Minulla on tuo peli, ja soittokokemusta on n. 25 vuotta. Pelihän toimii ihan oikeasti hyvin, mistä olin todella yllättynyt. Konsoli tuntuu rekisteröivän kaiken ihan kiitettävällä tarkkuudella. Alkuinnon jälkeen minun innostus on tosin lopahtanut aika pahasti. Pelissä on muutamia aivan helvetin ärsyttäviä piirteitä:
- Valikot ovat omituisia ja hitaita
- Peli latailee koko ajan, vaikka tekisi mieli vain soittaa!
- Biisin uudelleen soittamista varten pitää klikkailla ohjaimen kanssa ja taas odotella
- Biisit ovat ilmeisesti suunnattu jenkkimarkkinoille. Siellä on aika paljon jotain indie-grunge-kuraa. Ei yhtään Vaita, Satriania, Ynkkää, Van Halenia jne. Lisäosina saa kuitenkin ostettua ainakin Megadethin biisejä. Mutta vakiona ei tule kunnon metallia yhtään.
Soitannollisesti pelissä on myös ongelmansa. Uutta biisiä aletaan soittamaan ihan kylmiltään. Ei mitään käryä mitä pitäisi soittaa, eikä mitään mahdollisuutta tsekata vähän etukäteen sointuja jne. Biisien treenaus on tehty myös jotenkin hankalaksi. Siellä on kyllä ns. "riff repeater", mutta mahdollisuus kelailla edestakaisin biisiä puuttuu täysin. Itse jättäisin koko riff repeaterin pois ja antaisin mahdollisuuden kelata vaikkapa ohjaimen tatilla biisiä edes takaisin. Ja välillä pysäyttää ja miettiä hetken.
Vaikeustaso tuntuu säätyvän hyvin itsekseen. Ongelma on siinä, että helpoimmalla tasolla peli tarjoilee random nuotteja sieltä täältä. Soittotaitoiselle (ja varmaan muutenkin) tämä on ongelma, kun nuottivalinnoissa ei ole mitään järkeä. Samoin aloittelija soittelee helposti väärällä sormella ja heti uusien nuottien tullessa kehiin vaikeustason noustessa menee koko sormitus uusiksi. Itsellä taas ongelma on se, että kun saa vaikeimman tason päälle alkaa peli antamaan sointumerkintöjä. Prkl jos se olisi heti ekalla kerralla tehnyt niin, niin olisin vetänyt koko biisin kerralla läpi :D
Nuotit rullaavat ruudulla soittajaa kohti vähän niinkun Guitar Herossakin. Vaan kun oikea kitaristi haluaisi nähdä nuotit tai tabit. Ruudulla pyörivät biisit ovat melkolailla tabin näköisiä, mutta defaulttina ne ovat jotenkin väärin päin. Eikä niitä värikoodeja muista millään.
Sormitukset ainakin menevät minulla monesti täysin uusiksi siitä, mitä peli ehdottelee. Samoin jotkut biisit pitää soitella melkein korvakuulolta, kun ei millään arvaa mitä se peli haluaisi minun soittavan.
Summa summarun, ihan ok peli. Mutta hirveät latausajat ja odottelu pilaavat sen kyllä aika tehokkaasti. Pitäisi olla enemmän soittamista ja vähemmän pendaamista ja animaatioiden katselua.
edit: kelluvan tallan omaavat antavat täydet pisteet, kun ainakin yhdessä biisissä vaihdetaankin drop-D vireeseen.