Rinnalleveto ja työntö, yhdessä vai erikseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Th69
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mä olen samaa mieltä tosta saksaamisesta. jos tekniikkaa treenaillaan, kannattaa kyllä tehdä aikalailla samalla puolelle. saksikyykkyjä voi sitten tehdä vaikka tasapainoksi. toisaalta ns. perusvoimailijalle nyt ei ole haitaksi opetella kummallekin puolelle. lisää opetteluahan se vaan vaatii.

kokeilkaas muuten yhden käden tempausta tangolla (lukot päihin !!!). yli 70kg on aika mukava tulos jo :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tarkoitaako "raaka työntö" tässä keskustelussa ns. Kreikkalaista tyyliä vai sitä että työnnetään ilman alakropan apua ne painot ylös?
Itse olen työnnössä suosinut tota Kreikkalaista tyyliä juuri tuon symmetria-asian vuoksi.
Sit vielä alkuperäiseen kysymykseen. Mä teen rinnallevedon ja työnnön erikseen. Lähinnä siksi että saan n 20kg enemmän rinnalle kuin työnnettyä. Työnnötkin otan aina lattialta mutta teen kuitenkin sarjat ilman välissä maahan laskua.
Oikeastaan viimeaikoina en ole tehnyt pelkkää rinnallevetoa kuin jalkatreeninä vaihtelun vuoksi. Näissä käytän remmejä. Työntää en remmien kanssa oikeen uskalla - Aukeaako ne jos joutuu pudottamaan taakse?

noita eri tyylisiä kyykkyjä vois ottaa reeniin mukaan. Nyt tulee tehtyy vaan takakyykkyä "voimanosto tyyliin", eli tanko on epäkkäiden alapuolella. suht kapea on mun kyykky. Ja etukyykkyä. Molemmissä menen niin syvälle kuin pääsen. saksauksesta sen verran että taidan tehdä ensin askel kyykkyjä jonkun aikaa ennen kuin uskallan ruveta hyppimään tangon kanssa, kehittyy tuo tasapaino pikkasen.
Yhdenkäden rinnalle vetoa olen pelkällä tangolla tehny, tempausta täytyy harjotella vielä kahdellakin kädellä pelkällä tangolla ennenkuin uskaltaa yhdellä kädellä tehdä, paitsi ehkä käsipainolla vois kokeilla.
rupean tekeen joka treenin alussa alkulämppänä noita liikkeitä pelkällä tangolla niin tulee tekniikkaa siinä samalla opeteltua.

yks kyssäri ois vielä, kun tempauksessahan kun on saatettu tanko pään päälle, niin hauisten pitäs osoittaa ylöspäin. Koskeeko sama työntöä? mun täytyy sitä loppu asentoa harjotella kun tahtoo olla selllanen pystypunnerruksen loppuasento. eli täytyiskö työntää rintaa eteenpäin niin että pää on iteasiassa vähän tankoa edempänä kn sivusta kattoo?

jaa saate kyssäri. mitä suosittelisitte olkapäiden ja selän liikkuvuuden parantamiseksi? tempausvalaa olen kepinkanssa tehnyt ja siinä jo huomaa miten jäykkä on. mull o vissii takareidet ja lonkan koukistajat aika jumissa...

J.Jake,
Raaka työntö on sellainen, että ihan normaalisti potkastaan tanko kattoon, muttei mennä saksaten tangon alle, vaan pudotaan sinne tasajalkaa. Eli jalkojen apu on erittäin huomattava kaikissa ylöstyönnoissä.

Loivempi versio on vauhtipunnerrus, jossa annetaan jaloilla vauhtia, mutta ei ole allemenoa. Pystypunnerruksessa sitten ei anneta vauhtia jaloilla.

Remmit aukee EHKÄ taakse pudottaessa, mutta voi niitä kyynärpäitä (K-BOUM!!!!), ellei aukee. Tempauksessa sama ja vielä herkemminhän siinä saattaa taakse kaatua. Älä siis työnnä remmit käsissä ja opettele pudottaan eteen.

Th69,
Kokeile myös askelkyykkykävelyä. Levy käteen ja käveleen. Pitkiä askeleita lantio edessä. Nousu ilman selän niiausta. Kävele suoraa linjaa. Levy ylhäällä suorilla käsillä tai vaikka kierrellen takimmasien tai etummaisen jalan puolelle.

Yhden jalan tempaus (kaks kättä tai miksei jopa vaan yks) ja rinnalleveto+työntö on myös kokeilemisen arvoisia ja tosi hyviä keskivartalon kontrolliin.

Ite työntö: Huomaa saksatessa, että etummainen jalkaterä osoittaa hieman sisäänpäin. Antaa tukea. Tässä hyvä linkki, ks. mm. videot:
http://www.olmagazine.citymax.com/page/page/1214489.htm
Artikkeleissa on myös hyvä juttu jerkin eli työnnön tekniikan perusteista.

Liikkuvuuteen auttaa liikkuminen. Rauhallisia keppijumppia laajoilla liikkeillä ja kevyillä lisäpainoilla. Pitkät venyttelyt auttaa kans, mutta saattavat rasittaa niveltäkin. Usein, mutta vähän kerralla.

Raaka työntö on sellainen, että ihan normaalisti potkastaan tanko kattoon, muttei mennä saksaten tangon alle, vaan pudotaan sinne tasajalkaa
Ok - Eikö ennen käytetty termiä Kreikalainen? Nykyään ei taida juuri kukaan tehdä kisoissa näin. Vai onko kaikki Kreikkalaiset bannattu...

Th69 sanoi:
eli täytyiskö työntää rintaa eteenpäin niin että pää on iteasiassa vähän tankoa edempänä kn sivusta kattoo?

Pitäisi työntää leuka kiinnii rintaan, niin että kasvot osoittavat alaviistoon. Olet oikeassa, pään pitää olla tangon edessä, ei alla. Jos et käytä saksausta, vaan tuota raakaa tyyliä, josta edellä puhutaan, niin ylävartalossa on jonkin verran etunojaa. Jos allemeno on hyvin vaatimaton, voi ylävartalo pysyä pystysuorassa.

J.Jake sanoi:
Ok - Eikö ennen käytetty termiä Kreikalainen? Nykyään ei taida juuri kukaan tehdä kisoissa näin. Vai onko kaikki Kreikkalaiset bannattu...

No ei kai kreikkalaisistakaan työnnä raakana kuin ne kaksi parasta eli Pirros Dimas ja Akakios Kakiasvilis, jotka jto jo mainitsi. Ainakaan ihan huipuista. Kiinalainen Shi Zhiyong käyttää samaa tyyliä helpommissa nostoissa.

jto sanoi:
Yhden jalan tempaus (kaks kättä tai miksei jopa vaan yks) ja rinnalleveto+työntö on myös kokeilemisen arvoisia ja tosi hyviä keskivartalon kontrolliin.

- Oon noista jto:n kans samaa mieltä, että on hyviä liikkeitä keskivartalon kontrollin harjoitteluun.

- Yhden käden rinnallevetoa en suosittele. Ainakin mulle tuli vaan siitä ranne kipeeksi, kun joskus kokeilin sitä.

- Yhden käden tempaus on aika vekkuli liike. Vaatii kohtalaista tasapainoa + kontrollia. Juu taitaa se 70 kg olla siinä ihan mukava rauta. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sebulius sanoi:
Pitäisi työntää leuka kiinnii rintaan, niin että kasvot osoittavat alaviistoon. Olet oikeassa, pään pitää olla tangon edessä, ei alla. Jos et käytä saksausta, vaan tuota raakaa tyyliä, josta edellä puhutaan, niin ylävartalossa on jonkin verran etunojaa. Jos allemeno on hyvin vaatimaton, voi ylävartalo pysyä pystysuorassa.

kiitos, selventi asiaa. olen niin aloittelija että työnnön alle meno on vielä aika vaatimaton, mutta aktiivisesti sinne kuitenkin pyrin, tuo vaan tuntuu aluksi aika hullulta tuo lievä etukeno. pelottaa että lähtee kädet kaatuun taakse.

Zone-sarja -42%
yhden käden rinnalleveto kannattaa tehdä käsipainolla tai tangolla vastaotteella. siitä voi sitten jatkaa työnnöksi/punnerrukseksi.

tässä olis nyt viikko (huomisesta ens viikon keskiviikkoa myöten) mahdollisuus treenata vaikka joka päivä tai vaikka kaks kertaa päivässä. jos käyttäsin tämän ajan raa'an työnnön opetteluun (ei varmaan riitä mutta apua vois olla...) niin minkälaisia sarjoja, liikkeitä suosittelisitte? olisko tuo taviksen voimaohjelmassa mainittu jto:n systeemi hyvä? Ja mitä liikkeitä missä järjestyksessä?

joka päivä- treeneistä yhtäkkiä tulee aika stressi... mutta jos teet 6*3*60-70% joka päivä, se saattaa muutaman lepopäivän jälkeen löytää uomansa oikein hyvin.

tarkoitus olis siis just tämän viikon jälkeen taas palata (olosuhteiden pakosta) 2x/vko treeniin. Eli jos ottais 25.1-1.2 pätkän ja siitä ois 29.päivä sunnuntai lepopäivä ja sitten takas 2x/vko treeniin maanantaina 6.2.

mitenkä suosittelisit tuon toteuttamaan? jos ajattelee että pääliikkenä siis tuo raaka työntö. kannattaako sikkoin tehdä koko liikettä tuo pätkä vai esimerkiksi
vuoro päivinä työntö telineestä tai aina sarjan alussa lattiasta 6x3x70 ja tämän jälkeen rinnalevetoa. oon vähän pihalla.

edit: ja miten tuota kurmaa kannattaa vaihdella päivästä toiseen. vai ajattelenkohan taas liikaa... jos vaan meen ja teen.

mee ja tee. kyllä sä viikon kestät. käy ihan hyvästä stressijaksosta. ihan hyvin voit nostaa kovempiakin rautoja, mutta pidä tekniikka kymppinä ja keskity ajoitukseen. taatusti on viikon jälkeen hartiat, selkä ja muu kroppakin romuna, mutta sitten sitä voi palautella.

esimerkki kohtuullisesta painonnostopainotuksesta :) :
ma: rinnalleveto + työntö 6*3+3*70, etukyykky 6*4*80
ti: työntö 6*4*65, työntövala 4*6*kohtuullinen
ke: rinnalleveto & työntö 2*2*80, 2*1*85, 2*1*90, etukyykky 4*6*75
to: työntö 6*4*65, työntövala 4*6*kohtuullinen
pe: rinnalleveto + työntö 6*3+3*75, etukyykky 6*4*80
la: työntö 6*4*65, työntövala 4*6*kohtuullinen
su: rinnalleveto & työntö 2*2*85, 2*1*90, 2*2*85, etukyykky 4*6*75
ma-ke: ei minkäänlaista ajatusta uhrattuna rautaan. pullaa ja mehua.
to: paluu arkeen.

työntövalassa siis nappaat tangon suorille käsille ja sitten kyykkäät alas kroppa mahdollisimman pystysuorassa. hyvä liikkuvuus ja tasapainotreeni myös.

rinnalleveto + työntö siis tehdään sillai, että ensin rinnallevedot ja sitten työnnöt.

rinnalleveto & työntö taas tehdään, kuten kisoissa eli peräkkäin.

Kiitos todella paljon! laitan tämän ohjelman huomisesta alkaen toteutukseen.
rv+t siis niin että 3x rv ja sitten 3xtyöntö x6. varmistan vaan :)
mukava saada tällanen ohjelma runko, niin tietää ettei pahasti voi eksyä kun on paperilla mitä tehdä. mun täytyy tänään vielä miettiä nuo painot mutta arviolta vois olla rv+t 50kg=70% ja etukyykyssä tein viimeeks 2x6x70kg ja oli aika tiukka, oon tehny sillä 3x8 ja viimenen oli murhaa ja jouduin viimeseen sarjaan vaihtan ristiotteen kun ei pysyny enää kasassa painonnosto otteella. että varmaan 60kg vois olla 80%. onko tosta jotain, paha tietty sanoo näin netin perusteella... kantsiiko leukoja tai vatsoja tehä? varmaan kevyesti.

rrv+ty noin just. kun saat vipan rrv:n ylös, alotat ty-sarjan.

selkä saa turpaansa noissa jo aika häjysti. unohda leuat hetkeksi. vatsaa voit tehdä.

Kiitos vielä, näillä mennään. katon painot ton yllä olevan mukaan ja annan elää jos tuntuu että menis kovemmilla. tämän pojan eka tällanen stressi jakso, Pääsis jo nostaan!

vielä viimeset selvennykset: tarkoitatko rrv:ellä että ei vedetä kyykkyyn vai että vedetään "polvista" ja otetaanko pelkkä työntö telineestä vai esim. sarjan alussa maasta ja sitten toistot... sori jos menee rautalangan vääntelyks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom