Ravinto yms.leikkauksen jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stinde
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
51
Elikkä olen menossa napatyräleikkaukseen viikon päästä. Leikkauksen jälkeen saikkua 2-4viikkoa ja ei tietenkään minkäännäköinen puntin kolistelu käy päinsä. Enkä kyllä tiedä milloin pystyy taas treenamaan ja miten? Noh asiaan. Kävellä varmaankin voi joten ajattelin jos hiukan kuntoa kohottaisi ja painoa tiputtaisi. Onkohan se järkevää vai lähteekö lihaksia jos tiputan 4-5 kg kuukaudessa enkä pysty treenaamaan vai voinko ylläpitää lihaksia syömällä oikein ja samalla tiputtaa painoa vaikka en treenaakkaan. En todellakaan haluaisi menettää vaivalla saatuja lihaksia. Vai miten tämä kuukausi-kaksi kannattaisi syödä yms.ettei lihaskatoa tule? Ja miksei sitä hiukan painoakin poistaisi vai kannattaako? Kiitos!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos syöt fiksusti, tarpeeksi proteiinia etkä vallan ole sänkypotilaana koko toipumista niin lihaskato on hyvin vähäistä. Ihan fiksu vaihtoehto laihduttaa tuona aikana hieman. Yleensä tuollaisena aikana voimaa häviää hermoston siirtyessä "lepotilaan" mutta se tulee nopeasti takaisin, lihasmuisti puolestaan taikoo mahdollisen hävinneen lihaksen takaisin myös hyvin nopeasti.

Enemmän taitaa psykologista olla tuollainen huili + Lihakset eivät ole enää niin "paineiset" kun lopettaa säännöllisen harjoittelun hetkeksi niin peilikuva näyttää vähän lässähtäneeltä.

Ok, tuo on totta että, taitaa olla psygologista, mutta tosiaan pieni laihdutus sopivalla ruokavaliolla ja kävelyä ei kait sitten veisi juurikaan lihaksia.Voimat kyllä palaavat sen olen huomannut edellisistä tauoista jotka kyllä eivät ole olleet näin pakollisia/totaalisia. Nyt pituus/paino 180cm/93kg ja jos saisi alle 90kg esim.88kg tms.ilman suurta lihaskatoa ja sitten taas rupeaisi/pääsisi treenaamaan. Voisi siis olettaa että, menetetyt lihakset tosiaan palautuisivat nopsaan, mutta ei paino, toivottavasti?

Lihasten menettämisen murehtiminen on täysin turhaa. Olet puolessa välissä elämääsi, joten sulla on ihan riittävästi aikaa palata entisiin mittoihin ja voimiin ja ylikin.

Mä tein 3 kk tyräleikkauksen jälkeen voimanostokisassa PR:n. Ainoa mikä tuolloin lagasi oli penkki, koska kaaren tekeminen oli turhan repivää. :)

Siis liiku järkevästi, jumppaa sen mitä pystyt ja ota löysin rantein.

Oonko ihan hakoteillä, kun mulla on jostain syystä mielikuva, että proteiinipitoinen safka auttaisi myös leikkauksista ja tapaturmista (vai oliko se palovammoista?) parantumista? Tuli vaan mieleen...

Oonko ihan hakoteillä, kun mulla on jostain syystä mielikuva, että proteiinipitoinen safka auttaisi myös leikkauksista ja tapaturmista (vai oliko se palovammoista?) parantumista? Tuli vaan mieleen...
Kyllähän se tavallaan näin on. Rakennusainetta tarvitaan aina, kun halutaan rakentaa kudosta (pl.rasvakudos ja siinäkin hyperplastisessa kasvussa vähän). Toki overkill ei proteiinilla ole, tässäkään tapauksessa, muuta kuin kallista ja vaivalloisesti hankittua glukoosia keholle. Lisäksi arginiinilla ja glutamiinilla yksittäisinä aminohappoina on bulkkiannoksilla joitain positiivisia vaikutuksia esimerkiksi suurista palovammoista parantumisessa. Mielenkiintoisia juttuja.

En lähtisi kyllä itse ehdoin tahdoin pudottamaan painoa, koska treenillä saatu lihas ei pidemmän päälle levolla pysy hyvissä olosuhteissakaan saati energiavajeessa. Enkä kyllä lähtisi painoa nostamaankaan, koska lihasta se ei tule olemaan. Eli syöt kulutukseen ja täysi panostus kuntoutukseen! Sitten jälkikäteen saa lihasmuistista menetetyt muskelit takaisin pikaisesti ja uusien hankkiminen sujuu vain, jos keho on kunnossa.

Proteiinipitosta ruokaa kannattaa suosia, mutta ei toki mitää övereitä määriä, näin ne suosittelee yleensä sairaalassakin. Mulla oli selkäleikkauksen jälkeen ainoo liikuntamuoto neljän viikon ajan kävely. Kauhistutti kyllä kuin lihasten käy, tuntuhan et ne olis surkastunu kokonaan mut eipä ollu eroa voimatasoissa ku treenaamaan pääs :) ite söin ihan kunnolla hiilareita ja rasvojakin, en tiedä oliko suurella ruokamäärällä vaikutusta mut paranin iha supernopeesti. Mä en lähtis pudottaa painoa, tuskin kuukaudessa kertyy juuri mitään ku fiksusti syö :) tsemiä!

Kiitos vastauksista! Noh kävellä on ainakin pakko muuten kaatuu seinät päälle jos kuukauden vaan makaa. Ehkäpä sit maltilla hyvää ruokaa ja proteiinipitoista ja pidän painon 90-93kg ? Eli syön kuten aina mutta nyt hiukan ehkä vähemmän ettei paino ainakaan nouse?

Ei sitä kannata jäädä vaan makaamaan. Liikkumista suositellaan heti leikkauksen jälkeen. Itse aloitin kävelyn heti nivustyräleikkauksen jälkeen ja kotosalla käsipainoilla liikkeitä viikon jälkeen leikkauksesta. Toki liikkeet oli sellaisia, joissa keskikroppaa ei tarvitse tukemiseen. 2 viikkoa leikkauksesta oli jo salilla ja taisin vääntää jalkojakin kevyesti (vaikka sairaslomalla olinkin).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom