Rintaforum

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amanda70
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ajattelin omassa ahdistuksessani aloittaa tällaisen rintaforumin.

Eli totesin jonkin aikaa sitten rinnassani jotain ylimääräistä. Kävin siitä viime viikolla lääkärissä ja nyt odottelen maksusitoumusta mammografiaan. Siihen tutkimukseen toivon pääseväni ensi viikolla.

Täytyy myöntää, että nyt ahdistaa. Kaikenlaisia tuntemuksia olen käynyt läpi ja nyt ahdistaa todella. Tai täytyy myöntää, että hieman sain ahdistukseen helpotusta surffailemalla netissä. Laitan kaiken toivoni siihen, että kyseessä olisi esim. mastopatia……

Onko tällä forumilla ketään, joka on käynyt samoja kauhuskenaarioita läpi tai mahdollisesti samassa tilanteessa tällä hetkellä tai muuten vaan laittaa naisena miettimään näitäkin asioita?

Onhan meitä muita... ja ymmärrän miten paljon se tietämättömyys ahdistaa ja pelottaa.

Itse löysin selvän patin rinnastani noin vuosi sitten. Menin lääkärille, joka antoi lähetteen mammografiaan. Kuvissa ei näkynyt mitään vaikka lääkärikin oli tuntenut kyseisen pahkuran :jahas:

Mutta lääkäreillä on ilmeisesti periaate mitä ei näe, sitä ei ole. Sain ohjeen "seurata tilannetta" :curs: :itku: Onneksi oma tilanteeni ei ole tuntunut muuttuvan.

Täytyy kuitenkin muistaa, että useimmissa tapauksissa rinnoista löytyneet patit ovat niitä vaarattomia.

VOIMIA!

Minäkin ymmärrän, mitä käyt läpi ja miltä se tuntuu. Itse kävin tutkimuksissa kaksi vuotta sitten. Mammografiassa ei näkynyt mitään, mutta ultrassa löytyi vaarattomia kystia (monta pientä samassa kohtaa). Tunne oli kyllä niin helpottava että melkein kyyneleet tuli silmiin. Olin viikon verran ennen tuota hetkeä ollut ihan muissa maailmoissa, selaillut netistä syöpä-sivuja ja valmistautunut hoitoihin ja rinnanpoistoon ja kaikkea mahdollista. Silloisen poikaystäväni tuki oli osakseen vaikuttamassa siihen etten vaipunut täysin epätoivoon.

Voimia Amandalle, tällä hetkellä varmasti on juuri se pahin vaihe menossa, kun ei tiedä mitä tuleman pitää. Voisin yrittää neuvoa, että täytä päivät kaikenlaisella tekemisellä, ettei asia olisi mielessä jatkuvasti. Ja silloin kun se on mielessä, niin jaksa uskoa, että oli se mitä tahansa, niin sinä selviät siitä.

Ensi viikolla itselleni tehdään kolposkopia. Tällä kertaa olen yrittänyt olla ajattelematta koko asiaa ja toistaiseksi hyvin olen onnistunutkin.

Hei, täällä myös yksi "patillinen". Löysin oikeasta rinnastani kyhmyn neljä vuotta sitten, 24-vuotiaana. Työterveyshuollon kautta olisin saanut lähetteen mammografiaan jonne olisin päässyt VASTA parin kuukauden päästä. Varasin ajan yksityiseltä lääkäriasemalta jossa kävin mammografiassa, samalla rinnat tutkittiin ultraäänellä. Kyhmy oli vain joku "hormonimöykky" joka ilmestyy rintaan tietyssa vaiheessa kuukautta. Helpotus oli suuri kun tämä selvisi. Jos olisin odottanut että pääsen kunnalliseen, tuskin pää olisi kestänyt sitä odottelua. Tämän jälkeen olen tutkinut rintani ja kainaloni säännöllisesti, myös gynekologi tutkii ne aina tarkastuksessa käydessäni.

Toivottavasti sinunkin pattisi on vain tällainen harmiton tapaus. Voimia sinulle!

Minäkin voin hyvin ymmärtää ahdistuksesi ja pelkosi, Amanda. Löysin kyhmyn rinnastani nelisen vuotta sitten ja olin tosiaan jo mielessäni menossa hautaan tai vähintäänkin varautunut koko rinnan amputointiin. Mammografia- ja uä-tutkimuksissa kyhmyni todettiin olevan ”kapseloitunutta” rauhaskudosta eli hyvänlaatuinen muutos. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan ja vuosi sitten kävin uudelleen mammografiassa ja ultraäänessä. Kapselini oli säilynyt ennallaan ja sen koommin en ole asiaa enää ajatellut.

Iso voimahali sinulle!

Täällä kanssa yksi kyhmytissi. Olen tiedostanu tuon kyhmyn jo aika nuoresta lähtien (15v??) mutta jotenkin en siihen ollut reagoinut. Pari vuotta sitten kysyin normaalissa pillerireseptin uusinnassa hoitsutätiltä.. Pienen kopeloinnin jälkeen varas ajan seuraavalle päivälle lääkärille. Tämä taasen samantein lähetti minut mammografiaan. Kyhmy niin ylhäällä, että piti vielä juosta ultraan.

Tämän jälkeen, kun kyhmy oli todettu ja kuvista ei juuta eikä jaata pystynyt sanomaan, niin viikon päähän varattiin aika näytteenottoon.

Tämä biopsineulan kohtaaminen olikin sitten koko 1½ viikon tuskallisin hetkeni. niin henkisesti, kuin fyysisesti. Vihaan neuloja. Pelkään neuloja.

Viikon kuluttua tuli patologiselta ilmotus, että hyvälaatuinen muutos oli kyseessä. Lienee tullut johtuen iskusta rintakehään joskus hamassa menneisyydessä. Leikkaukseen ei ois pakottavaa syytä, mutta lekuri sano, että varmempaa se ois joskus leikata. Ja kun tämä nykyinen hoitotakuu on, niin ajattelin sen ehkä joskus poistattaakin..

Mitä tästä opin?? Itä-suomessa reagoidaan rintasyöpä uhkaan huomattavasti vakavammin, kuin esim jatkuvasti tulehtuvaan viisauden hampaaseen (vuoden sisällä 6 ikävää tulehdusta, ennen ku suostuivatte poistamaan.. melko pitkän jonotuksen jälkeen tietty).

Jaksamista kaikille, joita uhka vainoaa.. epätietoisuus ei koskaan ole helppoa.

Tsemppiä Amanda, älä suostu vielä pelkäämään sellaista, mitä et varmuudella tiedä.

Kannattaa muistaa, että vaikka rintasyöpä onkin yleinen, on rinnoissa hyvin paljon myös noita hyvänlaatuisia kyhmyjä. Pahemmanlaatuiseenkaan ei elämä välttämättä lopu, vaikka rankaksi käykin joksikin aikaa.

Minut on kans passitettu kiireen vilkkaa mammografiaan, kun oikeaan rintaan tuli kipukohta hyvin lähelle nänniä. Jonkinlainen tiivistymä siinä myös tuntui. Sairastin tuolloin muutoin vakavasti, joten asiaan reagoitiin nopeasti.

Tulos oli kuitenkin hyvä: kyseessä ei ollut edes hyvänlainen muutos, vaan lääkärin mukaan pelkästään se, että rintarauhasen kudos on minulla niin tiivistä, että se voi kipuilla ja tuntua ajoittain muhkuraiselta (kuukautiskierron vaiheiden mukaan). Arvatenkin perussairaus aiheutti tuolloin voimakkaan kipureaktion.

Tuo asia selvisi mun kohdalla nopeasti, mutta olen joskus odottanut koepalan tuloksia viikkotolkulla. Sitten piti vielä ottaa uusi koepala, ja taas odotettiin. Se on ihan hirvittävän raskasta, mutta yritä pitää pää pystyssä. Keskity tähän hetkeen, se on ainoa, mitä kellään meistä on!

Mastopatia minullakin.

Löysin kyhmyn noin 20-vuotiaana ja sain ultraan suoraan lähetteen. Ultrassa ottivat myös ohutneulanäytteen. Siellä oli hyvänlaatuinen sidekudoskasvain. Nettiselvittelyjen jälkeen sain tietää, että se voi puolen vuoden päästä ollakin pahanlaatuinen, joten halusin, että se leikataan pois.

Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli fyysisesti aika helppo juttu. Henkisesti tuntui vähän oudolta, kun leikattu pala pois. Arpi oli alusta asti siisti ja tehty nännipihan viereen siten, että enää ei rinnasta näe, että se on joskus leikattu.

Voi kiitos teille kaikille kokemuksienne jakamisesta.

Mieli on vähän korkeammalla. Noita totaalisia ahdistuskohtauksia tulee ajoittain, mutta tunne ei onneksi ole vallitseva. Lähinnä kuitenkin jaksan olla positiivisilla mielin tämän asian suhteen.

Olen käynyt kaikki tissinpoistot, sädehoidot, hiustenlähdöt yms. läpi mielessäni - mutta taas toisaalta ajatellut sitä helpottavaa tunnetta, kun selviää, että kyse ei olekaan mistään vakavasta.

Niin tai näin - pakkohan se on vastaan ottaa sitä mitä tulossa on - pakoonkaan kun en pääse.

Kyhmyistä

Itse olen käynyt myös mammografiassa ja se ei anna 100%:sta vastausta,vaadi myös paksuneulanäyte, se antaa täysin varman tuloksen. Jos suvussasi on rintasyöpää, niin sitä suuremmalla syyllä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Siis mä olen onnellinen :) , älyttömän onnellinen. Ei mitään, ei siis yhtään mitään normaalista poikkeavaa ollut rinnoissa, täysin normaalia rintakudosta.

Tuntuu, että raskas taakka olisi pudonnut ja että vihdoin monen viikon piinan jälkeen pystyy taas hengittämään. Voi suunnitella elämää pidemmälle.

Sain jo jonkin aikaa sitten kilpailukipinän ja nyt tämä asia vaan vahvisti sitä ajatusta - jonain päivänä aion olla kilpalavoilla.....

Tylsää kaivaa tällainen keskustelu esille, mutta kun minulla on nyt sama ongelma. Eli oikean rinnan yläpuolella jonkinlainen kyhmy. Se on siinä ja siinä, onko rintakudoksessa vai ei. Huomenna menen kirurgin tutkittavaksi.

En yhtään tiedä mitä tapahtuu, mutta tietääkö kukaan, sattuuko se koepalan ottaminen, jos se minulle tehdään? Tarkoitan lähinnä sitä, että onko ihon alla tuntoa. Aikoinaan minulta otettiin lapsivesinäyte, jota pelkäsin kuollakseni (Neulan työntäminen vieraaseen paikkaan kauhistuttaa..). Se ei kuitenkaan tehnyt yhtään kipeää. Normaalia verinäytteen ottoa en pelkää.

Outoa, että joku neulakoe huolettaa, kun pitäisi varmaan pelätä mahdollista kasvainta. Eihän se onneksi kovin todennäköistä ole, että tämän ikäisillä olisi syöpää. Tietenkin mahdollista! :jahas:

Tylsää kaivaa tällainen keskustelu esille, mutta kun minulla on nyt sama ongelma. Eli oikean rinnan yläpuolella jonkinlainen kyhmy. Se on siinä ja siinä, onko rintakudoksessa vai ei. Huomenna menen kirurgin tutkittavaksi.

En yhtään tiedä mitä tapahtuu, mutta tietääkö kukaan, sattuuko se koepalan ottaminen, jos se minulle tehdään? Tarkoitan lähinnä sitä, että onko ihon alla tuntoa. Aikoinaan minulta otettiin lapsivesinäyte, jota pelkäsin kuollakseni (Neulan työntäminen vieraaseen paikkaan kauhistuttaa..). Se ei kuitenkaan tehnyt yhtään kipeää. Normaalia verinäytteen ottoa en pelkää.

Outoa, että joku neulakoe huolettaa, kun pitäisi varmaan pelätä mahdollista kasvainta. Eihän se onneksi kovin todennäköistä ole, että tämän ikäisillä olisi syöpää. Tietenkin mahdollista! :jahas:

Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom