyllä se kesä vaan tulee, lyhyen lenkin aikana kerkesi yksi muu luistelija tulla vastaan.

Oon ajatellut noita rullasuksia kans kun oon aika huono luistelemaan mutta kohtalaisen hyvä hiihteleen vähästä kokemuksesta huolimatta, voisi niitä useamman tunnin lenkkejä sitten heittää.:)

Luistelun nimeen vannotaan täälläkin suunnalla:rock:
Olen kuullut muutaman tyypin sanovan,että silloin tietää kesän alkaneen ku musta leski viilettää luistimilla pelkät shortsit jalassa lenkkiä:hyper:
Kesälomalla ei tahdo oikein salitreenit maistua.Luistelemassa tulee käytyä aina sellainen 20km.,ku ei ole krapula/humalassa:lol2:
Keskimäärin joka toinen päivä tulee tuollainen lenkki käytyä.

Talvisaikaan ei oikein tule epäsäännöllistä uintia lukuunottamatta harrastettua kova sykkeistä liikuntaa.Jotenkin kroppa ottaa tuon luistelun tuoman sykkeen hyvin vastaan.rasvaa mulla ei mahdottomasti ole,mutta luistelun aloitettua nekin palaa liekillä pois.

jänkäkoira sanoi:

Itsellä jotkut kalliit salomonit. Tosin ostin ne joskus viime vuoden heinäkuussa, joten oli jopa 60% alennus.

Ei niitä varusteita jaksa päälle pistää, kun ei ole koskaan kaatunut rullaluistimilla. 4 vuotta luistellut.

Minäkään suojia käytä. Onhan ne tärkeät jne. mutta en ole kaatunut, laiska olen ja tyhmältä näyttäisin ja kiristäisivätkin menoa.
Minulla olisi uusien menopelien osto mielessä, salomonit on vanhat, kalliit ja hyvät mutta vanhat. Uusien salomonien metsästykseen..

GI-a sanoi:
hyvät mutta vanhat.

mikä vika vanhoissa luistimissa on? jos ne on hyvät niin en ainakaan itse lähtisi laittamaan uusia. uudet rullat vaan alle ja tien päälle

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom