rubikin kuutio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suhari
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ken muistaa 80-luvun villityksen, rubikin kuution. Onko vaikea ratkaista omin päin ilman ratkaisuohjetta? Näyttäis aika mahdottomalta, sillä ratkaisu ohjeellakin joutuu tekemään yli 100 pyöräytystä kuulemma.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni meni aikoinaan ratkaisuun noin kaksi viikkoa. Pari tuntia pyörittelyä illassa. Ei kannata hankkia ohjeita, hommasta menee maku.

Itsekin yritin joskus muksuna päivän ajan ratkaista sitä, mutta eihän siitä tullut mitään.
Muksuna vitutti aivan suunnattomasti, kun en saanut sitä ratkaistua ja pyysin broidia tekemään sen. Broidilla kesti noin 10 minuuttia väännellä ne värit kohdalleen.
Se on kuulemma aluksi vaikea. Mutta sitten kun on väännellyt ne värit kohdalleen muutaman kerran, sen pitäisi mennä juuri tuossa 5-30 minuutissa.

Tämä tyhmyyden tunnustaminen, vaikkakin anonyymisti, tekee sitten hyvää itsetunnolle...aikoinaan itse ratkaisin tuon Rubikin kuution ongelman veitsen terää apuna käyttäen - veitsellä kuutio palasiksi ja sitten kepeästi palat paikoilleen ja avot! - värit kohdallaan... :eek:

Se on hauska vehje päälle 43 triljoonaa eri asentoa.Tossa yhellä saitilla näyttäs olevan kova ratkaisujen top 5
1. 1min 9,5sek
2. 1min 24sek
3. 1min 24sek
4. 1min 25sek
5. 1min 27sek

Pistäkää paremmaks:D

Originally posted by Harmony
Tämä tyhmyyden tunnustaminen, vaikkakin anonyymisti, tekee sitten hyvää itsetunnolle...aikoinaan itse ratkaisin tuon Rubikin kuution ongelman veitsen terää apuna käyttäen - veitsellä kuutio palasiksi ja sitten kepeästi palat paikoilleen ja avot! - värit kohdallaan... :eek:

Mulla oli kanssa melkein samanlainen ratkaisu teoria, mutta kun noi algoritmit ei oikein ole mun heiniä ja veistä ei löytynyt. Niin revin ne tarrat irti niistä palikoista ja laitoin tarrat takaisin oikeaan väri järjestykseen:D

Originally posted by id&t
Mulla oli kanssa melkein samanlainen ratkaisu teoria, mutta kun noi algoritmit ei oikein ole mun heiniä ja veistä ei löytynyt. Niin revin ne tarrat irti niistä palikoista ja laitoin tarrat takaisin oikeaan väri järjestykseen:D

Joo näin meilläkin tehtiin :D :D

Valehtelematta väitän, että osaan ratkaista tuon mistä tahansa alkuasennosta alle kolmessa minuutissa. Joskus 10 vuotta sitten (<10-vuotiaana) opettelin ohjeiden avulla, ja vieläkin menee ulkomuistista.

Ei joku viitsisi selitellä vähän ummikolle, että millä tavalla tuota ratkaisua pitäisi lähteä etsimään?

Kuutio vaa osiks ja sitte värit kohdalleen. Oli siinä veli ihmeissään :evil:

Enkka oli 10-vuotiaana vähän yli 2 minuuttia. Onnistuu vieläkin mutta ei niin nopeasti. Silloin (80-luvun alussa) tuli sitten ostettua kaikki mahdolliset pulmakulmat joista kaikkia en kyllä saanut ratkaistua. Esim. sellainen 4x4 kuutio ei onnistunut.

Mulla oli koneella joskus videopätkä, missä Rubikin kuutio ratkaistiin 17 sekunnissa satunnaisesta alkuasennosta. :eek:

Originally posted by Ozku
Ei joku viitsisi selitellä vähän ummikolle, että millä tavalla tuota ratkaisua pitäisi lähteä etsimään?

Itse en ole virallisia ohjeita nähnyt, mutta 2-3 minuutin väliin ratkaisun saa tekemällä ensin vastakkaiset puolet. Oma enkka jotain minuutin luokkaa ja syntyy aina alle 4 minuutin.

Ohje:
1. Opettele ekaksi tekemään yksi puoli
2. Tee liikesarjoja jotka sekoittavat muita osia, mutta palauttavat yhden puolen samanlaiseksi
3. Tutki mitä siellä vastakkaisella puolella tapahtuu liikesarjojen aikana,
4. Pyri saamaan vastakkaisen puolen kulmapalat oikeiksi
5. Seuraavana välipalat jolloin sinulla on kaksi vastakkaista puolta valmiina
6. Keksi uusia sarjoja jotka päättyessään palauttaa vastakkaiset sivut entiselleen, mutta sotkee välisivuja.
7. Hups, tuli valmiiksi...

Voi ei... Rubikin kuutio on aivan huippu vehe:thumbs:
Mielettömän mukava väännellä sitä aina silloin tällöin.
Ennen tein sitä ohjeitten kanssa, mutta siitä todellakin menee hohto tällä tavalla. Niiden ohjeitten mukaan jotka minulla on, kannattaa ensin tehdä yhdellä värillä risti ja sitten sovitella siihen kulmat. Sitten lähdetään tekemään sivuja pitäen koko ajan tämä yksi valmis pinta ylöspäin. Vähän vaikeeta selittää :)

Jos en ihan väärin muista niin yhdessä tv-ohjelmassa joku Rubik-kuru sanoi, että kuution saa koottua jokaisesta mahdollisesta alkuasennosta vähintään 17 käännöllä...

Ei perkele!

Tos vilkasin Valtasen kotisivuja ja tutkiessani muutamia kuvia huomasin yhen vanhan tutun kuvasta, ryypyllä tietenkin! :D

Kyllä maailma on pieni paikka...

Originally posted by cartman74
Jos en ihan väärin muista niin yhdessä tv-ohjelmassa joku Rubik-kuru sanoi, että kuution saa koottua jokaisesta mahdollisesta alkuasennosta vähintään 17 käännöllä...

Tai sitten spice-girls tyttöjen yks musavideo jossa kerrottiin että toi toi rubikki on mahdollista ratkaista tolla 17 "siirrolla".;)

Originally posted by jjj84
Tai sitten spice-girls tyttöjen yks musavideo jossa kerrottiin että toi toi rubikki on mahdollista ratkaista tolla 17 "siirrolla".;)

Ei tollasta voi tunnustaa tietävänsä.:lol2:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom