Rinkat ja reput

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dippi
  • Aloitettu Aloitettu
Pitkään palvellut rinkkani alkaa vedellä viimeisiään ja pitäisi hankkia uusi. Minkälaisia suosituksia porukalla täällä olisi?

Käyttökohteet:

• Pyöräily. Työmatkapyöräilyillä kulkee mukana salivarusteet, vaihtovaatteet ja muuta tarviketta 15-20 kg asti. Ei. Pyörälaukkuja en hanki.
  • Matkustus. Käytän lennoilla ja muilla matkoilla ennemmin rinkkaa kuin matkalaukkuja. Remmit ja ulokkeet pitäisi saada kuriin ja paketti tiukasti kiinni ruumaa varten.
  • Satunnaisia pidempiä vaelluksia jalan. Turhilta selän hinkkaumilta ja olkapäihin pureutumisilta haluaisi välttyä.

Rajoitukset ja ominaisuudet:

• Budjetti. Hyvää ja kestävää ei saa halvalla, joten katson ensin vaihtoehdot ja alan miettiä budjettirajoituksia vasta sitten. LJK rinkka (lähemmäs 400 €) on jo kyllä kipurajalla.
  • Kestävyys. Nykyinen rinkka kesti aktiivikäytössä 8 vuotta ennen kuin repesi olkahihnan kiinnityskohdasta. Jotain samanlaista tasoa olen hakemassa nytkin.
  • Tilavuus. 50-80 litraa. Isompi parempi. Nykyinen 65 litrainen on ollut välillä hankala.
  • Edes jonkinlaista vedenpitävyyttä.
  • Jämäkkä + lantiokanto.
  • Käytännöllinen säädettävyys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haglöfsin rinkoista on itselläni positiivisia kokemuksia. En ole varsinaisesti vaeltanut mutta tuota nykyistä 85 litraista on tullut raahattua reissuissa joskus pitkiäkin matkoja. Erittäin miellyttävä eikä mikään hierrä tai paina vaikka 25 kiloakin ollut tavaraa messissä. Lentokoneen ruumaan laittoa varten ostin tuollaisen vetoketjullisen säkin johon koko rinkan saa laitettua sisälle. Maksoi muutaman kympin.

Haglöfsillä on myös (tai ainakin oli muutama vuosi sitten) 65 litrainen malli, jossa on "sisäänrakennettuna" vetoketjulliset suojat joihin olkaimet ja remelit saa piiloon ruumaan laittoa varten.

Hepa: Saako kysyä millaisen säkin noin tarkalleen ottaen? Materiaalia, merkkiä, vetoisuutta? Mistä hankit? Itse olen käyttänyt purjepussia, mutta tarvisisin nyt toisen rinkkapussin kohtuupikaisesti, enkä taida päästä ajoissa purjepussikauppaan...

Haglofsilla minakin olen taman vuosituhannen alusta alkaen reissannut. Nykymallistosta vastaava malli taitaa olla MATRIX 50. Erittain hyva perusrinkka. Varsin kovasta kaytosta huolimatta vielakin ihan jamakka, ja kestanee viela toiset 8 vuotta helposti. Ylataskusta tulee ulos suojakangas/-pussi, jonka voi kietaista ymparille lentokentalla.
Metsaan varmasti lahes taydellinen, mutta omaan kayttooni nahden pari miinusta loytyy, jotka kannattaa huomioida:
-Pakkaaminen ja purkaminen onnistuu jarkevasti vai ylakautta, ei ihan optimaalinen reissussa.
-Pikkutaskujen vetoketjuissa on sellaiset narulenkit, ettei niita saa kunnolla lukittua. Ylaosaa (naru+soljet) ei saa yhtaan mitenkaan lukkoon.

Itselläni Haltin rinkka matkailukäyttöön, en juuri vaeltele. Ihan ok merkki, kestänyt pitkään.

Olen matkustanut paljon tuon rinkan kanssa ja siinä remmiä ja uloketta riittää. En kuitenkaan näe tuota ongelmana, sillä ne saa siististi piiloon muutamassa minuutissa. Lentokentillähän riittää aikaa lähtöselvitysjonoissa.

Pari vinkkiä:
-tsekkaa ompeleet ja vetoketjut. Ompeleiden pitää olla vähintään kaksinkertaiset, jotta kestäisivät. Vetoketjujen pitää toimia vuosienkin päästä tai rinkka on nopeasti käyttökelvoton.
-tsekkaa, että voit tarvittaessa lukita ainakin yhden osaston pienellä lukolla. Eli vetoketjujen päissä pitää olla sopivat kiinnikkeet lukolle. Eihän tämä rinkkaa murtovarmaksi tee, mutta hidastaa, mikä yleensä riittää.

Sitten voin vielä hieman kyseenalaistaa tuota kokoa. Tarvitseeko ihmiset oikeasti jättirinkkoja? Yhden ihmisen vermeet ovat mulla mahtuneet useiden kuukausienkin reissuilla 40 litran rinkkaan. Jos kantaa vaimon tai lasten kamoja, niin sitten tarvitaan vähän isompi. Pienempi rinkka on kuitenkin paras tapa vähentää sitä painoa :D

Sitten voin vielä hieman kyseenalaistaa tuota kokoa. Tarvitseeko ihmiset oikeasti jättirinkkoja?

Samaa olen ihmetellyt. 50l rinkkaan menee sopivasti se 20kg, jonka saa ilman lisamaksua koneeseen. Isompi pitaa jattaa vajaaksi, ettei tule liikaa painoa.

Kiitoksia merkkivinkeistä.

Sitten voin vielä hieman kyseenalaistaa tuota kokoa. Tarvitseeko ihmiset oikeasti jättirinkkoja?
Ei tietenkään jos kärsivällisyys riittää tiivisti pakkaamiseen tai, kuten omassa tapauksessani, sen opetteluun. :D

Sitten voin vielä hieman kyseenalaistaa tuota kokoa. Tarvitseeko ihmiset oikeasti jättirinkkoja? Yhden ihmisen vermeet ovat mulla mahtuneet useiden kuukausienkin reissuilla 40 litran rinkkaan. Jos kantaa vaimon tai lasten kamoja, niin sitten tarvitaan vähän isompi. Pienempi rinkka on kuitenkin paras tapa vähentää sitä painoa :D

Matkailukäytössä 40 l on kyllä pieni. Sinne kun yrittää vaikka survoa räpylät, snorkkelin, maskin ja kaiken irtotavaran ja pikkusälän, niin ei sinne enää vaatteita mahdu.

Itselläni on tälläinen. Kokoa on 60-100 litraa. Tuo 60 litraa on normaalikoko kun lähtee reissuun (ja painoa yleensä n. 14.15 kg), mutta monesti on joutunut takaisin tullessa säätämään rinkasta lisätilaa. Olen tehnyt prätkälläkin reissua tuo selässä säädettynä pienimmilleen. Parasta tuossa on kestävyyden takia juuri tuo säädettävyys. Ei lopu tila heti kesken. Mikään ei ole reissussa v-mäisempää kun kantaa rinkkaa, ja paria reppua/kassia lisäksi kun tila on rinkasta loppunut. Mieluummin riittävästi tilaa, kuin liian vähän. Tarvittaessa saa makuupussin ja pienen teltan tuonne sisään myös. Miinuksena jotkut pitää rumana, mutta taisi tuosta olla sivariversiokin.

Hepa: Saako kysyä millaisen säkin noin tarkalleen ottaen? Materiaalia, merkkiä, vetoisuutta? Mistä hankit? Itse olen käyttänyt purjepussia, mutta tarvisisin nyt toisen rinkkapussin kohtuupikaisesti, enkä taida päästä ajoissa purjepussikauppaan...

Haglöfsin oma säkki, ostin samaan syssyyn rinkan kanssa Itäkeskuksen Partioaitasta. Materiaali on samankaltaista kun itse rinkka mutta ohuempaa. Sen saa suht näppärästi kasaan omaan pieneen pussiinsa ja on varustettu erillisellä kantokahvalla ja nimitägillä. Vetoisuutta löytyy sen verran että tuon 85 litraisen rinkan saa sinne tungettua ilman suurempia vaikeuksia ja jotain muutakin pientä vielä mahtuu tarpeen mukaan.

Mulla on kaks rinkkaa, pienempi on 30-litrainen Haglöfs.
+älyttömän hyvät olkaimet, jotka on ommeltu paikoilleen: toppaus ei katkea eikä kuljeskele ympäriinsä
+näppärän kokoinen perusreissailuun
-ei ylipakkausmahdollisuutta, eli kun rinkka on täynnä, se on täynnä.
-pakkaus vain yläkautta, vain yksi päälokero. Sivutaskuina pienet verkkotaskut, joihin lähinnä voi laittaa esim. lätsän tai purkkapussin :rolleyes:

Isompi on 65+10 litran McKinley vuodelta 1999.
+koko elämä mahtuu mukaan ja tulomatkalla myös tuliaiset
+isot vetoketjulliset sivutaskut helpottavat järjestyksen pitämistä
+kolme osaa: iso huppuosa, mahtava päälokero ja rinkan alaosassa sisäpohja, jonka avulla pääosan voi jakaa vetoketjulla kahteen tai pitää yhtenäisenä.(plus ne kaksi sivutaskua)
+ylipakkausmahdollisuus hyvä: päälokeron päällä on "lisäpussi", jonka voi vielä pakata täyteen ja läppäosa on niin iso, että peittää tämän ylimääräisen osan. (älyttömän hyvä esim. märälle pyyhkeelle)
-parhaimmillaan vähintään puolitäynnä, liian tyhjänä ei jotenkin hyvä.
-olkaimet ei lähellekään niin hyvät kuin Haglöfsissä, aluksi oli hyvät mutta ei enää.
+kestänyt hyvin kovaakin kulutusta, vain yhden pienen korjausompeleen olen joutunut tekemään.
-jos nyt ostaisin, suosisin korkeampaa ja kapeampaa mallia, koska olen itse melko pieni.
+rinkan pohjimmaiset kamat saa helposti esiin alakautta.

Molemmissa rinkoissa olen halunnut, että pääosa suljetaan nyörillä eikä siinä ole vetoketjuja edes sivuilla. Tällä takaan sen, että rinkka pysyy aina kiinni. En luota vetoketjuihin. Lantio- ja rintaremmit on molemmissa rinkoissa.

Lentokentillä iso rinkka on usemmiten tungettu jätesäkkiin lentoyhtiön toimesta, joten en ole ajatellutkaan, että minun pitäisi joku kuljetuspussi ostaa... Ei ole ollut myöskään tarvetta lukita rinkkaa - jos joku lentoyhtiön tyyppi haluaa varastaa sukkani ja t-paitani, go ahead... Ei ruumaan kannata laittaa mitään arvokasta, olipa lukko tai ei.

Jos joskus vielä raskin, ostan tällaisen: http://www.haglofs.se/prd/visaprod....xCatNr=&NP=&Q=&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=122

Itse olen kokenut kuljetuspussin erinomaiseksi ratkaisuksi lentomatkoilla. Laukkuja heitellään kentillä yleensä aika ronskilla kädellä ja heittäjien otteet hakeutuvat yleensä ensimmäiseen paikkaan mistä kiinni saa. Rinkassa se ensimmäinen paikka ei välttämättä kestä kaikkia heittoja.

Toisekseen jotkut firmat kieltäytyvät kokonaan kuljettamasta tavaroita, joista roikkuu "liikaa remmejä". Jotkut taas kuljettavat, mutta pienemmällä tai kokonaan ilman vastuuta (mm. Ryanairilla joutui pakkaamattoman rinkan kanssa yhteen aikaan kirjoittamaan sitoutuksen, jossa lentoyhtiö ei ota _mitään_ vastuuta tavaran rikkoutumisesta, oli rikkoutumisen syynä mikä tahansa).

Ja toimiihan se kuljetuspussi myös sade-/likasuojana.

Laukkuja heitellään kentillä yleensä aika ronskilla kädellä ja heittäjien otteet hakeutuvat yleensä ensimmäiseen paikkaan mistä kiinni saa. Rinkassa se ensimmäinen paikka ei välttämättä kestä kaikkia heittoja.

Toisekseen jotkut firmat kieltäytyvät kokonaan kuljettamasta tavaroita, joista roikkuu "liikaa remmejä".

Mä oon aina solminut kaikki remmit niin, että mikään ei ainakaan aukea, vaikka kuinka kiskottais ja heiteltäis. Ja tosiaan yksikään lentoyhtiö (varmaan kymmenellä oon lennellyt rinkan kanssa) ei koskaan ole sanonut rinkasta mitään, enintään sen jätesäkin ovat laittaneet ja solmineet siihen ne tarrat.

Hyvä siis varmaan tuo kuljetuspussi, mutta että ilmankin pärjää ja rinkka lentää. :)

Matkailukäytössä 40 l on kyllä pieni. Sinne kun yrittää vaikka survoa räpylät, snorkkelin, maskin ja kaiken irtotavaran ja pikkusälän, niin ei sinne enää vaatteita mahdu.

Itselläni on tälläinen. Kokoa on 60-100 litraa. Tuo 60 litraa on normaalikoko kun lähtee reissuun (ja painoa yleensä n. 14.15 kg), mutta monesti on joutunut takaisin tullessa säätämään rinkasta lisätilaa. Olen tehnyt prätkälläkin reissua tuo selässä säädettynä pienimmilleen. Parasta tuossa on kestävyyden takia juuri tuo säädettävyys. Ei lopu tila heti kesken. Mikään ei ole reissussa v-mäisempää kun kantaa rinkkaa, ja paria reppua/kassia lisäksi kun tila on rinkasta loppunut. Mieluummin riittävästi tilaa, kuin liian vähän. Tarvittaessa saa makuupussin ja pienen teltan tuonne sisään myös. Miinuksena jotkut pitää rumana, mutta taisi tuosta olla sivariversiokin.

Mitkäs muuten on tuon Karrimor Sabren ulkomitat kun ei osunut silmiin kun yritin etsiä..

SxKxL

Mitkäs muuten on tuon Karrimor Sabren ulkomitat kun ei osunut silmiin kun yritin etsiä..

SxKxL

Voinhan mä tuon mittaa kun himaan pääsen. Sen verran voisi sanoa, että pienimillään tuo on aika kapea kun vetään sivuremmit kiinni ja pakkaa rinkan vasta sitten. Lisätilaa saa säädetty joko korkeussuunnassa ylöspäin kasvattaen, tai/sekä leveyssunnassa avaamalla kummastakin sivusta lisätaskujen vetoketjut ja säätämällä niiden kiristysremmejä. Tai mulla on tuosta sen vanhempi versio. Mutta ei se taida erota kuvien perusteella muuten kun värien puolesta, eli se on kokonaisuudessaan army-värityksellä.

Voinhan mä tuon mittaa kun himaan pääsen. Sen verran voisi sanoa, että pienimillään tuo on aika kapea kun vetään sivuremmit kiinni ja pakkaa rinkan vasta sitten. Lisätilaa saa säädetty joko korkeussuunnassa ylöspäin kasvattaen, tai/sekä leveyssunnassa avaamalla kummastakin sivusta lisätaskujen vetoketjut ja säätämällä niiden kiristysremmejä. Tai mulla on tuosta sen vanhempi versio. Mutta ei se taida erota kuvien perusteella muuten kun värien puolesta, eli se on kokonaisuudessaan army-värityksellä.

Kiitti jos jaksat mitata.. :)
Itsekin harkitsen tuota metsässä vaelteluun...

Tekeekö erätukun North Ice -merkkisillä rinkoilla mitään? En viittis ihan testimielessä montaa sataa pistää rinkkaan:D

Kiitti jos jaksat mitata.. :)
Itsekin harkitsen tuota metsässä vaelteluun...

Pienimmillään noin mitat on K=70 cm, L=30-35 cm, S=25-30 cm. Tuolloin tilavuus on sen about 60 litraa. Säädöillä pystyy sitten kasvattamaan kokoa joka suunnassa.

Kertokaas mistä liikkeestä Helsingistä löytyy TÄLLÄ HETKELLÄ Eastpakin reppuja? Koitin googletella mutta ei mitään suoralta kädeltä löytynyt. Kampin 5:en kerroksen lumilauta ja skeittipuljussa on kuulemma joskus ollut mutta ei ainakaan nettikaupan perusteella ole enää. Yritin myös soittaa mutta puhelimeen ei vastata. Tänään ois hiihtolomalla hyvin aikaa hakea se mutta taitaa taas jäädä kun ei perkele mistään löydy. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom