Rooma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HabaMih
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
46
Kesäkuun alussa ois tarkoitus suunnata Roomaan reiluksi viikoksi palloileen. Matkakumppani siellä on käynyt jo moneen kertaan, joten sillä on kyllä jo jotain kohde vinkkejä, mutta mua kiinnoistais tietää lisää. Eli ei tosiaan näitä perinteisiä coloseumeja ja temppeleitä tarvi kertoa vaan jotain tyliin missä siellä on paikallinen Kallio jne. Ja sekin kiinostais tietää, että mikä siellä mahtaa olla hintataso nykyisin? Esim. paljonko maksaa illalliset, vaatteet jne. Ai niin ja tietääkö joku jotain todella hyvää biitsiä siinä lähistöllä, ei jaksais koko lomaa talsia nähtyvyyksien perässä.Kiitos jo etukäteen jos joku vastaa :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin viime vuonna Roomassa ja oli pakko todeta että hintataso on _suunnilleen_ sama kuin suomessa. Safkaa sai hieman halvemmalla, varsinkin jos ei oo pakko syödä keskustassa. Mitä lähempänä Colsseumia olet sitä enemmän maksaa :-) Joen, Fueme Tevere, toisella puolella (Trastevere) löytyi ainakin silloin hemmetin hienoja pieniä halpoja kapakoita/ravintoloita. Eivät vältämättä osaa englantia niissä paikoissa mutta suosittelen silti. Muistaakseni Pantheonin lähellä oli mukavia paikkoja myös, tarkemmin en kyl muista mikä paikka...

No ei tästä tekstistä ollut varmaan sulle mitään hyötyä :-D
Niin ja kenkiä, etenkin nahka, saa melko halvalla koko Italiasta. Ja vaatteita löytyy joka lähtöön: status ja normi hintaisia.

Jos Roomassa haluaa vatsansa täyteen, kannattaa mennä kiinalaiseen. Tuli aika yllätyksenä tuossa jokunen vuosi sitten häämatkalla, kun viiden ruokalajin setti kiinalaisessa maksoi saman kuin kälyinen kulho pastaa jossain paikallisessa. Ja saman hintaluokan kiinalaisia tuli testattua kolmisen kappaletta. Paikallisissa annosten koot olivat pääsääntöisesti surullisen pieniä, ideana olisi kait vetää kunnon antipastot alle, mutta tällöin tuleekin lounaalle jo hintaa. Toisaalta, onhan lomalla aina kiva syödä ennemmin paikallista ruokaa.

Kymmenessä päivässä tuli marhattua juuri nuo tyypilliset turistikohteet. Antiikki/Gladiaattori/Asterix-friikkejä kun vaimon kanssa ollaan, niin muuta emme kaivanneetkaan. Ja Pietarinkirkossa kannattaa käydä ehdottomasti.

Olin viime syksynä siellä ja komiaa oli.

Ravintoloissa on aika kovat hinnat jos meinaa ottaa sen pastalautasen.
Paremman vastineen saa jos ottaa koko köntsän (= antipasto (alkuhärvellys), primi piatti (eka lautanen eli pastaa tms), secondi piatti (yleensä jotain lihaa), contorni (kasvikset), ja jälkiruoka, mikäsenytolikaan.

Ravintoloissa myydään tällaista satsia enemmän ja vähemmän täydellisenä, yleensä Menu Turistico:na. Matkaoppaat näistä varoittelevat, mutta meille ainakin sattui ihan hyvät pöperöt kun sellaisia syötiin :thumbs:

Ja kun mentiin erääseen hiukan hienompaan, oppaan suosittelemaan ravintolaan. Ei siis mihinkään ökyporvaripaikkaan vaan lähinnä 2-3:n tähden paikkaan niin se näkyi jo selvästi hinnoissa.

Parasta sapuskaa saatiin kohtuuhintaan aikalailla kaupungin laidalta. Kukaan ei osannut englantia. Siestaa vietettiin muistaakseni klo 13-17 tai jotain.

Kahvit ja jäätelöt kannattaa ottaa mukaan, ei istua pöytään. Hinnat kohoavat muuten 2-3 kertaisiksi. :rock:

Jos tykkää katsella kivikasoja niin retki Pompeijiin on aika must. Me käytiin myös Ostia Anticassa, joka sijaitsee joku 30 km Roomasta merelle päin. Sinne pääsee kätsysti metrolla + paikallisjunalla. Se on Pompeijin kaltainen raunioitunut antiikin kaupunki. Siellä (Ostiassa) on myös biitsi, mutta meilä ei riittänyt enää energiaa mennä tsekkaamaan sitä :wanha:

Vatikaanin museot ovat kyllä jonosta huolimatta pakko käydä tsekkaamassa. :5:

Käytiin siinä Ferrarin fanikaupassakin. Oli mm. tarjolla vanhan F-1 auton (kai?) pakosarja 6000 egee. Jäi sitten sinne. :jahas:

Borghesen puistossa oli komia olla piknikillä. Viini ja leipä oli kohtuuhintaista, kirsikkatomaatit puoli-ilmaisia. Prosciuttoa (ilmakuivattu kinkku) :kuola: sai halvalla, kuten myös viinirypäleitä. Siis ruokakaupasta. Niillä jo pärjääkin yhden pik nikin.

Se mikä otti päähän niin ne :david: -ählämit, jotka pakkomyy ruusuja yms. tilpehööriä suihkulähteiden luona. Meinas pari kertaa nyrkki heilahtaa. :curs:

No, siitä joskus toiste. Hieno paikka. Täytyy joskus poiketa taas. Ehdottomasti.

Kiitos ideoista, eiköhän noilla saa jo kymmenen päivää täytettyä. Varsinkin tuo Ostia Antica täytyy käydä katsoon, sillä mä haluaisin käydä välillä vähän biitsillä. Ja sitä ruokaa tuskin maltan odottaa...

Pistetääs kyssäri tähän tredin jatkoksi elikkäs ensviikolla ois tarkotus ois tarkotus lähtä pyörähtää Roomassa. Mulla hotla siinä stazione terminin kupeessa, onko kellään tietoo saleista siinä jossain lähistöllä? Vois joku aamu kävästä heittää aamujumpat heti pitsan jälkeen.

Mites muuten tuo salikulttuuri, kuulin huhupuheita et siellä ois aika vahva tää jäsenyyskulttuuri, ilmeisesti joihinki uimahalleihinkaan ei pääsis ilman jäsenyyttä, turbaanilekendaa?

Muuten oon miettiny mitäs siellä käyn tsiigailee (Dan Brownin kirjat oppaana), viimehetken vinkkejä (iltaelämölö, shoppailut, safka yms.) otetaan kuitenki mielellään vastaan!

BullyBoy sanoi:
Pistetääs kyssäri tähän tredin jatkoksi elikkäs ensviikolla ois tarkotus ois tarkotus lähtä pyörähtää Roomassa. Mulla hotla siinä stazione terminin kupeessa, onko kellään tietoo saleista siinä jossain lähistöllä? Vois joku aamu kävästä heittää aamujumpat heti pitsan jälkeen.

BullyBoy, minkä niminen hotelli??????? Olin meinaan ko. mestoilla viime kesänä. :D

Paikallinen "Kallio" on siis Trastevere, yks kaupungin makeimmista mestoista. Sijaitsee siis joen "toisella" puolella, mutta ei sinne kauaa kävele. Ihan huippumakeita mestoja, ravintoloita ja drinkkibaareja. Voisinkin kaivaa matskua kesän reissulta ja suositella paikkoja. Jos osaa italiaa, homma toimii niin paljon helpommin, mutta perusystävällisyydelläkin varmasti pärjää - italialaisten englanti voi olla aika yllättävä kokemus.

Minkä hintaluokan raflat kiinnostais?

Yks ihan must juttu on jäätelö: se ei ole ollenkaan yhtä kermaista kuin Suomessa, vaan ihanan raikasta ja makuvaihtoehtoja löytyy perus gelatteriastakin n. 20, parhaimmista laskin 40. :rock:

Olin roomassa semmosen viikon asuin italialaisen perheen kanssa, Ja mun mielestä sen Colosseumin voi jättää välistä, sisältä se on aivan paska mesta kun alkaa kattoo paljo siel on oikeasti sitä vanhaa.
Baareis on ystävälliset myyjät mutta esim joku disko mesta voi olla ruhtinaallisen kallis. Ja kannattaa hirttää ittensä jos unohtaa kameran kotiin .D

Ja tziigatkaa monta tummaihosta siel on töissä muualla kun katumyyjänä ;)

Käviks kukaan sellases baaris kuin 99 aseman vieressä?

dear_a, kiitokset jo nyt vinkeistä! Hotla on www.hotelaquarium.it

Tuolla "Kalliossa" tulee varmasti steppailtua ja fiilisteltyä, italia ei kyllä taivu ei sitte yhtään ja paikallisten lontoonkielentaidoista oon jo tietonen.

Ois tosi kool jos jaksat/viitsit kaivella muisteloitasi ja heittää pari tippiä rafla-osastolta ja muutenki! Tarkotus ois syödä mah. paljon tavan kansan paikoissa niinkuin aina reissuilla, näkee sen todellisen ruokakulttuurin, mut totta kerran pari tulee kävästyä sit fiinimmässäkin raflassa syömässä pitkän kaavan mukaan.

Ja rokki kiinnostaa.. Pubeihin törmään varmaan sit siellä Trasteveressa.

Jäätelö:kuola:

Dieetti:nolo:

edit. ja Sundado, käymmä silti Colosseumilla..

Jeeps. Nyt tulee itselläkin kesällä reissu Roomaan... Vinkkiä kaivattais. Hostelli on siinä Terminin rautatieaseman kupeessa ja oikeastaan mitään ei vielä ole lyöty lukkoon kohteitten yms. suhteen, joten kaikki info ajanvietosta Roomassa on tervetullutta.

Lisäksi olisi kiva tietää, kuinka pitkä matka Roomasta olisi lähteä käymään esim. siellä Pompeijissa, tai vaikka Firenzessä.

Minäkin olen menossa Roomaan ja Firenzeen kesällä. Kaikenlaisia kertomuksia ko. paikoista olisi kiva kuulla :) . Mitkä paikat esim. on ehdottomasti näkemisen arvoisia ym..?

Säde sanoi:
Minäkin olen menossa Roomaan ja Firenzeen kesällä. Kaikenlaisia kertomuksia ko. paikoista olisi kiva kuulla :) . Mitkä paikat esim. on ehdottomasti näkemisen arvoisia ym..?

On se Colosseum aika pakollinen jos ei ole aikasemmin sielläpäin käynyt .. ja yritäppä ottaa sieltä itselle matkamuistoksi joku kivi mikä on alkuperäistä paikan rakennusmateriaali .. veikkaan ettet löydä ;)

Ostia Antican rannat on hienoja , todella hienoja ..junalla ehkä semmonen puoli tuntia paikalle ja n.10 min kävely rannalle. Muistaakseni yhtään yleistä rantaa siellä ei ollut vaan kaikki oli yksityisten omistuksessa ja maksullisia , mutta maksu oli jotain 5 euron luokkaa ja siihen hintaan sai rantatuolin ja pyyhkeen ( ei omaksi ;) ) , oli myöskin kaikki ravintolat ja lentopallokentät käytössä.

Jos on aikaa hieman pidempään niin metrolla n. 30min martkan päässä on myös hieno huvipuisto Luna Park , ei nyt oikeen eroa esim. Gröna Lundista muuten kuin hintatasoltaan , siellä saa vähällä rahalla erikoisen pahan olon aikaan :rolleyes:

Pietarinkirkossa kannattaa käydä , tornissa ehdottomasti ..kävellen oli muistaakseni hieman halvempi kuin hissillä , jänniä ne käytävät sinne ihan ylös asti. Kirkossa seiniin nojaaminen on sitten ehdottomasti kielletty ja sitä kytätään kyllä ihmeen tarkkaan. Ainakaan vapun tienoilla kun siellä olin ei jonoja ollut yhtikäs minnekkään.

Kaikki mahdolliset Forum Romanumin raunioista katakombeihini asti kannattaa käydä jos kiinnostaa , uskomattomia paikkoja ja ihan epätodellisia pienen suomalaisen mielestä .. ja sekös niitä oppaita jaksaa naurattaa :D

jii82 luettelikin aika monta hyvää paikkaa, mutta vatikaani on kanssa yksi paikka missä kannattaa käydä.

ite olin tässä hostellissa kun olin roomassa. http://www.hostels.com/en/availability.php/HostelNumber.1502

Firenze ja pompeihin taisi olla kumpaakin matkaa noin 250 km. Kannattaa ostaa ykkösluokan lippu jos menee junalla. Ite matkustin milanosta - roomaan ja ostin kakkosluokan lipun:D no jouduin välillä istumaan käytävällä sellaisilla käännettävillä tuoleilla kun ei paikkoja hyteissä ollu:itku: ...Autolla jos on liikenteessä niin sillä on helpompi mennä vaikka mihin italiassa.

roomassa kannattaa käydä syömässä kahviloissa, jossa saa kunnon italialaista pizzaa:kuola: . pizza hinta määräytyy painon mukaan, mutta halpaa ja hyvää se oli.

Jos haluaa katsoa matkoja italian kaupunkien välillä kannattaa käydä osoitteessa
http://www.viamichelin.com

Pentele sanoi:
Lisäksi olisi kiva tietää, kuinka pitkä matka Roomasta olisi lähteä käymään esim. siellä Pompeijissa, tai vaikka Firenzessä.

Onnittelen hyvän matkakohteen valinnasta! :D

Meillä oli auto, jolla seikkailtiin viikko ennen kuin päädyttiin takaisin Roomaan, siinä matkan varrella käytiin Firenzessä. Itse en lähtisi ko. reittiä tekemään huvin vuoksi - ainakaan päivän aikana - vaikka matka ei olekaan pitkä. Matkan varrella olis niiiiiiin paljon nähtävää, että tulisi paha mieli jos ei voisi käydä tsekkailemassa paikkoja. :(

Firenze sinällään on kyllä vierailun arvoinen, mutta kannattaa - kuten Roomassakin - etsiytyä pois niistä paikoista, jotka on turistien täyttämiä. Tai no, sehän tietysti riippuu mitä etsii, jos aikoo vierailla ns. pakolliset turistikohteet, ei turisteja voi välttää. :david: (Itse tosin mieluummin fiilistelen kokonaan muualla, etsin paikallisten ns. arkea ja muita makeita mestoja, en ymmärrä ihmisiä jotka jonottaa 3 tuntia Ufficiin tai Pisan torniin, siinä on mun mielestä :david: toimintaa, jos noi nähtävyydet kiinnostaa niin tekee reissut sitten turistikauden ulkopuolella. :) SiksiKIN paluu Firenzeen ja Roomaan on omalta osaltani pakollista. :D )

EDIT: Ai niin, jos auton vuokraatte, niin mielenkiintoisia elämyksiä luvassa. Kaksi kesäblondia pärjäsi yllättävän hyvin, vaikka carabinierit pysäytti muutamaan otteeseen - pari kertaa flirtatakseen (!) ja kerran muka liian kovasta vauhdista, ei voi tosin pitää paikkaansa... ;) Tiet on hyvässä kunnossa ja ilman tietullejakin pääsee jos valitsee tiet oikein. Niin ja Firenzen keskustaan ei saa mennä autolla (muuten tulee sakko), jollei yövy hotellissa (hotelli ilmoittaa poliiseille yöpymisistä).

Pentele sanoi:

Ollessani Roomassa pari vuotta sitten Pompeijiin järjestettiin retki matkanjärjestäjän puolesta. (Aurinkomatkat).
Sai löffätä linja-autossa. Pompeijissa opastettu kierros ja sen jälkeen poikettiin vielä Napolissa, jossa oli tunnin verran vapaata aikaa. Suosittelen.

Ja edelleen on pakko suositella lähtemään pois keskustasta ja hakeutumaan johonkin pienempään ravintolaan. Itellä tällä tapaa löytyi reissun paras sapuskapaikka!

Kun ostaa viikkolipun jukisiin kulkuvälineisiin (linja-autot, metrot, ratikat, paikallisjunat) matkanteko on helppoa ja huoletonta.

Jäi tuossa aikaisemmassa viestissä mainitsematta että ainakin mulla yks hienoimpia kokemuksia oli iltaisin vaan istuskella ja katella miten paikallinen väki vietti iltaa , hienoimpia paikkoja tähän oli espanjalaiset portaa ja piazza navona .. Meno on niin täysin erilaista kuin mihin on tottunut , ihmiset laidasta laitaan kerääntyvät istuskelemaan ja tapaamaan toisiaan ilman mitään kiirettä :)

Tuolla piazza navonalla on hienon näköinen todella vanha rakennus , tai hienon siitä tekee se että illalla koko aukio on valaistu ja eläväisen näköinen lukuunottamatta tuota yhtä rakennusta joka on tumma ja synkän näköinen erottuen joukosta todella hyvin ( en nyt muista että mikä rakennus , mut erottuu taatusti edukseen ;) ) Pantheonin temppeli on toinen tähän kategoriaan lukeutuva.

Tuolta Navonalta löytyy muuten sitten yksi rooman perinteikkäimmistä ravintoloista , palvelu on ensiluokkaista mutta tunnelma on rento ja asu vapaa, ainut mistä se eroaa muihin laadukkaisiin paikkoihin verrattuna on hinta ..ihmeellisen halpaa on vaikka pizzaa saa mättää ihan mielettömiä määriä ja viini on muuten ilmaista ruoan kanssa .. ongelma on vaan että joka helvetin pizzaan on pakko tunkea jos jonkinlaista sientä :urjo: . Ravintola löytyy juuri tämän synkän rakennuksen puoleiselta sivustalta ja toisesta päädystä.

melkonen muistelma näin aamuun :rolleyes:

Rooma on aika mesta paikka. Paljon nähtävää joka puolella. Kun koko kaupunki on kierrelty läpi kotasin ympäri suosittelisin ottamaan junan alle ja suuntaamaan Civitacecchian suuntaan, reilun tunnin matkan jälkeen olet Santamarinellan kylässä, joka kesällä on upea uimarantoineen. Ite kävin viime syksynä ja siellä oli jo aika autiota vuoden ajasta johtuen, mutta kesällä varmaan käymisen arvoinen mesta.
day1_3.jpg

Pentele sanoi:
Jaah, meillä on sama hostelli! :D Minkälainen paikka oli tms?

jokaisessa huoneessa on oma wc ja suihku. Lyhyt matka junaasemalle about 300 metriä. Kaikinpuolin hyvä hostelli, minulla ei ollut ainakaan mitään valittamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom