Ruiskulla maalaaminen

Jatkuvuus

Tuukka Heikkinen
VIP
Liittynyt
4.12.2003
Viestejä
6 326
Ikä
42
Kaupunki
North Karelia
Pistetäänpä tällainen threadi jos palstalta löytyisi alan osaajia. Eli tänne kaikenlainen tieto ruiskulla maalaamisesta ja omista kokemuksista/virheistä.

Tarkoitus olisi saada tietoa suurempien pintojen (esim. auto) maalaamisesta ruiskulla. Miten se pitäisi oikeaoppisesti suorittaa niin, että pinnasta tulisi hyvä.
Millaisia maaleja tulisi käyttää?
Millainen ruisku?
Pohjustaminen?
Pohja/pintamaalaus?
Maalausetäisyys?
Ruiskutuspaine?
Maalikerrosten määrä?
Pohjustaminen?
Lakan ruiskutus?

Ynnä muut oleelliset seikat ruiskulla maalaamiseen olisi erittäin tervetulleita. Linkkejä myös kehiin jos löytyy hyviä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisikohan tässä kysäistä seuraavaa asiaa: Minulla on Moccamaster -kahvinkeitin ja sen väri on Kulta. Tahtoisin siitä kirkkaan punaisen, automaalikin käynee? Jos jollain on joku paja pk-seudulla niin voisin ostaa maalauspalvelun tuolle kahvinkeittimelle :D Itse voin purkaa sen rungon irti tuosta, eli pelkkä maalaus tulisi.
 
Huppe sanoi:
Voisikohan tässä kysäistä seuraavaa asiaa: Minulla on Moccamaster -kahvinkeitin ja sen väri on Kulta. Tahtoisin siitä kirkkaan punaisen, automaalikin käynee? Jos jollain on joku paja pk-seudulla niin voisin ostaa maalauspalvelun tuolle kahvinkeittimelle :D Itse voin purkaa sen rungon irti tuosta, eli pelkkä maalaus tulisi.

Automaalit sopii varmasti, ja koska pinta-ala pieni pystyy siistin maalauksen tekeen itsekin. Pinta täytyy varmaan vesihiomapaperilla kevyesti hioa ja sitten vetää pohjamaali. hyvistä autovaraosa liikkeistä saat suoraan autojen värikartasta valittua vaikkapa porchen punaisen. Sekoittavat maalin spray pulloon. Kirkaslakkaa päälle ja tavittaessa vielä kiillotus käsin.

Vanha tuttavani tekee tarvittaessa sitten mitä ikinä haluat, ja työnlaatu parasta mitä voi suomesta saada.

tsekatkaa linkki :

http://www.ppdart.com/
 
karma sanoi:
Automaalit sopii varmasti, ja koska pinta-ala pieni pystyy siistin maalauksen tekeen itsekin. Pinta täytyy varmaan vesihiomapaperilla kevyesti hioa ja sitten vetää pohjamaali. hyvistä autovaraosa liikkeistä saat suoraan autojen värikartasta valittua vaikkapa porchen punaisen. Sekoittavat maalin spray pulloon. Kirkaslakkaa päälle ja tavittaessa vielä kiillotus käsin.
Jeh, eli tossa tulee kuitenkin sitten 3 putelia tarpeita, pohjamaali, maali ja lakka. Kaikkia jää pirusti yli ja hinnaksi tulee kutakuinkin sama kuin sen maalauttaisi jossain :rolleyes:

Mikähän voisi olla hyvä varaosaliike? Itselleni ei tule mieleen kuin Motonet ja Biltema tuossa vieressä, ne eivät ole hyviä :D
 
Itse olen hankkinut ko. maaleja eräästä pikkupitäjän autokorjaamosta jonka yhteydessä heillä oli varaosa liike.
Joskus täällä tampereella oli maalikauppa joka myi myös automaaleja.
 
Tähän hieman liittyen: olisiko kenelläkään kokemusta kynäruiskulla maalaamisesta, tuli sellainen halpisruisku ostettua ja tarkoitus sillä joskus jotain uistimia tms maalailla. Eli millaisia maaleja kannattais käyttää, mistä saa paineilmapulloja ja mitä maksavat (kompuraa ei ole)? Lakkaa oon joskus sekoitellut asetonista ja muovirouheesta, voisikohan maalejakin sekoitella samoin asetonista ja jostain värijauheesta?
 
Huppe sanoi:
Jeh, eli tossa tulee kuitenkin sitten 3 putelia tarpeita, pohjamaali, maali ja lakka. Kaikkia jää pirusti yli ja hinnaksi tulee kutakuinkin sama kuin sen maalauttaisi jossain :rolleyes:

Mikähän voisi olla hyvä varaosaliike? Itselleni ei tule mieleen kuin Motonet ja Biltema tuossa vieressä, ne eivät ole hyviä :D
http://www.stirwell.fi/index2.html
 
Sepi80 sanoi:
Tähän hieman liittyen: olisiko kenelläkään kokemusta kynäruiskulla maalaamisesta, tuli sellainen halpisruisku ostettua ja tarkoitus sillä joskus jotain uistimia tms maalailla. Eli millaisia maaleja kannattais käyttää, mistä saa paineilmapulloja ja mitä maksavat (kompuraa ei ole)? Lakkaa oon joskus sekoitellut asetonista ja muovirouheesta, voisikohan maalejakin sekoitella samoin asetonista ja jostain värijauheesta?

Tuli noita lähinnä, vaappuja joskus maalailtua. Itellä on sellanen vanha Badger, en muista merkkiä. Pääasiassa käytin ihan vesiohenteisia maaleja, (Cab-maaleja esim) ja lakkana just tollasta muovirouheen ja asetonin/tinnerin sekotusta. Toki voi käyttää muitakin kuin vesiliukosia maaleja mutta kannattaa ensin selvittää että kestääkö ruiskun tiivisteet käyttämääsi liuotinta. Varsinkin halvemmissa ruiskuissa se ei ole aina itsestään selvää (voin kertoa ;) ). Ja kannattaa myös tarkistaa pohjamaalin, maalin ja lakan yhteensopivuus. Sekään ei ole aina itsestään selvää, riippuen käytetyistä liuottimista. Ettei tule ikäviä yllätyksiä siinä vaiheessa kun upotat sitä maalattua vaappua lakkapurkkiin.
Käyttää sitten vesiohenteista tai jotain muuta maalia niin kannattaa huolellisesti tehdä oikean paksuista maalia. Liian "ohut" maali ei pysy pinnalla vaan valuu. Liian "paksu" ja liian nopeasti kuivuva maali taas ei toimi ruiskussa ja saattaa helposti tukkia sen ärsyttävästi jos hetkeksi unohtuu ruisku siihen pöydälle muuta touhutessa. Eli muistaa pestä ruiskun käytön jälkeen kunnolla.
CAB-maalien kanssa ruisku on asetonilla pestävä. Niin ja tietysti aina kun vaihtaa väriä niin ensin ruiskuttaa vähän aikaa pelkkää ohenninta.
Paineilmapulloista en osaa sanoa mitään kun on kompura.
Noissa kalastustarvikeliikeissä on siis noita maaleja, esim just CAB ja ne on 50 ml pulloissa ja niillä pärjää kyllä hyvin. Mutta noitten maalienkin kanssa on vaan mielikuvitus rajana kun vaan muistaa testata ensin..:thumbs:
 
Ruiskuna itse olen käyttäny satajet 90 yläpuolisella säiliöllä olevaa ,mutta jo 60e saa ihan ok ruiskuja joka kyllä harrastus käyttöön välttää täysin. itseasiassa uutena saa ihan yhtä hyvää pintaa ,kun 200e ruiskulla kuluuvat vaan huomattavasti nopeammin. Pistetään nyt karkeesti jotain. Ensin särmä hionta vaurioituneelle alueelle karkeudella 80 kuivana. kun särmät ollaan hiottu sipastaan vaurio kohtaan tarvittava määrä kittiä ja oikaistaan kitti karkeudella 80 ja loppu hiotaan 180-240:llä jotta naarmut ei paista läpi hiomavärin alta. kitti alueelle ruiskutetaan pohjamaali, Esim. epoksia tahi happoväriä. Odotellaan n.15min/n.20c asteessa ja vedetään hiomavärillä hieman yli pohjavärjätyn alueen n.1-3 reissua n.10 minuutin välihauhdutuksilla. riippuen vaurion ja pohjatöiden laadusta. Tämän jälkeen kun hiomaväri on kuivunut hiotaan hioma väri kuivana 400-500 karkeudella ja tämän jälkeen sitten voikin jo vetää pintaan värin. Tosin jos on kyseessä 2 kerrosväri eikä suorakiilto akryyli (väri massa + lakka) kannattaa hioa vielä vaurio alue vesissä 800-1000:lla paperilla. Jos on pohjat tarpeeks hyvät ei tartte välttämättä hiomaväriä ollenkaan ja voidaan tehdä suoraan pohjavärillä nopeasti esim. märkää märälle mentelmällä. siinä karkeesti jotain. Voin toki pistää häivytyksistä sun muista enemmänkin yv:nä jos joku on maalaamas jotain ja ei tiedä ihan tarkkaan mitä tekee. Ei kannata huvikseen kalliita maalia heittää mäkeen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom