Rekrytointikonsultti pakkiksella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Firebat
  • Aloitettu Aloitettu
Olen vajaan kymmenen vuoden kokemuksen it-alalta omaava insinööri. Alkanut tuo tuotekehityshomma puuduttamaan ja olen alkanut katselemaan muita hommia, joissa voisi kuitenkin hyödyntää omaa (it-alan) osaamista.

Rekrytointi- ja vuokratyöbisnes on kasvava ala ja siksi olenkin kiinnostunut rekrytointikonsultin (tai vastaavan) hommista...vaikken niistä paljoa vielä tiedäkään.

Onkos pakkiksella kyseistä tointa hoitavia heeboja? Kiinnostaisi ainakin:
- palkka
- edut
- etenemismahdollisuudet
- työmarkkinat
- mitä vaatimuksia kokemuksen ja koulutuksen puolesta noissa hommissa yleensä on
- kaikki muu mahdollinen, onko hianoo hommaa?

Itsellä on kokemusta it-hommista kodauksesta määrittelyyn ja projektin vetämiseen. B to b myyntiä on tullut tehtyä ja toimitusjohtajankin hommia, monenlaista hiihtäjää on tullut nähtyä, ihmisen mielikin on aina kiinnostanut, joten kokemus voisi olla ihan ok noihin hommiin. It-taitava rekryäjä voisi päästä jopa ihan kohtuulliseen palkkatasoonkin? Or not?

Comment?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olin aika pitkään duunissa yhdessä alan johtavassa firmassa, ja pääsin ihan aitiopaikalta seurailemaan rekrykonsulttien duunia. En itse ollut konsulttina, mutta yks osa hommiani oli valvoa konsulttien puuhia ihan yksittäisten haastattelujen ja asiakaskäyntien tasolla.

Ainakin meillä porukka oli aika kaikenkirjavaa, suuri osa oli ihan lukiopohjalta tai sitten mahdollisesti jostain ammattikorkeasta valmistuneita. Vaatimuksina tuntui olevan lähinnä ulospäinsuuntautuneisuus ja mielellään jonkun tietyn alan erityistuntemus. Myyntitaidot ovat aika must, sillä suuri osa hommasta on asiakkaiden kalastelua (jopa ihan vaan puhelin käteen ja eri firmojen henkilöstöihmisille soittelemaan - musta ei koskaan olis tuohon) ja sitten asiakassuhteiden hoitamista. Osa konsulteista tosin erikoistui asiakassuhdepuolelle, ja toiset hoitivat enemmän haastatteluja.

Kun konsulttien kanssa jutteli, niin homman hyviä puolia tuntuivat olevan suht nuorekas ilmapiiri, vaihtelevat tilanteet ja ihmisten kanssa oleminen.

Toisaalta ainakin meillä palkkaus nyt ei taivaita hiponut (peruspalkka junnukonsultilla tais olla jotain 1800 kuussa), tosin aika iso lisä saattoi tulla tulospohjaisista bonuksista. Lisäksi ainakin itseäni rasittaisi työssä ympärillä olevien ihmisten hirvittävä vaihtuvuus: yllättävän moni aloitteleva rekrykonsultti jaksaa työssä vaan pari kuukautta (koska karu arki "puhelinmyynteineen" on monille aikamoine shokki), ja lisäksi pätevimmät usein siirtyvät jossain vaiheessa jonkun asiakasyrityksen palvelukseen.

Työpaikan sisäinen urakehitys meni junnukonsultista senioriksi, siitä toimipisteen manageriksi ja lopulta alue / avainasiakastasolle. Hyvät etenivät nopeasti, kiitos kovan vaihtuvuuden.

Kyllä varmaan sun taustan omaava ihminen voisi hommassa pärjätä ja hyvin edetäkin, varsinkin kun monilla rekryfirmoilla on juurikin suuri halu laajentaa tarjontaansa puhtaasta duunarivälityksestä erikoistuneemmille aloille (esim. just it-ekspertit). Alan kasvu kyllä pysähtyi viime vuonna pikkusen, mikä saattaa vähentää monien firmojen intoa palkata uusia konsultteja. Mutta ei kai siinä muuta kuin laittelee vaan kyselyitä menemään eri firmoihin, josko tarvetta löytyisi.

Vinho Tinto meneekö anonymiteetti, jos kerrot missä yrityksessä työskentelit, itsekin työskennellyt alan yrityksessä ja kuulostaa varsin tutulta, onko kyseessä "Eurooppalaisalkuperäinen"?

Kaikki nuo suuremmat rekryfirmat lienevät enemmän tai vähemmän samankaltaisia, joten turha varmaan nimestä on sen enempää puhua. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom