Road trip to Europe

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joleo
  • Aloitettu Aloitettu
Joitain vuosia sitten käytiin katsomassa Unkarissa formulakisat kaverin linja-autolla josta tehty matkailuauto.
Lautalla Tallinnaan ja nokka kohti Unkaria, rajamuodollisuuksia ei ollut käytännössä missään eikä teitäkään voi paljoa haukkua kaikenkaikkiaan, rahaa toki saa palamaan löpöön yms. mutta tuollaisessa matkailudösässä säästää taas hotlakulut.

Itsekkin haaveillut lähiaikoina 2-3 viikon euroopan reissusta autolla, pitäisi vain olla hyvä kaveriporukka kun yleensä porukassa kulutkin pienenee nokkaa kohti ja onhan se kimpassa aina kivempi olla kusessa kuin yksinään :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä kirjasta löytyy kaikki tarvittava liikennesääntöjen yms suhteen. Turvaliivit (montako)/ea laukut, poikkeavat liikennesäännöt, nopeusrajoitukset jne...

Halvat hotelliketjut löytyy yleensä Accor hotels ketjun eri nimillä. Halvimasta kalliimpaan suuntaan Formule 1, Etap, Ibis jne.

Auton paperit, vakuutusyhtiöltä ns green card, jos auto on rahoituksella hankittu niin valtakirja viedä kärry ulkomaille.

Ai niin. Eurooppalainen sairaanhoitokortti helpottaa elämää, jos jotain sattuu.
 
Jos on Hampuriin menossa, eikä kiinnosta maksaa 600 euroa Finnlinesille tai ajaa Ruotsin läpi Tukholmasta Malmöön tai Via Balticaa. Voi vaihtoehtona kokeilla mennä lautalla yli Tallinnaan ja ajaa Latvian Ventspilsiin ja mennä sieltä laivalla Travemundeen. Hinta näyttää olevan reilun satasen auton kanssa ja ajoa tulee vajaa 500 km Tallinnasta.


Ferry crossings to England, Ireland, Scandinavia and Latvia with Stena Line
 
Luin tuota Road Trip Jenkkilään ja aloin miettimään, että jumalauta, tuossahan on piha-aidan takana kokonainen Eurooppa missä nähtävää on varmastilähes yhtä paljon kuin jenkeissäkin. ja autoon kelautunee se suht sama määrä kilometrejä

Ihan samalla ideologialla oon ajellu kolme reissua.

1. Via Balticaa Venetsiaan ja Ruotsin kautta takas.
2. Laivalla Saksaan. Sieltä Barcelonan ja Bilbaon kautta Ruotsiin.
3. Tromsaan, sieltä Ruotsin kautta Geneveen ja Rostockin lautalla kotiin. (älytön reittivalinta :D)

Tärkein pointti tällä tietoa olisi välttää liian pitkiä matkoja. Jotenkin se kartta näyttää niin pieneltä, että tulee AINA haalittua liikaa kilsoja suunniteluvaiheessa. Mulle maksimi päivä alkaa olla 600 km ja Via Balticalla 10 vuotta sitten tuo tarkoitti 10 tuntia ajoa. Motareilla aikaa menee vähemmän, mutta meno on sitäkin tylsempää. Parasta olisi ajella lyhkäsiä siirtymiä ja käyttää aikaa jalkaisin pällistelyyn. Reisussa ei kuitenkaan tarvitse siirtyä, kuin seuraavaan kylään niin kaikki on uutta ja ihmeellistä. Itse en tykkää varailla majoituksia vaan pysähtyä randomilla seuraavaan kylään, kun alkaa väsyttää. Spontaanius on automatkailun suola.
Kannattaa käydä ajamassa vuorilla ja siirtyä välillä pois motarilta. Juutinrauman siltaa pitkin Kannattaa ajaa johonkin suuntaan. Saksan lautta on täydellinen rentouttaja reissun alkuun tai loppuun.
Itse tykkään viineistä ja siksipä keräilen mielellään viinejä takakonttiin matkanvarrelta. Viiniseutujen maisemat on usein hienoja. Turistille on suunniteltu valmiita reittejäkin tätä varten: Route des vins. Esim: Alsace
 
Oon kanssa speksaillut kesäksi pientä autolomaa keskieurooppaan. Tarkoitus olis lentää Muncheniin ja tehdä pieni kierros alpeilla, lähinnä itävallan puolella. Tällä hetkellä kartassa on 500-600km siirtymiä ja alkaa olla aika lailla maksimissa. Ei viittisi autossa istua koko lomaa. Italiassakin olisi nasta käydä, mutta matka pompahtaa aika lailla, mieluummin lentää toisella kertaa Milanoon ja lähtee siitä suhailemaan.
 
Tulipa puolivahingossa ilmoittauduttua Possuklubin porukkamatkalle, 3 päivää nurburgringia ja päivä Spa:n rataa.. "ohohups" :D
 
Viime kesänä käytiin 8v pojan kanssa ajamassa Tukholmasta-Tallinnaan autoiluhenkisenä, ei matkailuhenkisenä reissuna. Legolandia toki matkan varrelle osuvana. Viimeksi autolla siellä käynyt muutama vuosi sitten, muuten ollut lentämällä.

Autobahn:lla, etenkin niillä vanhemmilla kaksikaistaisilla saa olla hereillä, jos on se nopeampi eteniä. Sitä n200km/h vauhtia piti vakionopeussäätimessä, niin jonojen lähestyessä jalka valmiiksi jarruttamaan, joku sieltä tulee kuitenkin samalle kaistalle hyvin viime tipassa. Huippunopeuskokeilut (tai siis nopeusrajoittimen toiminnan kokeilut..) jäi aika tyhjille tieosuuksille, jottei vahinkoa pääse syntymään. Luonnollisesti ennen reissua valmistauduttu jo, eli jarrupalat, levyt ja nesteet uusiksi. Muutenkin hieman kattavampi huolto, että uskaltaa pidemmätkin siirtymät ajaa "kovaa."

Se vanha ajatusmalli Autobahnoista on jo vuosia ollut mennyttä, eli ei ne saksalaisetkaan enää peileihin katsele :D

Ottaen huomioon repsikan iän ja kuitenkin pitkiäkin päiviä tuli, niin majoitukset pyrki varaamaan edellisenä iltana majoituksessa. Trivalgot ja muut toimii tuossa kyllä hienosti, löytyy hieman syrjemmästä majataloja tai keskustoista hotelleja, mitä sitten tarvitseekaan. Ja bonuksena tuossa, että voi suoraan ajaa majoitukseen, suihkuun, syömään ja "kylille," vaikka sitten kiertämään Hampurin vanhoja juna-asemia, Berliinissä kanavan varrelle jne..

Via Baltican teiden kunto oli kyllä positiivinen yllätys. En muista yhtään reikää tai muuta asfaltissa jota olisi joutunut väistämään, kuitenkin routa ja muu suomen teitä raiskaava ominaisuus puuttuu tuolta. Melko miehekkäät urat siellä on, kiitos aktiivisen rekkaliikenteen. Nykymittapuulla nuo alla olleet renkaat ei mitään kaikkein matalimpia ole, mutta kuitenkin sitä matalempaa mallistoa ja ei ongelmaa.

Mutta jos virallisen reitin ulkopuolelle lähtee, niin sitten alkaa se hieman toisenlainen tiestö kyllä..

Sekä positiivisesti tankkausväli piteni aika dramaattisesti saksan ajamisten jäljiltä :D


Eräs seikka tuossa Varsovasta Saksaan päin alkavalle maksulliselle motarille. Antaa ensinmäisessä kopissa 20€, niin vaihtorahana saa paikallista valuuttaa, joilla saa maksettua loput maksupisteet ja muutama raha jää vielä muistoksi. Taasen Tanskassa ne muutamat sillat syö 80€:a yhteensä..


Kaiken kaikkiaan tuo Saksa ja Eurooppa houkuttaa omalla autolla, mutta sinne pääseminen ja takaisin tulo vaan syö sitä loma-aikaa aika paljon. Jos taas lyhyillä siirtymillä ja kohteissa päivän-pari oleillen menee, niin ei pitkälle pötki. Kuka toisaalta kieltää yhden kerran vain oleilemasta esim. Via Balticalla taikka Ruotsissa ja Tanskassa, seuraavana kesänä sitten ajaa tukkaputkella niistä läpi peremmälle.

Mutta vääjäämättä tuolla pitkiä päiväsiirtymiä tulee, jos kauemmaksi halajaa. Yksi pitkä ajopäivä ja illaksi syömään lihaa paikalliseen ravintolaan vehmeässä kesäsäässä, josta petiin. Seuraavat päivät sitten ehtiikin rauhassa olla kohteessa. Lähinnä se, että jos se ajomatka on 600km, niin tuon jälkeen ei ihan hirveitä aktiviteettejä enää jaksa ja kello on yleensä sen verran, että moni paikka on jo kiinni. Joten jos tuon ajomatkan siintä vielä venyttää muutamalla sadalla ja tuntee itsensä sen verran, että seuraava päivä ei mene toipuessa, niin eipä siinä mitään menetä.

Suunnittelu tälle kesälle käynnissä, mutta matkailuhenkisemmin. Eurooppa ehkä, mutta pari muutakin on vaihtoehtona..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom