Rikkoutunut kovalevy -tietojen palautus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 7810
  • Aloitettu Aloitettu

Deleted member 7810

Eli pöytäkoneeni kovalevy sanoi sopimuksensa irti ja kovolla jonkin verran tiedostoja joita olisin mielelläni säilyttänyt, mm. kuvia, koulutöitä jne. Tarkalleen en tiedä mitä tapahtui, mutta ei tunnu enää olevan elonmerkkejä/ei saa virtaa, testattu myös toisella koneella, mutta ei.

Onko kenelläkään kokemuksia tietojen palauttamisesta, missä olette asioineet ja paljonko ko. operaatio on maksanut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos saat jostain käsiisi täysin samanlaisen toimivan kovalevyn, niin kannattaa kokeilla vaihtaa se elektroniikka siitä toimivasta levystä hajalla olevaan. Tuolla tavalla olen saanut useammasta hajonneesta levystä palautettua tiedot. Tuo kyllä vaatii sen, että se nimenomaan on se elektroniikka joka siitä levystä on hajonnut, jos esim. lukupää, niin sitten ei taida kotikonstaein onnistua.

Se piirilevy on muutamalla ruuvilla kiinni kovalevyssä ja alla on piuha joka on myös kiinni levyssä. Vaihto on todella yksinkertainen.

lähtökohtaisesti noita ei saa kotikonsteilla palautettua.. yleensä jos levy hajoaa, hajoaa nimenomaan lukupää/pinta. jos on jotain tosi tärkeää eikä oo pikkurahasta puute niin laita se normannille tai vastaavalle tietojenpalautusfirmalle. he saa kyllä sitten levyltä ykköset ja nollat irti jos levyn pinta ei ole täysin kuralla.

On myös sellainen mahdollisuus että laittaa kovon joksikin aikaa pakastimeen jonka jälkeen tietoja saattaa saada takaisin, monilla on toiminut tuo mutta ite en osaa neuvoa kun ei oo kokemusta. Kuullostaa hauskalta mutta siinä tapahtuu jossain piireissä tjs jotain mikä mahdollistaa hetkellisen toiminnan, toimiihan esim prossukin monta ghz kovemmilla taajuuksilla kun tumppaa kuivajäätä kippoon. Eti jos löydät googlella neuvoja tai vie liikkeeseen...

Jos saat jostain käsiisi täysin samanlaisen toimivan kovalevyn, niin kannattaa kokeilla vaihtaa se elektroniikka siitä toimivasta levystä hajalla olevaan. Tuolla tavalla olen saanut useammasta hajonneesta levystä palautettua tiedot. Tuo kyllä vaatii sen, että se nimenomaan on se elektroniikka joka siitä levystä on hajonnut, jos esim. lukupää, niin sitten ei taida kotikonstaein onnistua.

Se piirilevy on muutamalla ruuvilla kiinni kovalevyssä ja alla on piuha joka on myös kiinni levyssä. Vaihto on todella yksinkertainen.

Tätä ei kyllä voi suositella, ellei ole edes vähäänkään alaan perehtynyt. Vaikka vaihtaisikin suurimpia, ja "turvallisimpia" osakokonaisuuksia niin sitä ei todellakaan voi antaa ihan kenen tahansa tehdä. Todellakin olet oikeassa lukupään suhteen, sillä kovalevya ei tule aukaista kotioloissa ellei käytössä ole pölytön laboratorio. Lukupää olisi muutenkin erittäin mahdoton vaihtaa ilman kalliita työvälineitä. :D

Onhan tuota tullut yritettyä monenlaista poppakonstia kun asiakkaat ei ole halunnut maksaa Ibasille tai vastaaville maltaita. Piirikortin vaihto toimii jos se vika on siinä, tarvii vain samanlaisen kortin. Pakastinta on kokeiltu usein kohtuullisella menestyksellä. Joskus on vaan vaihdettu levyn asentoa esim. kyljelleen tai pystyyn, joskus auttaa sekin.

Sen verran sanon, että esimerkiksi googlella aika ensimmäisenä hakutuloksena tietojenpalautus- aiheella tulee vastaan Fixternet- niminen firma, joka vaikuttaa ihan asialliselta paikalta ja niillä on jopa oma puhdasilmalaboratorio, joka on kyllä harvinaista. Mutta mä oon töissä Helsingin kaupungilla ja kun me lähetettiin sinne kovalevy pelastetavaksi, niin nyt se on siellä seikkaillut. Marraskuun 17. päivä kovalevy noudettiin ja levy on vieläkin siellä, nyt tammikuussa. "Varaosia odotetaan" tms. on ollut firman kuittaus kyselyihin. puhelimella ei usein saa ketään kiinni, ja sähköpostivastauksetkin jäävät välillä kellumaan jonnekin. Tämä on minun työyksikköni kokemus tuosta firmasta. Firman sivuilla puhutaan, että palautus kestänee 1-3 päivää, ehkä viikon pari. Ymmärrän, että joskus voi mennä viikkoja, mutta sitäpä he eivät sivuillaan mainitse, puhutaan vain päivistä.

Tää nyt menee jo vähän ohi varsinaiseen aiheen, eikä mulla oo mitään neuvoja tiedostojen palauttamiseen, mutta kun itellä kerran kävi niin että kovalevy oli menny hajalle ja siinä meni kaikki projektit ja muut mulle tärkeet tiedostot tuhkana tuuleen, niin oon siitä lähtien neuroottisen tarkasti varmuuskopioinu jok´ikisen tärkeän tiedoston, aina kun on sellaisia tullu. Itse asiassa mulla on yks DVD työpaikan kaapissakin jossa on tärkeimmät tiedostot, jos sattuis kämppä palamaan ja muut varmuuskopiot menis. :D
Eli Varmuuskopionti kannattaa!! Voi nukkua yönsä rauhassa ja jos jokin menee pieleen niin on uudet vastaavat tiedostot heti käden ulottuvilla :)

Ps. muistitikku on erinomainen väliaikaista varmuuskopiointia varten.

http://www.quetek.com/prod02.htm File Scavenger

Osta tuo.

Monen mielestä paras tiedostojen palautusohjelma. Voit ladata sivuilta ilmaisen demon, joka näyttää mitkä tiedostot ohjelma löytää ja voi palauttaa. Lisäksi tosi yksinkertainen käyttää.

Itse palautusprosessiin joudut ostamaan tuon ohjelman. Maksaa noin 50€.
Suosittelen.

Noi tietojen pelastusohjelmat auttaa vain niin pitkälle, että joku windows on korruptuitunu tai FAT on mennyt sekaisin tai jotain on vahingossa poistettu tms. eli jos levyn saa käyntiin ja kiinni IDE-väylään, niin voi alkaa haistella sitä levyä jollain pelastusohjelmalla.

Mutta "rikkoutunut kovalevy" ihan otsikossa kyllä suuntaa painopisteen siihen, että lukupää on jumissa, virransyöttö hajalla tai jokin muu mekaaninen vika estää koko levyn toiminnan, jolloin sitä on mahdoton lukea ilman mekaanista väliintuloa (joko kovalevy kytketään laitteistoon, missä sitä luetaan erikoishitaasti jotta se pysyy mukana, tai sitten koko kovalevyn mekaniikka vaihdetaan ja se pitääkin sitten tehdä puhdasilmalaboratoriossa, koska tavallisen huoneen ilmassa ja pöydillä on kaikenlaista pölyä, joka takertuu kovalevyn pinnoille.)

Ja ainakin IBASin tapauksessa kaikki kovalevyn lähetetään Norjaan (vai Saksaan?) tutkittavaksi, joten niissä kestää hetken aikaa. Fixternetillä on oma laboratorio Suomessa, mutta kuten jo sitä mustamaalasin, ei lafka anna ammattimaista kuvaa itsestään palvelulla ainakaan. Sittten Tampereella on joku lafka, joka kyllä pelasti kaverin kovalevyn eikä laskuttanut edes 500:aa euroa siitä. En muista nyt lafkan nimeä...

Ei varsinaisesti koske rikkoutunutta kovalevyä mutta kuitenkin liittyy aiheeseen.
Muija kadotti usb-tikulta opinnäytetyönsä, wordiin tuli joku virhe jne.. no sain palautettua jollain ohjelmalla-en muista millä-tiedoston. Mutta wordilla avatessa tulee pelkkää koodia. Eli koko työ on koodin muodossa. Olen kokeillut 2003 ja 2007 wordilla, ei vaikutusta. Työ on tehty 2007 wordilla.

Koodi on seuraavanlaista:
blog_attachment.php

EDIT: tuon koodauksen muuttaminen ei vaikuta asiaan

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom