Ravinnon optimointi harrastelijan kannalta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YJT
  • Aloitettu Aloitettu

YJT

Puhtaasta mielenkiinnosta aloin ihmetelemään, kuinka paljon ravinnon / lisäravinteiden optimointi auttaa aloittelevaa ja/tai kuntoilumielessä salilla kävijää. Se lienee selvää, että ravinnon merkitys on suuri, kun puhutaan kilpaurheilijoista tai muten editstyneistä harjoittelijoista, ja jokainen pienikin etu kannattaa käyttää hyväkseen. Mutta kuinka paljon aloittelijan tai harrastelijan kannattaa stressata ruokavaliosta tai lisäravinteiden optimoinnista?

Jos henkilö on treenannut vaikkapa 6-12 kuukautta, niin kuinka paljon ruokavalion optimoinnilla saadaan etua verrattuna siihen, että syötäisiin vain järkevästi tavallista kotiruokaa?

Tai saako harrastelija paljonkin etua siitä, että käyttää viimeisen päälle olevia lisäravinteita verrattuna siihen, että ostaisi vain jotain, mitä sattuu marketista kauppareissun yhteydessä löytämään?

Näissä on luonnollisesti erittäin paljon muuttujia, mutta oletetaan että henkilö on tosiaan harrastelija eikä esim, kisadieetillä oleva ammattilaiskehonrakentaja, ja treenaamisessa on perusasiat kunnossa, eli esim treeniohjelmassa ei ole suuria virheitä tai puutteita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lisäravinteet eivät todellakaan ole välttämättömiä ja suurin hyöty tulee kovalla tasolla urheiltaessa kun marginaalit ovat pieniä ja kaikki hyöty suoritukseen ja palautumiseen on saatava. Ehkä perusjantterille paras paikka noille on jos ei yksinkertaisesti pääse salin jälkeen syömään järkevissä ajoin niin heittää sen palkkarin naamaan, mutta muuten lähinnä hifistelyä mitä voi tehdä jos lompakko antaa myöten.

Aloittelevan harrastajan ollessa kyseessä ravinnossakin tuo kotiruoka järkevissä määrin on varsin toimiva ja terve vaihtoehto. Ehkä hieman proteiininlähteitä korostetusti, mutta järki siinäkin mukana. Muistaa vain syödä riittävästi omiin kuntoilumääriin nähden. Toki jos normaali ruokavalio sattuu olemaan einespainotteista tai määrällisesti syö kuin kolibri niin sitten on kyllä tehtävää ja optimoinnille paikkansa. Sitten kun alkaa kokemusta treenaamisesta karttua ja helppo kehitys on otettu pois alkaa ravinnon merkitys korostua. Totta kai pohjaa syömisille kannattaa alkaa rakentaa ajoissa tukevaksi niin siitä tulee luonnollinen ja helppo osa elämää.

stressaaminen ainakin on aivan turhaa, sitä ei kannata tehdä vaikka olis käyny salilla pitempäänkin :) mun mielestä lähinnä pitäs kattoa että tulee syötyä tarpeeksi (itsellä tän oppimiseen meni vuosia ja jälkikäteen harmittaa) ja levättävä riittävästi. proteiinia ehkä alussa tarkkailisin sillai salakavalasti että sitä tulee tarpeeksi.
en oikei ymmärrä tätä kohtaaa: paljon optimoinnilla saadaan etua verrattuna siihen että söis kotiruokaa? millasena sä miellät optimoinnin ruokien kanssa? pelkistettyjä "fitness" ruokia eli kana,riisi parsakaali? kotiruoka on pääsääntösesti melko terveellistä, jos ei läträä kerman ja voin kanssa :)

Tarkoitin optimoinnilla esim että lasketaan makrojen suhteita, tai ylipäätään että punnitaan ruokamääriä / lasketaan kaloreita tai proteiinigrammoja, jne. Toki se pelkistetty fitness -ruokavaliokin lasketaan optimoinniksi, mutta ei välttämättä tarvitse olla äärimmilleen vietyä.

Normaali kotiruoka olisi sanotaanko lautasmallin mukaista syömistä, missä ruokien määrät arvioidaan silmämääräisesti (eli voisiko sanoa että syödään "normaalisti", painottaen terveellisiä ruokia.

Mutta mites noi erot lisäravinteiden välillä; onko kyse enemmän mausta, sekoittuvuudesta ym käytettävyyteen liittyvistä seikoista, vai saako harrastelija etua siitä, että käyttää parempia ja oletettavasti kalliimpia tuotteita, verrattuna henkilöön joka käyttää Prismasta ostamiaan Fastin tuotteita? Varmasti noissa on eroja, mutta ovatko erot niin suuria, että niillä on harrastajalle merkitystä?

Mä korostaisin varmaan sitä, että se safkapuoli on käytännön tasolla toteutettavissa mahdollisimman sujuvasti pitkässä juoksussa. Ts. ruokien kanssa puljaaminen ei vituta, ruoka maistuu, ja että ruokavalioon kuuluvaa ruokaa on ylipäätään saatavilla silloin kun on tarvis. Kaikki noista kohdista on täytettävissä sekä safkat punnitsemalla ja kantelemalla kippoja joka paikassa, että syömällä työpaikka-/opiskelijaruokaloissa ja tekemällä himassa ruoat vähän vapaammin. Pitää vaan valita, kumpi tapa toimii itselle. Mä puollan itse tota jälkimmäistä ihan sen takia, että arki rullaa mahdollisimman hyvin. Joku toinen saattaa nauttia tosta ruokien mittaamisesta jne.

Makrotasolla riittää minusta tieto siitä, että syödyt ruoka-aineet on suunnilleen järkeviä, proteiinia saa riittävästi, eikä vetele hirveitä määriä mitään turhia rasvoja tai sokeria. Mittaamalla syödyt ruoka-aineet on toki koko ajan paremmin kärryillä siitä, mitä suuhunsa laittaa, mutta silloin tätä pitää jaksaa kanssa tehdä myös pitkässä juoksussa eikä pelkästään ensimmäistä viikkoa.

Lisäravinteiden koostumuksella ja valmistajalla ei varmaan ole perusharrastajan kannalta yhtään mitään merkitystä sikäli, kun puhutaan ylipäätään jostain järkevästä tuotteesta. Sehän on lopulta aika rajattu joukko lisäravinteita, joita perusharrastajan kannattaa ostaa noin niin kuin jotain järkevää hyötyä odottaen.

Viimeksi muokattu:
Mä kuulun niihin ruokien punnaajiin ja kippojen kantajiin, eli ruokavalio on suunniteltu. Palkkari/ treenijuoma ja ennen treeniäkin juotava laturi, kuuluu ohjelmaan :)

Miten se sitten vaikuttaa treeniin, niin sarjapainot nousee kokoajan! Tai ainakin itse koen, että nyt kun ruokavalio on ollut puoli vuotta jo hyvin suunniteltu, punnittu ja makrot laskettu, niin saan tehoja salilla paljon enemmän irti ja palautuminen on nopeampaa.
Olen siis viime vuodet ollut kestävyyspuolella, eli juossut ja uinut ja puolitoista vuotta crossfitin äärellä, josta siirtynyt pikkuhiljaa enemmän salitreeniin niin, että tällä hetkellä treenaan 4-jakoisella 5x vko, tavoitteena lihasten kasvatus ja voima :) Ja juu olen nainen... Mutta ei ne lihakset silti helposti kasva, vaikka kuinka optimoi ruokansa, treenaa mahdollisimman isoilla painoilla ja tällä hetkellä plussakaloreillakin mennään ;)

Mutta mun ruokavalio ei siis ole pelkästään kuivaa kanaa ja riisiä :D

Jep, kaverini joka kilpailee voimailupuolella aloitti puolisen vuotta sitten ihan ammattilaisen laatiman ravinto-ohjelman, ja kertoi että muutos oli välittömästi havaittaissa; mm palautuminen on paljon nopeampaa ja treeneissä jaksaa paremmin. Eli varmasti ruokavaliolla on merkitystä, erityisesti jos se on aikaisemmin koostunut pizzasta ja kebabista (kaverillani ei näin ollut, koska ei syö juurikaan pizzaa).

Tässä ajattelin jotenkin haarukoida sitä sopivaa hyödyn ja panostuksen suhdetta silloin, kun treenaaminen ei ole kovin tavoitteellista ja/tai treenajalla ei ole paljoa treenivuosia takana. Eli saako tällainen henkilö ruokavalioon panostamisesta niin paljon lisähyötyä, että panostaminen kannattaa.

En ole itse enään vuosiin laskenut kaloreita. Tiedän suurinpiirtein että proteiinia tulee 2g/kg ja rasvaa 0.8-1g/kg (Usein reilustikkin enemmän) ja hiilareita säätelemällä saan painon laskemaan/nousemaan. Kyllä ne ovat ihan ne valinnat siellä kaupassa mitkä sen eron ainakin minun kohdallani tekevät. :D Olen kyllä sitä mieltä että kaikkien tulisi joskus noudattaa tiukkaa ruokavaliota jonkun aikaa juurikin sen takia että osaisi arvioida paremmin kuinka paljon mitäkin suurinpiirtein syö.

Scott Abel myös kalorien laskemista vastaan ja monet hänen valmennattavansa pysyvät tikissä läpi vuoden.

Suositut

Back
Ylös Bottom