Rokotuksista

Työterveyshoitaja uhkaili mua jäykkäkouristus ja kurkkumätä rokutuksilla. Onko noi tarpeen ja onko niistä kenties mitään haittaa? Täs on 20v mennyt ilman mitään rokotuksia ja ei välttämättä tekis mieli nytkään ottaa. Otanko vai en?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otat. Iso mies yhden piikin kestää. Tetanus on ihan helposti saatavissa vaikka kaatumalla polvet ruvelle tai astumalla naulaan. Ja hyöty on myös yhteiskunnallinen, et saa tautia, etkä silloin levitä sitä niihin muihin onnettomiin, joilla rokotukset syystä tai toisesta on ottamatta. Tetanus on ikävä tauti ja tappavakin tahtoessaan, joten piikille marsu!

Jäykkisrokotuksesta menee meidän työterkkarin mukaan usein se rokotettava käsi vähän kipeäksi (lihaksista) pariksi päiväksi joten treenitauko ehkä pitää kärsiä. Mut paljon parempi se on kärsiä kuin jäykkäkouristus. Saati kurkkumätä. Varsinkin jos matkustelet paljon niin suosittelen lämpimästi molempia, sekä Havrixia a-hepatiittia vastaan. En keksi miksi näistä olisi mitään haittaa ja pidän outona kun jotkut vanhemmat eivät anna rokottaa lapsiaan.

voi järki, pitääkö tälläistä enää edes kysyä? kyllähän siinä henki voi mennä kun tuikkaa neulan pakaraan.

Ite oon saanu jäykkäkouristukseen "tehosteita" intin jälkeen useita, erinäisten tapahtumien johdosta...

Kertaakaan ei oo mitään ylimääräsiä lihaskipuja kyllä ollu.

Tetanushan ei oo voimassa ku 10 vuotta ja jos on muutamaki vuosi väliä rokotuksesta, niin tehoste tulee kankkuun jos tulee sontasia haavoja tahi eläintenpuremia.

Edittivä: Siis koko setti koneeseen, jos kerran aikovat sen iskeä..

Kannattaa hankia rokotuskortti, niin pysyy vähän kärryillä. Mulla noi rokotukset ovat merkittynä keltaisessa kortissa (International Certificate Of Vaccination), mutta on olemassa myös sellaisia tavallisempia rokotuskortteja, joihin merkataan aika jolloin joku tietty rokotus on otettu sekä voimassaoloaika. Itse hankin aikoinaan tiedot korttiin soittamalla terveyskeskusten arkistoihin, kun en siihen aikaan olut selvillä missä mennään.

Itse olen ottanut seuraavat rokotukset:

- Tetanus (rokotus otettu -05)
- Polio (rokotus otettu -05)
- A-hepatiitti, Havrix (2x, rokotukset otettu -05 ja -06)
- B-hepatiitti, Engerix B (3x, rokotukset otettu -97, -97 ja -98)
- Sekä lapsena saadut erilaiset "rokko-rokotukset"

Rokotusten voimassaoloajat löytynevät ainakin täältä:
http://www.jalasjarvi.fi/terveyskes...erveystyo/NEUVOLA/matkailijan_rokotusohje.htm

Kyllä toi tetanus kannattaa pitää voimassa. Mulla on intissä viimeksi annettu kans tuo kuuluisa "täyskäsi" vuonna '99. Muutama kuukausi sitten mua puri koira ja heti löi lääkäri vahvistuksen vaikka voimassa tuo onkin sen 10 vuotta.

Ehdottomasti, itselleni on tullut pariin otteeseen annettua tetanusrokotus tarpeeseen. Onneksi lapsille annetaan tuberkuloositkirokoituksetkin ainakin nykyään, muuten se olisi meikäläisellä, senkin rokotuksen olen saanut kahdesti kun koulussa meidät joukkorokotettiin. Samoin kävi measles&mumps&rubella-yhdistelmän kanssa, kunnon joukkorokotukset koululla, samoin myös meningitis (aivokalvontulehdus?). Lomamatkoja varten olen ottanut viitisen jotain "ylimääräistä", plus nämä normaalit mitä Suomessa tarjotaan. Eiköhän noita rokotuksia ihan tarpeeseen tökitä, säästyy todella sitten myöhemmin. Aina sattuu kaikkea mitä ei pitäisi.

Kuinkas kauan muuten nuo rokotukset ylipäätänsä pitävät kutinsa? Viimeksi intissä sain täyskäden kaikkia ja siitä on aikaa 11v.

Riippuu vähän rokotteesta. Useimmat kestävät 10-20 vuotta.

Jos mahdollista, soita inttiin ja kysy, onko heillä lähettää tiedot saamistasi rokotuksista ja päivämääristä.

Nostetaas ylös. Vedin fillarilla lipat tuossa ja tajusin että intin -97 jälkeen ei tietoakaan mitä silloin laitettiin. Joten kunnallisella vaan piikki käsivarteen (tetanus+kurkkumätä booster), nyt kolmatta päivää kipeä olkavarsi mutta varmasti parempi kuin jäykkäkouristus. Twinrix A/B hepatiitti rokotukset otettu jo pari vuotta sitten aasian reissujen takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom