Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla taitaa olla liian pieniä remppaprojekteja tulossa kun en saa firmoilta kyselyihin vastausta. Luulis nyt jonkinlaisen vastauksen saavan jos työn osaan määritellä? Esim. arvio siitä paljonko tulee maksamaan parketin poisto ja laminaatin + listojen asennus 30 neliöön. Kyllä kai tuohon nyt joku arvio pitäis saada?
Kiviaineslevyn taustapinta tulee vesieristää. Levy vääntyy muuten kuumuudesta.
Kiviaineslevyn taustapinta tulee vesieristää. Levy vääntyy muuten kuumuudesta.
Nyt tarvitsisi vähän vinkkiä apk:n asennukseen. Eli olen vähän miettinyt josko hommaisi tohon jonkun käytetyn halvan apk:n, mutta asennus vähän mietityttää. Tuo vesilukko on aikapitkälti tämän kuvan kaltainen:
Tuossa avoimessa reiässä on altaan ylivuotosuojan letku. Suoraan vastakkaisella puolella on samanlainen paikka, joka on ilmeisesti jotenkin tukittu sisältä. On sen verran vaikeassa paikassa, ettei pääse oikein tutkimaan tarkasti. Olen käsittänyt että se apk:n poistovesiletku tulisi kuitenkin tähän kytkeä. Onko asia näin? Jos on niin millaisia nuo tulppaukset tavallisesti on ja miten sellaisen saa pois? Tosiaan se tulppa tuntuu vasta kun siihen putkeen työntää sormen sisään eli ei ole mikään ruuvattava. Ja sitten jo poismuuttaessa niin miten se tulppa laitetaan takas? Vai eikai se voi joku venttiili olla?
Tuossa kuvassa vähän huonosti näkyvä pystysuora putki tuolla ihan ylhäällä ei liene mikään oikea putki? Jotkut kierteet siinä tuntui, mutta se tulppa ei tuntunut liikkuvan. Tuokin oli aika vaikeassa paikassa, niin en tarkemmin päässyt tutkimaan. Tässä kuvassa näkyy paremmin se kierteinen putki, jossa on vielä joku korkin tapainen päällä:
Eli jos joku voisi selventää vähän asiaa, niin auttaisi paljon. Yhden liitoksen takia kun ei kiinnostaisi putkimiestä kutsua.
Nyt tarvitsisi vähän vinkkiä apk:n asennukseen. Eli olen vähän miettinyt josko hommaisi tohon jonkun käytetyn halvan apk:n, mutta asennus vähän mietityttää. Tuo vesilukko on aikapitkälti tämän kuvan kaltainen:
Tuossa avoimessa reiässä on altaan ylivuotosuojan letku. Suoraan vastakkaisella puolella on samanlainen paikka, joka on ilmeisesti jotenkin tukittu sisältä. On sen verran vaikeassa paikassa, ettei pääse oikein tutkimaan tarkasti. Olen käsittänyt että se apk:n poistovesiletku tulisi kuitenkin tähän kytkeä. Onko asia näin? Jos on niin millaisia nuo tulppaukset tavallisesti on ja miten sellaisen saa pois? Tosiaan se tulppa tuntuu vasta kun siihen putkeen työntää sormen sisään eli ei ole mikään ruuvattava. Ja sitten jo poismuuttaessa niin miten se tulppa laitetaan takas? Vai eikai se voi joku venttiili olla?
Tuossa kuvassa vähän huonosti näkyvä pystysuora putki tuolla ihan ylhäällä ei liene mikään oikea putki? Jotkut kierteet siinä tuntui, mutta se tulppa ei tuntunut liikkuvan. Tuokin oli aika vaikeassa paikassa, niin en tarkemmin päässyt tutkimaan. Tässä kuvassa näkyy paremmin se kierteinen putki, jossa on vielä joku korkin tapainen päällä:
Eli jos joku voisi selventää vähän asiaa, niin auttaisi paljon. Yhden liitoksen takia kun ei kiinnostaisi putkimiestä kutsua.
Tuo ylempi poisto on ns. oikeampi sille pesukoneelle, siihen vaan letku klemmarilla kiinni. Noissa poistoletkuissa on sitten eroja (yleensä 17, 19 tai 22m sen letkun kumiholkin sisähalkaisija), eli saattaa kuitenkin olla, että se holkki käy paremmin noihin sivuilla oleviin isompiin poistoihin, sitten eletään vaan sen mukaan.
huppe sanoi:Tuossa ylhäälläkin on kaiketi reikä letkulle, sen "hattukorkki" lähtee ihan puukolla irti.
Kiitokset. Eli siis leikkaan vaan puukolla tuon hatun irti, jos apk:ssa on tuohon ylempään putkeen sopiva holkki?
Toi vedeneristäminen ei voi kyllä vaikuttaa mitenkään tohon elämiseen, ei nyt tollainen tasalaatuinen kivipohjainen levy mihinkään vääntyile missään muodossa, tehty kosteaan ja kuumaan paikkaan
Tuo vedeneristämisohje on Luja A-kiviaineslevyn valmistajalta Cembritiltä saatu. Yritin löytää sitä ohjetta jostain, mutta en löytänyt. Varmaankin höyrynläpäisyyn lähinnä vaikuttaa tuo ja sitä myötä sitten vääntyilyyn.
Luja A pdf sanoi:Luja A kiukaantaustalevynä
12
600
Turvallinen palonsuoja saunaan
Palamaton
Luja A -levy on luokiteltu täysin
palamattomaksi. Eurostandardin mukaan Luja
A kuuluu palamattomien materiaalien
korkeimpaan
luokkaan A1.
Luja A kestää jatkuvaa lämpöä 150°C:een asti.
Palamattomuutensa lisäksi Luja A sietää hyvin
myös kosteutta, joten se on ihanteellinen
materiaali kiukaan taustaksi.
Vuokra-asunnossa on suihkualue rajattu korottamalla sen reunat. Lattiakaakelit jatkuu korotukseen ja sen yli. Parin viikon aikana siitä reunasta, mistä kävellään suihkuun, lähti irti 5 laattaa, ensin yksi, sitten viereinen yms. Mitään jalkoja yms. raskaampaa siihen ei ole kolahtanut. Viereisten laattojen laastissa on havaittavissa n. 1 x 1mm aukkoja, joihin vesi on päässyt, ehkä haurastuttamaan rakennetta(?). Vuokravälitysfirman vuokraaja on sitä mieltä, että korjaus kuuluisi asukkaille. Itse taas olen sitä mieltä, että ei todellakaan kuulu, vaan taloyhtiölle tai asunnon omistajalle. Kenelle tämä oikeasti kuuluisi? Onko asunnon omistajalla velvollisuus perustella / todistaa, että siihen olisi jotain kolahtanut, vai toisinpäin; Onko asukkailla velvollisuus todistaa, ettei siihen ole kolahtanut?
Eihän se korjaus nyt hirveästi maksaisi, mutta periaatteesta pitää vähän vastaan panna, kun kokee olevansa oikeassa.
Kiitoksia vastauksista.