Revennyt rintalihas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rawson
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulle sattui suht paha loukkaantuminen vuosi sitten lokakuussa. Penkkiä tehdessä oikea rintalihas repeytyi irti olkapään puolelta 95 %:sesti :( . Lihas irtosi jänteestä eikä luusta, johon se olisi kuulemma ollut helppo niitata takaisin. Leikkaus kuitenkin onnistui hyvin ja kirurgi (Tulikoura) lupasi että puolen vuoden päästä voi rasittaa 100 %:sesti. Taitaa olla korvien välistä kiinni, mutta maksimissaan olen uskaltanut laittaa vain 80 % raudasta. Jotenkin se lihas vain tuntuu oudolta. Otin treeniin mukaan lisäksi säkin hakkaamisen, jotta saisin lihakseen tärähtävää rasitusta.

Kohtalotoverien kokemuksia lähinnä metsästelen. Onko jollakin ollut vastaavanlainen vamma ja miten lihas on kestänyt sen jälkeen?

Rawson sanoi:
.

Kohtalotoverien kokemuksia lähinnä metsästelen. Onko jollakin ollut vastaavanlainen vamma ja miten lihas on kestänyt sen jälkeen?

Vuonna 2002 minulta leikattiin rintalihas, jossa se kiinnitettiin olkavarteen takaisin. Penkkipaita + tulehtunut lihas = vamma. Porattiin luuhun jonkinlaiset kudosankkurit ja kiinnitetttiin liha paikoilleen... Toipuminen meni yllättävän hyvin ja sen jälkeen olen koeponnistanut rinnan moneen kertaan ja hyvin kestänyt. Alussa hieman pelotti jokainen nosto, mutta nykyisin ei tule nostaessa koko juttu mieleen. :)

Itsellä sattuti samanlainen tapaturma penkissä ~2001 kuin herra Rawsonilla.
Onko kellään käsitystä voiko vanhoja vammoja operoida vuosien jälkeen tapahtumasta?

Silloin 2001 lekureiden/käsikirurgien mielipide (en tosin käynyt Tulikouralla, Oravalla tms.) oli ettei moista kannata leikata, joten tänäpäivänä mennään käytännössä yhden rintafileen varassa (aiheuttaa muuten monenlaista harmia urheilussa ja muutenkin :curs: ). Nythän tommosten hoitosuosituksena on aina leikkaus ilmeisen hyvin lopputuloksin....

Suosituksena tuollaisessa vammassa on, että se leikataan neljän viikon kuluessa tapaturmasta. Sinuna ottaisin kuitenkin yhteyttä esim. Tulikouraan. Tosin hänkään ei pitänyt minun tapauksessa toipumista varmana. Rankaisijan tapauksessa on operaatio ollut helpompi, kun lihaksen on voinut akkuroida uudestaan. Mulla jouduttiin neulomaan jänteeseen kiinni. Mulla ei ollut mitenkään suuret raudat tangossa. Jäykät lihakset ja räjähtävä toisto. Viidennessä toistossa lihas irtosi.

En tiedä voiko verrata, mutta 10 vuotta sitten sain puukosta ja toinen jalka on vieläkin jäykempi kuin toinen ja sitä vihloo ajoittain, vaikkakin voimaa se tuntuisi tuottavan ihan samanlailla. Kyseessä siis noin 10 cm syvä pistohaava reisilihaksessa. Taisi mennä vuosi jos parikin että pystyi kunnolla rasittamaan/venyttämään ilman kovaa kipua. Kuntouttamisen olisi varmaan voinut hoitaa paremminkin.

Rawson sanoi:
Suosituksena tuollaisessa vammassa on, että se leikataan neljän viikon kuluessa tapaturmasta. Sinuna ottaisin kuitenkin yhteyttä esim. Tulikouraan. Tosin hänkään ei pitänyt minun tapauksessa toipumista varmana. Rankaisijan tapauksessa on operaatio ollut helpompi, kun lihaksen on voinut akkuroida uudestaan. Mulla jouduttiin neulomaan jänteeseen kiinni. Mulla ei ollut mitenkään suuret raudat tangossa. Jäykät lihakset ja räjähtävä toisto. Viidennessä toistossa lihas irtosi.

Pääsin samalla viikolla leikkauspöydälle. Arvauskeskuksen lääkäri ei suostunut rintaa edes tutkimaan koska ei sille mitään kannata tehdä kuitenkaan. Kysyi vain paljonko tarvitsen saikkaria ja millaisia kipulääkkeitä...:curs: Kummatkaan ei kelvanneet vaan menin "oikealle lääkärille" jonka jälkeen homma rupesi sujumaan. 8 viikkoa leikkauksesta kokeilin satasella varovasti penkkiä:rolleyes:
Kävi oikeastaan hirmu säkä että selvisin koko hommasta säikähdyksellä ja tukulla rahaa:( Kannattaa aina varmistaa ensimmäisen tuomion jälkeen toisenkin lääkärin mielipide vastaavassa tilanteessa.

Mulla Töölön tapaturmaosaston lääkäri ei löytänyt lihaksesta mitään vikaa, koska ultraäänikuvauksessa ei löytynyt verenpurkaumia. Vamma tosin oli täysin käsin kosketettavissa, koska sormet pystyi painamaan lihaksen läpi. Eihän siinä kohtaa lihasta enää ollutkaan. Hoidoksi annettiin että katsotaan nyt viikko että miten kehittyy. Kontrollikäynnissä mun piti takoa tämän lahden takaa tulleen lääkärin päähän, että kaikki ei nyt todellakaan ole kunnossa. Pääsin onneksi magneettikuvaukseen ja sitä kautta Tulikouran hoitoon. Urheiluvammoissa noi tavislääkärit voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Laitan tähän nyt vähän raporttia omasta edistymisestä, jos jollekkin sattuu joskus yhtä ikävästi. Eli n. 14 kk sitten irtosi rintalihas penkkiä tehdessä. Syksyllä aloitin ottamaan salitreeniä kohtuu pitkää sarjaa body tyylillä. Muutin sen tossa joskus marraskuun lopulla enemmän voimatyyliseksi kuitenkin penkissä maltilliseksi. Viime torstaina tehdyn treenin jälkeen olkapää turposi (siis ihan siitä vierestä, mihin rintalihas oli uudestaan kiinnitetty) ja käsi oli oudon voimaton esim. autolla vaihdetta vaihdettaessa. Treenissä otin raakaa rinnallevetoa, pystypunnerrusta seisten ja alataljaa.

Ortopedi ei täysin pystynyt sanomaan, mitä tällä kertaa oli tapahtunut. Olisi vaatinut magneettikuvauksen. Jokin venähtymä luultavasti vain rinnallevedon seurauksena. Itse en treenissä tuntenut minkään menneen vikaan. Joka tapauksessa rinnalleveto pitää jättää pois ja penkissä palata bodytreeniin. Luulin jo olleeni täyskuntoinen. Onneksi tuli kuitenkin vain pieni näpäytys tällä kertaa.

Rawson sanoi:
Mulla Töölön tapaturmaosaston lääkäri ei löytänyt lihaksesta mitään vikaa, koska ultraäänikuvauksessa ei löytynyt verenpurkaumia. Vamma tosin oli täysin käsin kosketettavissa, koska sormet pystyi painamaan lihaksen läpi. Eihän siinä kohtaa lihasta enää ollutkaan. Hoidoksi annettiin että katsotaan nyt viikko että miten kehittyy. Kontrollikäynnissä mun piti takoa tämän lahden takaa tulleen lääkärin päähän, että kaikki ei nyt todellakaan ole kunnossa. Pääsin onneksi magneettikuvaukseen ja sitä kautta Tulikouran hoitoon. Urheiluvammoissa noi tavislääkärit voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Ja joku vielä sanoi että kyllä tk:ssa hoidetaan akuutit urheiluvammat yhtä tehokkaasti kuin esim urheiluvammaklinikalla... :curs:

Toinen esimerkki: Nuori urheilija vääntää nilkkansa pallopelissä, rusahdus kuuluu 10 metrin päässä olevalla vaihtopenkille. Junnu tipahtaa kanveesiin ja jää siihen. Välitön KKK ja lääkäriin. Sunnuntai-ilta, ei päästy enää mehiläisen RTG:n, päätettiin omalääkärin ohjaamana mennä paikalliseen yliopistolliseen sairaalaan, että päästään kuviin.

No lääkärisetä vetää ison herneen nenään kun verkka-asuinen tyyppi kantaa itkevän junnun EA:n ovesta sisään, määrittelee tilanteen, kuvailee syntymekanismin ja ehdottaa toimenpiteitä. Setä tiuskaisi vittumaiseen sävyyn: " Me kyllä osaamme työmme, en tarvitse apu huoltajalta!". Tsekkas jalan, ei tehnyt edes tilt-testiä nilkkaan, ei rtg:ä. Diagnoosi: Venähtänyt nilkka. Ohjeet: Ideaaliside 2vko, buranaa 1 vko.

Olin jonkin verran puulla päähän lyöty. En ikinä ole nähnyt/kokenut noin ala-arvoista vamman tutkimista ja moista ylimielisyyttä. Tästä ja muutamasta muusta omasta kokemuksesta johtuen suositan/ohjaan aina akuutit vammat yksityiseen, poikkeuksetta.

Onneksi päästiin kuviin seuraavana aamuna yksityiseen ja sieltä löytyi se mitä pelkäsin. Murtuma kehräsluussa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
fysio sanoi:
Ja joku vielä sanoi että kyllä tk:ssa hoidetaan akuutit urheiluvammat yhtä tehokkaasti kuin esim urheiluvammaklinikalla... :curs:

Tuo sun tarinahan oli yhtä legendaarinen kun minulla. Ei varsinaisesti liity rintalihakseen tämä juttu mutta antaa nyt mennä kun muutkin ovat eksyneet vähän aiheesta. Eli muutama vuosi sitten heiteltiin keihästä koulun valinnaisliikunnan tunnilla. Yhdessä heitossa sitten jumalaton pamaus kuulu minusta kun heitin. Kaikki oli :eek: näkösenä siellä ja ihmettelivät mikä oli. No ensiapuunhan siitä lähettiin opettajan kyydillä kun epäiltiin että käsi olisi sijoiltaan mennyt. Siellä sitten lääkäri otti 45 minuutin (!!!! :curs: ) odotuksen jälkeen mut sisään vaikka naama oli ollut mulla valkonen kun kalkkilaivan kapteenilla ja kävivät vahtaamassa että ei taju lähde. Se sitten kyseli mitä kävi jonka jälkeen käski nostaa kättä. No yritin nostaa mutta ei noussut kun ihan vähän. Tästähän se sitten jo teki diagnoosin ja lähti etsimään kirurgia koska mulla oli mukamas jänne poikki olkapäästä. :david: Ja taas sitä sitten odoteltiin ehkä noin vartin verran. Sitten se tuli kertomaan että ei löytynyt kirurgia niin et pääsekkään nyt leikkaukseen jonka jälkeen alko vasta tutkimaan kättä. Se sitten pyöritteli sitä mun kättä ja kuulu ihan selvää rutinaa olkavarresta niin sillonhan se keksi että se on poikki. Siitä sitten röntgeniin ja käsi kantositeeseen. Ajatelkaa miten paljon siinäkin säästyis aikaa jos tekisvät ees heti oikean diagnoosin eivätkä juoksis muualla aikaa kuluttamassa ihan turhan takia. :rolleyes:

Vielä lisänä juttuun se että tuo kantosiden oli väärä hoitomuoto tuohon käteen. :curs: Se oli viikon siinä ja sitten kun mentiin tarkistuskuviin niin luiden päät oli ihan päin peetä. Toiset lääkärit heti sitten totesvat että ihan väärä tapa hoitaa tommosta noin. Miettivät jo että pistäävätkö leikkaukseen missä irrotettaisiin nuo luut ja laitettaisiin kohdalleen. Sen nyt sentään osasvat useelta eri kirurgilta kysyä mutta onneks päätös oli yksimielinen ja ei leikkausta tarvittu. Mitä todennäköisimmin tuo käsi nyt on ihan kunnossa. Ainakaan mitään siinä ei ole ollut mutta jotenkin joskus tulee takaraivoon ajatus että pitäiskö käydä kuvauttamassa tuo käsi että onko se luutunut miten. Maksaakohan se mitä jos käy röntgenissä varmistamassa asian?

ZweCCo sanoi:
Tuo sun tarinahan oli yhtä legendaarinen kun minulla.
No joo. Legendoista en tiedä ja vähän turhaankin tuli tossa avauduttua...

Mutta kun vaan välillä pistää ihmettelemään miksi ihmeessä pitää päteä alueella josta ei ole kokemusta. Tämän vuoksi ohjaan asiakkaita asiantuntemuksen, en titteleiden mukaan.

Back
Ylös Bottom