Reppureissaamista maailman ympäri

Ikä
43
Löytyykö täältä ketään, joka olis kokeillut reppumatkamista jonnekkin vähän pidemmälle kuin viro tai ruotsi. Itse haaveissa keväällä/kesällä toteuttaa muutaman kuukauden pituinen matka koh samuille ja phukettiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haaveissa on parinvuoden sisällä käydä reissaamassa jokunen kuukausi. Pitää vähän järjestää työasioita ensin. Ajatuksena olisi ajaa Amerikan halki autolla tai junalla Venäjän läpi Aasiaan.

Reppumatkailusta noin yleisellä tasolla saa paljon hyviä vinkkejä VR:n sivuilta (junalla Euroopassa -> interrail-keskustelu). Mainitsemasi matkakohteet ovat tietysti perinteisen reilikartan ulkopuolella, mutta eiköhän sieltä jotain luulisi joka tapauksessa tarttuvan käteen.

phy73 sanoi:
Haaveissa on parinvuoden sisällä käydä reissaamassa jokunen kuukausi. Pitää vähän järjestää työasioita ensin. Ajatuksena olisi ajaa Amerikan halki autolla tai junalla Venäjän läpi Aasiaan.

Toi kuulostaa jo hyvältä, kunnon madventures meininkiä.
Itsellä olis tarkoitus elää mahd.halvalla tuolla thaimaassa ja kokeilla sukeltamista. Mihinkään eurooppaan en lähde itseäni kuitenkaan nyt kuluttaa:D

Itse haluaisin matkustella seuraavissa:

Jenkit, 2 reissua; Los Angeles ja New York.

Italia, Rooma. Olen Lazion kannattaja niin olisi kiva nähdä matsia livenä ja muutenkin mielenkiintoinen kaupunki.

Thaimaa. Enemmänkin tähän ketjuun liittyen, olisi kiva joskus tässä kuukausi pari elää siellä.

Kesäkuun alusta asti ollaan oltu matkalla ja toivottavasti tämä ei pääty koskaan... :rock: No ehkä joskus se miljoonatalo jonnekin meren rannalle.

Hieman amerikan matkaajille mun jenkkireissusta:

Alotin New Yorkista pari viikkoa, jossa oli mielettömän hienoa. Tapasin Manhattanilla yhessä musaliikkeessä mukavan tyypin, jonka kämpille sitten muutamana iltana tuli mentyä pämppäämään. Tämä Scott näytti sitten semmosia paikkoja Manhattanilla, missä ei tulis turistina käytyä. Ostin myös semmosen 7 päivän passin, jolla pystyi kiertelemään kaikki perusnähtävyydet. Empire State Buildingissa kävin päivällä ja yöllä. Suosittelen. Olihan siellä kaikkee. 63rd streetin YMCA on aika edullinen hostelli, joka on lähellä kaikkea. Kaikennäköstä tuli isossa omenassa tehtyä ja ehkä yksi mieleenpainuvimmista oli eka metroreissuni Bronxiin. Siitä sitten enempää...:eek:

No matka jatkui ilman sen suurempia suunnitelmia bussilla Bostoniin. Boston on ihan jees paikka ja suosittelen esimerkiksi JFK-museota. Museoita kiertelin jenkeissä paljon ja useat ovat ihan jees ja jotkut taas pienoisia pettymyksiä. HI-hostelli Berkleen vieressä oli jees ja kävelymatkan päässä keskustasta. Irkkumeininkiä jne. aika paljon. Siellä on se joku torin tapainen, jossa on kaikkee hässäkkää ja se Bostonin vanha osa on hieno. Hostellista järjestettiin pubireissuja, eli tuli melkein joka ilta käytyä jossain. Ja kuten joka paikassa: tutustuin mukaviin ihmisiin.

Bostonista menin Montrealiin, joka on myös hiton hieno mesta. Botanical Garden on yks parhaimmista mitä on ja varsinkin kiinalaiseen puutarhaan jäin hengailemaan tuntikausiksi. Sijaitsee siinä olympiakylän vieressä. Formulakisat oli juuri ollut ennenkuin saavuin Montrealiin, mutta kävin kävelemässä radan ympäri. Hieno saari, jossa pikku järvi jossa voi käydä uimassa. Yövyin hyvässä hostellissa joka oli nimeltään Le Plateau. Siinä vieressä oli kirjastokin, jossa voi käydä ilmaiseksi netissä. Old Montral on näkemisen arvoinen paikka ja jos jäkis kiinnostaa, niin voi käydä vaikka Canadiensien fanikaupassa siinä aivan keskustassa hallin kupeessa.

Montrealista jatkoin junalla muutaman kommeluksen jälkeen Niagaran putouksille, eli ensin Buffaloon hostelliin. Juna-asemalla jaoin taksin samaan hostelliin suuntautuvien kahden japanilaistytön kanssa. Niagaran putoukset ovat näky, jota ei kannata missata. Ja varsinkin Kanadan puolelta. (Passi mukaan) Siellä alhaalla kävin ottamassa semmosen pikku laiva-ajelun, jonka aikan sai sitten kastua mukavasti. Kiva mesta.

Niagaran putoukset oli äkkiä nähty ja jatkoin sitten Chicagoon. Chicago oli pienoinen pettymys, tai sitten olin hemmetin väsynyt. Oli todella kuuma ja kaupunki tuntui olevan kuin suuren saastepilven alla. Sears Towerissa ja John Hancock towerissa tuli käytyä ja livemusaa oli kiitettävästi. Hostellin jääkaapista pöllittiin kaikki mun ruoat ja tuo olikin oikeastaan ainoa negatiivinen puoli koko reissun aikana, eli ei valittamista. :kippis1:

Tapasin aiemmin Bostonissa ollessani yhden englantilaisen kaverin, jonka kanssa teimmen suunnitelma, että tapaamme heinäkuun 1. päivä Washingtonissa. No otin junan Chicagosta Washingtoniin. Tais kestää joku 20 tuntia muistaakseni matka. Washington oli hieno mesta. Meidän piti tavata keskustan hostellissa, jossa tapasimmekin, mutta emme voineet jäädä hostelliin koska siellä oli sattunut vesivahinko. Saimme motellihuoneen Arlingtonista ja vitutus oli suuri, kun meidät heitettiin jonnekin suburbiin. No emme lannistuneet. Seuraavana aamuna lähdimme aikaisin motellista taksilla Washingtonin juna-asemalla, josta otimme junan Philadelphiaan. Saavuimme itse pelipaikalle eli LIVE8-konserttiin. Olimme olevinamme ovelia ja saavuimme paikalle 5-tuntia etuajassa. 500000 muutakin ihmistä oli ajatellut samoin. Hehehhe! :D No puikkelehdimme ihmismassan läpi lähemmäksi lavaa ja pääsimmekin näköetäisyydelle. Koskaan en ole nähnyt ihmisiä niin paljoa samassa paikassa. Miljoona ihmistä arvioitten mukaan oli katsomassa konserttia. No oli sekin kokemus ja saa kertoa, että on käynyt. Ihmisiä liikaa mun makuun.

Illalla takaisn Washingtoniin ja 4th of July Washingtonissa. Ilotulitukset sun muut olivat mieleenpainuvia. Käytiin vielä museoissa ja esim. Arlingtonin hautausmaalla katsomassa JFK:n hautaa ja Iwo Jima muistomerkkiä. Käytiin myös Pentagonin nurkilla kuikuilemassa. Kaikki perusmättö valkoisine taloineen tuli kans katottua ja myös Manaaja-elokuvan portaat jne.

Washingtonista ajattelin lähteä Miamiin, mutta kaikki junat oli täynnä. Otin siis summanmutikassa Chicagon junan, mutta matkan varrella ajattelin jäädä Clevelandiin ja katsastaa Rock'n Roll Hall Of Famen. 12 junamatka ja orastava vatsakipu. Kello oli 3am saavuttuani Clevelandiin. Ei tietoa yöpaikasta tms. Soitin taksin lähimpään sairaalaan ja ajattelin että käytän matkavakuutusta ja esitän kipeetä, jotta pääsen yöksi. Nokkelaa...? Not...!!! Jouduin täyttämään kaavakkeita ja multa otettiin kaikenmaailman verikokeet ja suoneen pistettiin jotain särkylääkkeitä, en tiedä mitä. Juotettiin litrakaupalla jotain valkosta mömmöä. Kuskattiin ympäri sairaalaa röntgeneihin jne. Joku lääkäri kävi ja sanoi: "täytyy nyt katsoa olisiko tässä jotain leikkauksen tarvetta". Vittu!!! Pelkäsin, että kohta ne nukuttaa mut ja herään ilman toista jalkaa. Laskuttavat sitten miljoonia Suomeen. No painajaismaisen yön jälkeen lähes repisin itseni kaavuista irti ja konttasin epätodellisin fiiliksin ulos sairaalasta. En tiennyt yhtään missä olin. No otin bussin jonnekin ja pääsinkin keskustaan. Kävin kattoo museot sun muuta. Opin että jenkeissä en mene sairaalaan ennen kuin vaikka toinen silma roikkuu rinnuksilla. Huih!!!

Clevelandista Chicagon kautta Memphisiin, jossa olin myös aika pihalla. Otin taksin jonnekin ja taksikuski kuskasi 30 dollarin edestä etelä-Memphisiin ja motellin pihaan. Huone oli ok. Ikkunasta katselin neonvaloja ja meininkiä. Huorat kävelivät kaduilla ja naapurissa oli paikka nimeltä Showgirls. Tämähän on kuin elokuvissa. Onneksi minuun otti yhteyttä yksi nettituttu Jim, joka kävi minut seuraavana päivänä noutamassa. Sain nähdä Sun studion, Bielestreetin, Gracelandin jne. Hauskaa oli. Livemusaa tuli käytyä kuuntelemassa ja syödä sain vaikka mitä. Liian rasvaista tosin.

Sain pummattua autokyydin Memphisistä Nashvilleen Kenin ja Pegin kyydillä. Nashvillessä oli aivan mahtavaa ja tutustuin moniin ihmisiin. Olin siellä soittamassa yksillä festareilla, mutta ei siitä sen enempää. :) !

Nashvillestä takaisin Memphisiin, jossa sain yöpyä Jimin luona. Mukavaa fiilistelyä ja hiton mukavia ihmisiä.

Ajattelin jatkaa matkaa New Orleansiin. Missasin juuri 6:30 aamujunan ja olin sitten aivan pihalla, koska Jim oli lähteny minut heitettyään Oklahomaan. No sain monen kiemuran kautta yöpymispaikan baptistikirkosta, jossa yövyin naisten vessan edessä olevalla sohvalla. Sain luettua päätökseen sinä iltana Jostein G:n Sophies Worldin. Kirjan olin saanut aiemmin Bostonissa samaiselta Johnilta, jonka kanssa olin Wahingtonissa ja Philadelphiassa. Tämä yö oli myrskyinen ja aika ihmeellinen yö. Mietiskelin omia kommelluksiani ja tapaamiani ihmisiä junissa, busseissa, hostelleissa jne. Olin kokenut paljon ja oppinut elämästä jotain uutta.

Seuraavana aamuna aikainen herätys ja nyt en myöhästynyt junasta. Jatkoin läpi Mississippin kohti New Orleansia. New Orleans on (oli) todella hieno kaupunki. Kävin yhdellä todella hienolla hautausmaalla. Olin ainoa ihminen koko isolla alueella. Ihmeellinen tunne. Mietiskelin kuolemaa jne. Ja sitten takaisin ihmisten joukkoon. Bourbon streetillä soi livemusa joka nurkassa. Kusi haisi myös. Yök!!! Joku vanha musta katumuusikko soitti kitaraa ja aloin kuvaamaan häntä. Äijä lopetti ja alkoi anomaan almuja. No annoin miehelle dollarin ja sanoin, että It's a long way to the top if you wanna Rock'n Roll. :rolleyes: New Orleansin Street Carit ja museot olivat jees.

Viimeinen etappi kohti New Yorkkia. 1400 mailia junalla yhteen pötköön. n.24 tuntia kesti junamatka kaikkien kommelluksien jälkeen. Siinä puutuu perse kovemmaltakin jätkältä. No multa ei pahemmin. Tulihan kilometerejä parin kuukauden aikana noin 10000km. New Yorkissa ollessani sain kuulla, että Lontoossa oli ollut terroristi-iskuja. Madison Square Gardenin juna-asemalla oli sitten rynkkyjen kanssa aika joukko sotilaita ja sain minäkin kitaralaukun kera epäileviä katseita.

Vitutti lentää takasin Suomeen, mutta onneksi vain vähäksi aikaa, koska seikkailu jatkuu nyt täällä kengurumantereella esim. laskuvarjolla hypäten jne. Ainoo vitutus on se, että permanent visaa ei ole mihinkään maahan vielä ja en halua suomeen... nyyh!!!

Kiertelin siis lähinnä itärannikkoa ja hieman keskemmältä. Netti oli suuri apu, koska mulla ei ollut oikeastaan mitään suunnitelmia. Varailin välillä jostain hostellin tms. Saatoin päättää päivää ennen, mihin lähden. Mulla oli Montrealista lähtien Rail Pass, jolla sain matkustaa ympäri ämpäri. Maksoi joku 450$ Hostelleissa on paljon esitteitä ja muilta voi kysyä must-paikoista. Hiton mukava reissu ja varsinkin kun yksin matkustin. Opin itsestäni paljon ja samalla myös opin tulemaan toimeen ja selviytymään eri tilanteista. Välillä meinas (muttei tullut) tulla äitiä ikävä. Joskus olin aika pihalla kuten esim. Chicagossa, kun en tiennyt yhtään mitä tekis tai minne menisin. Saavuin vain junalla paikan päälle. Loppujen lopuksi asiat kuitenkin ratkesivat ilman mullistavia ongelmia. Aika kallis maa on jenkkiläkin, mutta jossei ryyppää joka ilta niin pärjää aika kivalla budjetilla. Mulla ois tuttuja esim. Coloradossa jne. joita pitäis mennä katsomaan. Vielä on siis amerikastakin paljon näkemättä.

Jos matkustat jenkkeihin, niin suosittelen tutustumaan oman alan ihmisiin. Paikallisiin ihmisiin. Ei ne kaikki ole semmosia tekopyhiä. Reppureissaaminen kannattaa aina! :thumbs:

SIC- sanoi:
Itse haluaisin matkustella seuraavissa:

Jenkit, 2 reissua; Los Angeles ja New York.

Italia, Rooma. Olen Lazion kannattaja niin olisi kiva nähdä matsia livenä ja muutenkin mielenkiintoinen kaupunki.

Thaimaa. Enemmänkin tähän ketjuun liittyen, olisi kiva joskus tässä kuukausi pari elää siellä.

Itse olin syksyllä bangkokissa ja hua hinissä kuukauden. Takas sinne ja pidemmäks aikaa nyt ja heti:D

Topah sanoi:
Kesäkuun alusta asti ollaan oltu matkalla ja toivottavasti tämä ei pääty koskaan... :rock: No ehkä joskus se miljoonatalo jonnekin meren rannalle.

:

Sulla on varmaan aika kiva matkabudjetti, jenkithän ei tunnetusti oo mikään halpa maa:D

Sportman81 sanoi:
Löytyykö täältä ketään, joka olis kokeillut reppumatkamista jonnekkin vähän pidemmälle kuin viro tai ruotsi. Itse haaveissa keväällä/kesällä toteuttaa muutaman kuukauden pituinen matka koh samuille ja phukettiin.
Samuille menty "ihan reput selässä". Dösällä Bangkokista matka kesti lauttoineen 18h. Rinkkareissaajat on perseestä. Itse ostelimme sitten Samuilta ja muualta kledjuja sitä mukaa kuin tarvitsi. Hotelleja ei etukäteen jne. Thaimaa on juuri sopiva paikka lähteä matkaan reppumatkalle, kaikki on halpaa ja aina on tilaa hotelleissa.

Samuilla ruoka maksaa noin 50c/ateria ravintolassa ja bungaloweja saa rannalta noin 200-400b/vrk.

Huppe sanoi:
Samuille menty "ihan reput selässä". Dösällä Bangkokista matka kesti lauttoineen 18h. Rinkkareissaajat on perseestä. Itse ostelimme sitten Samuilta ja muualta kledjuja sitä mukaa kuin tarvitsi. Hotelleja ei etukäteen jne. Thaimaa on juuri sopiva paikka lähteä matkaan reppumatkalle, kaikki on halpaa ja aina on tilaa hotelleissa.

Samuilla ruoka maksaa noin 50c/ateria ravintolassa ja bungaloweja saa rannalta noin 200-400b/vrk.

Tuota, tuota...Onko samuilla oikeesti noin halpaa ravintoloissa + bungalowi 4€ yö?? Halvimmillaan hua hinissä maksoi 150-200bahtia ravintoloissa. Paljonko maksoi bangkokista samuille, kävittekö koh phanganissa?

Onkos täällä Afrikassa seikkailleita? Ois tarkotus lähtee ens vuoden puolella ja hiukan mietityttää, ettei ihan joka maahan viittis mennä. Voi päästä hengestään liian helposti. Lähinnä kiinnostais tavalliset juna jne. yhteydet. Nigeria-airlinesin koneista taitaa joka toinen tippua maahan, eli lentäminen on Afrikassa siinä ja siinä, mutta riskit kannattaa aina, kunhan ne ei ole mahdottoman suuria. ;) Yksin afrikassa ens vuonna ja jos siitä hengissä selviän, niin sitten sen ekan miljoonan tienaaminenkaan ei voi olla vaikeeta... HAHAHAHAH!!! :hyper:

Topah sanoi:

Hieman amerikan matkaajille mun jenkkireissusta:

Alotin New Yorkista pari viikkoa, jossa oli mielettömän hienoa. -CLIP-
Voi helvetti että olen kateellinen, oma unelma olisi päästä matkustamaan jenkkeihin ja muutenkin ympäri maailmaa tuolla lailla. Noh onneksi kesällä sentään reiluksi viikoksi New Yorkiin.:rock:

Sportman81 sanoi:
Tuota, tuota...Onko samuilla oikeesti noin halpaa ravintoloissa + bungalowi 4€ yö?? Halvimmillaan hua hinissä maksoi 150-200bahtia ravintoloissa. Paljonko maksoi bangkokista samuille, kävittekö koh phanganissa?
Bangkokista Samuille 300b, eli 6e, sisältää lauttamatkan.

Siis täh? itse olen thaimaassa reissannut yhteensä noin 70 päivää ja aina syönyt noin 50 bahtin ruokaa ravintoloissa, ympräri thaimaata. Koh Phanganista en dikannut, kallista, huumeita, turisteja, pahaa (turisti)ruokaa. Halvimmillaan tosiaan safkat sen 25 batia, eli 50centtiä. Tähän hintaan pitääkin sitten syödä Pad Thai Kai tai sitten jotain pohjoisessa, vaikkapa Chiang Maissa. Jos safka maksaa yli 90 batia, vaihdan paikkaa. Olut maksaa 35 batia (chang) minun paikoissani.

Ao Nangissa olimme 5e hotellissa muistaakseni yötä ja se oli todella hyvä. 2.5e/lärvi siis :D

Reppumatkailua maailman ympäri

Kyllä! Huhtikuussa on tarkoitus lähteä tämä planeetta kiertämään ja siihen kuluu aikaa n. 2 kk ja rahaa kaiken kaikkiaan n. 6500 euroa.

Aikomus käydä seuraavissa kohteissa:

1.4. Thaimaa
15.4. Singapore
26.4. Australia
14.5. Uusi-Seelanti
17.5. Tonga
24.5. Kalifornia
29.5. Meksiko
5.6. Takaisin Suomessa

Tarkemmat suunnitelmat on vielä työn alla, mutta vielä on pari kk aikaa niitä pohtia. TJ 95... Matkakuume pahenee päivä päivältä. :)

Huppe sanoi:
Bangkokista Samuille 300b, eli 6e, sisältää lauttamatkan.

Siis täh? itse olen thaimaassa reissannut yhteensä noin 70 päivää ja aina syönyt noin 50 bahtin ruokaa ravintoloissa, ympräri thaimaata. Koh Phanganista en dikannut, kallista, huumeita, turisteja, pahaa (turisti)ruokaa. Halvimmillaan tosiaan safkat sen 25 batia, eli 50centtiä. Tähän hintaan pitääkin sitten syödä Pad Thai Kai tai sitten jotain pohjoisessa, vaikkapa Chiang Maissa. Jos safka maksaa yli 90 batia, vaihdan paikkaa. Olut maksaa 35 batia (chang) minun paikoissani.

Ao Nangissa olimme 5e hotellissa muistaakseni yötä ja se oli todella hyvä. 2.5e/lärvi siis :D

Halvalta kuulostaa. Kävitkö full moon partyssä?Huumeet taitaa tuolla ollakin jo ongelma:( Katukeittiöhintoja taitaa tuo 25batia kuitenkin olla?

Ensi kesänä ajattelin lähteä taas lappiin samoilemaan erämaihin, painimaan karhujen, susien ja hirvien kanssa. Vähän aikaa siellä ihan omassa rauhassa ja omissa ajatuksissa.

Sportman81 sanoi:
Toi kuulostaa jo hyvältä, kunnon madventures meininkiä.
Itsellä olis tarkoitus elää mahd.halvalla tuolla thaimaassa ja kokeilla sukeltamista. Mihinkään eurooppaan en lähde itseäni kuitenkaan nyt kuluttaa:D

Mee sit jompaankumpaan eli Ko Taolle tai Phukettiin, koska molemmat on tuon sukeltamisen kannalta halvempia ja parempia (kohteet lähempänä) paikkoja. Lisäksi Samuin naapurissa oleva Ko Phangan (lukuunottamatta Had Rinin kaupunkia) tarjoaa edukkaampaa asumista kuin Samui (erityisesti välttelisin Chawengin aluetta Samuilla, aivan kauhea Teneriffa:urjo: )

Sportman81 sanoi:
Halvalta kuulostaa. Kävitkö full moon partyssä?Huumeet taitaa tuolla ollakin jo ongelma:( Katukeittiöhintoja taitaa tuo 25batia kuitenkin olla?
En käynyt, enkä käy. Samat ihmehörhöt siellä on joka ilta, fullmoonissa heitä on vain enempi. Katukeittiö joo, mutta jo n. 35 batilla saa pohjoisesta ravintolasafkaa, jopa sillä 25 batilla.

Samui on joo turistirysä, samoin kuin Phuket, Hua Hin, Pattaya ja kaikki muut tunnetut kohteet.

Itse lähdemme ensi kerralla Isaaniin + pohjoiseen. Chiang Mai/Rai, Lampang, Khon Kaen, Buriram yms. eksoottisia paikkoja, joissa ei juurikaan valkoihoisia näy, hinnatkin ovat sitten sen mukaiset (HALVAT) ja palvelualttius aivan muuta kuin vaikkapa Pattayalla.

www.thaiklupi.fi Hassua että thaimaan matkailijoilla on lähes yhtä suosittu foorumi kuin pakkotoistolla, eli kävijöitä on mielettömästi ja mieltä askarruttaviin asioihin saa vastauksen alle tunnissa, lähes joka kerta.

Sukeltamaan sitten jostain Phuketista Similanille...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom