Rauman Penkkikunkkukisat 10.12

Koko joukon vahvin oli Juha-Matti Järvi, joka passitti Sami Heinosen kymmenen vuotta sitten nostaman 125-kiloisten Rauman ennätyksen historiaan. Järvi lastasi jo aloituspainoikseen suurimmat Raumalla koskaan kilpailussa nostetut raudat, ja lopulta uusiksi ennätyslukemiksi voitiin kirjata muhkeat 265 kiloa.
– En ole koskaan edes salilla yrittänyt noin paljoa. 260 oli noussut salilla, ja se oli tavoitteena, Järvi paljasti.

Kokonaiskilpailun kakkoseksi uudella kilpailuennätyksellään 240 nostanut Jouni Nahkuri epäonnistui kolmannessa kilpailunostossaan viittä kiloa isommasta raudasta, mutta ylimääräisellä yrityksellä 245 kiloa tuli hyväksytysti ylös asti.

Järveä ja Nahkuria huomattavasti kevyempi Kim Päivöke joutui niukasti taipumaan kokonaispisteissä kolmanneksi. Pitkän kilpailutauon jälkeen paluun tehneen Päivökkeen tulokseksi jäi miehen aloituspaino 200 kiloa, sillä kaksi yritystä uudesta ennätystuloksesta 215 kiloa epäonnistuivat.

Nostiko kaikki penapaidoilla? Jos Järvikin nosti, niin aika surkea tulos.. Siis verrattuna miehen raw-penkkiin. No, treeniä vaan alle, niin alkaa sekin liikkumaan eri tahtiin.

Lisää kommentteja

Penkkipunnerrustulokset ovat viime vuosina nousseet selvästi, eikä kehitys ole peräisin uusista valmennusmetodeista. Kilpailuissa ei mitata enää raakaa voimaa, vaan laji on kääntynyt penkkipaitojen tuotekehityksen ansiosta välineurheiluksi.
– Se on yleensä voittaja, joka osaa nostaa paidalla parhaiten. Itse nostin kymmenen vuotta sitten niillä vanhoilla ritsoilla saman verran kuin nyt, enkä ole läheskään yhtä hyvässä kunnossa. Uusien varusteiden myötä nämä tulokset ovat tulleet, Päivöke myönsi.
– Hihakulmat ja kaikki saumat ovat muuttuneet. Kangas ottaa enemmän rautaa vastaan, eivätkä vanhat paidat anna samanlaista potkua rinnalla, Päivöke selvitti.
Järvi ja Päivöke ovat kiertäneet myös raakapenkkikisoja, joissa nostetaan ilman penkkipaitaa. Kaksikko ei selvästikään ole innoissaan paitojen tuotekehityksestä, vaan pitää suuntausta vaarallisena.
– Varusteet menevät liian nopeasti eteenpäin ja rupeavat olemaan liian järeitä. Vähän pelleilyä se on, ja jos minä saisin päättää, penkkipaidat kiellettäisiin. Mutta liian paljon tasoitusta siinä antaisi, jos itse nostaisi ilman paitaa ja muut eivät, Järvi järkeili.
– Käsiä katkeilee ja tankoja tulee kaulalle kun liikeradat rikkoutuvat. Olen nähnyt monta läheltä piti -tilannetta, jossa kilpailijan henki on oikeasti ollut vaarassa. Varmistajat eivät aina tajua olevansa takaamassa nostajan henkeä, Kim Päivöke muistutti.

Lähde: Länsi-Suomi

Tottahan noi pojat puhuilee. Mutta on takan varmaan vähän sitäkin ettei paidalla osata nostaa itse kovin hyvin, eivätkä jätkät ilmeisesti haluakaan osata, sen verran tuntuvat raakailuun keskittyvän. Aivan saaterin kovia Raw-nostoja Järveltä, moni vetäisi noilla raw-voimilla 300 jopa IPF-paidoilla, ja ammattilaisvermeillä reilusti ylikin.

olen samaa mieltä,nykyään itseä ei edes pahemmin kiinnosta seurata penkkikisoja juuri noiden paita juttujen takia..
on se koomista kun paikallisella salilla kovat penkkaajat ottaa t-paita maksimina 150 kiloa epäpuhtaasti ja sitten kisoissa paidalla 180-200 kg
ei ole enää todellista voimaa,vähän sama asia kun jotku käytti aikanaan kehokisoissa syntholia:hyper:

Jep, synthol ja liikaa tukevat varusteet on vähän samanlaisia lajia syöviä asioita. Toivottavasti lähivuosina näille asioille tehdään jotakin, tai ottavat niin voimanosto kuin kehoilukin takapakkia entisestään.

RRKalle sanoi:
Jep, synthol ja liikaa tukevat varusteet on vähän samanlaisia lajia syöviä asioita. Toivottavasti lähivuosina näille asioille tehdään jotakin, tai ottavat niin voimanosto kuin kehoilukin takapakkia entisestään.
turha toivo, varusteet ovat isoa bisnestä. varusteet on ja pysyy. niin ainaki itse uskon.

Eemeli sanoi:
Sori nyt vaan, mutta luin ton otsikon että: "Rauman penkkirunkkukisat" :D

Samoin muuten minä. Ehkä näin mitä halusin, sillä mua on oikeasti alkanut vituttaan nuo paitanostot. Hyvää läppää kyl pistivät nuo kisaajat noista paidoista. Niin siis ei minua nuo paitanostot muuten ärsytä, mutta nyt tullut useamman kertaa vastaan tälläisiä keskusteluja henkilöX: "paljon penkki?" hemmmo: "kai se jotain 185 viiva 190 kiloa" , henkilöX: "ihan hyvin, mutta mun kummin kaima joka on 70 kiloinen kynäniska nostaa reilusti yli 200 kisoissa" hemmmo: "paidalla vai ilman" henkilöX: "häh??? millä paidalla? ".. Ja sit pahimmat vielä alkaa epäileen lihaksia ilmallatäytetyksihormoonilihaksi, kun voimaa on vähemmän kuin tässä ruisleivällä rakennetussa 70 kiloisessä heinäkepissä.

Hyväksyn siis paidalla nostamisen ja ymmärrän, että se tuo tai ainakin ennen toi(ennen kuin homma alkoi karkaamaan käsistä) turvallisuutta nostoihin, mutta se taas vituttaa jos niitä paita nostoja hehkutetaan "penkkituloksena" ja verrataan toisten tekemiin raw-tuloksiin ja "unohdetaan" mainita lähemmäs 100 kg auttavasta paidasta. Ei paljon eroa suorasta valehtelusta. Sama asia kuin ilmoittaisi seiväshyppytuloksia korkeushyppytuloksina. Niille voimanostajille kyllä sitten täysi tunnustus, jotka avoimesti myöntävät että niissä paitanostoissa on iso osa paidan ansiota, eivätkä hehkuta tuloksia raw-noston arvoisina.

Olen avautunut :hyper:

Kyllä meitsi ainakin josjoku kysyy niin nopiasti selitän paitanoston eron ja kerron raaka- ja paitakisatuloksen. Vaikken ole paidalla kuin 2 kertaa nostanutkaan.

Käy kattomassa Kari Kalliolan, Gene Rychlakin tai Scott Mendelsonin kisanostoja. Näillä Jarnoilla paita auttaa 100+kg.

Back
Ylös Bottom