Rikkova ottelutyyli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BJJboy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oletteko ikinä ottelussa huomanneet, että on ihmisiä, joilla tuntuu olevan muiden ottelua rikkova tyyli.

Esimerkiksi voisin mainita, kun ottelin treeneissä joskus yhtä tyyppiä vastaan, tuntui aluksi, että kaikki mitä hän tekee onnistuu, ja omat tekniikat tuntu heikoilta ja kömpelöiltä. Tässä tapauksessa tiesin, että olen itse treenannut pidempään ku kyseinen henkilö, ja parin erän aikana sain yliotteen ja annoin ehkä vähän liikaakin takaisin, kun oma aikasempi ottelu tuntu niin kömpelöltä. Mutta silti, huomasin, että hänellä vain on muiden tyyliä rikkova tyyli, vaikka tekniikka ei olisi sen parempaa. Varsinkin ku seurasin kyseisen henkilön matsia muiden kanssa.

Vähän hankala selittää, mutta ehkä joku ymmärtää mitä tarkoitan?

Oletteko itse huomanneet samaa, ja jos ootte, ni millasissa tilanteissa? Oma esimerkkini oli potkunyrkkeilyssä, mut oon huomannut joskus samaa nyrkkeilyssä. En ns. grappling- lajeissa ole huomannut samaa.

Ite oon miettinyt, että se voisi (ainakin osittain) johtua siitä, että meillä oli eri pohjalajit potkunyrkkeilylle. Ei vaan ollut tottunut vieraaseen tyyliin, ja meni hetki että siihen mukautui.

mä pystyn sekoittamaan toisen matsia pelkällä etukäden hallitsemisella. olen suhtkoht pitkä ja käytän ulottuvuuttani hyväksi. vasuria vetelen ja kun kaveri hermostuu, pamauttelen pommeja kehiin..

Lyönti/potkulajeissa saa sopivilla rytminvaihdoksilla aikaan ihmefiiliksiä, ehkä sitä voisi sanoa rikkovaksikin. Tätä on vaikea selostaa pelkällä tekstillä, mutta tarkkailkaapa joskus varsinkin vähemmän aikaa sparranneiden lyöntejä ja potkuja, ne tulee sillä samalla tahdilla ja seuraavan iskun ajankohdan ja puolen voi ennustaa tarkkaan vaikka suojaus silmillä.

Samaten voi kokeilla oman tekniikan rytmittelyä jotenkin muuten kuin tasaisella 4Hz taajuudella.

Originally posted by hURJA
Lyönti/potkulajeissa saa sopivilla rytminvaihdoksilla aikaan ihmefiiliksiä, ehkä sitä voisi sanoa rikkovaksikin. Tätä on vaikea selostaa pelkällä tekstillä, mutta tarkkailkaapa joskus varsinkin vähemmän aikaa sparranneiden lyöntejä ja potkuja, ne tulee sillä samalla tahdilla ja seuraavan iskun ajankohdan ja puolen voi ennustaa tarkkaan vaikka suojaus silmillä.

Samaten voi kokeilla oman tekniikan rytmittelyä jotenkin muuten kuin tasaisella 4Hz taajuudella.

Joo, tuo on kyllä totta, itsekin tulee harrastettua paljonkin rytminvaihdoksia. Sama toimii myös vääntölajeissa, eli esimerkiksi aloittaa hitaalla tempolla, mutta muuttaa sen nopeaksi joidenkin liikkeiden ajaksi. Yllättää toisen ja saa "rikottua" toisen odotukset. Vähän sama ku ensin sparraa hitaan köntin kanssa ekan erän, ja nopean tekniikkataiturin kanssa toisen erän. Jotenkin pää on jäänyt sille hitaalle ottelutyylille päälle.

Originally posted by NP_NG
mä pystyn sekoittamaan toisen matsia pelkällä etukäden hallitsemisella. olen suhtkoht pitkä ja käytän ulottuvuuttani hyväksi. vasuria vetelen ja kun kaveri hermostuu, pamauttelen pommeja kehiin..

No sit sun vastustajat (ei pahalla) ei oo osannu otella OLLENKAAN. Jos nyt nyrkkeilyst puhut. Moni tekee tota samaa ja se on niin persetyyli ku voi olla. Oikeesti. Varsinkin jos oot yli 188 ni ottaisin yhen nopeen askeleen takajalalla (oikealla jalalla) oikealle, heilauttaisin kroppaa oikealle alaviistoon ja antaisin oikealle nopeen pistokkaan sun kylkeen. Vaikeetahan on ruveta analysoimaan koska kaikil on oma mieli ja tyyli ja on melkein mahdotonta arvata vastustajan seuraavaa iskua, mutta tolla pienel liikkeel oon saanu useimmat maahan.

Originally posted by Devin
No sit sun vastustajat (ei pahalla) ei oo osannu otella OLLENKAAN. Jos nyt nyrkkeilyst puhut. Moni tekee tota samaa ja se on niin persetyyli ku voi olla. Oikeesti. Varsinkin jos oot yli 188 ni ottaisin yhen nopeen askeleen takajalalla (oikealla jalalla) oikealle, heilauttaisin kroppaa oikealle alaviistoon ja antaisin oikealle nopeen pistokkaan sun kylkeen.
Heh, tää on just järkevää touhua; ruveta nyt käymään nyrkkeilymatseja internetin välityksellä!:kuola:
Mäpäs tekisinki silleen että sitte kun sä heilautat kroppaas oikealle alaviistoon niin potkasisin etujalan polvella sua vastapalloon!:evil:
mitäs sä sitte tekisit?:D

Pitää helvetin hyvin paikkansa. Jotkut ottelijatyypit sopivat ainakin itselleni paremmin. Erityisen tärkeä homma on ainakin itselle ollu vastustajan pituuden arvioiminen. Kun vastustaja on puoli metriä pidempi tulee ton häirintäsysteemin olla kunnossa. Muuten huomaa viettävänsä paljon aikaa sairaalassa... Kova liike ja monoa pataan!

Originally posted by Wintikka
Eikös toisen matsitekniikan ja - taktiikan rikkominen kuulu edistyneiden ottelijoiden kykyihin?

Kuuluu, mutta joillekin se tulee enemmän luonnostaan, ku oppimalla.

Originally posted by BJJboy
Oletteko ikinä ottelussa huomanneet, että on ihmisiä, joilla tuntuu olevan muiden ottelua rikkova tyyli.

Olen huomannut. Syitä on yleensä kaksi:
1. "Vammanen tyyli". Vastustaja, joka tekee kaikkea mitä ei kuuluisi / ottelee oudossa asennossa on alkuun vaikeasti otettava. Heidän kanssa tuntuu menevän kaikki treenatut kombinaatiot hukkaan.

Heidän kanssa otellessa (=sparratessa) kannattaa miettiä mitä hyvää heidän tyylissä on. Jos heidän tyyli on noin vaikeasti otettava niin miksi ei kannattaisi itse tehdä samoin. Sitten jos löytää sen syyn niin käyttää sitä heitä vastaan.

2. "Minä teen mitä teen tyyli". Joillakin tyypeillä on niin vahva ottelutyyli että sitä ei saa millään häirittyä. Heille voi tehdä yleensä mitä vain mutta he jatkavat omaa otteluaan. Ottelu ei ole enää sitä tavallista tanssia johon olet tottunut.

Pidemmälle uralla mentäessä nämä 1. tyypin ottelijat eivät menesty ja 2. tyypin ottelijat menestyvät.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Re: Re: Rikkova ottelutyyli

Originally posted by taisto
Olen huomannut. Syitä on yleensä kaksi:
1. "Vammanen tyyli". Vastustaja, joka tekee kaikkea mitä ei kuuluisi / ottelee oudossa asennossa on alkuun vaikeasti otettava. Heidän kanssa tuntuu menevän kaikki treenatut kombinaatiot hukkaan.

Heidän kanssa otellessa (=sparratessa) kannattaa miettiä mitä hyvää heidän tyylissä on. Jos heidän tyyli on noin vaikeasti otettava niin miksi ei kannattaisi itse tehdä samoin. Sitten jos löytää sen syyn niin käyttää sitä heitä vastaan.

2. "Minä teen mitä teen tyyli". Joillakin tyypeillä on niin vahva ottelutyyli että sitä ei saa millään häirittyä. Heille voi tehdä yleensä mitä vain mutta he jatkavat omaa otteluaan. Ottelu ei ole enää sitä tavallista tanssia johon olet tottunut.

Pidemmälle uralla mentäessä nämä 1. tyypin ottelijat eivät menesty ja 2. tyypin ottelijat menestyvät.

Juuri tuota hain, hyvin selitetty! :kippis1:

Molempia tyylejä oon nähnyt jopa kisoissa asti. Monilla pitkänlinjan nyrkkeilijöillä on tuo toinen tyyli erittäin vahvana, ja sitä ei helpolla rikota.

Originally posted by Pecman
Heh, tää on just järkevää touhua; ruveta nyt käymään nyrkkeilymatseja internetin välityksellä!:kuola:
Mäpäs tekisinki silleen että sitte kun sä heilautat kroppaas oikealle alaviistoon niin potkasisin etujalan polvella sua vastapalloon!:evil:
mitäs sä sitte tekisit?:D

Ni ei tietysti. Mua vaan huvitti toi NP_NG:n kommentti, et oli pakko laittaa vastaliike tolle naurettavalle vastustajan ns. hermostuttamiselle piste....:D

Ja hei Pecman nyt puhuttiin nyrkkeilyst, ei thai-nyrkkeilyst:lol2: :D :)

Originally posted by Devin
Ni ei tietysti. Mua vaan huvitti toi NP_NG:n kommentti, et oli pakko laittaa vastaliike tolle naurettavalle vastustajan ns. hermostuttamiselle piste....:D

Ja hei Pecman nyt puhuttiin nyrkkeilyst, ei thai-nyrkkeilyst:lol2: :D :)
ja mua huvitti sun kommentti... mitä hauskaa oli mun kommentissa. toi on ihan totta.

ja mua huvitti sun kommentti... mitä hauskaa oli mun kommentissa. toi on ihan totta.

Psst.....hei NP sulla on kovan näkönen kroppa 19v ja kamppailulajien harrastajaks. :lol2: :thumbs:

----->avatar nääs

Originally posted by Tiedz
Psst.....hei NP sulla on kovan näkönen kroppa 19v ja kamppailulajien harrastajaks. :lol2: :thumbs:

----->avatar nääs

säkin oot saanu hyvin turpaas, kun on naama ton näköinen ja kaiken lisäks olet Mr. Bean wannabe!!!! :lol2:

säkin oot saanu hyvin turpaas, kun on naama ton näköinen ja kaiken lisäks olet Mr. Bean wannabe!!!! :lol2:

Hahahaaaaa:lol2: Toi oli hyvä veto:thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom