Rauta, veriarvot yms

Oon labrassa kesätöissä ja tänään pyysin sitten työkaveria ottamaan multa verikokeet... Hemoglobiini oli 116! Taisi löytyä syy viime aikoina usein vaivanneeseen päänsäärkyyn.

Täytyy mennä rautaostoksille!

Täälläkin alhaisten arvojen ongelmaa. Silmissä näkyi vaan punasta ja lähti se tajukin kerran kunnolla niin että suorilta jaloilta kaaduin suht vauhdikkaasti ja iskin pääni tiiliseinään oikein kunnolla. "Pikkasen" meni pasmat sekaisin ja avokki sai sätkyt kun luuli että pilailen eikä siksi ehtinyt ottamaan kunnolla kiinni. :D Pahin oli aina se jos oli sekunninkin kyykyssä tai muuten vaan nousi ylös nopeasti. Samoin silmänaluset oli pikimustat vaikka nukuin kunnolla, ruokavalio kunnossa ja liikuin paljon. Syön punaista lihaa ihan "säännöllisesti" ja muutenkin suht monipuolisesti. Tiedä sitten...Avokki sanoi pesukarhuksi ja Manaajan tytöksi. En edes muista koska olen mittauttanut mitään. Ei muuta kuin apteekkiin ja edelleen napsasen yhden punaisen pillerin aamulla muutaman muun kanssa aamiaisen yhteydessä. Vatsa on kestänyt ihan hyvin ja nyt olen jopa normaalin näköinen eikä mummot enää juokse karkuun. ;)

No ohhoh. Just mitattuna mun hemoglobiini oli just ja just 120 vaikka oon ottanu 2 rautakuuriakin just. Mut sit lääkäri sano ettei syynä olekaan raudan puute (solut kuulemma isoja mutta niitä on vähän) vaan joku muu.

Milläs tällasta tilannetta sais korjattua? Toi lääkäri ei liittyny itessään mitenkään verijuttuihin ja sillä oli kiire joten en alkanu siltä enää uteleen enempiä. Onko mitään muuta keinoa saada arvo ylös muuta kun odottaa? Raudan syöntihän ei siis ilmeisesti auta yhtään.

Prkl.

Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että tuollaisessa tilanteessa on tärkeää etsiä ne syyt, jotka ovat hemoglobiiniarvon putoamisen taustalla. Kai siinä on joku imeytymishäiriö taustalla jos ei rauta auta?

Originally posted by Angelica-82
No ohhoh. Just mitattuna mun hemoglobiini oli just ja just 120 vaikka oon ottanu 2 rautakuuriakin just. Mut sit lääkäri sano ettei syynä olekaan raudan puute (solut kuulemma isoja mutta niitä on vähän) vaan joku muu.

Milläs tällasta tilannetta sais korjattua? Toi lääkäri ei liittyny itessään mitenkään verijuttuihin ja sillä oli kiire joten en alkanu siltä enää uteleen enempiä. Onko mitään muuta keinoa saada arvo ylös muuta kun odottaa? Raudan syöntihän ei siis ilmeisesti auta yhtään.

Prkl.

Siis tää oli ihan ku yks tenttikysymys muinoin! Elikäs sulla on makrosytäärinen anemia, kun punasoluja on vähän ja ne on isoja. Syitä on monia: B12-vitamiinin puute, folaatin puute (tämäkin eräs B-vitamiini), alkoholin runsas käyttö ;) tai joku maksasairaus. Elikäs nyt sitte ois seuraavaks syytä ottaa verestä em. vitamiinien pitoisuus ja maksakokeet eli alat, asat, afos ja gt.

Arvojen mittaus

Jos haluu mittauttaa kaikki veriarvot sisältäen just tuon raudan ja kaikki vitamiinit ja hivenaineet ja kolesterolit, ni pitääkö varata aika ihan lääkärille vai riittääkö esim. terveyskeskuksessa terkkarin luona käynti?

Kyllä se labralähete pitäis irrota ihan terkkariltakin. Muistat vaan mainita, mitä kaikkea haluat tutkittavan. Itelläni oli ainakin muutama vuosi sitten hemoglobiiniarvot tosi alhaalla ja terkkari kirjoitti lähetteen johonkin "laajennettuun verenkuvaan" tms. (tarkkaa termiä en muista), missä tutkittiin sit kaikki mahdollinen. Myöhemmissä kontrolleissa on sit yleensä katottu vaan se hemoglobiini, koska tossa tarkemmassa kokeessa ei ollu mitään poikkeavuuksia.

anemiasta

”Foolihapon kliininen puutosoire on megaloblastinen anemia, jossa punasolujen koko on suurentunut ja joka johtuu DNA:n ja RNA:n muodostuksen heikkenemisestä. Anemia ilmaantuu 2 - 3 kuukauden vitamiinin puutteen jälkeen. Puutoksen yhteydessä esiintyy yleisinä oireina ihomuutoksia, lihasheikkoutta, suolisto-oireita, kasvun heikkenemistä ja hermostollisia oireita. Myös vasta-aineiden muodostus vähenee.
B-ryhmän vitamiineista foolihapon puutteen oletetaan olevan kaikkein yleisin; esimerkiksi Suomessa foolihapon saanti on niukkaa suosituksiin verrattuna erityisesti naisilla. Folaatin tarve lisääntyy kasvun (solujen jakautumisen) aikana, erityisesti odottavilla äideillä ja imetyksen aikana.

Folaatin riittämätön saanti heikentää solujen lisääntymistä ja uusiutumista, joten puutos tulee esille ensimmäiseksi nopeasti jakaantuvissa soluissa, ruoansulatuskanavassa ja punasoluissa. Foolihapon puutteena esiintyykin anemiaa ja ruoansulatuskanavan epiteelisolujen vaurioitumista, joka heikentää kaikkien ravintoaineiden imeytymistä.

Alkoholi heikentää foolihapon imeytymistä. Elimistön foolihappotilaa voidaan määrittää joko veren tai punasolujen foolihappopitoisuutena

Foolihapon hyviä lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, pavut, täysjyvävilja sekä maksa. Foolihappo on erittäin herkästi ruoanvalmistuksen aikana tuhoutuva vitamiini. Tärkeimmät foolihapon lähteet suomalaisessa ruokavaliossa ovat kasvikunnan tuotteet
Suomalaisissa suosituksissa on foolihapon saannille erikseen suositukset iän ja sukupuolen mukaan sekä raskaus- ja imetysajalle. Foolihapon tarve suurenee kasvun (solujen jakaantumisen) aikana. Esimerkiksi raskaana oleville ja imettäville naisille annettu suositus on suurempi (400 µg/vrk) kuin muun aikuisväestön suositus (300 µg/vrk). Suomalaisten etenkin naisten keskimääräinen foolihapon saanti on suositusta vähäisempi
Foolihapon kliininen puutosoire on megaloblastinen anemia, jossa punasolujen koko on suurentunut ja joka johtuu DNA:n ja RNA:n muodostuksen heikkenemisestä. Anemia ilmaantuu 2 - 3 kuukauden vitamiinin puutteen jälkeen. Puutoksen yhteydessä esiintyy yleisinä oireina ihomuutoksia, lihasheikkoutta, suolisto-oireita, kasvun heikkenemistä ja hermostollisia oireita. Myös vasta-aineiden muodostus vähenee.

B-ryhmän vitamiineista foolihapon puutteen oletetaan olevan kaikkein yleisin; esimerkiksi Suomessa foolihapon saanti on niukkaa suosituksiin verrattuna erityisesti naisilla. Folaatin tarve lisääntyy kasvun (solujen jakautumisen) aikana, erityisesti odottavilla äideillä ja imetyksen aikana.”

Lähde:HY,avoin yliopisto, ravitsemustiede, verkkomateriaali.

-B12 vitamiineista ei punttimimmeillä pitäisi olla puutoksia, koska sitä saadaan eläinperäisestä proteiinista,kuten myös monia muita b-ryhmän vitamiineja. B12 puutoksia esiintyy lähinnä vegaaneilla. Mutta tuota folaattien saantia on syytä miettiä, varsinkin jos yrittää kasvaa kovasti..

:thumbs:

95. Pyörryin töissä ja kun menin käymään lääkärissä niin selvis se pyörtymisen syykin. Nyt syön rautatabuja ja c ja b vitamiinia. Ja toivon että tehoaa pian.

Nojoo, tuon 116-arvon jälkeen join pullollisen sellasta rautajuomaa, jossa oli b-vitamiinia. Tän jälkeen mitattiin uudestaan pariin otteeseen, ensin tulos 117 ja sitten 110. Sitten otettiinkin jo tarkemmat testit avuksi, jos syy löytyisi muualta, mutta lisäkokeissa kaikki oli ok. Ostin sitten ihan rautatabletteja, jotka ovat mulla aikaisemmin hemoglobiinia nostaneet. En ehtinyt niitä syödä kuin reilun viikon, kun lopetin työt labrassa, hb tuolloin 116. Olen jatkanut tabujen syömistä ja kun ne loppuvat, menen mittautamaan hb-arvon uudestaan. Jos ei arvo ole noussut niin jo on kumma!

Osaiskohan joku tässä yhteydessä kertoa, että mitä alilämpö oikeestaan tarkottaa? Oon ollut tässä vähän köhässä ja joka kerta, kun kuvittelen kuumeen nousseen, mittari näyttää n.35,5 astetta... En viitti tästä uutta treadia alottaa...

Käväisin tuossa SPR:n pakeilla...126 oli, nyt kaiketi vähemmän. Ei paha, kun on vaihdellut välillä 107-133.

Kieltämättä joskus huippaa ylös noustessa, mutta silloin on kyllä enemmänkin syynä se, etten ole syönyt pariin päivään kunnolla. Varsinkin kun verenpainekin huitelee jossaín 100/70 tienoilla!

Mulla on nyt viimein noussut tuo hb-arvo, se oli viimeksi n.kk sitten mitatessa 140! Yee! Ei tehonnut rautajuoma mulla, mut perinteiset rautatabut kylläkin. Niitä sitten täytyy ottaa, jos taas kerran laskee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom