Renne Korppila Podcast

Pakko kyllä arvostaa tuota, että uskalletaan lähteä kisailemaan, ilman että ulkoistetaan koko hommaa kaikennnäkösille valmentajille. Taitaa Jarnolla olla jotain aikasempaa liikuntataustaa, kun tuollaisia treenejä vedellään?

Pakko kyllä arvostaa tuota, että uskalletaan lähteä kisailemaan, ilman että ulkoistetaan koko hommaa kaikennnäkösille valmentajille. Taitaa Jarnolla olla jotain aikasempaa liikuntataustaa, kun tuollaisia treenejä vedellään?

24.3.2016 kertoi omassa thredissään:
"Bodaustreeniä takana 4 vuotta. Urheilutaustaa löytyy kyllä muuten koko iältä, mm.paini jonka aloitin jo 7 vuotiaana ja kisasin siinä vajaa 10v."

Kiitoksia! Muutaman potentiaalisen valmentajan kanssa tuli aikoinaan keskusteltua mutta he esimerkiksi tyrmäsivät mun treenimäärät älyttömiksi ja typeriksi niin annoin olla sitten.:rolleyes: Päätin että vedän omilla metodeilla niin pitkälle kuin vaan pääsen.:D

Tää on tosiaan mun "perus"treeni jaloille mutta silti vain yksi tapa toteuttaa muiden joukossa.:) Pääpointtina mulla ollut että jokainen treeni olisi erilainen, siihen kun on älyttömän paljon toteutus vaihtoehtoja.

Kiitoksia! Muutaman potentiaalisen valmentajan kanssa tuli aikoinaan keskusteltua mutta he esimerkiksi tyrmäsivät mun treenimäärät älyttömiksi ja typeriksi niin annoin olla sitten.:rolleyes: Päätin että vedän omilla metodeilla niin pitkälle kuin vaan pääsen.:D

Tää on tosiaan mun "perus"treeni jaloille mutta silti vain yksi tapa toteuttaa muiden joukossa.:) Pääpointtina mulla ollut että jokainen treeni olisi erilainen, siihen kun on älyttömän paljon toteutus vaihtoehtoja.

Jos joskus valmentajaa mietit niin Wilenius vois olla yks vaihtoehto! Veikkaan, että hän ei ainakaan tyrmäis sun treenimääriä yms :D

Eiköhän sen treenimäärän määrittele enempikin sen mistä pystyy palautumaan. Järjettömäksi se muuttuu siinä kohtaa kun hakataan rajotinta vasten eikä enää paluduta treeneistä. Toki hyvin toteuteutetussa ohjelmassa mennään hetkeksi rajottimelle ja sieltä kevennyksen ja levon kautta uudestaan hiljakseen kovemmille kierroksille. Toisilla se kyky kestää sitä kovaa treeniä on kovempi, kuin toisilla, että yllättäen tässäkin tapauksessa se on yksilöllistä mikä määrä on hyvä ja mikä ei.

Eiköhän sen treenimäärän määrittele enempikin sen mistä pystyy palautumaan. Järjettömäksi se muuttuu siinä kohtaa kun hakataan rajotinta vasten eikä enää paluduta treeneistä. Toki hyvin toteuteutetussa ohjelmassa mennään hetkeksi rajottimelle ja sieltä kevennyksen ja levon kautta uudestaan hiljakseen kovemmille kierroksille. Toisilla se kyky kestää sitä kovaa treeniä on kovempi, kuin toisilla, että yllättäen tässäkin tapauksessa se on yksilöllistä mikä määrä on hyvä ja mikä ei.

Hyvin ilmaistu kahlaajalinnulta!

Näin minä sen olen oppinut ja siitä on pauhattu monissa lajeissa ties kuinka kauan (monlla urheilijoilla tai siksi pyrkiviksi on vaan ollut liian kova kallo oppia kuuntelemaan ja hyväksymään, mikä itselle on hyväksi ja mikä liikaa). On puhuttu harjoituskaudella myös "veitsenterällä treenaamisesta" kun on nostettu entistä korkeammalla treenimäärät/kovennettu treenien laatua jne.

Onhan tääl Mayorsilla mimmejä jotka veti kisadieetillä 24 treeniä viikkoon yhdellä välipäivällä. Tuplapuntit ja tuplahiitit..

Kyllä mä ton uskonkin. Mun mielestä vaan moni päästää itsensä liian helpolla treenatessa. Pysytään siellä mukavuusalueella. Treenimääriä on mahdollista nostaa todella korkealle ilman että ollaan lähimainkaan ylikunnon partaalla. Ei tietenkään tällaisiin määriin päästä kerralla ja sormia napsauttamalla mutta mahdollista se on pitkäjänteisellä työllä. Mullakin on toki ollut helpottamassa kuormitusta tuo aikaisempi urheilutausta. Pääkoppakin kestää sen myötä suurempaa kuormitusta.

Kyllä mä ton uskonkin. Mun mielestä vaan moni päästää itsensä liian helpolla treenatessa. Pysytään siellä mukavuusalueella. Treenimääriä on mahdollista nostaa todella korkealle ilman että ollaan lähimainkaan ylikunnon partaalla. Ei tietenkään tällaisiin määriin päästä kerralla ja sormia napsauttamalla mutta mahdollista se on pitkäjänteisellä työllä. Mullakin on toki ollut helpottamassa kuormitusta tuo aikaisempi urheilutausta. Pääkoppakin kestää sen myötä suurempaa kuormitusta.

Kelasin Jarnon ketjun eilen läpi uudestaan ja tuli katsottua Rennen kanssa tehty treeni ja osa, minkä teitte Miken kassa. Ai niin ja Tafferin haastattelu. Mulle tuli mieleen kun olet aloittanut treenaamisen 7-vuotiaana ja tehnyt ennen bodyuraa yhtä sun toista painin lisäksi, niin sulle on tullut hyvät pohjat fyysisesti ja henkisesti (ilmeisesti on ollut halu urheilla aina jotakin?). Tuli tapauksia mieleen eri urheilulajeista kun kelasin Jarnon kykyä treenata kovaa ja hyvin alkaneella uralla. Olen tavannut elämäni aikana monien lajien kilpailijoita ja valmentajia eli olen kuullut yhtä sun toista. Kerran juttelin erään hiihdon valmentajan kanssa, jonka eräs suojatti oli maajoukkuetason kilpailija ja jokunen hyvä sijoitus tuli MM-kisoista. Kyseinen valmentaja kuitenkin sanoi valmennettavastaan, "liian laiska harjoittelemaan" eli onko puuttunut lopullinen kipinä ja tyydytty mukavuusalueella harjoittelemiseen. Uinnin maailmasta olisi myös kerrottavaa, mutta täällä puhutaan bodauksesta, niin taidan lopettaa tähän. :D :)

Jep, ja se, että ehtii nukkua tarpeeksi, ja tehdä päivittäiset muut rutiinit sekä palautua silti. Moinesti kovan volyymin/ tiheän frekvenssin treenistä keventää hetkeksi, jotta lihas pääsee kasvamaan paremmin. Samoin, jos mennään liikaa volyymin ja treenikertojen määrässä, palautumisen lisäiis homma saattaa alkaa muistuttaa liikaa kestävyysurheilua (lihaskehityksen saamista ajatellen). Ainoaa oikeaa tapaa/ treenimäärää ei olekaan. Jarno ja kehonrakennuksen puolella Arto on sellaisia kovan luokan puurtajia ja tykkäävät treenata paljon. Kiva sellaista on katsoa! :)

Treenimäärien tai volyymin alasampuninen typeränä tai liian kovana noin perstuntumalta on muuten varsin yleistä ja järjetöntä touhua. Puhuttiin lajista kuin lajista niin mikäli urheilija tuntee palautuvansa treeneistä, eikä energiatasoissa ja muussa ongelmaa ole niin on aika ihmeellistä silloin laskea treenivolyymia ylikunnon pelossa.

Kelasin Jarnon ketjun eilen läpi uudestaan ja tuli katsottua Rennen kanssa tehty treeni ja osa, minkä teitte Miken kassa. Ai niin ja Tafferin haastattelu. Mulle tuli mieleen kun olet aloittanut treenaamisen 7-vuotiaana ja tehnyt ennen bodyuraa yhtä sun toista painin lisäksi, niin sulle on tullut hyvät pohjat fyysisesti ja henkisesti (ilmeisesti on ollut halu urheilla aina jotakin?). Tuli tapauksia mieleen eri urheilulajeista kun kelasin Jarnon kykyä treenata kovaa ja hyvin alkaneella uralla. Olen tavannut elämäni aikana monien lajien kilpailijoita ja valmentajia eli olen kuullut yhtä sun toista. Kerran juttelin erään hiihdon valmentajan kanssa, jonka eräs suojatti oli maajoukkuetason kilpailija ja jokunen hyvä sijoitus tuli MM-kisoista. Kyseinen valmentaja kuitenkin sanoi valmennettavastaan, "liian laiska harjoittelemaan" eli onko puuttunut lopullinen kipinä ja tyydytty mukavuusalueella harjoittelemiseen. Uinnin maailmasta olisi myös kerrottavaa, mutta täällä puhutaan bodauksesta, niin taidan lopettaa tähän. :D :)

Joo, kyllä se kipinä urheilemiseen ja kilpailemiseen on ollut jo ihan pienestä pitäen. Kuten monta kertaa sanonutkin niin painitausta on suurin vaikuttava tekijä tuohon pääkopan kestämiseen kun treenataan kovaa. Siinä kun mitataan todella paljon fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia niin treeneissä kuin kisoissakin.:)

Jep, ja se, että ehtii nukkua tarpeeksi, ja tehdä päivittäiset muut rutiinit sekä palautua silti. Moinesti kovan volyymin/ tiheän frekvenssin treenistä keventää hetkeksi, jotta lihas pääsee kasvamaan paremmin. Samoin, jos mennään liikaa volyymin ja treenikertojen määrässä, palautumisen lisäiis homma saattaa alkaa muistuttaa liikaa kestävyysurheilua (lihaskehityksen saamista ajatellen). Ainoaa oikeaa tapaa/ treenimäärää ei olekaan.

Toki, vaikuttaa myös nuo mainitsemasi ulkoiset tekijät kuten työt, perhe, nukkuminen jne. Mä yritän koko ajan kuunnella kroppaa ja mennä sen ehdoilla. En mäkään sentään koko ajan paukuta tuplatreenejä vaan silloin kun oikeasti siltä tuntuu. Kevennykset on pakollisia ihan kaikille mutta kuinka suuri se kevennys on, se riippuu ihan yksilöstä. Myös treenien toteutustapa on olennainen osa siinä yhtälössä.

Jarno ja kehonrakennuksen puolella Arto on sellaisia kovan luokan puurtajia ja tykkäävät treenata paljon. Kiva sellaista on katsoa! :)

Tämmöiset kommentit lämmittää kovasti, kiitos siitä.:worship:

Bodaus poikkeaa lajeista joissa kehitys mitataan sentteinä ja sekunteina, tai vaikka kiloina (voimanosto). Mikä on bodarin ylikunto ja mikä on sen vaikutus kilpailusuoritukseen. Bodarin lavakuntoon vaikuttaa treenin lisäksi dieetin ja viimeistelyn onnistuminen. Tähän päälle tulee sitten vielä esiintyminen.
Kysymys kuuluukin. mistä tiedetään onko esim. 12krt/vko parempi kuin 4krt/vko kun absoluuttiset mittarit kehityksen seuraamiseen puuttuu? Ok, voihan se kehitys näkyä ihan mittanauhalla mutta tuskin sellaisella bodarilla, joka on vuosia kilpaillut samassa painoluokassa/ samalla lavapainolla.
Mitä tulee volyymiin, niin eihän tuplatreenit joka päivä kuulosta pahalta jos elämässä ei ole muita kuormittavia tekijöitä, kuten raskas fyysinen työ, perhe yms. ja vielä kemia on mukana. Tilanne muuttuu jos paiskit esim. raksalla pitkää työpäivää ja vielä pitkillä työmatkoilla. Onnea niille joilla kokonaiskuormitus ei nouse liian korkeaksi, nimim. urakalla laatoittanut.

Miksi todella usein fysiikkalajeissa hyvin menestyvillä on joku laji taustalla, kuten paini, yleisurheilu jne. jota on pelattu lapsena? Onko tuosta jotain muutakin hyötyä, kun se, että treenaaminen ja oikein syöminen on rutiinia?

Miksi todella usein fysiikkalajeissa hyvin menestyvillä on joku laji taustalla, kuten paini, yleisurheilu jne. jota on pelattu lapsena? Onko tuosta jotain muutakin hyötyä, kun se, että treenaaminen ja oikein syöminen on rutiinia?

Ainakin pystyy treenaamaan kovempaan ku sitä kautta kehittyny kova peruskunto pohjalle ku on alottanu harrastamaan jotain urheilulajia jo nuorella iällä.

Voisi melkein kysyä, että mitä lottoot, että onko monella vähemmän menestyvällä fysiikkalajin kilpailijalla taustalla jokin laji taustalla? Entä perus kuntosalilla kävijällä?

Oletettavasti fysiikkalajeja harrastavia useaa kiinnostaa liikunta. Kuntosalille mennään vasta aikasintaan 12-15 vuotiaana, lajiharjoittelun ohessa tai muuten vaan. Mitä tämä mahdollisesti urheilusta/kuntoilusta kiinnostunut taho tekee ennen kuntosaliharrastusta? Harrastaa jotain liikuntaa vai odottaa sitä ensimmäistä kuntosalipäivää?

Back
Ylös Bottom