Remonttikysymyksiä ja -vinkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Rintamamiestaloni kellarin lattiaremontti alkaa. Kosteusmittaajan mukaan lattiassa olevan kosteuden (vain yhdessä kellarin huoneessa, muissa ei, esim. suihkun lattian alla lattialämmitys) pois saamiseksi lattian matto auki (muovimatto betonilattian päällä, ja kosteus siellä..),kuivatus ja uusi matto jne. päälle takas. Samalla teen kunnon kaadot lattiakaivolle (vaikka kyseessä ei ole ns. kostea tila, sattui vain eräs aikaisempi lattiakaivon tekemään,kun viemäröi talon).

Kysymys: kellari on kuitenkin maan alla ja varmaan aina kosteutta jonkin verran tulee olemaan,joten kun nyt aion laatoittaa tuon tilan, hoitelisinko homman siten,että lattia "hengittäisi" laatan saumoista,eli vesieristys jätettäisiin tekemättä? Huoneessa ei varsinaisesti vettä käsitellä, mutta pesukone siellä on.
Joo noissa kannattaa olla tarkka kun moni pilannut talonsa tekemällä liian "tiiviin" tosta kellarikerroksesta.

Meneekö nuo Oraksen hanat heittämällä tuohon Ikean altaaseen? Itse olen miettinyt samanlaista allas-hana-yhdistelmää, mietityttää juuri nuo yhteensopivuudet. Otitko vesilukon Ikeasta, vai jostain muualta?
Hanat on standardikamaa, vesilukosta en muista mutta muistaakseni se altaaseen tuleva osa on ainakin pakko ottaa Ikeasta, yhdistelin sen sitten eri putkilla viemäröintiin.

Hohhoijaa:

Näin teet remontin itse

Urakka kannattaa suunnitella huolella ja toteuttaa taidolla.
VIIMEISTÄ VIEDÄÄN. Tuomo Kurtin remontti on jo loppusuoralla. Ainoastaan sauna on vielä kesken.
- Olemme laittaneet kaiken uusiksi. Ainoastaan vanhat paneelikatot ja vessanpytyn viemäri saivat jäädä, oululainen remontoija Tuomo Kurtti kuvailee.

Kurtti on remontoinut Oulun keskustassa sijaitsevaa pienkerrostalokaksiotaan kohta kaksi vuotta. Nyt urakka on saunaa vaille valmis. Lopputulos miellyttää asunnon omistajaa.

If Vahinkovakuutuksen INS Gallupilla joulukuussa 2007 teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat innokkaita remonttimiehiä.

Erityisesti pintaremonteissa luotetaan oman käden taitoihin.

- Itse saa maalata, tapetoida, laatoittaa ja laittaa parketit, Remontti-Reiska eli Jorma Piisinen listaa.

Kerrostalossa parketin laittamiseen voi kuitenkin tarvita luvan talonyhtiöltä, sillä parketti-, laminaatti- tai laattalattia kopisee enemmän, kuin huopapohjainen muovimatto ja askeleet voivat kuulua alakertaan.

Varaudu viivästyksiin

Remontti vie usein suunniteltua enemmän aikaa.

- Välillä meinasi pinna vähän kiristyä. Tuli mieleen, että eikö tämä koskaan valmistu, Kurtti naureskelee.

- Meillä oli kuitenkin sillä tavalla onnellinen tilanne, että oli aikaa tehdä remonttia. Se näkyy lopputuloksessakin, hän lisää.

Piisinen vahvistaa, että aikatauluilla on tapana venyä. Remontoidessa kannattaa ottaa huomioon myös materiaalien toimitusajat. Esimerkiksi keittiönkaapit voivat saapua vasta kuuden viikon kuluttua tilauksesta.

- Edellisiä ei kannata purkaa ennen, kuin uudet ovat saapuneet, jos ei halua, että asunto menee asuinkelvottomaksi, Piisinen muistuttaa.

Jätä ammattilaisten työt ammattilaisille

Vaikka pintaremontit tehdään usein itse, sähkö- ja vesijohtojen asennustyöt kannattaa jättää ammattilaisille.

Sähkö- tai vesijohtojen, viemäreiden ja ilmanvaihtokanavien remontointiin täytyy hakea lupaa rakennusvalvontaviranomaiselta. Taloyhtiössä luvan hankkiminen hoituu isännöitsijän kautta.

Sähkö-, putki- ja ilmanvaihtotöitä saa tehdä ainoastaan alan ammattilainen. Vesieristysten ja tulitöiden tekemiseen kelpaa taloyhtiössä vain isännöitsijän hyväksymä tekijä, jolla on tarvittava koulutus ja luvat.

Myös visuaalisen ilmeen suunnittelussa kannattaa käyttää ammattilasten apua, jos ei halua, että lopputulos näyttää sillisalaatilta.

Esimerkiksi sisustustarvikemyyjiltä voi kysellä vinkkejä väreistä ja materiaaleista.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804077482317_uu.shtml

Siis ei jumalauta! Kerrostalokaksiota remontoitu 2 vuotta! Ja tuollainen perkeleen tunari pääsee sitten lehteen antamaan vinkkejä. :lol2:
Hohohohohohooo, ei hyvänen aika ja kaveri väittää että "kaikki pistettiin uusiksi", voi lollers sentään. Me sentäs vedettiin koko 100m2 rivarin kämppä lattiat, katot, seinät+koolaukset ja joka perkeleen osa uusiksi ja käytännössä aivan itse. Eikä aikaa kyllä kulunut kuin töiden lomassa iltaisin pari kuukautta. Noh, kai sitä voi rempan noinkin tehdä, hauskahan tuosta on ainakin lukea :lol2:

Tuli tosta saunan rakentamisesta mieleen kun appiukko tuli perjantaina kylään iltasella niin alettiin rakentamaan saunaa ihan alusta saakka. Lauantaina otettiin jo löylyt ja lähdettiin siitä sitten dokaamaan :D Eikä tuo sauna ollut aivan yksinkertaisimmasta päästä.

Ei kaikki ota välttämättä lainaa remonttiin, vaan säästää sen verran, että voi makkarin remontoida. Säästää rahaa keittiön lattian laattoihin, sen jälkeen kaapistoihin. Sitten voidaankin siirtyä olkkariin jne.

Osalle ihmisistä lainanotto on melkoinen kynnys. Tiedän erään perheen, joka teki 7 vuotta omakotitaloa, ilman lainaa, aina sitä mukaan mihin rahat riitti. Asui vanhassa talossa n. 100 metriä uudesta talosta.

Hohhoijaa:

Siis ei jumalauta! Kerrostalokaksiota remontoitu 2 vuotta! Ja tuollainen perkeleen tunari pääsee sitten lehteen antamaan vinkkejä. :lol2:
Hohohohohohooo, ei hyvänen aika ja kaveri väittää että "kaikki pistettiin uusiksi", voi lollers sentään. Me sentäs vedettiin koko 100m2 rivarin kämppä lattiat, katot, seinät+koolaukset ja joka perkeleen osa uusiksi ja käytännössä aivan itse. Eikä aikaa kyllä kulunut kuin töiden lomassa iltaisin pari kuukautta. Noh, kai sitä voi rempan noinkin tehdä, hauskahan tuosta on ainakin lukea :lol2:

Luulisin, että tuota remonttia on tehty samalla kun asunnossa on jo asuttu. On se remppaaminen kalustetussa kämpässä kertaluokkaa työläämpää kuin tyhjän kämpän remontointi.

Ei kaikki ota välttämättä lainaa remonttiin, vaan säästää sen verran, että voi makkarin remontoida. Säästää rahaa keittiön lattian laattoihin, sen jälkeen kaapistoihin. Sitten voidaankin siirtyä olkkariin jne.

Osalle ihmisistä lainanotto on melkoinen kynnys. Tiedän erään perheen, joka teki 7 vuotta omakotitaloa, ilman lainaa, aina sitä mukaan mihin rahat riitti. Asui vanhassa talossa n. 100 metriä uudesta talosta.
Jep, noinhan se olisikin järkevää, pk-seudulla ongelmaksi muodostuu entisen kämpän arvo ja tontin huima hinta. Mutta tosiaan 7 vuodessa kyllä maksaa omakotitalon jos sen velattomana itse rakentaa ja säästää sitä mukaa. Lainaa kun otat niin maksat vastaavaa summaa korkojen kera sitten 20 vuotta.

Toi yhtäaikaa asuminen ja remppaaminen on muuten kamalaa hommaa, been there, done that, mutta ei se ongelma ole aikataulussa pysymiseen.

hä?

Mä aloitin tän kuun alussa rempan 65 neliöiseen kaksioon ja tarkotus on vapuksi pitkälti saada tehtyä. Lattia, seinät, keittiö ja kylppäri ja osaksi kattoa enemmänkin kuin maalaus. Töissäki täs välillä pitää vanhentua.

Pitäiskö muuten ikealta suunnilleen löytyä hyllystä keittiön kamat hyllystä jos sinne kävelen?

Hohhoijaa:

Tuli tosta saunan rakentamisesta mieleen kun appiukko tuli perjantaina kylään iltasella niin alettiin rakentamaan saunaa ihan alusta saakka. Lauantaina otettiin jo löylyt ja lähdettiin siitä sitten dokaamaan :D Eikä tuo sauna ollut aivan yksinkertaisimmasta päästä.

ei paha, firmassa kolmeen mieheen tehdään ~160 neliöinen okt-talo puoleen vuoteen ja yks sankari tekee 2 vuotta kerrostalo osaketta :rock:

Vuoden verran oon yksin iltaisin ilman ainuttakaan talkoota/työkaveria (vaimo on kyl joskus ollut juttu seurana) tehnyt omaa taloa ja nyt ollaan noin puolessa välissä rakentamisessa. Tähän sisältyy n.400 metriä metsän kaatoa sähkö/viemäri linjalta ja kaikkien rakentamisessa tarvittujen puiden kaato ja kenttäsirkkelillä käynti. Viime syksynä tuli vielä heitettyä muutamia iltakeikkoja... Ja minä kun pidän itseäni laiskana.

oletan et tarkoitat tasottamisella tapetin poiston yhteydessä tulleita tasotteen hajoamisia ja valmiina olleita PIENIÄ koloja ja kohoumia.

30e/h +22pros alv
työnkesto arvio näkemättä pohjautuen yllä olevaan tekstiin noin 3-4h sis. matkat, tasurin haku, suojaus, tasoitus, hionta, siivous. kotitalousvähennys oikeus työstä.

jos seinissä tarvetta järeämmän laastin käyttöön esim. suoristus tai mikäli menee koko seinä alan ylitasoitukseen niin työkatottava uudelleen.

hepe... 0503249934

joo ei oo ihan pieniä koloja siellä täällä vaan väkisten irti revityn tapetin jäljiltä seinä on kuin kynnöspeltoa. Tapetti oli niin tiukassa ettei mikään auttanu, kaikki kokeiltiin. Lastalla raavittiin irti 3 kerrosta loppujen lopuksi. Sain jo onneks tutun työmiehen ni ei käy NIIN kalliiksi...alkaa vaan hermot mennä kun ei ite osaa oikein mitään tehdä.

Pitäiskö muuten ikealta suunnilleen löytyä hyllystä keittiön kamat hyllystä jos sinne kävelen?
Juuri tuon vuoksi voinkin Ikeaa suositella keittiökauppiaana. Kamat saat heti mukaasi ja tuotteet ovat pääsääntöisesti täysin virheettömiä.

Paljonhan pitäisi varata massia seuraavaan operaatioon, asunto on n.40m2:
-uudet laminaattilattiat
-seinät ja katto hiotaan ja maalataan valkoiseksi
-kylppäriin uudet laatat

Laminaattia 10-50e/m2, riippuen valinnasta.
Miksi pitää hioda? Maalia saa halvalla, 70e 9L purkin kunnon maalia. Tela 10e.
Laatoitus maksanee tarpeineen noin 25e/m2 + laatat, vesieristys pitää uusia, jonka yleensä maksaa yhtiö, vanhan kuonan poiston jos tekee itse niin säästää, purkaminen on kallista. Jätteidenmaksu kannattaa huomioida myös.

Tee itse niin säästät, jos teetät kuitilla niin tuhansia tuhansia euroja menee.

Kiitos vastauksesta. Olen aika simppelien juttujen arvostaja, niin mietin että kivan asunnon voisi saada vetämällä lattiat ja katot valkoiseksi (kiveä) ja lattiaksi mustaa parkettilaminaattia. Saakohan mistään sellaista hotelleissa usein käytettyä(esim. mikonkadun radisson helsingissä) mustaa puuta missä "lautojen" välissä on hieman kultaiselta näyttävää metalliainesta? Siihen kodinkoneet kiiltävästä metallista tai mustana niin luulisi tulevan hieno lopputulos. Nyt on hakusessa Ullanlinnasta 40-50m2 peruskuntoinen kaksio wanhasta talosta, sellaisen saisi näemmä n. 170ke hintaan, siihen rempat päälle niin n. 200 taitaa mennä:(

Melko synkältä kuulostaa jos lattia tulee mustaks ja sit kodinkoneetkin? Eikö joku amerikanpähkinä olis kiva? Nää nyt on vaan mun ajatuksia. Itselläni on tietääkseni euroopanpähkinää nyt lattian värinä tässä yksiössä, nyt ostin kaksion ittelleni jossa on koivun värinen lattia. Tulee kyllä ikävä tätä lattiaa, mut ei voi mitään.

Tapetinpoistosta: tuskinpa sille on mitään vinkkejä mutta.. seinillä on nyt kolme kerrosta tapettia, ja tapetinpoistoa kun laittaa niin irtoaa se yks kerros (suurimmaks osaks) kerrallaan. Voisko vaikka laittaa enemmän sitä ainetta ja odottaa pidemmän aikaa että imeytyisi kaikkiin tapetteihin.. Säästäisi aikaa. Mut onneks se on aika kivaa hommaa ja aikaa mulla on joten eipä silleen ole edes tarve kiirehtiä :)

Olet oikeassa. Myös oikein tummanruskea kävisi hyvin. Millä värillä laittaisitte sitten keittiön, kaapit jne? Entä laitteet? Ehkä valkoiset kaapistot ja koneet rosterista?

Ittelleni tulee uus keittiö kalustetukusta. Valkoset kiiltävät kaapit, valkoiset kodinkoneet, euroopanpähkinä työtaso, sit vielä rosterinen liesituuletin :rock:
Mieli teki ottaa seinälle se sama puupinta kun työtaso mutta siitä olisi tullut melko synkkä, joten nyt on jotkut laatat hakusessa, ehkä jotkut harmaat..?

Ittelleni tulee uus keittiö kalustetukusta. Valkoset kiiltävät kaapit, valkoiset kodinkoneet, euroopanpähkinä työtaso, sit vielä rosterinen liesituuletin :rock:
Mieli teki ottaa seinälle se sama puupinta kun työtaso mutta siitä olisi tullut melko synkkä, joten nyt on jotkut laatat hakusessa, ehkä jotkut harmaat..?

toivottavasti ei massiivipuuta tuo taso.... on meinaan vittumainen laitos, ämdeeäffää sen olla pitää.

Back
Ylös Bottom