En vihjaillut mitään, viittaan vaan kommentehin kuten "uran lopettavat vastustajat"(taisi olla joku muu) ja hevosenkengistä hanskoissa...
Ihmettelen muuten tota sun "olen otellut, KB sitä KB tätä". Sori mutta mua se ei vakuuta, etkä myöskään voita mun kanssa sillä argumentteja.
:jahas:
Douppaaminen on ihan samanlaista huijaamista kuin muukin salassa tapahtuva sääntöjen rikkominen. Hanskassa oleva hevosenkenkä nyt on tietenkin lähinnä kielikuva, mutta KB:ssa on Suomessa eräs kaveri yrittänyt tulla matsiin kovamuoviset jalkapallosäärisuojat housujen alla.
Se sitten diskattiin, kun tuomari huomasi asian. Ja jokin aika sitten vapaaottelussa tämä yksi japanilainen öljysi itsensä niin, ettei toinen saisi otetta.
Dopingissa on kyse ihan samasta. Hankitaan sääntöjä rikkomalla etua, jolla voidaan vahingoittaa toista enemmän kuin reiluin keinoin pystyisi. Itseasiassa tällainen alkaa jo lähennellä pahoinpitelyrikosta.
Mitä tulee ottelemiseen, niin on kummallista, että yrität puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä "oletteko te kaikki 16v..." kun itselläsi ei sitä kokemusta kuitenkaan ole. On olemassa sanonta neitsyistä ja naimisesta. Kemikaaleista toki varmasti tiedät enemmän kuin minä, sitä en epäile.
Sitä ollaan ihmeellisen herkkiä siellä suunnassa "roina" aiheesta vaikka KB:ssa ei mitään hirveitä roinahirmuja pitäisi olla. Onko kokemusta / joskus tullut vastaan ja siitä katkera häviö roinaajalle tms.? KBssä ei roina ongelmaa pitäisi olla,
Ei ole suuri ongelma ja juuri siksi uskon ja tiedän, että se doping ei ole mikään luonnonvoima, jolle ei mitään voisi, vaan sitä vastaan voidaan taistella. En usko, että kukaan jolle olen hävinnyt tai jonka olen voittanut, olisi doupannut. Varmasti sitä ei tietenkään voi tietää.
Kiitos terävästä analyysista! Niin kuin sanoin, jos saataisiin ekana ne huumeet pois sieltä kehästä/häkistä ja sitten yritettäisiin tehdä jotain roinalle (ei tule olemaan helppoa). Ja tosiaan ainahan se vituttaa jos toinen kusettaa, mutta et vastustajastasi voi tietää roinaako vai ei. Joten henk. koht. mielipide on että "aivan vitun sama".
No huumeet kuuluu ihan samaan kategoriaan muiden kemikaalien kanssa ja tietysti vastustan myös niitä. Eniten dopingin kitkemiseksi voivat tehdä nimenomaan valmentajat ja seurakaverit.
Jos nyt sinä sanot jollekin junioriottelijalle, että sinusta on ihan sama roinaako tämä vai ei ja minä sanon, että tällä ei ole koskaan enää mitään asiaa salille, jos saan tietää roinaamisesta, niin kumpikohan meistä on tehnyt enemmän dopingin vastustamiseksi?
Törkeintä on tietysti se, jos valmentaja kannustaa douppaamaan, kuten tämän yhden nuoren pikajuoksijan tapauksessa. Ei muuta kuin 16-vuotiaana decaa suoneen ja sitten vaan poika telkkariin selostamaan itku kurkussa kärähtämistä. Pitäisi vetää turpaan sellaista valmentajaa. :urjo:
No kukin uskokoon mitä haluaa ja mun puolesta myös pistäköön itseensä mitä haluaa.
Ja minun puolestani ei. On täysin vastuutonta antaa kommentteja, joiden mukaan douppaamisessa olisi jotain hyväksyttävää. Paitsi että se on laitonta, sillä vaarannetaan sekä ottelijan oma, että kamppailulajeissa myös vastustajien terveys. Tätä ei saa hyväksyä eikä siltä saa sulkea silmiä.
Juuri tällainen hyväksyvä ja pään hiekkaan hautaava asenne on se, mikä saa ihmiset kokeilemaan douppausta. On paljon isompi kynnys alkaa omin päin etsimään tietoa ja aineiden välittäjiä, kun se pitää tehdä valmentajilta ja seurakavereilta salaa ja tietäen, että asiaa ei hyväksytä. Siksi kaikkien valmentajien ja seura-aktiivien pitäisikin tehdä selväksi, ettei douppaamista tulla missään oloissa hyväksymään. Pelkät testit eivät riitä ongelman kitkemiseksi, joten on turha ajatella, että se on vain ADT:n ongelma. Se on jokaisen ongelma.