Rauta, veriarvot yms

Ikä
42
Millanen hemoglobiini teillä on? Mulla normaalisti, ainakin ennen oli yleensä ainaki yli 150 ilman lisärautaa tms, vaikka treenasin paljon ja ruokavalio oli mitä sattuu. Nykyään on tipahtanu 134 ja tällä hetkellä on varmaan allekin.

Vielähän toi on naisille ihan hyvän rajoissa mutta mulle henkilökohtasesti alkaa oleen jo melko huono :( Mä syön kauheen harvoin mitään punasta lihaa (protskut kalasta, raejuustosta jne) eli mitäs nyt kannattais tehdä? Linssejä oon koittanu syödä mut onko muuta halvahkoa ruoka-ainetta, missä olis rautaa niin että siitä on myös hyötyä.

Pinaattiahan kehutaan mut eiks siinäki oo rautaa ihan helvetin vähän?!

Auts. Mä juon kai myös liikaa kahvia. :rolleyes:

Kahvin suurkuluttaja olen miekin, vaikka olen pystynyt vähentämään sitä tässä joulun jälkeen. Hemoglobiiniin ei kahvinjuonnilla ole silti ollut mitään vaikutusta. Kai mie syön sen vastapainoksi paljon lihaa. Tarkkaa arvoa en osaa antaa,mutta viimeksi mitattaessa se oli 140:n kieppeillä, lienee nytkin. Joskus kuukautisten aikana otan rautatabletin tai pari, jos vuoto on erityisen runsasta. En tiedä, onko se tullut tarpeeseen, varmuuden vuoksi.

Missäs ruuissa sitä rautaa olikaan? Punainen liha ja pinaatti tulevat mieleen ekana. Maksa, mutta siitä eivät kaikki pidä (mie rakastan sitä).Eikös ruisleivässä ole? Kananmunan keltuaisessa, mutta mutta, se kolesteroli. Persilja tulee mieleen,mutta sitä ei syö paljaaltaan kovin paljon. Ai niin,köyhän miehen pinaatti eli nokkonen,mutta onkos sitä säilössä kesältä? Muistaakseni kaikissa tummanvihreissä kasviksissa on rautaa. Toiset täydentäkööt listaa ... Puolukan kera on hyvä syödä rauta-annoksensa, se kuulema edistää sen imeytymistä.

Mullakin pyörii tuossa 140:n hujakoilla. Syön usein maksaa ja verilettuja.

Ainut kerta kun laski oli synnytyksen yhteydessä 80:een ja silloin oli tosi heikko olo. Ei saatu sitä nousemaan ilman verensiirtoa. Oli aika piristävä kokemus, kun kymmenen minuutin kuluessa hbl nousi 80:stä 120:een.

Tuossa Metri olikin jo luetellut hyviä raudanlähteitä. Itselläni oli hemoglobiini viime mittauksessa 120!! Ei siis kovin häävi, mutta parhammillaankin minulla Hb on ollut 130:n luokkaa. Täytyy nyt lääketiedettä opiskelevana vähän paasata tosta raudanpuuteanemiasta :rolleyes: Riskiryhmässä ovat menstruoivat naiset, jotka urheilevat eivätkä syö lihaa. Paitsi että urheilevat tarvitsevat tavallista enemmän rautaa kun hemoglobiini- ja myoglobiinipitoisuudet kasvavat niin sitä myös menetetään enemmän mm. hikeen, jossa on rautaa 0,3-0,5mg/l.

Eli johtopäätöksenä tosta, että mun mielestä urheilevan naisen, jolla on taipumusta matalaan hemoglobiiniin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota raudan saantiinsa. Kuten monet varmaan tietävät maito, kahvi ja tee huonontavat raudan imeytymista kun taas c-vitamiini lisää sitä. Eli ruisleipä kannattaa syödä vaikka appelsiinimehun kanssa. Ja musta ei huono idea ole ottaa silloin tällöin parin kuukauden rautakuuri, jos vaan maha kestää. Eli 50-100 mg ferrosulfaattia tyhjään mahaan mehun kera pari kertaa päivässä varmasti nostaa hemoglobiinia!

Minulla hemoglobiini pyörii 140-155 välillä. Olen aktiivinen verenluovuttaja (3-6 kk välein) ja en ole sen huomannut vaikuttavan kovinkaan paljon arvoihin. Treenaaminen tosin pitää ottaa vähän kevyemmin parin päivän ajan luovutuksesta. + syödä hyvin.

Ruokavalioni on aika kanapainotteinen, punaista lihaa tulee syötyä vain kerran parissa viikossa. Monipuolinen ruokavalio (täysjyvävilja, punaiset ja vihreät vihannekset, maitotuotteet, kananmuna) pitävät arvot kohdallaan.

Vielä hyvistä raudan lähteistä...

Aikuisten naisten päivittäinen raudan saantisuositus on 12-18 mg

Raudan keskipitoisuudet per 100 g (Fineli)
Maksapihvi, leivitetty 16,4
Veriohukaiset 18,9 mg
Vehnälese 18,6 mg
Maissihiutale (corn flakes) 10,4 mg
Metsälintu grillattu/paistettu 10 mg
Poronpaisti 9,6 mg
Ruisleipä 3,8 mg
Pinaatti 1,3 mg
Raejuusto 0,1 mg
Paistettu kala 0,7 mg

Lisää löydät helposti www.ktl.fi/fineli/

Mullakin on veren hb-arvot tuolla 140 kieppeillä, mikä on mielestäni ok. Mutta urheilevilla naisillahan ne tosiaan tuppaa olemaan muita alhaisemmat. Itse en oikein kestä rautaa tablettimuodossa, joten joskus olen kokeillut luontaistuotekaupan "Kräuterblutsaft"-kuureja. Pitäisi ehkä taas!

Tässä toinen "heikkovatsainen", mitä tulee lisärautaan. Toisaalta sitä kuitenkin tarvitsisin, kun punaista lihaa tulee syötyä aika harvoin (kanaa sitten sitäkin enempi, mutta sepä ei taas taida olla kovin hyvä rautalähde :( ) ja maksa- ja veriruokia tuskin koskaan. Lisäksi minulla on luontaisesti pikemminkin alhainen hemppari. Pitänee kokeilla tuo Kräuterblutsaft, sitähän saanee kai esim. luontaistuotepuodeista...? Minkähänlaisissa hinnoissa se liikkunee?

Kun viimeksi katsoin niin hinta oli jossain 16-17 euron hujakoilla. Maistuu ihan kivalle eikä sekoita mun maharaukkaani.

Ai niin, tästä tulikin mieleen, että onkos mitään magnesium-valmistetta heikkovatsaisille? Oon kokeillut aika monta erilaista (viimeksi Diasporal, jonka piti olla hyvin imeytyvää), mutta kyllä ne kaikki tuppaa mahan sekoittamaan.

Tällä hetkellä hb varmaan siinä 130 kieppeillä. Parhaimmillaan tossa keväällä ennen dietille ryhtymistä se oli 145 ja puoli välissä diettiä mulle tuli tosi paha anemia (hb vain 95).

Lääkäri pyöritteli päätään, kun kerroin että olen vetänyt aamulenkit tyhjällä vatsalla, sekä treenannu punteilla ja vapaaohjelmaa ihan täysillä. Toi mun hemoglobiini romahti parissa kuukaudessa tosi alas. Outoa oli se, että en kokenut itseäni heikoksi tai väsyneeksi. (kai luulin sen johtuvan dietistä) Vasta sitten kun olin tiedostanut hb:ni alhaisuuden sain heikotuskohtauksia ym....hassua!

Luovutan verta n. kerran vuodessa ja Hb on pysynyt aika tasaisesti 150 tienoilla. Olen kasvissyöjä mutta olen yrittänyt huolehtia että rautaa tulisi riittävästi ruuasta. Käytän myös monivitamiinivalmistetta missä on rautaa ja verenluovutuksen jälkeen lisään ohjelmaan rautalisän joksikin aikaa.
Maito ja kahvi heikentävät raudan imeytymistä joten en ainakaan juo kahvia ruuan jälkeen. Ruisleipää kuluu paljon, samoin pinaattia ja papuja. Kesällä tulee myös keräiltyä nokkosta (!) josta teen myös ruokaa ja pakastan sitä ryöpättynä talven herkuksi.

Mulle tuli ihan shokkina viimeksi, kun kävin verikokeissa pari viikkoa sitten, että hb oli vaivaiset 125!! :( Se on mulla aina ollut 150 kieppeillä... ei ihme että pyörryttää. Mitään syytä ei tolle kuitenkaan ole löydetty :confused:

Nyt täytyykin alkaa kiinnittämään enemmän huomiota syömiseen ja varmaan vaikka ottaa elämänsä ensimmäinen kuuri rautaa... plaah...

Hemoglobiini on monta vuotta pysynyt 150. Ruokavalio ei ole maailman paras tai edes 'säännöllinen', mutta hengissä ollaan silti :D

Tervehdys, olen jo useita kuukausia seurannut palstaa sivusta ja nyt vasta uskalsin avata sanaisen arkkuni. Olen aloittanut punttien kanssa 'riehumisen' noin 7 kuukautta sitten ja jotain edistystäkin on jopa tapahtunut... :)

Mutta asiaan siis. Olen kärsinyt hyvän tovin epämääräisestä väsymyksestä ja aikani sitä siedettyäni lompsin lääkärille. Veriarvot otettiin, jotka vaikuttivat hyviltä ja ensimmäinen hemoglobiini -arvoni oli 142 (siis kokeet otettiin aamulla, johon olin siis paastonnut 10 tuntia).

Sitten tuli tarpeita ottaa uusiksi nuo verikokeet ja yhtäkkiä hemoglobiini-arvo olikin laskenut 127:aan! (Väliä näillä testeillä oli 10 päivää!!!)

Nyt tällä viikolla otettu testi osoitti, että hemoglobiini -arvo oli laskenut entisestään 125:een....

Onko teillä kokemusta näin nopeasta hemoglobiinin laskusta? Ja miten se on teillä vaikuttanut? Onko ollut väsymystä ja heikotusta? Entä miten olette saaneet korjattua tilanteen? Lääkärin valvonnassa vai omin neuvoin? Ja kuinka nopeasti tilanne korjaantui?

Itse tässä mietin myös sellaista, että voisiko tämä johtua myös ylikunnosta...?

Olen itse toki menossa lääkäriin tässä muutaman viikon sisällä, mutta olisi silti kiva tietää lisää teidän kokemuksia ko. asiasta.

Kiitosh! ;)

Itselläni hemoglobiini tippui 145:sta 95:n 1½kk sisällä. :( Syynä oli anemia! Rautatableteilla sain nostettua 125:n. Ens kerralla viisaampi dietillä. Kuten jo aiemmin sanoin, dietti on täynnä ylä- ja alamäkiä.

Tää tyttö on ollut todella monella rautakuurilla yläasteen aikoihin. Alin arvo, minkä muistan oli 107. Ihmeellistä on se, et kun mielestäni en tos pari vuotta sitten syönyt kovinkaan terveellisesti, oli arvo 154 joukkueen lääkärintarkastuksessa. Nyt kun olen yrittänyt syömisiäni kattella, oli arvo pari kuukautta sitten 131. Mikäs se suositusraja muuten on vai joko joku sen mainitsi? Pitäis varmaan jotain rautalisää pari kertaa vuodessa harkita, kun kerran tahtoo olla aika alhainen.

Raudan liika saanti

Siis mistä voi tietää/päätellä, että saa liikaa rautaa??...muuten kuin testeillä..

Itse en syö punaista lihaa juuri lainkaan, enkä käytä lisärautaa (paitsi salilla:) ) ja silti hemoglobiini on jo manen monta vuotta pysynyt todella korkealla, alimmillaankin 159, eli aikalailla miesten arvoissa. Verta käyn luovuttamassa pari kertaa vuodessa, etteivät veret paksuuntuisi liikaa.
Taitaa olla aika yksilöllinen toi verenkuva jokaisella.

Naisille se alaraja on 120, jos menee sen alle niin suositellaan rautavalmisteita.

Jos tapahtuu kovin nopeita heittoja ilman syytä niin kannattaa muistaa, että labrakokeisiinkin liitty tietty virhemarginaali.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom