Otin yhteyttä tulliin ja Fimeaan seuraavanlaisella postilla:
Jos pakkotoisto omaa käyttäjiä, jotka enemmän perillä lakiasioista kuin minä, valaiskaa tietämättömyyttäni ihmeessä! :piis:
Hei tulliväki/ Fimea!
Asiani liityy ravintolisiin, jotka Suomessa luokiteltu lääkeaineiksi, joita kuitenkin ymmärtääkseni lupaa anouttuna saadaan myydä luontaistuotteena. Pyydän teitä ystävällisesti vastaamaan kysymyksiini tyhjentävästi, sekä kiertelemättä. Jotta asia pysyy yksinkertaisena, esimerkkinä kysymyksissäni vain yksi aine. Polvivaivaisena olen kiinnostunut paljon kehutusta ravintolisästä glukosamiini, jota luonnollisin keinoin valmistetaan äyriäisten kuorista. Nopealla haulla kyseistä ainesosaa löytyy suomalaisten nettikauppojen useista reseptivapaista luontaistuotteista. Hinnat näissä kuitenkin omaavat liian suuren katteen omaan makuuni, joten mieluusti tilaisin tuotetta edullisesti Suomen ulkopuolelta.
Kysymys 1: Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä tapauksessa syyllistyisin rikkeeseen/rikokseen tai tulli vain eväisi tilaamani tuotteen?
Kysymys 2: Syyllistyisinkö rikkeeseen/rikokseen (tai tuote vain evättäisiin) myös siinä tapauksessa, jos tilaisin Suomen ulkopuolelta asioita, jotka sisältävät kyseistä ainesosaa, kuten simpukan tai ravun kuoria?
Kysymys 3: Nivelet sisältävät myös glukosamiinia, ja itsekin niveliä omaavana ihmisenä saan ilmiselvästi viedä itseäni maasta maahan reseptivapaasti, mutta enkö myöskään syyllisty rikkeeseen/rikokseen, jos tuon Suomeen eläimen (joka myös luonnollisesti omaa nivelet, joissa glukosamiinia) reseptittä?
Kysymys 4: Ymmärtääkseni Suomessa saadaan myydä rapuja. Eikö myyjän tässä tilanteessa tarvitse anoa lupaa reseptilääkettä sisältävän tuotteen myyntiin?
Kysymys 5: Jos saisin lääkäriltä reseptin glukosamiiniin, joka olisi kuitenkin "vangittu" vain yhteen ja tiettyyn glukosamiinituotemerkkiin, enkö siltikään saisi tilata glukosamiinia ravintolisänä Suomen ulkopuolelta?
Kysymys 6: Jos olisin luontaistuotekauppias, olisiko minulla mahdollisuutta saada lupaa myydä glukosamiinivalmisteita reseptittä Suomessa, ja näin ollen tilata niitä Suomen ulkopuolelta yritykselleni?
Kysymys 7: Onko minulla mitään laillista keinoa saada glukosamiiniravintolisiä Suomeen omaan käyttööni, kyllä/ei?
Kiitän teitä ajastanne vastata kysymyksiini!
Jos pakkotoisto omaa käyttäjiä, jotka enemmän perillä lakiasioista kuin minä, valaiskaa tietämättömyyttäni ihmeessä! :piis: