Rintakivut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Andy-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaisikohan joku sanoa, mikä voisi olla seuraavanlaisten rintakipujen syy:

Eli suunnilleen keskiviikosta asti on ollut kipuja tuossa rinnan keskiosan alueella. Tähän asti ne on olleet ihan lieviä, aina välillä päivän mittaan tuntuu sellanen pieni kipu. Mutta kun tänään menin illalla salille, ekan penkkisarjan jälkeen kun käänsin vartaloa sivulle tuntui tuossa samassa paikassa kova kipu. Ja sama homma on vieläkin. Kun käännän vartaloa sivulle ja takaisin, tuntuu rinnan keskiosasta pikkasen vasemmalle sellanen paine ja samalla pistävä kipu. Mikäköhän vikana? Kannattaako mennä lääkärille?

Minulla on täsmälleen samanlaisia oireita. Olen syönyt lihaksia rentouttavia lääkkeitä ja useita tulehduskipulääkekuureja, olen venytelly ja hieronut mutta mikään ei auta.

Kannattaa varmaan käydä lekurilla. Jos käyt niin kirjoittelehan tänne palstalle mitä lekuri sano tai jos saat itse paranneltua niin kerro vinkkejä

Mulle tuli tollanen kun tein flyerssejä (penkillä selällä maaten, kässärit kädet about suorana sivuille alas-ylös) vähän liian isoilla painoilla aivan liian syvälle. Eli siis rintalihas venähti jotenkin. Silloin treenin aikana tuntui vaan sellanen ihan ok venytys, mutta illammalla rupes tuntumaan sellasta polttavaa kipua, erityisesti painaessa sormella. Otin rauhallisesti 2vk (tein vaan vinopenkkiä ja peck-deckiä), söin samalla tulehduskipulääkekuurin, tuli kuntoon. Mutta flyersseissä silti aina välillä muistuttaa...

Jos on kauan kestänyt niin sitten siellä on ehkä jokin tulehdus tai alkava repeämä.

Itselläni oli samanlaisia oireita pitkän aikaa, välillä kovempia ja välillä pienempiä, ja välillä oli kuukauden tauko kivuista kokonaan. Yksityinen lääkäri sitten tutki jonkin aikaa kylkiluita ja rintalastaa, tökkäsi yhtäkkiä sormen yhden kylkiluun ja rintalastan väliin ja sanoi että tohonsattuu, ja se sattu. Perään kysy että käynkö salilla.

Diagnoosiin tuli nimi tiezen-oireyhtymä, googlella saa tietoa melko paljon, kuulemma hyvin yleinen saliharrastajilla. Sain Voltaren Rapid-kipulääkkeitä, jotka auttoivat ainakin jonkin verran kun niitä napsi kolme päivässä. Kipua kesti yhteensä ehkä kolmisen kuukautta, ja yhtenä synkkänä yönä :david: vei kivut pois.

EDIT: Niin ja minkäänlaista taukoa salilta lääkäri ei suositellut, sanoi että paina menemään vaan.

Ei ole kyseinen vaiva vielä kauaa ollut(oikeastaan eilen koski kovasti ensimmäistä kertaa). Yritin venytellä illalla ja nyt ei enää vartaloa käännettäessä koske, mutta tuo rintalastan keskikohta on sormella painaessa kipeä.

Mulla on selkäkin ihan jumissa, joten voisiko kivut johtua osittain siitä? Tarkoitus on mennä hierojalle lähiaikoina (ekaa kertaa), jos saisi ton selän vähän vetreemmäksi. Voiko muuten selkärangassa olla joku vikana, kun esim kyykkysarjan jälkeen kun selkää suoristaa niin rankaan koskee? Sama tulee jos vedän keuhkot täyteen ilmaa ja koyristän selkää.

Mulla oli kans tollasii samanlaisii rintakipui viime vuonna...Mulle sanottiin et se saattaa johtuu stressistä..Oli sillon paljon työpaineita ja sit ku otin loparit ni se helpotti... En siis neuvo ottamaan lopareita, mutta stressi voi aiheuttaa tollasta....Voihan olla, että tämä on täyttä:anssi: , mutta kuitenkin

Andy- sanoi:
Yritin venytellä illalla ja nyt ei enää vartaloa käännettäessä koske, mutta tuo rintalastan keskikohta on sormella painaessa kipeä.

Mulla on selkäkin ihan jumissa, joten voisiko kivut johtua osittain siitä? Tarkoitus on mennä hierojalle lähiaikoina (ekaa kertaa), jos saisi ton selän vähän vetreemmäksi. Voiko muuten selkärangassa olla joku vikana, kun esim kyykkysarjan jälkeen kun selkää suoristaa niin rankaan koskee? Sama tulee jos vedän keuhkot täyteen ilmaa ja koyristän selkää.

Rintalastan kipu voi johtua esim kireistä rintalihaksista tai rintarangan nikamien liikehäiriöstä. Rintalastan kipu koskettaessa viittaisi enemmän rintalihaksiin.

Mulla oli reilun kuukauden rintalasta kipeenä ja kipua tuntui kun painoi rintalastaa tissien välistä. Nyt on toi vaiva hävinny ja siihen autto mulla reilu venyttely eli rintalihakset ja lapojen välistä tuntu mulla kiristävän ja niitä yritin venytellä lähes päivittäin. En tiiä vaikuttiko paranemiseen mutta luulen et mulla autto kun rupesin tekee takaolkapäitä.Niin ja dipin jätin pois kun se sattu ihan pirusti siihen rintalastaan.

Andy- sanoi:
Osaisikohan joku sanoa, mikä voisi olla seuraavanlaisten rintakipujen syy:

Eli suunnilleen keskiviikosta asti on ollut kipuja tuossa rinnan keskiosan alueella. Tähän asti ne on olleet ihan lieviä, aina välillä päivän mittaan tuntuu sellanen pieni kipu. Mutta kun tänään menin illalla salille, ekan penkkisarjan jälkeen kun käänsin vartaloa sivulle tuntui tuossa samassa paikassa kova kipu. Ja sama homma on vieläkin. Kun käännän vartaloa sivulle ja takaisin, tuntuu rinnan keskiosasta pikkasen vasemmalle sellanen paine ja samalla pistävä kipu. Mikäköhän vikana? Kannattaako mennä lääkärille?

Ei ole kyseinen vaiva vielä kauaa ollut(oikeastaan eilen koski kovasti ensimmäistä kertaa). Yritin venytellä illalla ja nyt ei enää vartaloa käännettäessä koske, mutta tuo rintalastan keskikohta on sormella painaessa kipeä.

Voin kertoa vian 99% varmuudella, Rintaranka ja kylkiluu fasettilukossa!
Lääke tähän : kiropraktikko tai osteopaatti.Kannattaa mennä,tulet kuntoon samantien kun kiropraktikko saa nivelet auki.Tässä linkki :http://www.suomenkiropraktikkoliitto.fi/loyda_kiropraktikkosi/#PohjoisKarjala

Commando sanoi:
Voin kertoa vian 99% varmuudella, Rintaranka ja kylkiluu fasettilukossa!

Ja minä voin kertoa 100%:n varmuudella että kylkiluu ei ole, eikä mene fasettilukkoon. Siihen kun tarvitaan fasettinivel, jollaista kylkiluulla ei ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tiezen oireyhtymän kuvaus vastaa parhaiten ainakin minun oireita. Pitää varmaan käydä jollain yksityis lekurilla kun ei nuo terveyskeskuslekurit ole mistään kotoisin.

Mites muurahaiskarhu minkälaisella lekurilla kävit? Mietin vaan että uskaltaako sitä alkaa taas treenata rintaa.

Minulla itellä on ollut vastaavia rintakipuja, ja en ole pystynyt tekemään penaa ollenkaan, kun pistää tohon oikean rinnan kohdalle, tai sen vasempaan laitaan.. Tosin eilen huomasin että soitilas pena kyllä onnsituu kivuitta jostakin syystä, asento varmaan muuttuu sen verran että voinee johtua siitä. Ei pitäisi johtua mistään murtumasta, lihas revähdys varmaan voi olla kyseessä tai sitte kyseinen oireyhtymä...

Tänään alkoi salitreenin loppuvaiheilla pistämään tuosta rintalihasten välistä, ehkä muutama sentti keskeltä oikealle. Huomasin kivun ensimmäisen pystypunnerrussarjan jälkeen ja sitä ennen olin tehnyt käsipainoilla penkkipunnerrusta. Missään vaiheessa ei tuntunut mitään äkillistä kipua vaan sarjojen välissä huomasin pistoksen. Kipu on melko selvästi tuossa aivan pinnassa, mutta ei kuitenkaan lihaksessa. Lihaksen venyttäminen tai jännittäminen ei satu lainkaan, mutta sormella paineleminen tekee kipeää. Onkohan tämä nyt tuota tietzenin oireyhtymää? Onneksi ohjelmassa on seuraavat kaksi päivää pelkkää lepoa niin näkee ainakin onko kivut menossa nopeasti ohi.

Tietzen oireyhtymässä kyse on kylkiruston tulehduksesta ja jossain rintalastan ja kylkien -kiputiloissa kyse on siitä. Kuitenkin mahdollisia ovat esim. rintarangan/selkärangan alueella olevista nikamien yliliikkumisesta, jolloin tämä aiheuttaa kipua. Yleisesti näissä kiputiloissa selästä löytyy painelemalla kipeitä kohtia, jotka säteilevät rintaan.

Kuitenkin kun on treenannut rintaa ja rintalastan alue kipeytyy, niin painelemalla löytyy varmasti niitä kipeitä kohtia, koska kyseinen alue oli rasitettavana ja nyt lihakset ja/tai niiden kiinnityskohdat ovat kipeinä. Mahdollisia ovat (tosin 0,1% treenaajista)-> sydänperäisiä tai vatsanseudulta tulevat kivut.

Itselleen selvittämisen kannalta on hyvä mennä lääkäriin, jos kipu alkaa vaivaamaan ja se ei vähene levolla 3 vrk. aikana tai ilmaantuu jotain muita oireita.

Moro! Oli pakko rekisteröityä kun näin tämän kyseisen threadin!

Eli,
Itse olen treenannut jo 11vanhasta asti kevyesti ja tuossa 16 ikäisenä rupesin käymään salilla yms mutta olin ihan hukassa liikkeiden oikeinteon, ravinnon ja levon kannalta. Randomilla tuli siis reenailtua..
Lihasryhmät jotka ovat jääneet todella jälkeen ovat keskiselkä, olkapäät ja jalat, johtuen siitä että olen keskittynyt penkkaamiseen ja hauiskääntöihin :) 1,5v sitten tosin rupesin reenaamaan oikein(liikkeet, lepo, ravinto), mutta jätin kuitenkin reenaamatta selän ja jalat. Tulokset tietysti nousivat heti ylikunnosta päästyäni massiivisesti!

Asiaan siis:
Olin tuossa 9kk sitten salilla ja dippejä tehdessäni päästin liian alas itseni jolloin napsahti rintakehässä, joka tosin meni nopeasti ohi ja treenaus jatkui pienemmillä painoilla. Seuraavana aamuna oli samat oireet kun tässä treadissa on jo mainittu, eli rintakehä keskeltä kipeä, samoin selkä, eikä todellakaan voinut kiertää vartaloa kummallekkaan puolelle, koska silloin sattui rintaan samanlailla. Kävin lääkärissä ja rintaani lyötiin moneen kohtaan kortisonia jolloin kipu tuntui säteilevän olkapäihin ja yläselkään. Kipu ei sillä hävinnyt ja lääkäri määräsi Fysioterapiaan, ja siellä 2kk käytyäni lopetin koska se ei auttanut mitään. Joten tähän asti olen ollut reenamatta yhteensä 9kk eikä kipu ole vieläkään parantunut... Ehdotuksia? :o

sedure sanoi:
Olin tuossa 9kk sitten salilla ja dippejä tehdessäni päästin liian alas itseni jolloin napsahti rintakehässä, joka tosin meni nopeasti ohi ja treenaus jatkui pienemmillä painoilla. Seuraavana aamuna oli samat oireet kun tässä treadissa on jo mainittu, eli rintakehä keskeltä kipeä, samoin selkä, eikä todellakaan voinut kiertää vartaloa kummallekkaan puolelle, koska silloin sattui rintaan samanlailla. Kävin lääkärissä ...

Otettiinko kuvia?

Pistetäämpä pikkasen päivitystä omaan tilanteeseen:
Eli hyviä uutisia, kivut on poissa! En tiedä auttoiko se venyttely vai mikä, mutta tällä hetkellä fiilis on erittäin hyvä ja rintarangan paineleminen ei aiheuta kipuja. Kokeilin jo eilen treenata kovaa eikä mitää ongelmia tuntunut olevan. Torstaina ois sitten vuorossa rintatreenit, joten katellaan sitten ilmeneekö vaiva uudestaan. Hierojalle pitää kummiskin mennä, että sais nuo lavat irroteltua.

sedure sanoi:
Eli,
Itse olen treenannut jo 11vanhasta asti kevyesti ja tuossa 16 ikäisenä rupesin käymään salilla yms...
9kk eikä kipu ole vieläkään parantunut... Ehdotuksia?
Noin pitkään jo ollut kipeä eikä ole löytynyt syytä? Aika ihmeellinen juttu, ootellaas jos joku asiantuntija osaisi sanoa tähän jotain..

Kipu ei ole jatkuvaa, vaan esim. treenatessa rupeaa tuntumaan ja kipeytyy noin viikoksi. Olen miettinyt että kipu voisi johtua kireydestä, huonosta lihastasapainosta.. esim. kireät rintalihakset vs heikko yläselkä/olkapäät.

Ja kuvia ei ole otettu. Tosin pitäisi joku päivä tässä keretä käymään lääkärissä kuvauttamassa ranne, joka meni kädenväännössä. Haukkaria ei pysty tekemään ollenkaan suoralla tangolla koska en pysty kääntämään kättä kunnolla kämmen ylöspäin, saatikka sitten nostelemaan sillä mitään. Hammereita pystyy kyllä tekemään kivutta ja ongelmitta.
Huoh, pääsispä jo takaisin salille! Ei vaan jaksa niitä perhanan lääkäreitä kun eivät täälläpäin mitään osaa, eikä todellakaan ole tällä hetkellä varaa käydä yksityisellä yms. Mutta ajan kanssa, kyllä tää tästä :P

sedure,

Pitää heti kättelyssä haukkua sua tyhmäksi, koska olet jättänyt selän ja jalat treenaamatta!!!

Kuitenkin oireisiin liittyen voi olla mahdollista, että rintalasta menee pois paikoiltaan (tai jokin muu kohta rintalastan alueelta) ja aiheuttaa kipua. Voisit kokeilla pyöristää rintaasi kunnolla ja venytellä rintalihaksia. Keskity huolellisesti selkälihasten reenaamiseen, jolloin mahdollinen lihasepätasapaino pienenisi.

Ryhdin tarkkaileminen olis myös hyvä, eli onko olkapäät eteenpäin taipuneet -> ns. apina mallinen ryhti. Tällöin olisi aika selvää, että selkälihasten kunto on heikko ja rintalihakset kireet. (poikkeukset mahdollisia)

Myös mahdollisia ovat selännikamien yliliikkuvuus ja/tai pieni skolioosi. Voi hyvinkin olla, että selän treenaamisella (aluksi kevyt) voisi tuoda helpotusta kipuun.

ps ei se penkki ja hauis ole niitä tärkeinpiä liikkeitä...

boggis,

Totta puhut, ja tunnustan itsekkin, että olen tyhmä, kun en ole edes yrittänyt vielä treenata jalkoja ja selkää kunnolla!

Kipu rinnassa on lähinnä oikean rintalihaksen kiinnikekohdissa tuossa keskellä.

Venytelty on jokapäivä vaikka ei ole tullut salilla käytyäkään hetkeen.

Olkapäitä olen reenannut tangolla ja käsipainoilla (vipunostot eteen, nostot niskan takaa ylös kuin myös rinnalta ylös.), mutta en ole tehnyt vipunostoja sivulle.. Tästä johtuen ilmeisesti ei ole tullut kunnon erottuvaa pyöreää muotoa olkapäille, vai onko kyse jostain muusta?

Mainitsin tuon liikkeen missä nostan tangolla rinnalta ylös(seisten).
Olen jutellut tästä monen kanssa, mutta mitä mieltä te olette kyseisestä liikkeestä? Kuulemma monella esiintynyt vaivoja niskan, kaulan ja rinnan alueella juuri tämän liikkeen yhteydessä. Samoin itselläni.

ps. Olisiko mahdollista, että joku voisi tehdä mulle jonkunlaisen treeniviikkolistan(liikkeet/toistot/paino(xx% maksimista) jne), ajatellen tätä, että lihakset pitäisi saada ns.tasapainoon? Voimaa olen tähän asti tehnyt, mutta tämän vamman takia voisin ottaa kevyesti ja ruveta ns.rakentamaan kehoani. -Kiitos.

Latest posts

Back
Ylös Bottom