Roaccutan ja kamppailulajit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lessu
  • Aloitettu Aloitettu
Tervehdys!

Olisin halukas aloittamaan kyseisen kuurin aknea vastaan. Alkaa jo pikkuhiljaa riittämään vuosien jälkeen näiden finnien katselu ja suvussamme muutenkin esiintyy aikuisiän aknea. Antibiootit eivät ole toimineet. Ei tästä olisi kiva kärsiä seuraavaa kymmentä vuotta, joten olisi varmaan hyvä hoitaa tämä paska pois alta....

Uskoisin, että tältäkin foorumilta löytyy ihmisiä jotka ovat kamppaileet saman ongelman kanssa, mahdollisesti samoilla lääkkeillä sitä vastaan. Harrastan tällä hetkellä vapaaottelua ja lukkopainia. Ongelma on siis se, että onko tällä lääkkellä sellainen vaikutus joka estäisi lajien harrastamisen tai rajoittaisi sitä todella vahvasti? Sivuvaikutukset voivat kuulemma olla aika rankkoja enkä haluaisi sen keskeyttävän lajieni harjoittelua. Olisi mukavaa kuulla joitakin kommentteja tämän lääkkeen läpikäyneiltä!

Voivat olla rankkoja, olet varmaan netistä lukenut ja lääkärikin pelotellut, perus nenä vuotaa verta joka päivä, iho kuivuu irti, maksa tuhoutuu... jne jne jne näitähän riittää. Tosin itselläni ei ollut juuri mitään oireita!

Huulirasvan joutu ostamaan, verta ei ole pahemmin itekseen vuodellut, ihoa ei tarvinnut kummemmin rasvata, alkoholia join (taisin muutaman päivän putkenki vetästä). Varmaan ihmiset joilla iho kuivuu muutenkin on siinä riskiryhmässä. Mutuilisin että kun on ravintopuoli ja maksa kunnossa ei lääkityksestä herkästi seuraa hirveitä ongelmia. Kannattaa se kuuri aloittaa, ei sitä voi tietää kuin kokeilemalla, haittaahan ne finnitkin helvetisti esim. painissa taitaa ärtyä mukavasti?

Itse olen parikin kuuria syönyt nuorempana, mutta silloin en vielä kamppailu-urheilua harrastanut. Iho siinä kuivui aika paljonkin, ja päivittäin joutui rasvaamaan perusvoiteella. Minulla myös nenäverenvuotoa ilmeni, johon auttaa kovasti öljyinen nenäsuihke, esim. Nozoil. Myös silmät voivat kuivua, johon vaan sitten kosteuttavia silmätippoja. Ja tuo huulten kuivuminen on aika varma oire, siis huulirasvaa. Parhaaksi huulirasvaksi olen todennut Bepanthenin (se rasvaisempi, punainen tuubi). Bepanthen toimii sitten aika hyvin myös ihon kohtiin, jotka kuivuvat vähän rankemmin. Itselläni kämmenselät olivat aika korppuna välillä.

Ei kuurista varmasti estettä ole kamppailemiselle, mutta iho saattaa herkemmin rikkoutua kun on kuiva. Itsellä kun on suht kuiva iho niin varsinkin talvella rystyset ovat aika rikki välillä Bjj:tä treenatessa, kun kaulus raastaa kuivaa rystystä. Pidät vaan ihon rasvauksesta kunnolla huolta varsinkin ennen treenejä.

Lääkkeestä sen verran, että vaikka ihon kuivuminen saattaa olla rasittavaa, niin se on todella toimiva lääke, ja lähes varmasti vie finninpirulaiset mennessään. Roaccutan on myös ainut aknelääke, jolla akne mahdollisesti pysyy pois kuurin jälkeenkin. Osalla tulee jossain vaiheessa takaisin, jolloin pitää sitten ottaa uusi kuuri. Mutta esim. antibiootit auttavat vain tasan niin kauan kun kuuri kestää, eikä silloinkaan teho yleensä ole Roaccutanin veroinen.

Ps. Toohardilta en ottaisi mallia alkoholin kulutuksessa Roaccutanin kanssa, varsinkaan mitään "muutaman päivän putkea" ei missään nimessä pidä vetää. Kyllähän monet dokailevatkin tuon kuurin aikana, mutta tyhmiä riskejä ei todellakaan kannata ottaa. Muutama olut silloin tällöin ei toki pitäisi vaaraksi olla.

Kiitokset jo tulleista vastauksista! Haluaisin vielä kysyä, että paljonko hintaa kyseiselle kuurille kertyi, aiheutuiko teille nivelten kipeytymistä ja helpottiko ihon kuivuminen ennen kuurin loppumista?

Itse aloitin nyt muutama viikko sitten vapaaottelun peruskurssin, vaikka aknelääkitys on ollut keväästä asti päällä. Uskoakseni oma lääkkeeni Isotretinoin Actavis on sama kuin Roaccutan, joten vaikutukset ovat samoja. Vaikka myös minulla ilmenee nämä lääkkeen yleisimmät oireet (ihon kuivuus, huulten ja silmien kuivuminen, verta silloin tällöin niistäessä), en ole huomannut lääkkeen vaikuttavan oikeastaan millään tavalla harjoitteluuni. Mattokamppailussa tulleet haavat ja hankaumat ovat olleet mielestäni normaaleja ja paranivatkin nopeasti. Bepanthenia ja urheiluteippiä on saanut pari kertaa haavojen päälle laittaa etteivät pahemmaksi mene, siinä se. Itse en juurikaan ole "turhaan" ihoa rasvaillut, vain kasvoja silloin kun kuivuminen saa ihon hilseilemään.

Nivelten kipeytyminen Roaccutanista taitaa olla suht harvinainen sivuvaikutus, toki tuoteselosteessa mainitaan kaikki harvinaisemmatkin. Itselläni ei sellaista ilmennyt, eikä kellään muullakaan jonka olen kuullut lääkettä syöneen. Jos ilmenee, niin kannattanee ilmoittaa lääkärille. Lääke on suht hintava, ja kannattaa ottaa Roaccutanin sijaan halvempi versio, kuten tuo Isotretinoin Actavis. Itselläni oli Isotretinoin ratiopharm. Yleensähän farmaseutti apteekissa automaattisesti kysyy haluatko halvemman version, mutta jos ei kysy niin kysy itse. Laatu lääkkeessä on ihan yhtä hyvä. En muista kunnolla mitä maksoi, mutta olisiko 5 kuukauden kuuri ollut jotain 200e, siitä tosin on 7 vuotta aikaa. Lisäkustannuksia tuo sitten verikokeet, kun ainakin kuurin alussa maksa-arvoja seurataan varmuuden vuoksi. Ihon kuivuminen helpottaa kuurin loputtua pikkuhiljaa. Mutta on yksilöllistä, miten paljon ihosi ylipäänsä kuivuu. Jos on kuiva ja atooppinen iho, niin kyllä se aika paljon voi kuivua.

Eipä ole kamppailulajeja tullut paljoa junnuiän jälkeen harrasteltua, mutta yhden roakuurin olen syönyt. Ekoina viikkoina oli jotain epämääräistä särkyä vähän ympäri kroppaa, mutta nopeasti meni ohi. Urheilemaan pystyin monipuolisesti ilman mitään haittavaikutuksia. Iho herkistyi aika lailla, jos erehty vähän raapimaan kutistessa niin helposti meni verille, tiedä sitten millasta jälkeä oisi tatamilla tullut...

Kiitokset jo tulleista vastauksista! Haluaisin vielä kysyä, että paljonko hintaa kyseiselle kuurille kertyi, aiheutuiko teille nivelten kipeytymistä ja helpottiko ihon kuivuminen ennen kuurin loppumista?

Nykysin kuuri taitaa kustantaa jotain luokkaa 15e/kk. Nivelten kipeytyminen, itsellä oli hieman mutta mahdoton sanoa aiheuttiko kuuri vai treeni, todennäköisesti treeni.

Noita kuurejahan syödään yleensä tyylillä: ekat 3kk perusannos, 3kk jälkeen nostetaan annoskokoa jos pystytään/nähdään tarpeelliseksi. Nimittäin toi lääke tehoaa sitä paremmin mitä enemmän sitä pystyy syömään, tällöin kuurikin voi olla lyhyempi. Joten ei ihon kuivuminen helpota, ehkä pahenee jos annosta nostetaan. Jos se iho nyt edes kuivuu ensinnäkään.

Muistaakseni toi Roaccutan ohentaa ihoa hieman, mistä johtuu ihon mahdollinen punaisuus. Tällöin iho rikkoutuu helpommin, mutta aika vaikea kuvitella että se ohentuis tarpeeks että olis jotain vaikutusta esim. sparraamiseen.

Niin ja kun meet lääkärille, painu suoraan tosiaan yksityiselle ihotautilääkärille. Maksaa hieman enemmän, mutta on oikeasti vaivan arvoista, roaccutania ei normilääkärit pysty määräämään. Ja älä missään nimessä anna niiden määrätä mitään antibiootti+kortisoni-kuuria. Joskus söin oliks se 6kk antibiootit plus joku täysin turha kortisonivoide. Voin kertoa että toi voide kuivatti ihon ihan hirveeseen kuntoon, eikä tosta kuurista ollut huomattavaa hyötyä, muutaku köyhty mukavasti.

Useat vannoo joihinkin luontaistuote hoitoihin, puhdistusaineisiin jne. Mutta kannattaa muistaa niitä lukiessa, että aknen käsite on aika häilyvä, jotkut pitää 2 finniä aknena. Ja jos akne on hormooni peräinen (aknen tarkkaa aiheuttajaa ei tiedetä) ei mitkään puhdistukset vaikuta.

Todella iso kiitos vastanneille! Ei tuo 15e/kk mikään paha ole. Nyt tuli varattua ensi maanantaille ihotautilääkäri ja toivotaan, että tällä kerralla pääsisi lopullisesti tästä paskasta eroon!

Itselläni kyseinen roaccutan aiheutti todella voimakasta huulten kuivumista, mutta kyytipoikana tuli kyllä reilu resepti bepantheniä, vaan eipä tuokaan paljoa auttanut. Noihin aikoihin treenailin perus punttia, enkä huomannut että mikään paikka olisi alkanut särkemään. Ja voin kertoa että kuuri tehosi hyvin ja akne hävisi kokonaan.

Vielä siitä haluaisin kysyä, että voidaanko lääke määrätä jo heti ensimmäisellä lääkäri käynnillä?

Voidaan mutta se riippuu lääkäristä ja potilaan tilasta (aknen vaikeusaste, ikä, tausta, jne.). Kannattaa ainakin kysyä roaccutanista, jos se lähtee antibiootteja määräämään.

16-17 -vuotiaana popsittu yks 6kk kuuri naamariin ja ainoo sivuvaikutus kyseisestä aineesta oli se, että finnit katos lopullisesti. Ei kuurin loppumisen jälkeen tähän päivään mennessä ole finnejä näkynyt, kiitos roan. Tuli silloin urheiluakin aktiivisesti harrastettua 6-8x viikossa, riippuen mis vaiheessa kautta mentiin, enkä kyl mitään vaikutuksia suorituskykyyn huomannut. Veriarvoja seurattiin aktiivisesti koko kuurin ajan (oisko ollut 5 verikokeet kuurin aikana) ja arvot säilyi erinomaisina alusta loppuun. Keittoo tuli normi teinin tavoin kiskottua lähes joka viikonloppu, mitä en tietenkään suosittele, mutta eipä silläkään mitään vaikutuksia kuuriin mulla ollut. Omien kokemusten perusteella en voi siis muuta kuin suositella kyseistä lääkettä, jos sille tarvetta on.

16-17 -vuotiaana popsittu yks 6kk kuuri naamariin ja ainoo sivuvaikutus kyseisestä aineesta oli se, että finnit katos lopullisesti. Ei kuurin loppumisen jälkeen tähän päivään mennessä ole finnejä näkynyt, kiitos roan. Tuli silloin urheiluakin aktiivisesti harrastettua 6-8x viikossa, riippuen mis vaiheessa kautta mentiin, enkä kyl mitään vaikutuksia suorituskykyyn huomannut. Veriarvoja seurattiin aktiivisesti koko kuurin ajan (oisko ollut 5 verikokeet kuurin aikana) ja arvot säilyi erinomaisina alusta loppuun. Keittoo tuli normi teinin tavoin kiskottua lähes joka viikonloppu, mitä en tietenkään suosittele, mutta eipä silläkään mitään vaikutuksia kuuriin mulla ollut. Omien kokemusten perusteella en voi siis muuta kuin suositella kyseistä lääkettä, jos sille tarvetta on.

Eikö edes ihon ja limakalvojen kuivumista ilmennyt sinulla?

Onko Roaccuttanin hinta oikeasti pudonnut noin paljon? Silloin kun itse sitä söin, se maksoi jotain 600 markkaa yhtä annosta kohti. Ja minulla on sellainen mielikuva, että se kesti noin kuukauden, korkeintaan muutaman kuukauden. Mutta todella toimiva aine, lopetti erittäin pahan aknen minun tapauksessani.

Kamppailun kannalta tuo ihan ja huulien kuivuminen haittaa varmasti, mutta kunnolla rasvaamalla sekin varmasti pysyy kurissa. Ja ainakin omalla kohdalla aknesta eroon pääseminen löysitti vannetta pään ympärillä sen verran mukavasti, että kyllä se kannatti.

Minäkin olen kyseistä lääkettä kuurin vetänyt siinä aikuisiän alkuvaiheilla. Mitään muuta en muista kuin että huulet kuivu aivan sairaasti. Ajokorttikuvassakin näkee että huulessa on haava :) Lääke teki kuitenkin tehtävänsä, joten kyllä se kannatti "kärsiä".

Todella mukavaa kuulla kuinka lääke on auttanut muitakin! Tällä hetkellä mietityttää, että voisiko 3kk pitkä resepti olla riittävä omassa tapauksessani kun akne ei ole mikään erityisen vakava, mutta sitäkin sitkeämpi?

Toinen päivä roa-kuuria päällä ja mitään sen suurempia sivareit ei ainakaan vielä. Toivon et pääsis nyt aknesta eroon viisi vuotta ollu enemmän tai vähemmän. Ite en ainakaan ajatellu treeniä muuttaa millään lailla vaikka paikat kuvailisikin. Polviin ja selkäänkin saattaa kuulemma pikku kipuiluja tulla roan takia. Mut katellaan miten äijien käy, ollaanko kohta taas siloposkia:D?

Back
Ylös Bottom