Rintarangan ongelmat

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Etsinkin tuossa jo vähän haulla aiheesta, mutta olisi kiinnostavaa kuulla miten nopeasti muilla nämä inhat vaivat ovat lähteneet paranemaan päin? Itselläni todettiin tuossa vasta lievä skolioosi, tuossa lapojen kohteilla. Lisäksi fysiatrin mukaan rintarangan liikkuvuus melko huono. Nyt olen käynyt 15krt fysioterapiassa ja mielestäni liikkuvuus on parantunut (ja kipu vähentynyt), mutta esim. inhottava hengenahdistus vaivaa välillä. Tälläkin hetkellä tuntuu että palleaa jotenkin puristaa. Olisko tähän mitään helpottavaa vinkkiä? Hassua sinänsä että kävin perjantaina omt-terapeutilla avauttamassa lukkoja, ja hengenahdistus ei kyllä siihen loppunut. Salilla kävin muistaakseni ke / to, ja sen käynnin jälkeen ahdistus siis alkoi.

Sauvakävely on auttanut jonkin verran tuohon asiaan. Fysiatrin mukaan työ mitä teen ei sovi mun selälle (staattista hommaa) ja osin siitä johtuu nämä selkävaivat. 2 vuotta olen samaa hommaa tehnyt. Sain suosituksen että siirrettävä muihin työtehtäviin, mutta ikävä kyllä tuo ei ole vielä ainakaan onnistunut jotenka työssäkäyminen tällä hetkellä pahentaa tilannetta. Fysioterapeuttikin meinas että rintarangan ongelmat on niitä hitaimmin parantuvia.

Edit. lisättäköön vielä että olin hieman pettynyt tuohon perjantaiseen käyntiin muutenkin, koska vaikka hän lukkoja saikin auki niin hengenahdistus ei mihinkään hävinnyt. Jossain vaiheessa kesällä hengenahdistus pysyi kauankin poissa (kävin erillä osteopaatilla tuolloin) mutta nyt kun aloin käymään säännöllisemmin salilla se palasi..Ei pahana mutta tarpeeksi häiritsevänä kuitenkin. Ehkä teen siellä salilla jotain väärin? Hyvin pienillä painoilla olen kyllä tehnyt, ihan vain liikkuvuutta lisätäkseni.

Itse olen kärsinyt samoista vaivoista murrosikäisestä lähtien eli noin 20 vuotta jo. Neljä nikamaa ei liiku ollenkaan toisiinsa nähden lapaluiden välissä ja skolioosi on myös.

Itse olen tullut toimeen kun otin aikoinaan tavaksi tehdä säännöllisesti liikkuvuutta parantavia harjoituksia. Joitan liikkeitä ei salilla voi tehdä ollenkaan. Iän myötä vaiva on helpottanut. Ehkä siihen on tottunut, mene ja tiedä.

Fysioterapiasta en ole saanut kuin minimaalisen hetkittäisen avun kuten myös hieronnasta. Ultraääni hoidot oikeastaan vain pahensi jumitusta/ahdistusta. Paras hoito on ollut liikkuvuutta lisäävät harjoitukset ja sellaisten liikkeiden välttäminen jotka lisäävät vaivoja.

Muutamia vinkkejä rintarangan liikkuvuuden lisäämiseksi jotka ovat ainakin omalla kohdallani tehonnet parhaiten luonnostaan jäykän rintarangan liikkuvuuden lisäämiseksi. Moni liike vaikea hahmottaa (vaikkakin helppo suorittaa!), mutta kun palaset loksahtaa kohilleen, niin varsin toimivia harjoituksia. Itselle sopivuus tulee selville kokeilemalla.

1. tempausvala kepillä.
Aluksi oikein leveä ote ja kyykkäämään syvälle, kepin pysyessä koko ajan suorassa linjassa sivustapäin katsottuna. Aluksi leveällä otteella ja liikkuvuuden lisääntyessä muutetaan otetta kapeammaksi. Keskivartalon tulisi olla "lukittuna" ja olkavarren asennon säilyä koko suorituksen ajan.

2. vartalonkierrot kepillä.
Eli keppi selän taakse ja tekemään kiertoja sekä erilaisia tavutuksia kepin paikkaa välissä vaihtaen. Keskivartalon ja lantion hallintaan huomiota, ettei liike tulisi sieltä vaan juuri rintarangan alueelta.

3. hengitys harjoitukset.
Kylkiin hengitys. Eli hyväryhtisestä (lavat ja keskivartalo hallussa) asennosta hengitetään voimakkaasti kylkiin, kaula- ja lannerangan pysyessä liikkumattomana. Tämä hengitys voidaan yhdistää muihinkin rintarangan liikkuvuus harjoitteisiin tuomaan "lisätehoa".

4. ristiin nostelu.
Konttaus asennosta ojennetaan käsi ja jalka (vastakkaiset) suoraksi lantion ja lannerangan pysyessa liikkumattomana.

5. kainalon alta kurkkaus.
Konttaus asennosta ojennetaan molemmat kädet suoraksi eteen ja laitetaan kämmenet maahan. Rangan tulisi nyt olla voiomakkaassa ojennuksessa. Tästä asennosta lähdetään rauhallisesti kurkkimaan vuorotellen molempien kainaloiden alta. (asentoa voidaan käyttää myös leveäm selkälihaksen venyttelyyn!)

6. kissanselkä.
Eli konttaus asennosta vuorotellen koukistetaan ja ojennetaan selkärankaa. Lannerangan liikettä vähentämällä kohdistuu voimakkaammin rintarangan alueelle.

7. kurkottelut
Käsillä kurkotellaan ääriasentoihin (ylös, sivuille, taakse) rauhallisesti. Keskivartalon ja lantionhallinta erittäin tärkeä, ettei liike tule sieltä. Kannattaa tehdä sekä molemmin käsin sekä yksi käsi kerrallaan.

8. sivutaivutukset keppi harteilla/kainaloissa selän takana.
Eli vartalon taivutuksia sivuille päin rangan olleessa ojennettuna. Keskivartalon ja lantion hallinta tärkeä.

Liikkuvuutta harjoittaessa toistojen määrä suorituksissa on hyvä pitää välillä 25-50. Yläselän lihasten vahvistaminen ja hartiarenkaan (etupuolen) lihaksiston venyttely voi olla myös avuksi joissain tapauksissa rintarangan liikkuvuuden lisäämiseksi.

Bonefish: -Ainakin aluksi nuita liikkuvuusharjoituksia kannattaa tehdä ihan päivittäin. Itse teen nuita enää ns. tuntuman mukaan silloin tällöin tarpeen vaatiessa.

Kaikki nuo ovat tehokkaita, mutta juuri itselleen sopivimmat löytyy oikeastaan vain kokeilemalla. Eli rohkeasti vain testailemaan mikä sopii ja mikä ei. Ja hox! Maltti on valttia, eli hetkessä on turha odottaa mitään suurta kehitystä.

Heh olipa nopea vastaus. Juu en ajatellutkaan muutoksen tapahtuvan yhdessä yössä. Käyn 4krt viikossa salilla, niin ajattelin salilla ottaa noita liikkuvuusharjoituksia, kolmena välipäivänä sitten sauvakävelyä + joka päivä aamuin illoin 3x15 hengitysharjoitusta lattialla juuri aktivoiden palleaa.

Etsinkin tuossa jo vähän haulla aiheesta, mutta olisi kiinnostavaa kuulla miten nopeasti muilla nämä inhat vaivat ovat lähteneet paranemaan päin? Itselläni todettiin tuossa vasta lievä skolioosi, tuossa lapojen kohteilla. Lisäksi fysiatrin mukaan rintarangan liikkuvuus melko huono. Nyt olen käynyt 15krt fysioterapiassa ja mielestäni liikkuvuus on parantunut (ja kipu vähentynyt), mutta esim. inhottava hengenahdistus vaivaa välillä. Tälläkin hetkellä tuntuu että palleaa jotenkin puristaa. Olisko tähän mitään helpottavaa vinkkiä? Hassua sinänsä että kävin perjantaina omt-terapeutilla avauttamassa lukkoja, ja hengenahdistus ei kyllä siihen loppunut. Salilla kävin muistaakseni ke / to, ja sen käynnin jälkeen ahdistus siis alkoi.

Sauvakävely on auttanut jonkin verran tuohon asiaan. Fysiatrin mukaan työ mitä teen ei sovi mun selälle (staattista hommaa) ja osin siitä johtuu nämä selkävaivat. 2 vuotta olen samaa hommaa tehnyt. Sain suosituksen että siirrettävä muihin työtehtäviin, mutta ikävä kyllä tuo ei ole vielä ainakaan onnistunut jotenka työssäkäyminen tällä hetkellä pahentaa tilannetta. Fysioterapeuttikin meinas että rintarangan ongelmat on niitä hitaimmin parantuvia.

Edit. lisättäköön vielä että olin hieman pettynyt tuohon perjantaiseen käyntiin muutenkin, koska vaikka hän lukkoja saikin auki niin hengenahdistus ei mihinkään hävinnyt. Jossain vaiheessa kesällä hengenahdistus pysyi kauankin poissa (kävin erillä osteopaatilla tuolloin) mutta nyt kun aloin käymään säännöllisemmin salilla se palasi..Ei pahana mutta tarpeeksi häiritsevänä kuitenkin. Ehkä teen siellä salilla jotain väärin? Hyvin pienillä painoilla olen kyllä tehnyt, ihan vain liikkuvuutta lisätäkseni.

ilmeisesti sinulla on kylkiluun fasettilukko, tuntuuko vartalon kiertoliikkeet pistävänä tai jonain muunlaisena kipuna? Selvitettiinkö skolioosin syytä? Toiminnallinen vai rakenteellinen?

Rusahdus rintarangasta(?)

En tiedä onko ongelmani rintarangassa vaiko missä, mutta kipu on inha:(. Tein tänään todella pitkästä aikaa dippiä enkä laskenut käsiä edes 90 asteen kulmaan, johtuen olkapäiden kivusta ja voimien vähyydestä. Tein kuitenkin pari sarjaa "pummppaillen" ja vikasarjassa olin ala-asennossa ja rinnasta kuului sekä tuntui ilkeä rusahdus...:eek: Reenit loppuivat siihen ja kipua on kestänyt koko illan, alkuun varsinkin tuntui kuin olisi kova paine kohdistunut rintaan/rintalastaan. Ja tuntuu edelleen, käsiä ei oikein voi nostaa etusuunnassa kovinkaan ylös, samoin ylävartalon vähäisetkin kiertoliikkeet tuntuvat pahalta(kiree tunne). Työntövoimat käsistä ovat myös hukassa... Kannattaisiko mennä lääkärille vaiko odotella vaivan menevän itsestään ohi, tai onko mahdollista hoitaa vaivaa kotikonstein..?
Toivottavasti tekstistä saa edes jonkinlaisen käsityksen onkelmastani..ei ole oikein ns. sana hallussa..

Luultavasti Tiezen-syndrooma.. http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=60289
Toi kipuilu menee ohi. Itellä se menee parissa päivässä.. Joudun aika monesti rusautteleen tota rintalastaa..Ja jos se ei rusahda kunnolla,niin sit käy yleensä toi sun tapaus et se jää kipeeks.

Kiitti pikaisesta vastauksesta:)! Enpä taas tajunnut paniikissani tuota söötsiä käyttää:nolo: Mutta helpotti tieto, mistä vaiva saattaa johtua! Venyttelyt on jäänyt nykyään liian vähäiselle...ja muutenkin liikuvuutta tarvittais huomattavasti lisää tähän ruhoon ja etenkin rintarankaan(totesi myös urheiluhieroja tässä taannoin...)! Ehkäpä tämän jälkeen kiinnitän enemmään huomiota myös lihashuoltoon:rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä ollut sama juttu. Tullut käytyä reilut 10 vuotta kiropraktikolla, naprapaatilla ja viime maaliskkuussa päätin kokeilla osteopaatti/urheiluhierojaa, jonka käsittelyn jälkeen ei ole vaivannut. Sanoi, että saannöllinen manipulaatiossa käynti on lisännyt liikkuvuutta ja näköjään teki jotain oikein koska rusahti silloin todella kunnolla ja kipu lakkasi samantien eikä ole tullut takasin. Venyttelen ja teen vartalonkiertoa, joka ilmeisesti auttaa.

Aamulla oli olo tosi kankea...Syvemmät hengitykset sattui aika mukavasti ja vartalonkierto ei onnannut ollenkaan...Päivä töissä ja olo hiukan helpottunut. Rintaa pystyy hyvin venyttämään mutta yläselän pyöristäminen taas pahentaa kipua:( Mutta kaipa tämä ohi menee, tai jos ei mene niin täytyy varmaan etsiä lähistöltä osteopaattia tai mennä urheiluhierojan runnottavaksi uudelleen..:rolleyes:

rebanna: -Jos kipu sallii, niin kannattaa nuita kiertoja ja kurkotteluja yrittää tehdä. Hyväryhtisestä asennosta keuhkot täyteen ja siitä lähtee rauhallisesti kiertämään/kurkottamaan uloshengityksen mukana. Palautus aloitusasentoon sissänhengityksen myötä.

Alussa kannattaa hetkeen aikaa vaan hengitellä syvään, niin että rintakehä hieman saa tilaa. Pidä vyötärö tiukkana eläkä päästä lantiota ja lannerankaa liikkumaan, niin saat liikkeen kohdistettua parhaiten juuri rintarangan alueelle.

Suurinosa nuista "lukoista" aukeaa ilman ulkopuolista manipulointia mikäli liike on mahdollista. Kokeile tuollaista rauhallista kurkottelua hengityksen kanssa ja jälkeen mahdollisesti pyörittelyjä kepin kanssa. Vaikkei "lukko" aukeaisikaan heti, ei se pahaakaan tee. Ja jos jossain tuntuu voimakasta kipua, jätä se tekemättä.

rebanna: -Jos kipu sallii, niin kannattaa nuita kiertoja ja kurkotteluja yrittää tehdä. Hyväryhtisestä asennosta keuhkot täyteen ja siitä lähtee rauhallisesti kiertämään/kurkottamaan uloshengityksen mukana. Palautus aloitusasentoon sissänhengityksen myötä.

Alussa kannattaa hetkeen aikaa vaan hengitellä syvään, niin että rintakehä hieman saa tilaa. Pidä vyötärö tiukkana eläkä päästä lantiota ja lannerankaa liikkumaan, niin saat liikkeen kohdistettua parhaiten juuri rintarangan alueelle.

Suurinosa nuista "lukoista" aukeaa ilman ulkopuolista manipulointia mikäli liike on mahdollista. Kokeile tuollaista rauhallista kurkottelua hengityksen kanssa ja jälkeen mahdollisesti pyörittelyjä kepin kanssa. Vaikkei "lukko" aukeaisikaan heti, ei se pahaakaan tee. Ja jos jossain tuntuu voimakasta kipua, jätä se tekemättä.

Kiitti neuvoista! Kokeilin illalla kiertoja ja muuta kepin kanssa huitomista sekä selän rullausta mutta ei tuntunu hyvältä ollenkaan..:( Tänään olin sitten puhelimitse yhteydessä urheiluhierojaan ja ensiavuksi neuvoi ottamaan tulehduskipulääkkeitä muutaman päivän kuurin tai lääkärisedältä kipupiikkiä pyllyyn...Lihakset rintanikamien ympärillä on tod.näk. niin vahvasti krampissa ettei lukko aukea ja venyttelyt tällä hetkellä vain pahentaa kipuilua. Notta kokeilen siis alkuun lääkkeitä, jonka jälkeen urkkahieroja neuvoi kääntymään osteopaatin tms. puoleen jatkotoimenpiteitä varten;)

edelleen fasetti , kylkinikama siellä kenkkuilee .Mene ortopedisen osteopaatín juttusille niin eiköhän se sinut penkille kellistä ;)

edelleen fasetti , kylkinikama siellä kenkkuilee .Mene ortopedisen osteopaatín juttusille niin eiköhän se sinut penkille kellistä ;)

Joo, aika on jo ens maanantaille varattu, toivottavasti lukot tai mitkä lie aukeavat:D Nyt tuntuu jo vähän paremmalta kun vaan uskalti ottaa muutaman 400mg buranan kerralla..:lääkekammoinen:eek:: Elämä siis pikkuhiljaa taas hymyilee:rolleyes:

Joo, aika on jo ens maanantaille varattu, toivottavasti lukot tai mitkä lie aukeavat:D Nyt tuntuu jo vähän paremmalta kun vaan uskalti ottaa muutaman 400mg buranan kerralla..:lääkekammoinen:eek:: Elämä siis pikkuhiljaa taas hymyilee:rolleyes:

No eipä se elämä kauan hymyillyt...:( Tiistaina kävin osteopaatin luona, mutta en oikein saanut selkoa vaivastani.. Yläselkä on kuulemma ihan liian suora ja lihakset ovat vähän jokapuolelta krampissa. Kipu rinnasta on levinnyt jo niskaan ja kaulaan sekä yläselkään. Osteopaatin käsittelyn jälkeen olin huomaavinani parannusta mutta ei sittenkään:(. Särkylääkkeitä menee edelleen paketti tolkulla, koetin olla yhden päivän niitä popsimatta mutta kun ei enää pää kääntynyt ilman valtaisaa kipua. Kävin myös to iltana päivystyksessä lääkärisedän juttusilla ja hän totesi vaivan olevan, yllätysyllätys Tietzen-syndrooma. Sain reseptin lihasrelaxantteihin, mutta kun tuntuu ettei nekään auta:eek: Hulluksihan sitä tästä kohta pamahtaa tän kivun kanssa..ei auta muu kuin kärvistellä:jahas: Oon myös yrittänyt noita vartalonkietoja, selän pyöristyksiä yms. tehdä mutta tunttuu varsinkin kierroissa liian kivuliailta.

Pitänee kanssa kysyä kun samaan luultavasti liittyvät mistä ihmeestä noi kainalonalueen kivut johtuvat, hieroja jotain sanoi että kireät kylkiluut, mahdollista vai latsit jumissa?
Ainakin kylkiluut on eri paria ja sivuttain käsi pään yli kierto tuntui saunassa venytellessä vähän auttavan, jostain syystä sitten alko noiden jälkeen vetämään
niskoja/kaulanaluetta jumiin sen jälkeen.

Samoin nuo hartia- ja kaulanalueen kivut/jumittelut ovat jatkuneet ties kuinka kauan: pää menee aina jumiin punaiseksi aina salilla treenatessa ja kaulan- ja hartianseutu vaikka kuinka yrittää niskat rentona nostaa, onkohan toi jotenkin hapensaantiin tai niihin kylkiluihin liittyvää?
Välillä ei mene niin pahasti välillä niin pahasti että pakko ottaa burana tai venytellä paljon siinä välissä niin kipu tuntuu kaikkoavan. Sama ongelma vaivaa myös pidemmissä lenkeissäkin.
Hierojalla on käyty kerran viikkoon n. 1 1/2kk putkeen ja kerran kiropraktikolla, auttaa vaan hetkellisesti noihin niska-ja hartiakipuihin.

Lisäksi toi rinta kiristelee lähes aina rintatreenin jälkeen: penkki ja dippi niin johan rintalihasten säikeet on kipeät aina, ei normaalintuntusta lihaskireyttä kuitenkaan. Tempausvala on vähän auttanut siihen, mutta rinnan reenailun jälkeen kireys tuntuu aina palavan.

Muutamia vinkkejä rintarangan liikkuvuuden lisäämiseksi..

Mites jonkunsortin melontaliike istuen? Mä oon semmosta (istuen suoritettujen ylävartalon kiertojen lisäksi) veivannut. Tuntuis itellä toimivan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom