Road trip to Europe

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joleo
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
25.2.2009
Viestejä
1 188
Tarkoituksena olisi lähteä omalla autolla kiertelemään Eurooppaa ensi keväällä heti, kun saa autosta nämä kirotut nastarenkaat pois. Tiedän lentäminen pelkästään, tai lentäminen ja auton vuokraaminen saattaisi tulla halvemmaksi, mutta omalla autolla se on vaan mukavempi mennä. Reittivaihtoehtoja olen pohtinut seuraavanlaisesti

A) Turku - Tukholma ja sieltä sitten Saksaan

B) Helsinki - Saksa finnlinesillä

Helpoin tapa, mutta samalla myös kallein tapa on tuo B vaihtoehto ja näyttää siltä, että alan kallistua sen puoleen. En jaksa alkaa vaihdella valuuttaa Ruotsissa lauttoja varten. Helpoiten menee, kun hyppää laivaa auton kanssa ja venailee laivalla kaikessa rauhassa sitä, että on Saksan maalla.

Matkabudjettia en ole sinällään suunitellut, mutta koitan saada mahdollisimman paljon rahaa hankittua kevääseen mennessä. Katselin vähäsen, että laivamatkat on aika kalliita, mutta minkäs teet...

Yöpyminen tapahtuu hotelleissa / Gasthausseissa/ Gasthoffeissa / autossa :hyvä: ja myös mahdollisesti parin ystävän luonna.

Onko kellään kokemuksia autolla Saksaan menosta ?

Maita, joita tulisin kiertämään olisi Hollanti, Saksa, Itävalta, Sveitsi noi ainakin alkuun. Autobahn on pakko testata omalla saksalaisella autolla ( BMW ).

Vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon reissussa ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No lue vaikka allekirjoittaneen road trip kertomus viime vuodelta. Link. Ja pari vuotta aiemmin road trip mopolla. Link2. Tuosta viime vuotisesta löytyy jotain hintatietojankin lopusta.

Tuo miten mennä saksaan on se vaikea kysymys, puolensa on kummassakin. Tai no ruotsin (ja tanskan) läpi ajaminen on aika pirun tylsä retki, jos ei ole kovin kiinnostunut ruotsissa reissaamaan. Mutta huomioidaan nyt, että ruotsiin ei tarvi vaihtaa rahaa, kaikki sillat ja lautat ottaa euroja, ruotsissa bensat ja ruuat voi maksaa vaikka visalla. Toisaalta esim kööpenhamina on ihan kiva mesta pysähtyä.

Suora laiva saksaan on toki helppo, mutta pitkäveteinen vuorokausi-puolitoista ja perkeleen kalliimpi jos ei jotain alennusta satu bongaamaan. Toki ruotsin läpi ajaminenkin maksaa bensoissa.

Jos kiinnostaa tutustua esim erimaiden liikennesääntöihin (yleiset nopeusrajoitukset, vaaditut turvavarusteet jne) niin autoliitolla on hyvä kirja aiheesta, autoillen euroopassa.
 
Mä oon tehny kaksi automatkaa Eurooppaan.

Reissu 1: Baltia-Puola-Tsekki-Itävalta-Italia-Ranska-Saksa-Tanska-Ruotsi
Reissu 2: Saksa-Ranska-Andorra-Espanja-Ranska-Belgia-Hollanti-Saksa-Tanska-Ruotsi

Tykkäsin kovasti molemmista reissuista. Laiva Saksaan on kallis, mutta merimatka on miellyttävä elämys jo sinällään. Ilman valuuttaa selviää hyvin Euron ulkopuolellakin, kun on VISA mukana. En muistaakseni kummallakaan kerralla hankkinut minkään maan käteistä.

Rahaa palaa reissussa enemmän, kuin paikoillaan lomaillessa. En yleensä kartoittanut majoituksia etukäteen. Pyrin etsimään kohtuuhintaisen vaihtoehdon paikanpäällä. Keskimäärin hintaa tuli 80 Euroa/2hh/yö. Jos majoitut kaupungin keskustassa pysäköintiin meni keskimäärin 20 Euroa/yö. Saksan motarit on ilmasia, joten niihin ei mene rahaa jos siellä pysyt. Mä sorrun helposti turhan pitkiin päivämatkoihin. Seuraavalla reissulla tulen rajoittamaan päivittäisen siirtymän pariinsataan kilsaan päivässä. Sit jaksaa vielä illalla nauttia elämästä. Moottoritieltä ei yleensä näe yhtään mitään, joten jos haluaa kokea maisemaa, kannattaa valita pikkutiet. Sitten keskinopeus tippuu jonnekin 60 km/h ja aina välillä eksyy. Eksymisen voinee välttää navigaattorilla, mutta itse tykkään eksyä. Päivätaipaleisiin kannattaa kuitenkin varata marginaalia tämän takia. Pysähtelin säännöllisesti viinitiloilla ja ostin takakontin viiniä täyteen. Viiniä oli sitten kiva litkiä talvella ja muistella reissua.

Onnea matkaan! :)
 
Saksassa on tullut käytyä sekä Balttian että Ruotsin läpi ajaen. Sekä lukuisat kerrat lentäen ryanairilla saksaan ja siitä sitten autolla. Oleellisin kysymys mielestäni on paljonko reissulle on varattu aikaa. Jos aikaa on alle kaksi viikkoa ja haluaa nähdä keskieurooppaakin niin melkein lautta saksaan tai lentokone+auto on ainut vaihtoehto. Muuten saa paahtaa turhan pitkiä matkoja balttiassa tai ruotsissa/tanskassa/pohjois saksassa.
 
Itse olen harkinnut jatkossa tuon via baltican kautta ajamista, ainakin kertaalleen voisi kokeilla ja mahdollisesti kierrellä sitten tuota itäisempää eurooppaa, kun omat reissut on keskittynyt enemmän ranska-italia-sveitsi-läntinen saksa akselille.

Itävallassa on tullut vähän pyörittyä vuokra-autolla, ja se on opittu, että älä ota halvinta/pienintä vuokra-autoa. Vituttaa aika rankasti, kun auto ei jaksa pitää motarinopeutta ylämäkeen, saati sitten kun kurnuttaa vuorta ylös.
 
^ tuo on erittäin totta. Viime kesän oma Eurooppa tourimme sisälti mm. Itävallan vuoristossa ajelun ja 2-litranen TDI Passat oli hyvä valinta edelliskesän Pösöön verrattuna. Europcarilla (niinkuin muillakin autovuokraamoilla) on eri luokkia noille vuokra-autoille ja kaikenlaisilla autoilla ei saa kaikkiin maihin mennä. Rajoitukset tulevat vastaan lähinnä noissa itäisemmissä ja muuten vaan riskiryhmän maissa. Passattimme oli ylimmästä mahdollisesta luokasta, jolla sai oman reissumme maat (Saksa, Puola, Unkari, Itävalta, Slovakia, Italia, Tsekki) ajaa. Esim. Slovenia jouduttiin jättämään pois reitiltä, mutta mieluummin niin päin kuin hinata jollain lahnalla noita vuoristoteitä. Eli toi kannattaa ottaa huomioon jos idemmäksi suunnistaa ja vuokra-autolla aikoo matkaa taittaa.
 
Itse olen käynyt kaksi kertaa euroopassa, molemmat kerrat kaverin autolla. Molemmat oli 19päivän kierroksia.
Ensimmäinen oli Balttia-Puola-Slovakia-Itävalta-Sveitsi-Italia-Ranska-Saksa-Tanska-Ruotsi. Kilometrejä tuli aika paljon ja kahdestaan oltiin kaverin kanssa matkassa. Hintaa koko matkalle tuli muistaakseni noin 3000e, mikä sisälsi kaikki kulut, niin autosta kuin ostoksistakin. Muutamia öitä nukuttiin autossa, mikä pienensi vähän kuluja.

Kannattaa vähän miettiä kuinka kaukana haluaa käydä, ettei mene pelkäksi ajamiseksi kuten meillä kävi.

Edit. Tämä ensimmäinen reissu oli 2008 joten nykyään voi olla vähän hintataso noussut.
 
Mielenkiintoisia kommentteja on tullut.

Matkan pituutta en sinänsä vielä tiedä tarkoitus olisi ainakin reissata päälle kaksi viikkoa, tai niin kauan kuin rahat riittävät. Kannettava mukaa > auto parkkiin > olusille ja kikkailemaan osakkeiden kanssa niin johan tuli taas lisää matkarahaa ;)

Autossa navigaattori onkin build in systeeminä, joten sen kanssa ei ainakaan eksyksiin joudu, luultavasti. Pitää vielä kysellä, jos joku kavereistani lähtisi mukaan matkalle niin ei tarivitsisi itse maksaa koko reissua. Tosin reissu sisältää muutaman sellaisen kohteen, jonne täytyy mennä yksinään. Olisi se kyllä kivempaa matkustaa kaverin kanssa tuolla Euroopassa.

Ruotsin läpi ajaminen ei sinällään ole kauhea ongelma, mutta sitä vaan haluaisi nopeimmiten päästä sinne Saksan puolelle. Onko kellään kokemuksta toimiiko Visa Electron miten maissa missä ei ole eurot käytössä ?

Tankki täyteen dieseliä niin auton ajotietokonenäyttää, että pääsisi 1200km, mutta Saksan tasaisilla teillä saattaa päästä huomattavasti enemmän. Tosin, jos sitä tulee ajettua +160km/h niin kyllähän se tankki tyhjenee nopeammin.
 
Ruotsin ja Tanskan läpi ajaminen on yksinään aika tuskaa. Testattu on, ja en suosittele. Kun aamulla lähtee Tukholmasta ja illalla tulee Saksan puolelle niin aikalailla mehut on poissa. Ruotsin motari on ihan jumalattoman tylsä pätkä. Pelkkää suoraa tietä ja metsää. Sit tietty riippuu että haluaako jatkaa seuraavana päivänä miten pitkälle Etelä-Saksaan. Jos haluat tykittää suoraan esim. Sveitsiin ja tulla sieltä sitten takaisin pohjoseen päin niin saat kyllä toisen aika kovan ajopäivän vetää perään. Tietty jos pysähtyy vaikka Länsi Saksassa jossain Rheinin alueella niin sit ei se enää ole kuin se 600km Itämereltä.
Kannattaa muistaa ettei siellä Saksassakaan kaikki autobaanat ole ilman nopeusrajoituksia. Ja tietöitä sun muita löytyy niin että se 1000km on Saksassakin aika pitkä matka. Bemarilla toki vähän eri asia kuin mun Transportterilla aikoinaan oli :)

Ruotsissa pitäs electroni käydä ilman ongelmia, ja miksei Tanskassakin. Tanskassa oli muistaakseni kallista bensaa ettei siellä kannata ees pysähtyä mitään maksamaan. Yhdellä reissulla tosin jouduin vähän siellä tankkaamaan ja mastercard ei jostain syystä toiminu automaatissa (rajat oli vissiin ylittyny :) ) mut kyllä ne sitten huoltoasemalla otti eurojakin vastaan. Pelkkiä seteleitä tosin ja vaihtorahan sai kruunuissa.
 
Ristiriitainen tilanne. Toisaalta tekisi mieli Ruotsin puolella ajella, mutta miksei myös rennosti ottamista laivalla itämeren yli ? :)
 
Niin halvemmaksihan se tosiaan tulee ainakin itsekseen jos ajaa Ruotsin läpi. Ja aikaa menee se sama kuin lautallakin. Jos vaan mielenterveys ja perse kestää pitkät matkat itekseen. Kuluiks tulee bensat + muistaakseni 120€ ruotsi-tanska-saksa lautoista menopaluu hinnaksi. Tanskan silloista ei kokemuksia mut kuulemmat saman hintaset maksut niissäkin.
 
Kyllähän reissusta aika tylsä tulee jos yksin lähtee, vaikka kuinka tykkäisikin autolla ajamisesta.
Jos oikein muistelen niin viimekesänä laivalla saksaan maksoi 420e/2henkeä + auto.
Tanskasta siltaa pitkin Ruotsiin maksoi noin 30e. Törkeän kalliita noi lautat Saksan ja Tanskan välillä kyllä on, jos vertaa vaikka Turku-Tukholma.
 
Jos nyt haluaa vähän eksoottisempaa nähdä niin kannattaa mennä via baltikaa pitkin. Paikoin sielläkin on tylsää mutta ainakin välille mahtuu Varsova joka on mielestäni yksi hienoimmista Euroopan miljoonakaupungeista sekä muita eksoottisia ja mielenkiintoisia paikkoja jos vertaa ruotsiin tai saksaan. Ja puolassa ajetaan kuin mielipuolet huonoilla teillä niin että pääsee bemarillakin kokeilemaan oikein ajotaitoja eikä pelkkää baanaa :D
 
Kuluista tosiaan, mun vuoden 2010 kulut:

Bensa noin 1000e (keskikulutus 10l/100km 98a).
Pakolliset tietullit (sveitsi, itävalta motaritarrat yms), pysäköinnit, silta/lauttamaksut (sis tku-tuk-tku laivat) 500e, eli ruottin kautta ees ja taas, ruottista tanskaan siltaa, tanskasta saksaan lautalla..
Hotellit 1250e, noin pari viikkoa, 2h huoneita.

Siihen sitten syömiset ja ostokset ja muut tekemiset päälle.
 
Puola on ehdottomasti käymisen arvoinen! Varsova ja etenkin Krakova teki suuren vaikutuksen itseeni. Tietysti vähän tarkempana ratin takana saa olla. Tiet oli paikoin huonoja, mutta ei sielä autoaan hajalle saa kun vähän järkeä käyttää.
 
Sen verran olen taas saanut ajatuksia kasaan, että jos saan jonku kaverin lähtemään messiin niin tullaan ajamaan Ruotsin kautta. Perhana, että tuli otettua autoon nastarenkaat ... kitkoilla olisi pääsyt lähtemään matkaan jo paljon nopeammin.
 
Sen verran olen taas saanut ajatuksia kasaan, että jos saan jonku kaverin lähtemään messiin niin tullaan ajamaan Ruotsin kautta. Perhana, että tuli otettua autoon nastarenkaat ... kitkoilla olisi pääsyt lähtemään matkaan jo paljon nopeammin.

Kaveri on hyvä reissussa. Mä sairastuin viime kiertueella kehkokuumeeseen 2000 kilsan päässä kotoa. Ilman kaverin panosta ajamiseen ois ollu mahdotonta kotiutua suunnitelmien mukaan.
 
Road trip Eurooppaan

Ei ainakaan äkkiseltään löytynyt aiheesta ketjua mutta jos löytyy niin poistettakoon tämä aloitus.

Eli asiaan,

Autolla on varmasti moni heittänyt isompia tai vähemmän isompia lenkkejä Euroopassa. Haluaisin, että ihmiset jakaisivat kokemuksiaan tässä ketjussa. Kaikki maakohtaiset vinkit (mitä esim. autossa pitää olla), mitä asiakirjoja olisi hyvä olla mukana, missä yöpyä (halvat majoitusketjut/kalliit/whatevah), hyviä reittivinkkejä jne. Tajusitte varmaan pointin.

Itse olen lähdössä elokuussa Hampuriin, lyhyempi reissu tälleen aluksi. Laivalla Turusta Tukholmaan, Ruotsin läpi, Tanskan läpi ja sitten sitä istutaankin jo Hampurin torilla.

Nyt vain muitten kokemuksia kehiin, siellä on moni käynyt niin olisi kiva jos jakaisitte kokemuksenne. Jossain oli Hupen Via Baltica, se oli hauskaa luettavaa. Vähän sellasta haussa.

Luin tuota Road Trip Jenkkilään ja aloin miettimään, että jumalauta, tuossahan on piha-aidan takana kokonainen Eurooppa missä nähtävää on varmastilähes yhtä paljon kuin jenkeissäkin. ja autoon kelautunee se suht sama määrä kilometrejä
 
Kaikki maakohtaiset vinkit (mitä esim. autossa pitää olla), mitä asiakirjoja olisi hyvä olla mukana, missä yöpyä (halvat majoitusketjut/kalliit/whatevah), hyviä reittivinkkejä jne. Tajusitte varmaan pointin.

Hei,

yllä onkin jo vastaus moneen esittämääsi ongelmaan. Itse en ole tuota via Balticaa vielä kokeillut, mutta yhden asian olen sieltä bongannut ja se on mm. sammuttimet ja EA-laukut, joita ei ymmärtääkseni taas esim. Ruotsin kautta Eurooppaan suunnatessa tarvitse. Yksi hyvä tietolähde on Autoliiton sivut: Via Baltica - Autoliitto
 
Tästä kirjasta löytyy kaikki tarvittava liikennesääntöjen yms suhteen. Turvaliivit (montako)/ea laukut, poikkeavat liikennesäännöt, nopeusrajoitukset jne...

Halvat hotelliketjut löytyy yleensä Accor hotels ketjun eri nimillä. Halvimasta kalliimpaan suuntaan Formule 1, Etap, Ibis jne.

Auton paperit, vakuutusyhtiöltä ns green card, jos auto on rahoituksella hankittu niin valtakirja viedä kärry ulkomaille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom