Reppu/rinkka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakkoi
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!

Eli etsinnässä olisi kesäalennusmyynneistä travellaukseen sopiva reppu/rinkka. Siis tarkoitus ei ole ihan järkyttäviä matkoja kävellä / vaeltaamutta reppu olisi hyvä olla sellainen, että sinne mahtuu n. viikon kamat. Oikeastaan ehdoton lisävaatimus on että repun saa lentokoneen käsimatkatavaroihin.

Eli siis onko suositella jotakin hyvää, ei tarvii välttämättä olla alennuksessa. About 100€ olen valmis maksamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^Jos sen ei tosiaan miltään hifiltä tarvi näyttää, niin ankeuttajan ehdottama jääkärireppu saattaa olla lähes absoluuttinen totuus.

Noilla spekseillä sopinee aika lailla mikä vaan noin 30l reppu. Musta kannattaa ottaa semmonen malli missä on joku alumiininen ranka joka pitää sitä reppua muodossaan samalla tavalla kuin rinkoissa. Tossa olis vaikka Deuterin 28l reppu, mulla on tosta 38 litran versio ja kyllä tota on miellyttävä kanniskella. Jos mahdollista niin kannattaa vähän käyä jossain urheilu/retkeilyliikkeessä kattoon millanen olis hyvä.

http://www.partioaitta.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=18094&nav=5002003&q=i1jiq

Tolla Ankeuttajan BW-repulla saa kyllä varmaan eniten pildeä.

Korkeintaan 50L, sitä ei voi hirveästi ylipakata. Halvalla jos tahtoo päästä, muistaakseni Top-Sport myy Everestiä, pitäis irrota alta satkulla. Ja kannattaa olla semmoinen, jonka saa "mahasta auki", eli jossa joku vetskari keskellä. Pelkästään päältä ladattava on suoraan s*atanasta.
Tässä ois 60L, ja tosiaan näkyis olevan vetska just siinä missä meinasinkin: http://www.topsport.fi/tuote/everest-zongola-rinkka

Jos haluaa että se reppu kelpaa täynnä käsimatkatavaroihin niin 50+ litraset kannattaa unohtaa. Jos ei oikein mulkku checkin-virkailija ole niin yleensä kyllä pikkasen lentoyhtiön standardikokoa isommatkin mahtuu kyllä koneeseen käsimatkatavaroissa kunhan paino pysyy rajoissa. Sen takia itellä on tommonen 40l - sillä pärjää kyllä aika hyvin missä vaan jos ei ole tarvetta mennä pitemmille vaelluksille tai kantaa harrastusvälineistöä mukana isommissa määrin.

Mä olisin kiinnostunut mahdollisimman isosta, hyvälaatuisesta ja kevyestä rinkasta, joita käyttäisin ulkomaanmatkoilla. Sellaisesta, jossa on suhteellisen paljon lokeroita ja jonka ympäri menee vetoketju niin, että sen voi pakata sekä avata sillä tavalla "laukkumaisesti" päältä, mikäli rinkan laittaa kumolleen "selkäosa" maata vasten. En tykkää sellaisista reppumaisista rinkoista, joissa tarvitsee tyhjentää koko rinkka, jotta sieltä pohjalta saa otettua jonkun tavaran/vaatteen. Haluaisin myös säädettävät hihnat ja sadesuojan. Rinkassa ei tarvitse olla mitään alumiinisia osia.

Mä en oikein hahmota, kuinka isoja noi rinkat ovat milläkin litramäärällä. Olen muutenkin vähän pihalla, että mitä kaikkia asioita kannattaa huomioida rinkkaa ostaessa ja missä hintaluokassa liikutaan hyvissä rinkoissa.

Jos OP:n tarpeisiin riittää n. 30-litrainen reppu niin Haglöfsin Tight -sarjan reppuja voi suositella. Large on n. 30 litraa ja X-large ehkä 35 l, en muista tarkkaan. Mukavia kantaa, ja matalasta profiilista johtuen hyviä myös pyöräillessä. Noista on lisäksi "Pro" -versiot, joissa on vähän enemmän kiinnitysmahdollisuuksia ulkopuolella ja muita kilkuttimia. Olen tehnyt tuolla 30-litraisella kerran 2 viikon reissun (hostelleissa yöpyen), kaikki tarvittava mahtui mutta ei kyllä mitään ylimääräistä. Ja lentokoneeseen tuo L-kokoinen menee mittojen puolesta käsimatkatavarana.

Hyvissä rinkoissa hinta huitelee varmaan 200€:sta ylöspäin. Ne on jo sellaisia, että jos haluat niihin lisätaskuja jne, niitä kaikkia voi ostaa erikseen ja taas maksaa.
JOS ei mitään oikeasti tosi hifiä vehjettä ole vailla, noilla 100€ molemmin puolin olevilla pärjää kyllä.
Suosittelen oikeasti tutustumaan noihin Everesteihin, hinta ja laatu enemmän kuin käsi kädessä. Itellä on 50litrainen kulkenut Intiat ja Jenkkilät. Ja se on kevyt. Ja näköjään kestääkin. Ostin joskus alesta 30€:lla ajatuksena että eipä itketä jos se onkin huono. Ei vaan ole ollut. :)

Mulla on myös Tatonkan 60L ns. kalliimpi rinkka, se vain on pelkästään päältäladattava, joten on jäänyt hyvin vähälle käytölle.

Mutta tosiaan, liian iso on liian helppo ylipakata. Sekään ei ole hyvä. Tai no, riippuu toki reissusta. Mutta jos pitempään on tarkoitus matkustaa tai ylipäänsä liikkua paljon tavaroiden kanssa, on jees jos se kantamus ei oo ihan järjetön.
Mä pakkaan aina kerran, puran sängylle ja poistan turhat. Sitten taas pakkaan, puran sängylle ja poistan turhat. Joka kerta löytyy jotain mitä en kuitenkaan sitten tarvitsekaan.

Jos OP:n tarpeisiin riittää n. 30-litrainen reppu niin Haglöfsin Tight pro -sarjan reppuja voi suositella. Large on n. 30 litraa
Tommosella tein kuukauden reissun japaniin. Mahtava vermes. Istuu hyvin selkään, myös rinta-, sekä vyötärökiinnitys.
Jos jotain mökötettävää pitää löytää niin kuumassa ilmastossa selkä alkaa hikoilemaan vaikka sille kuinka luvataan hyvin hengittävää selkämystä. Katu-uskottavuus myös tuota ankeuttajan ehdottamaa jääkärireppua huomattavasti pienempi. Luultavasti istuvuus on parempi Haglöfsillä.

North Facen reppua mallillaan "Surge" kehuvat erittäin moni hardcore-matkailija, jotka haluavat kaiken mahtuvan yhteen selkäreppuun (jonka saa ottaa lentokoneeseen sisälle). Tuossa taskuja on vaikka millaisia. Repussa on myös pehmustettu osio läppärille (tässä toki kannattaa ottaa huomioon, että mikään kauhen iso läppäri sinne ei mahdu). Erittäin laadukas reppu. Itselläni tuo on. Kun ostaa kerralla kunnollisen, niin ei tartte sitten enää "ikinä" ostaa toista. Hintaa taisi olla joku reilu 100 euroa. Ongelmana taitaa olla, että Suomesta tuota ei ole helppo löytää. Itse tilasin jostain saksalaisesta verkkokaupasta.

Youtubesta löytää arvosteluja.

Itsellä on Everestin 50 litrainen vatsasta aukaistava malli ja voin kyllä suositella. Tuota samaa mallia löytyi pienempänä ja isompana, mutta tuohon mahtui tosi hyvin parin viikon reissun kamat ja vielä reilut tuliaiset. Tuohon settiin myös tuli rinkkaan kiinnitettävä päiväreppu, jonka pystyi helposti ottamaan mukaan.

Kiitos vastauksista.

Hmm.. Toi jääkärireppu nyt ei ihan taida olla kuitenkaan se mun juttu kuitenkaan, vaikka varmasti käyttötarkoitukseen soveltuva ja halpa.

Saakohan ton Everestin Zongolan sitte otettua lentokoneeseen??? Halpa on. Mittoja ei mainittu. Voidaanko nyrkkisääntönä pitää että yli 50L:sta ei saa koneeseen? Saakohan tota surgea yli 33 litrasena? Tight pro vois olla myös kovasana.

Voidaanko nyrkkisääntönä pitää että yli 50L:sta ei saa koneeseen?
Mitat vaihtelee hiukan eri lentoyhtiöillä, esim. Finnairilla max. 56 x 45 x 25 cm (8 kg). Ei ole litramäärästä sinänsä kiinni.

Ei mutku noita mittoja ei aina ilmoteta. Kai sen isommankin repun voi pakata esim 3/4 ja tyhjentää ilmat jollakin remmillä jos rupee jotain nihkeilemään... Mutta siis tarkotin että noi 50L reput on sellasia pääsääntösesti että ylittää noi sallitut mitat

^Mikähän yhtiö ei ilmoittaisi? Mä en oo koskaan törmännyt yhtiöön joka ei ilmoittaisi.... Ja lentelen sen ~20-30 lentoa vuodessa, millä yhtiöllä milloinkin...

Nyt meni puurot ja vellit sekasin, tarkotin siis että reppujen mittoja ei ilmoteta kaikissa ilmotuksissa. No mitataanko ne reput sitten käsimatkatavaroissa lentokoneeseen menon yhteydessä tai chek-in:ssä?? Finskillä lensin, niin tekstiviesti check in:ssä ei mitattu ja paluumatkalla tein normi check-in:nin ni ainoostaan punnittiin... Jokatapauksessa everestin zongolasta tein kaupat...

Aa.. Ok sitten.
Nehän on helppo mitata kaupassa. Korkeus ja leveys ainakin, saahan sen syvyydenkin mitattua suunnilleen.
Harvemmin niitä mitataan kentällä. Käsimatkatavaroita varten yhtiöillä tapaa olla omat metallihäkkyränsä, jonne se sun käsimatkatavara pitää saada mahtumaan. Mutta enpä muista ku kerran että ois pitänyt sinne reppu tunkea. Oli tarkkaa (ja pakata reppu just oikein että mahtui), käsilaukkukin piti saada sinne sisälle, vaikka se oli mulla vain lompakkoa, passia ja puhelinta varten...
Halpalentoyhtiöillä on tarkempaa. Tuokin mun kerta tais olla Rynkyllä.
Joskus kanssa kun oon käynyt tiskillä tekemässä checkausta, on virkailija halunnut punnita mun käsimatkatavaralaukun. Silloin se piti sitten nakata ruumaan. Takas tullessa tein checkauksen automaatilla, joten sain laukkuni käsimatkatavaraksi kuitenkin.

Mulla on ollut reppuja, rinkkoja, matkalaukkuja ja vaikka mitä mahdollista. Nyt muutaman kuukauden ja pidemmän reissun ollut Ospreyn Meridian 75 ja en voisi olla tyytyväisempi. Tuossa päällä on 20L päiväreppu, jossa on esim. lokero läppärille. Pääosa on oikeastaan matkalaukun ja rinkan sekoitus. Hyvänä puolena mielestäni lokerot sekä isot renkaat, joiden vuoksi repun vetäminen on todella kevyttä. Tuo päiväreppu on muutenkin yllättävän hyvä kantaa selässä. Koko pakettia en ole vielä selässä kantanut, vaan vetäminen on riittänyt. Ainoa miinuksen tuo reppu/rinkka saa pohjan (eli selkäosan) muotoilusta, koska pohja on hieman kaareva. Hieman vaikea aloittaa pakkaamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom