Rintalihas poikki - neuvoja kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brawny
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kolme viikkoa myös rintalihaksen repeämästä (käsi mustana ja kainalokuopan etureuna "pudonnut" jne.). Lähdettiin hoitamaan kuntoutuksella mutta edelleenkään ei kestä esim tasapenkiltä edes kahdella kilolla nostamista koska kipuilee. Liikkuvuus parantunut kyllä huomattavasti eli ei kiristele kainaloa... Tänään kävin työterveydessä ultrassa ja lihaksen yläpää on irti eli lihas poikki. Kyselin vähän ultraavalta lääkäriltä miten näitä yleensä hoidetaan. Vastaus oli että jos ei ole urheilija tms niin annetaan olla vaan! En kyllä olis valmis 34-vuotiaana invalidisoitumaan niin että kädestä puuttuu iso osa liikerataa + kipuilee. Kysyisinkin olisiko kokemuksia mitä kustantaisi lähteä leikkauttamaan lihasta kuntoon tai korvaavatko tapaturmavakuutukset leikkausta?

Jos rintalihas irronnut kiinnityskohdastaan vaatii tämä AINA kirurgisen toimenpiteen, edellyttäen , että haluat ko.lihaksesta normaalisti toimivan, varsinkin treenin suhteen. Urheiluvammoja 10v. hoitaneena voin varmuudella todeta näin. Jos olet ns. normaali jamppa, joka tarvitsee vain työtä ajatellen olkapään normaalin liikkuvuuden ja rasituskuormituksen niin et tarvitse leikkausta. Muut lihakset tulevat kompensoimaan niin hyvin, että voit toimia normaalisti. Kovat penkit ja vinopenat eivät tule lähellekkään sitä tasoa mitä ne voivat olla mahd. operaation avulla. Toki tiedän montakin kovaa treenaajaa , jotka vuosien kuluttua ottavat suht koviakin rautoja, mutta maximien yrittelyt jää kyllä aika vähiin.
Kustannukset ovat hieman paikasta riippuen noin 2200-3000 euroa. Ja sen leikkauksen jälkeinen kuntoutus ottaa aikaa ja hieman rahaakin.

Kiitos neuvoistasi. Olen ollut vuosia aktiivireenaaja ja muutenkin suhteellisen aktiivinen liikunnan suhteen. Tätä taustaa vasten haluaisin ehdottomasti leikkaukseen. Olen varaamassa aikaa ortopedille ja olisiko tietoa saako lähetteen leikkaukseen ilman muuta vai tarvitseeko olla kilpaurheilija (kuten nämä työterveyslääkärit asian ilmaisevat)?

Minulla on tapaturmavakuutus. Onko kenelläkään kokemusta miten suhtautuvat tällaiseen leikkaukseen?

Missäs se meni rikki? Jos olis merkattu kirjoihin ja kansiin tapaturmana esim kaatuessa, niin tuolloin olis mahd. saada vakuutuksen kautta. Tiedän muutaman tapauksen, joissa vakuutusyhtiö on korvannut leikkauksen vaikka sattuikin salilla.
Lähetteen saaminen ei ole ongelma ainakaan yksityisen sektorin kautta, voi saada toki tk:n tai tth:n kauttakin mutta silloin leikkaus tapahtuu julkisella puolella ja saat jonottaa ikuisuuden.
Itse korjauttasin ton vaivan, koska jos rupeet miettimään sitä 1-2vuoden päästä niin on myöhäistä.

No tuo syy on niin naurettava, mutta olen sen kertonut kaikille tutkiville lääkäreille juuri niin kuin tapahtui. Eräissä työpaikan juhlissa (osallistiminen ei ollut pakollinen joten oletan sen luettavan vapaa-ajan tapaturmaksi) oli tällainen "voimamittari" jossa puristetaan härän sarvia yhteen mittarin kertoessa tuloksen. Aluksi kokeilin tätä ja homma meni ok. Tottakai muiden yllytyksestä täytyi kokeilla uudestaa kun äijäporukassa aina pitää kisailla. Silloin käteen tuli ikään kuin lyönti, jonka jälkeen kipu mieletön. Lähdin ajelemaan kotiin päin ja en saanut edes vaihdetta vaihdettua oikealla kädellä. Aamulla käsivarsi mustana ja menin terveyskeskukseen. Sieltä lähettivät TAYS:iin ensiapuun koska epäilivät hauiksen pään revenneen tms. ja terveyskeskuslääkäri halusi toisenkin lääkärin mielipiteen. Kehottivat TAYS:issa olemaan yhteydessä työterveyteen mahdollista kuvausta varten (kun turvotus laskee) mikäli kipu jatkuu. Näin olen nyt tehnyt ja ovat tähän saakka kulut menneet siis työterveyteen. En kuitenkaan usko että suostuvat enään maksamaan erikoislääkärin esim. ortopedin vastaanottoa.

Haluan todellakin käden kuntoon ja olen valmis maksamaan leikkauksen mikäli se ei muutoin onnistu. Mikäli on kokemuksia Tampereen seudulta ko leikkauksesta ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan mihin kannattaa olla yhteydessä.

Kiitos taasen avusta. Tältä palstalta saa enemmän tietoa kuin hoitavilta lääkäreiltä.

Itselläni repeytyi rintalihas 95 prosenttisesti irti joulukuussa 2004 penkkipunnerruksessa. Tulikoura ompeli aikoinaan kiinni ja lihas on nyt vastaavassa kunnossa kuin ennen onnettomuutta. Kuntoutus kesti käytännössä melkein vuoden. Äkkiä leikkaukseen. Tuo pitäisi ommella noin neljän viikon sisällä repeytymisestä. Ei siinä paljon kuntoutukset auta jos lihas on irti. Ultraäänellä ei tee kuvantamisessa yhtään mitään minun mielestäni. Töölön tapaturmaosastolla katsoivat, että eihän täällä mitään vikaa näy, vaikka sormet sai painettua lihaksen läpi. Magneettikuvauksessa tuo näkyy. Tsemppiä. Älä jätä itseäsi tuohon tilaan.

Päivitystä.. eli ultrassa ja ortopedilla käyty. Lihas yläpäästä irti ja leikkausaikaa sovitaan ensi viikolla. Hinta-arvio 2500 € ja odotellaan saadaanko vakuutusyhtiöltä maksusitoumusta vai meneekö omista. Pääasia että leikataan ja mahdollisimman pian!

Aika leikkaukseen vihdoin ensi viikoksi saatu. Onko kokemuksia kuinka pitkä sairausloma tällaisesta lihaksen kiinnitysleikkauksesta seuraa konttorirotalle?

Ultra ei kerro mitään. Magneettiin todellakin ennen leikkausta. Mulle sanottiin ultran jälkeen että 2 cm repeämä, pari vk lepoa ja sitten takaisin salille. En saanut edes harjanvartta penkattua makuuasennossa. Menin Ortoniin magneettiin ja rintalihas 95% poikki keskeltä sekä yläpään kiinnitys lähtenyt irti. Leikattiin noin kk siitä kun meni poikki. Rintalihas massa kasattiin kolmeen eri kerrokseen nylonverkoilla ja kiinnitettiin olkapäähän kahdella ankkurilla. Leikkaus kesti karvan alle 2 tuntia. Operoitiin julkisella sektorilla.
6 vk käsi sidottuna tiukasti kiinni kroppaan. Sitten alkoi helvetillinen kuntoutus aivan nollasta. En toivo kenellekkään samanlaista mitä tässä on joutunut kokemaan. Aloitin kuntoutuksen vedessä. Siitä sitten pikkuhiljaa itku silmässä peilin edessä jumppaliikkeitä. Monta viikkoa meni ennen kuin sain käden nostettua pään yläpuolelle ilman toisen käden apua.
Nyt aikaa on mennyt liki puolitoista vuotta. Raakapenkistä tuli juuri ennen katkeamista 10 x 190 kg ja nyt tulee 5 x 140 kg joten pitkä ja kivinen tie vielä edessä. Toinen lääkäri sanoi että en ikinä penkkaa enää yli 100kg ja toinen sanoi että joudun tyytymään 200kg raakapenkkiin. Aika näyttää.
Hoida se kuntoon. Mulle kans sanottiin että eipä näitä tartte leikellä, hyvin pärjää muutenkin. Voi vittu sentään!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika leikkaukseen vihdoin ensi viikoksi saatu. Onko kokemuksia kuinka pitkä sairausloma tällaisesta lihaksen kiinnitysleikkauksesta seuraa konttorirotalle?

Mulla meni kuntoutuksessa noin vuosi. Kuntouttaja totesi minulle; "kimmoisuus kun katoaa niin vammat alkaa". Nykyään saa nyrkkeilysäkki kyytiä aina treenin päätteeksi. Salitreeni meni muutenkin täysin remonttiin.

Mulla meni kuntoutuksessa noin vuosi. Kuntouttaja totesi minulle; "kimmoisuus kun katoaa niin vammat alkaa". Nykyään saa nyrkkeilysäkki kyytiä aina treenin päätteeksi. Salitreeni meni muutenkin täysin remonttiin.

Millä tavalla meni uusiks/muuttu noi treenit ton kuntoutuksen jälkeen?

Millä tavalla meni uusiks/muuttu noi treenit ton kuntoutuksen jälkeen?

Weider vaihtui yksijakoiseksi "funktionaaliseksi" voimaharjoitteluksi. Perusvoima - räjähtävä voima - lihaskunto jatkuvalla kierrolla ja yksijakoisella. Liikkeet vapailla painoilla ja oman kehon painolla. Pakko se oli harjoittelua muuttaa, kun loukkaantumisen jälkeen 80-vuotias edelleen halkoja ja klapeja hakkaava sukulaispapparainen alkoi kuittailemaan heikoista ja repeilevistä lihaksista.

Lääkärin arvio odotettavasta kuntoutumisesta (siis ennen leikkausta - olisiko jostain kirjasesta otettu).. leikkauksen jälkeen toimistotyötä saa tehdä 1-2 viikon sisällä, 1-2 kg nostelua 3 vk:ssa, 5 kg 6 vk:ssa ja siitä vähitellen eteenpäin. Täysi vahvuus kiinnityksellä katsotaan olevan 4 kk leikkauksesta. Arvioi kuitenkin kolmea viikkoa saikkua toimistorotalle. Mitäs mieltä saman kokeneet?

Lääkärin arvio odotettavasta kuntoutumisesta (siis ennen leikkausta - olisiko jostain kirjasesta otettu).. leikkauksen jälkeen toimistotyötä saa tehdä 1-2 viikon sisällä, 1-2 kg nostelua 3 vk:ssa, 5 kg 6 vk:ssa ja siitä vähitellen eteenpäin. Täysi vahvuus kiinnityksellä katsotaan olevan 4 kk leikkauksesta. Arvioi kuitenkin kolmea viikkoa saikkua toimistorotalle. Mitäs mieltä saman kokeneet?

Epäilisin noin neljän viikon saikkua. Itellä repes rinta joskus 98 just samat oli oireet. Penkatessa räpsähti ihan varottelematta. Painot jäi rinnalle ja kun varmistajat oli saaneet painot päältä pois niin nakkasin paidan samantien nurkkaan. Heti samalle sekunnille oli noussut rintalihakseen n. kananmunan kokoinen patti. Aamusella kainalo ja rinta ihan musta. Eipä muuta kun rulianssi pystöön ja aneleen vitun tk lääkäreiltä että kai se nyt saatana pitää kuntoon leikata vaikka ei tässä mitään ammatti kehonrakentajia ollakaan. n. viikon taistelujen jälkeen ottivat ultran ja joku vanha konkari tunnusteli että poikki on ja leikataan.;) Heräämössä jo kuulin hyviä uutisia että liha ei ollut kokonaan poikki että vähä oli irronnut kiinnityskohdastaan ja et sinne jokunen niitti laitettu.. Omana kotihoitona alon lätkiin sen 300mg decaa viikkoon. Tai oikeestaan olinkin kohtuu kovat mällit päällä sen sattuessa. Aattelin vaan että jos alan tauolle niin paraneminen hidastuu.. Alkuun n 4 viikkoo leikkusta jo pelkkien käsien nostaminen penkillä makuulla sattu vitusti. Pikkuhiljaa se alko kestään enemmän ja enemmän. Ja jonku 4-5 kk kuluttua kesti ottaa 170 penkistä eikä mitään kipuja tai oireita enää.. Tästä roina hommelista halusin vaan kertoo sen vuoksi että en usko että naturaaleille näitä pahemmin sattuu. Ja että jos nyt oli satsit päällä nii ei muutaku kaasuttelet menemään vaan jos haluut toipua tuosta suht nopeaa.. Ja elä anna periksi jos ne lässyttää että kätes tulee pelaan normaalielämässä ja että leikkausta ei tarvita..

Arvioi kuitenkin kolmea viikkoa saikkua toimistorotalle. Mitäs mieltä saman kokeneet?

Pidin itse saikkua viikon. Sen jälkeen sai hiirikättä (sama puoli mistä repesi) liikutettua sen verran, että pystyi suunnitteluhommia jotenkuten tekemään. Ctrl + alt + dellissä joutui käyttämään nenää apuna. Kengännauhat on muuten kivat sitoa yhdellä kädellä (varsinkin vasurilla).

Tuohon edellisen kirjoittajan tekstiin haluaisin sen verran kommentoida, että kyllä näitä natuillekin sattuu.

Tsemppiä kaikille rintansa reväyttäneille! Pitää kuitenkin tälleen ennaltaehkäsevästi kysästä, että onks kunnon alkulämmittely ja venyttely paras tapa ehkästä toi repeäminen, vai tapahtuuko se jos on tapahtuakseen?

Tsemppiä kaikille rintansa reväyttäneille! Pitää kuitenkin tälleen ennaltaehkäsevästi kysästä, että onks kunnon alkulämmittely ja venyttely paras tapa ehkästä toi repeäminen, vai tapahtuuko se jos on tapahtuakseen?

Onhan huolellisista lämmittelyistä ja venyttelyistä toki hyötyä.

Jos on " riittävästi " rautaa tangossa, koneet kiertää täysillä ja kokemattomat varmistajat niin kyllä se yleensä siinä noston negatiivisessa vaiheessa saattaa katketa. Itse hölmöilin oman rintani tällä tavalla poikki ja kyllä vituttaa. Ihmeen hyvin täällä toiset ovat toipuneet mitä olen lukenut. 170kg joku jo ottanut. Tosin mulla repesi 2 osaan lihas ja lähti vielä olkapäästäkin irti jänne niin saattaa vähän hidastaa vauhtia vielä pari vuotta. :rock:

Onko jollain mutua millä painolla rintalihas katkeaa. Jos arvioitu maksimi tulee joskus olee sen 200kg niin tulen maksimissaan käyttämään 140kg treenipainoja. Tekee sitte vaikka 5x20 jos sikseen tulee.

Mutuna itse pitäsin, että +160kg alkaa olla sitte enemmän riskejä, varsinkin dietillä kuivana, huonosti palautuneena, mutta kuiten voimissaan.

Onko jollain katkennut rinta alle 140kg painolla?

Leikeltiin nukutuksessa, jonka jälkeen yöksi kotiin. 100 % oli irti ja arpikudosta + verenpurkaumasta kysta. Nyt kahdella koukulla kiinni. Kipu voimakas vaikka kovat särkylääkkeet mukana. Saikku vuoden loppuun ja kantositeessä kolme viikkoa. Kannattaa lämmitellä kunnolla :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom