Riistaruokia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gorba
  • Aloitettu Aloitettu
Syön riistaa ainakin kun saan :) Jänis on hyvää, samoin pien kanalinnut. Noita saa vain aika harvoin eli oikeastaan silloin kun käy kotikotona. Olenkin siis tyytynyt ostamaan aika ajoin pakasteesta riistaa ja tehnyt poronkäristystä tai poronjauhlihasta lihapullia, ovat muuten maukkaampia kuin nautasika-vastaavat. Purkkihirvenliha on myös hyvää silloin tällöin syötynä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täälläkin syödään suurimmaksi osaksi hirveä, siis lihana kun sitä on tulossa aina joka tuutista. Onhan se kyllä niin hyvää että alkaa taas tuleen nälkä...

En muistakaan milloin olisi lihatiskiltä joutunut lihaa ostamaan. Siis jos kanaa ei lasketa (kuuluukohan tämä edes lihatiskin antimiin) :rolleyes:

Kyllä metsässä vapaana juoksennellut elukka maistuu aina paremmalta kuin kasvottomissa lihatehtaissa vankina elänyt. Tuoretta riistaa on aika vaikea saada jos ei itse metsästä, mutta kyllä tölkitetyistäkin tuotteista se idea välittyy. Tässä yks päivä tein kunnon kastikkeen villisian lihasta, yrteillä höystettynä ja oli se aika makuorgasmi. Muistuu jälleen mieleen miksi lihansyönti on niin ihanaa.:D

Viime päivien herkkuvälipala on ollut seuraavanlainen:

Neljä isoa siivua täysruisleipää, joiden päälle sentin siivut hirvipaistia ja vielä siivut kermajuustoa. Lisäksi puoli litraa kaakaota. Ai että namia.

Eli kyllä riista maistuu täälläkin.

Ukko ampu just kauriin. Sen palvaavat ja sitä nassutetaan jouluna :P

Aika paljon on tullu maisteltuu kaikkee mahollista. Varmaa jokasta kanalintua, Sorsaa, Hanhea, Jänestä, Hirvee, Peuraa, Kaurista, MAJAVAA :D ja Karhua(syötyä, ei juotua). Kerra Ukko teki hanhenmaksapalleroita :D

^ vasta oli jossain jimin ruokaohjelmassa majavaa ja kovasti kehuivat, oliko hyvää? ja mites karhu, maistuko? juomana ainakin vallan toimivaa.

^ vasta oli jossain jimin ruokaohjelmassa majavaa ja kovasti kehuivat, oliko hyvää? ja mites karhu, maistuko? juomana ainakin vallan toimivaa.

Karhua olen syönyt vain muutaman kerran, ja muistelen, että "tietävämmät" sanoivat aika miedon makuiseksi. Majava oli myöskin näitä harvinaisia herkkuja, mutta siitä on jo lähemmäs 10v joten ei voi kai muuta sanoa, kun "voi mahoton miten hyvää sekin oli" :D

Majavaa... Pari kesää sitten mökillä löytyi katiskasta kuollut majava. (Liekö itsemurhan tehnyt, kun pato oli murtunut.) En jostain syystä tajunnut sitä teurastaa lihoiksi. Tiedä vaikka olisi miten hyvää ollut. Todellista bodyruokaa?!

Onks tää parempi osa paistia vai fileetä?

Jos on paistia niin senkun paistipussiin sujautat ja uuniin/takkaan, itse olen tehnyt takassa niin, että eka olen polttanut yhden pesällisen puita sitten vähän aikaa odottelen että hiillos hiipuu ja asetan paistin ritilän päälle. Muutamat tunnit kun antaa siellä kypsyä, niin ai että on hyvää. Fileistä voi tehdä pihvejä ihan samalla lailla, kuin naudastakin. Sisältä kannattaa jättää punertavaksi, eli sellainen medium, muuten on vähän turhan kuivaa.

Jauhelihasta voi ihan oman mielen mukaan tehdä pullia tai pihvejä, hirvi on tosin vähän rasvattomampaa kuin possu tai nauta niin ihan sellaisenaan eivät oikein meinaa pysyä kasassa. Meillä on jauhettu läskiä jauhelihan sekaan, niin on tullut erittäin hyviä pihvejä.

Keittolihat keität ensiksi kypsäksi luut ja lihat samaan kattilaan. Sitä mukaan kun sitä vaahtoa pinnalle tulee niin kaavit pois. Sitten kun lihat on kypsiä, niin ongit ne sieltä kattilasta ja irrotat lihat luista. Sen jälkeen lihat takaisin kattilaan ja pussi tai pari keittojuureksia perään riippuen lihan määrästä. Maustaa voit oman maun mukaan, suolaa ainakin tarvitsee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom