Viime kesänä käytiin 8v pojan kanssa ajamassa Tukholmasta-Tallinnaan autoiluhenkisenä, ei matkailuhenkisenä reissuna. Legolandia toki matkan varrelle osuvana. Viimeksi autolla siellä käynyt muutama vuosi sitten, muuten ollut lentämällä.
Autobahn:lla, etenkin niillä vanhemmilla kaksikaistaisilla saa olla hereillä, jos on se nopeampi eteniä. Sitä n200km/h vauhtia piti vakionopeussäätimessä, niin jonojen lähestyessä jalka valmiiksi jarruttamaan, joku sieltä tulee kuitenkin samalle kaistalle hyvin viime tipassa. Huippunopeuskokeilut (tai siis nopeusrajoittimen toiminnan kokeilut..) jäi aika tyhjille tieosuuksille, jottei vahinkoa pääse syntymään. Luonnollisesti ennen reissua valmistauduttu jo, eli jarrupalat, levyt ja nesteet uusiksi. Muutenkin hieman kattavampi huolto, että uskaltaa pidemmätkin siirtymät ajaa "kovaa."
Se vanha ajatusmalli Autobahnoista on jo vuosia ollut mennyttä, eli ei ne saksalaisetkaan enää peileihin katsele :D
Ottaen huomioon repsikan iän ja kuitenkin pitkiäkin päiviä tuli, niin majoitukset pyrki varaamaan edellisenä iltana majoituksessa. Trivalgot ja muut toimii tuossa kyllä hienosti, löytyy hieman syrjemmästä majataloja tai keskustoista hotelleja, mitä sitten tarvitseekaan. Ja bonuksena tuossa, että voi suoraan ajaa majoitukseen, suihkuun, syömään ja "kylille," vaikka sitten kiertämään Hampurin vanhoja juna-asemia, Berliinissä kanavan varrelle jne..
Via Baltican teiden kunto oli kyllä positiivinen yllätys. En muista yhtään reikää tai muuta asfaltissa jota olisi joutunut väistämään, kuitenkin routa ja muu suomen teitä raiskaava ominaisuus puuttuu tuolta. Melko miehekkäät urat siellä on, kiitos aktiivisen rekkaliikenteen. Nykymittapuulla nuo alla olleet renkaat ei mitään kaikkein matalimpia ole, mutta kuitenkin sitä matalempaa mallistoa ja ei ongelmaa.
Mutta jos virallisen reitin ulkopuolelle lähtee, niin sitten alkaa se hieman toisenlainen tiestö kyllä..
Sekä positiivisesti tankkausväli piteni aika dramaattisesti saksan ajamisten jäljiltä :D
Eräs seikka tuossa Varsovasta Saksaan päin alkavalle maksulliselle motarille. Antaa ensinmäisessä kopissa 20€, niin vaihtorahana saa paikallista valuuttaa, joilla saa maksettua loput maksupisteet ja muutama raha jää vielä muistoksi. Taasen Tanskassa ne muutamat sillat syö 80€:a yhteensä..
Kaiken kaikkiaan tuo Saksa ja Eurooppa houkuttaa omalla autolla, mutta sinne pääseminen ja takaisin tulo vaan syö sitä loma-aikaa aika paljon. Jos taas lyhyillä siirtymillä ja kohteissa päivän-pari oleillen menee, niin ei pitkälle pötki. Kuka toisaalta kieltää yhden kerran vain oleilemasta esim. Via Balticalla taikka Ruotsissa ja Tanskassa, seuraavana kesänä sitten ajaa tukkaputkella niistä läpi peremmälle.
Mutta vääjäämättä tuolla pitkiä päiväsiirtymiä tulee, jos kauemmaksi halajaa. Yksi pitkä ajopäivä ja illaksi syömään lihaa paikalliseen ravintolaan vehmeässä kesäsäässä, josta petiin. Seuraavat päivät sitten ehtiikin rauhassa olla kohteessa. Lähinnä se, että jos se ajomatka on 600km, niin tuon jälkeen ei ihan hirveitä aktiviteettejä enää jaksa ja kello on yleensä sen verran, että moni paikka on jo kiinni. Joten jos tuon ajomatkan siintä vielä venyttää muutamalla sadalla ja tuntee itsensä sen verran, että seuraava päivä ei mene toipuessa, niin eipä siinä mitään menetä.
Suunnittelu tälle kesälle käynnissä, mutta matkailuhenkisemmin. Eurooppa ehkä, mutta pari muutakin on vaihtoehtona..